ASUS GTX 780 TI har gett upp?

Permalänk

ASUS GTX 780 TI har gett upp?

Hej!
Har haft mitt "ASUS GeForce GTX 780 Ti 3GB DirectCUII OC" i lite över 4 år nu och jag tror det sjunger på sista versen. Har sedan några dagar tillbaka haft problem med att skärmen blir svart och att datorn sedan hänger sig. Vad jag har kunnat luska fram är att det är grafikkortet som hänger sig ("Kernel Display Stopped Working") och efter flera olika tester så kan jag inte få kortet att köra alls utan att skärmen blir svart och datorn kraschar.
Jag har testat nätaggregatet och det är inte det som är problemet. Jag har avinstallerat alla drivrutiner och installerat de senaste (398.36).
Har avinstallerat igen och provat med en äldre drivrutin (397.93). Har provat att flytta kortet från PCI-E port 1 till port 2 (båda är PCIE16) och ominstallera alla drivrutiner igen.
Finns det något mer jag kan göra eller är det dags att skaffa ett nytt grafikkort? Har som sagt haft kortet i nästan 4,5 år nu så jag gissar att det är dags att skaffa nytt...

Om jag behöver ett nytt kort, vad skulle ni rekommendera? Har inte så värst mycket pengar just nu så någon dyrare uppgradering får vänta. Jag använder datorn mest för att spela. Minimum kravet är att kunna spela 2-4 klienter av EVE Online på två olika monitorer i 1080p, gärna med möjlighet att lägga till ytterliggare en monitor i framtiden.
Skulle t.ex. ett GTX 1060 kunna vara prisvärt? Kommer nyare kort att flaskas av min 4 år gamla processor (se signatur)? Hade tänkt försöka undvika att uppdatera processor och moderkort...

Tack på förhand för alla råd!

/T

Visa signatur

Specs: i7 4930k @ 3,4 GHz, ASUS X79-Deluxe, Corsair Vengeance 16GB CL9 1600 MHz, Asus Geforce GTX 780 Ti 3GB, Samsung SSD 840 EVO 250 GB, Seagate Barracuda 7200 rpm 2 TB, Noctua NH-U14s, Fractal Design Newton R3 600W, Fractal Design Define R4 (svart), Func KB-460, Razer Deathadder 2013.

Permalänk
Medlem

Som sista utväg, om det enda kvarstående alternativet är skroten, så skulle du kunna prova att "baka" kortet i ugnen, om det skulle vara ett lödningsrelaterat problem. Minns inte temperatur och tid (men du kan ju t.ex. söka på YouTube), men idén är att mjuka upp lödtennet och få det att flyta ut och eventuellt täppa igen någon spricka eller annan defekt. Risk för totalhaveri finns förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nästan samma hände med mitt rx 480, du kan klocka ner kortet drastiskt så blir det iaf användbart tills du köper nytt.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av epistel_34:

Hej!
Har haft mitt "ASUS GeForce GTX 780 Ti 3GB DirectCUII OC" i lite över 4 år nu och jag tror det sjunger på sista versen. Har sedan några dagar tillbaka haft problem med att skärmen blir svart och att datorn sedan hänger sig. Vad jag har kunnat luska fram är att det är grafikkortet som hänger sig ("Kernel Display Stopped Working") och efter flera olika tester så kan jag inte få kortet att köra alls utan att skärmen blir svart och datorn kraschar.
Jag har testat nätaggregatet och det är inte det som är problemet. Jag har avinstallerat alla drivrutiner och installerat de senaste (398.36).
Har avinstallerat igen och provat med en äldre drivrutin (397.93). Har provat att flytta kortet från PCI-E port 1 till port 2 (båda är PCIE16) och ominstallera alla drivrutiner igen.
Finns det något mer jag kan göra eller är det dags att skaffa ett nytt grafikkort? Har som sagt haft kortet i nästan 4,5 år nu så jag gissar att det är dags att skaffa nytt...

Om jag behöver ett nytt kort, vad skulle ni rekommendera? Har inte så värst mycket pengar just nu så någon dyrare uppgradering får vänta. Jag använder datorn mest för att spela. Minimum kravet är att kunna spela 2-4 klienter av EVE Online på två olika monitorer i 1080p, gärna med möjlighet att lägga till ytterliggare en monitor i framtiden.
Skulle t.ex. ett GTX 1060 kunna vara prisvärt? Kommer nyare kort att flaskas av min 4 år gamla processor (se signatur)? Hade tänkt försöka undvika att uppdatera processor och moderkort...

Tack på förhand för alla råd!

/T

Om du inte har servat kortet på 4 år så är det hög tid nu.
Pillra isär kortet ordentligt och blås bort allt damm.
Vissa delar (de utan elektronik eller fläktar) kan du handdiska, men se till att grejerna är torra innan du skruvar ihop allt igen.
Ny kylpasta behöver du såklart mellan fläns och GPU.

Enkelt att göra:
https://youtu.be/V3tfKVsR8Uk?t=205
https://thepcenthusiast.com/asus-geforce-gtx-780-ti-directcu-...