Wi-Fi Alliance lanserar WPA3 och öppnar upp för certifieringen av nya enheter

Permalänk
Melding Plague

Wi-Fi Alliance lanserar WPA3 och öppnar upp för certifieringen av nya enheter

Efter att ha avtäckt det trådlösa krypteringsprotokollet WPA3 i början av året meddelar Wi-Fi Alliance att standarden är färdigställd och redo att implementeras i nya enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så bättre kryptografering och några säkerhetspatchatar? Inget man klagar över.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Citat:

Bland de mest uppmärksammade förbättringarna i den konsumentinriktade varianten, WPA3-Personal, återfinns bland annat ett bättre kryptografiskt skydd även när kortare lösenord används.

Den är intressant. Innebär det att lösenord och kryptering på något sätt blir fristående från varann?

En av de absolut största svagheterna i dagens wifi tycker jag är att en lösenordsfri uppkoppling är helt okrypterad. Tyvärr lyder vi människor minsta motståndets lag, och tycker det är stökigt med lösenord på publika uppkopplingar och den tillhörande administrationen av dem, vilket resulterar i att väldigt många publika nätverk fortfarande körs helt okrypterade.

Möjliggör detta någon slags kryptering utan lösenord också, så vore det ju klockrent.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Välkommet!

Skrivet av kaput:

publika uppkopplingar

Eller så gör man som jag, och likställer publika uppkopplingar med en cocktail av rabies, aids och ebola och undviker dem helt och hållet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Den är intressant. Innebär det att lösenord och kryptering på något sätt blir fristående från varann?

En av de absolut största svagheterna i dagens wifi tycker jag är att en lösenordsfri uppkoppling är helt okrypterad. Tyvärr lyder vi människor minsta motståndets lag, och tycker det är stökigt med lösenord på publika uppkopplingar och den tillhörande administrationen av dem, vilket resulterar i att väldigt många publika nätverk fortfarande körs helt okrypterade.

Möjliggör detta någon slags kryptering utan lösenord också, så vore det ju klockrent.

Kolla upp "Wi-Fi Enhanced Open"

Permalänk
Medlem

Strulet blir väl främst med befintliga klienter. Finns ju många prylar som aldrig får firmware-uppdateringar alls, så det kan ta tid innan detta är ute "på bred front".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Stora problemet med WiFi-alliance är att specifikationen inte är tillgänglig för allmänheten. Så granskningen av specifikationen lider av detta. Ifall de var tillgängliga för alla så hade problemet med fyrvägshandskakning med stor sannolikhet hittats tidigare.

De borde istället släppa sin specifikationer som RFC "Request For Comment" som IETF gör.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaZteR:

Stora problemet med WiFi-alliance är att specifikationen inte är tillgänglig för allmänheten. Så granskningen av specifikationen lider av detta. Ifall de var tillgängliga för alla så hade problemet med fyrvägshandskakning med stor sannolikhet hittats tidigare.

De borde istället släppa sin specifikationer som RFC "Request For Comment" som IETF gör.

Det är så när man bygger sin "säkerhet" på att folk inte vet hur protokollet fungerar. Förklarar också varför deras förra "säkra" varianter visade sig vara allt utom säkra. Bryr man sig är det ända smarta att tvinga VPN (OpenVPN) så att all trafik går genom den och man slipper bry sig om WiFi säkerheten som kommer visa sig ha allvarliga brister som vanligt.

Permalänk
Medlem

Detta blir nog jättebra kring år 2025 när alla IoT-enheter, Android-plattor och mobiler, och konsumentelektronik antingen har blivit uppdaterad eller utbytt mot något nyare som stöder detta.

Fram till dess får man fortsätta behandla sitt Wi-Fi som om det vore helt öppet, d.v.s. aldrig någonsin någonting i klartext över Wi-Fi.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Antar att det får blir att uppdatera DD-WRT version på routern inom kort då.

Permalänk
Medlem

"Wi-Fi Alliance is also introducing Wi-Fi CERTIFIED Easy Connect [...] enables users to securely add any device to a Wi-Fi network [...] by simply scanning a product quick response (QR) code. "

Är det någon som känner att det verkligen behövs fler QR koder i sitt liv?