Buzzing sound från mitt Asus GTX 1060 OC. (Speciellt i spel). Coil whine?

Permalänk

Buzzing sound från mitt Asus GTX 1060 OC. (Speciellt i spel). Coil whine?

Hejsan kära Sweclocker users,

I ca 1 vecka har jag försökt lösa problemet jag får när jag startat diverse spel. (tex World Of Warcraft).
Så fort spelet kommer igång kommer ett konstant ljud från min GPU som dessutom sprider sig i mina hörlurar.
Jag har testat USB och 3,5mms headset men likaväl är ljudet där konstant.
Jag har testat att ändra V spänningen till GPU:n men fortfarande är ljudet där.

När jag har lurar kommer ljudet från både GPU och headset.
När jag inte har lurar kommer ljudet enbart från GPU:n.
Ljudet finns inte där när jag startar datorn eller använder vanliga processer i Windows men så fort jag startat ett spel är ljudet där på millisekunder. (Jag kan alt-tabba ur spel då försvinner ljudet).

Låter och känns som någon form utav coil whine?
Jag har talat med Inet där jag köpte kortet och de kunde tänka sig ta en titt. (Har garanti på kortet kvar).

Finns det något annat jag kan göra? Är i akut behov utav hjälp, ljudet är outhärdligt att sitta och spela med....

Med vänliga hälsningar!
/ Sebbe

Visa signatur

Mvh Bastian

"Undervisar inom IT/Tekniska ämnen"

Permalänk
Medlem

det råkar inte vara extrem coilwhine?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Vissa grafikkort i olycklig kombination med vissa nätdelar kan få detta symtom. Har du annan nätdel till hands eller kan låna av en polare så testa detta först. Skulle det visa sig vara likadant även med annan nätdel så får du helt enkelt skicka kortet.

Permalänk

Råkar inte sitta på ojordat uttag?

Kan vara elektriska störningar på jorden om det fortplantar sig i dina hörlurar.

Dock lite konstigt att usblurar inte hjälper men det sitter ju på samma jord så inte omöjligt att störningen går ut i lurarna ändå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness:

Var också inne på det.
Men det är en jordad förlängningssladd som sitter i ett jordat vägguttag.

Lämnade in kortet på Inet idag, och i deras rigg fungerar kortet påstår de.
Bad att få låna hem PSU vilket jag fick, men efter att ha kopplat in deras är det fortfarande samma missljud från min dator.
Oljudet är så gräsligt att jag som inte brukar få huvudvärk har fått huvudvärk...

Mvh

Visa signatur

Mvh Bastian

"Undervisar inom IT/Tekniska ämnen"

Permalänk

Lämnade in kortet på Inet idag, och i deras rigg fungerar kortet påstår de.
Bad att få låna hem PSU vilket jag fick, men efter att ha kopplat in deras är det fortfarande samma missljud från min dator.
Oljudet är så gräsligt att jag som inte brukar få huvudvärk har fått huvudvärk...

Mvh

Visa signatur

Mvh Bastian

"Undervisar inom IT/Tekniska ämnen"

Permalänk
Medlem

@Baastiaan92: Ok, märkligt, är det moderkortet som strular då kanske?

Du är helt hundra på att oljudet kommer från just grafikkortet och inte din CPU eller någon mindre komponent på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Mitt 1080 har coilwhine efter montering av vattenblock har säkert funnits där hela tiden tråkigt när man får det

Permalänk
Medlem

Kan vara kass isolering på moderkortet som gör att det läcker ut i hörlurarna? Testat bara byta PCIe slot på grafikkortet? Jag menar ljudet från grafikkortet i sig kommer man inte undan (coil whine e coil whine) men att det läcker i hörlurarna, inget vidare. Hade en burk med sånt problem för länge sen, var förskräckligt. Kunde höra det bara jag scrollade i browsern.

I mina senare byggen har jag lagt ner pengar på high end moderkort istället för att gå budget och haft betydligt mindre problem överlag med datorerna. Bra inbyggda ljudkort med sheilding/förstärkare är alltid trevligt.

Annars skulle jag tro att det enklaste och förmodligen billigaste sättet att gå runt problemet är ett externt USB ljudkort.

Permalänk
Medlem

Tyder på att det är moderkortet i ditt fall som läcker ljudet vidare i kretsloppet. Har varit med om precis samma sak.

Däremot behöver inte ett annat grafikkort (helst av annan tillverkare, helst annan modell också men vissa kort har ju också sina special strömkonfigurationer som kan leda till antingen mer eller mindre bekymmer, beror säkert på dess strömtillförsel uppbyggnad), det var först när jag bytte från ett GTX 760 till GTX 970 det blev såpass allvarligt som du hade men för mig så uppstod det endast vid antingen väldigt hög FPS vilket går ju att undkomma (jag kör alltid utan vsync och finns det inte möjliget att begränsa fpsen så går ju FPS'n upp i över 1000 i menyer och sånt) eller så vissa spel hördes det litegrann även vid låg fps men men det var någon enstaka fall bara och där hördes det endast om det inte var något ingame ljud och ändå väldigt svagt).

Sen när jag uppgraderade till mitt nuvarande system med ASRock Z370 Taichi moderkort med samma GTX 970 grafikkort och samma PSU är det dock knäpptyst i hörlurarna....

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional