PS4: Fysiskt spel vs Digitalt

Permalänk
Medlem

PS4: Fysiskt spel vs Digitalt

Hej

Förutom att just kunna börja ladda ner spelet direkt, finns det nån annan fördel med att köpa spelen digitalt?

En stor nackdel om man köper spelet digitalt är att man inte kan sälja det vidare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

@Herr Kantarell: Pris skulle väl vara ett skäl, att behöva byta skiva ett annat. Annars inga goda skäl att inte ha en fysisk skiva.

Permalänk
Medlem

Jag tycker en stor fördel med digital är att man slipper stiga upp o byta skiva... fast jag är väldigt lat.
Desto äldre jag blir tycker jag det är skönt att ha mindre saker i hyllorna också.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag är OldSchool, jag gillar skiva.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

För min del har det med disponibel inkomst och bekvämlighet att göra. Har ett fysiskt spel, BF2 som hängde ps4-bundlen jag köpte.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Jag upplever att Bluray-läsaren låter en hel del så det är ju en nackdel för mig.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Avstängd

En annan fördel är ju att spelen finns kvar så länge som tjänsten finns i alla fall. Om du exempelvis får inbrott eller huset brinner upp eller så är det bara att installera dom igen när du köpt en ny konsoll. Jag fick också "tillbaka" en del gamla spel som jag hade köpt (och glömt av) till min 360 när jag loggade in på min XBone. Sen får man ju se hur det ser ut med bakåtkompatibilitet framöver, Sony har inte varit lika generösa som MS med det denna generationen vad jag förstår, men det har väl att göra med att XBone inte sålde lika bra och man behövde ta till alt man kunde för att få fler köpare.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man kan tala om spel på skiva mot spel utan skiva. Båda alternativen är lika digitala.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Renrakad:

@Herr Kantarell: Pris skulle väl vara ett skäl, att behöva byta skiva ett annat. Annars inga goda skäl att inte ha en fysisk skiva.

Du kan låna ut en skiva till dina vänner

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Jag upplever att Bluray-läsaren låter en hel del så det är ju en nackdel för mig.

Det är dock bara ett problem en kortare period under första gången man spelar spelet, då hela spelet installeras till hårddisken. Efter att den processen är klar används skivan enbart vid uppstart för att verifiera att man äger spelet. Efter det är Bluray-läsaren knäpptyst tills nästa gång man startar spelet.

Så med andra ord presterar spelet identiskt oavsett om man har den fysiska eller digitala versionen, det körs helt och hållet från hårddisken när man spelar i båda fallen. Det är precis samma data, enda skillnaden är att de digitala utgåvorna kommer med en digital licens-fil istället för att använda skivan som licens.

Själv föredrar jag fysiska utgåvor då jag kan spela dom på mina villkor. Kolla bara vad som hände med P.T. (demot för "Silent Hills" som inte blev av).

Den enda egentliga fördelen digitala versioner kan erbjuda (förutom att man slipper ha skivan i, såklart) är ifall du får med någon slags förbokningsbonus som enbart ingår när du förhandsbokar den digitala versionen. Det har hänt mig några gånger. Men det är ju ingen generell fördel, utan det handlar mer om specifika fall.

Skrivet av dannesthlm:

Jag tycker att man kan tala om spel på skiva mot spel utan skiva. Båda alternativen är lika digitala.

"Digital" i det här fallet syftar ju på formen av distribution som använts: Digital distribution, eller fysisk distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

"Digital" i det här fallet syftar ju på formen av distribution som använts: Digital distribution, eller fysisk distribution.

Må så vara, nu var faktiskt rubriken på tråden "fysiskt spel vs digitalt". I likhet med märkliga sär skrivningar och annat tyckte jag att det såg lite fånigt ut även trots att man fårstår vad som avses.

Permalänk
Medlem

Skiva, endast för exklusiva spel.
Annars när det gäller multiplattform så föredrar jag digitalt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Den största fördelen med att köpa digitalt är att man kan göra som jag gör med min bror är att vi delar på kostnaden för ett spel så får vi båda tillgång till spelet och kan även spela spelet samtidigt och med varandra det enda som krävs är att hans konsol är är primärt med mitt kontor och min med hans

Permalänk
Medlem

@s0sdaf: Korrekt, det är egentligen ett mindre problem. Men jag har alltid en skiva i vilket innebär att den kör igång sitt race varje gång jag startar ps4an och om inte det skulle vara nog så resonerar vibrationerna från läsaren i min tv-bänk(vilka problem man har alltså). Men tuggtugget som blir när den installerar/läser skivor hör man inte så ofta precis som du säger.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Till min/grabbens PS4 är det endast nedladdade spel som gäller. Palla byta skiva och lyssna på det eviga surrandet.
Vissa spel är billigare på skiva, vissa är dyrare. Skulle det vara dyrare anser jag det vara värt den extra hundringen att slippa böket.
Sitta på jobb och köpa ett spel på telefonen och be PS4an ladda ner det tills man kommer hem är ju rätt nice också

Permalänk
Medlem

Jag köper mycket digitalt för bekvämlighetens skull och det är en del rea. Men köper fysiskt ibland med. Det är kul att ha något fysiskt ibland det känns på nått sätt mer riktigt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Digital är ju mycket smidigare, slippa byta skiva samt tillgängligheten. Sen så känns det lite säkrare att ha spelet digitalt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Pga vissa affärsbeslut som företagen gör så har det fått mig föredra jag fysiskt, till trots bekvämligheten med digitalt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Kör nästan alltid på fysiskt, blivit några digitala på senare tid dock under alla reor som vart.

Visa signatur

i7 5820K @ 4,5 gHZ / HyperX 32gb 2133MHz / ASUS X99-A / Gainward RTX 3080 Phoenix 10GB / Samsung 970 EVO Plus 500GB / Samsung C49RG9x

Permalänk
Medlem

Downlod är väl vettigt för multiplayerspel man startar och fortsätter spela länge.
Ett singleplayerspel som körs igenom en gång, och förmodligen aldrig igen, förstår jag inte riktigt värdet av att ha kvar?
Betydligt bättre att kunna sälja/byta det vidare.

Känner man två eller fem år senare för att spela det igen så finns det förmodligen i en reaback nånstans...

Permalänk
Medlem

Under PS3/Xbox360-tiden så körde jag väldigt mycket digitalt (förutom de första åren).
Steam hade lullat mig i en falsk säkerhet.

Handlade väldigt mycket på Wii/WiiU/DSi/3DS. Men när man inte kommer åt spel på Wii så har jag blivit anti.

Byta skiva händer inte så ofta. Jag spelar ändå bara ett spel åt gången Och det tar ett antal *timmar att spela klart.

Både PS4 och Xbox One är helt tysta när man spelar efter att allt installerats även med skiva.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Sopberget minskar något om fler övergår till digitalt antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Den största fördelen med att köpa digitalt är att man kan göra som jag gör med min bror är att vi delar på kostnaden för ett spel så får vi båda tillgång till spelet och kan även spela spelet samtidigt och med varandra det enda som krävs är att hans konsol är är primärt med mitt kontor och min med hans

Ny på PS4, någon som kan förklara hur detta funkar/hur man gör detta? Hur många kan dela?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnil1:

Ny på PS4, någon som kan förklara hur detta funkar/hur man gör detta? Hur många kan dela?

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan max dela mellan 2 konton. Det fungerar på så sätt att låt säga ni har 2 konton, ditt och den andras det ni måste göra är att logga in med båda kontona på båda PS4 och då sätter du den andras PS4 som primärt för ditt konto och den andra sätter ditt PS4 som primärt på dennes konto