Privat tvist imellan två parter, bilköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Grymt bra jobbat, wasprocker!

Kunde personalen hos Kronofogden svara på om han redan "fanns hos dem"?
Om inte så har du nog väldigt goda chanser att få dina pengar.
Och, om han hör av sig och är sur är det bara att svara att du inte hade något annat val eftersom han inte höll vad han lovade ...

Trevlig sommar!
B-)

Jag glömde fråga. Men det lät som dom pratade om något sådant när jag höll på att fylla i formulär. Lyssnade tyvär bara med ett öra.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått här?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rama:

Hur har det gått här?

Jag har ej hört någonting. Vet ej hur lång tid det brukar ta innan kronofogden kommer fram till något men gissningsvis minst en månad.

Permalänk
Medlem

Fan vad skönt att höra att det löser sig @Wasp! Hoppas du får igen det du ska ha plus ränta så snyltaren lär sig en läxa.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Fan vad skönt att höra att det löser sig @wasprocker! Hoppas du får igen det du ska ha plus ränta så snyltaren lär sig en läxa.

Jadu vi får se!:) Han kan ju bestrida kravet och då blir det rättegång

Permalänk
Medlem

Får man bara utav ren nyfikenhet fråga hur pass mycket pengar det gällde? Tycker du gjorde helt rätt, är bara nyfiken

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Bra jobbat att du tog tag i det.
*Följer spänt*

Permalänk
Medlem

Sjukt jobbig situation. Hoppas att det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Får man bara utav ren nyfikenhet fråga hur pass mycket pengar det gällde? Tycker du gjorde helt rätt, är bara nyfiken

Det står någonstans i tråden tror jag? Iaf så handlar det om cirka 25k

Permalänk
Medlem

En update! Jag har ej hört av från kronofogden ännu. Väntar ett litet tag till annars hör jag av mig

Permalänk
Inaktiv

Det tar säkert lite tid nu när hela Sverige har semester ...
Vi håller tummarna!

Permalänk
Medlem

Det här är lite som att följa en tv-serie. Följer med spänning!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Fick en faktura idag på posten. I STORT format på kuväret stog det "kronofogden".

Fick hjärtat i halsen och undrade vadfasen jag har glömt att betala. Öppnar det såfort jag kan och ser att det bara är en faktura som ska betalas för betalningsföreläggandet.

Så ivarjefall,nånting händer ju

Permalänk
Medlem

Ringde kronan idag. Dom har tydligen skickat två "kravbrev" men har ej fått tillbaka underskrift. Så snart kommer dom skicka en deligeringsman(stavning?).

Han verkar alltså acceptera det och ej vilja ta det till rätten.

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Ringde kronan idag. Dom har tydligen skickat två "kravbrev" men har ej fått tillbaka underskrift. Så snart kommer dom skicka en deligeringsman(stavning?).

Han verkar alltså acceptera det och ej vilja ta det till rätten.

Vad är det han verkar acceptera då han duckar breven, innan han skrivit under så händer förmodligen ingenting?
Sen bor han på adressen han är skriven på, då det är där som delgivningsmannen söker honom alt på arbetet om han har något?
Det går att förhala sådant här ganska länge tyvärr.
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Vad är det han verkar acceptera då han duckar breven, innan han skrivit under så händer förmodligen ingenting?
Sen bor han på adressen han är skriven på, då det är där som delgivningsmannen söker honom alt på arbetet om han har något?
Det går att förhala sådant här ganska länge tyvärr.
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Nu tycker jag du är lite negativ. Less på regnet vi har?

Precis som det nämnts i tråden så vet jag inte speciellt mycket om detta. Men:

Han måste skriva under för att kunna gå till rättegång. Hade han velat gjort det så kan jag misstänka att han isåfall hade bestridigt papperen han fått hemskickat. Men då han förmoderligen skiter i det så känns det som om han bara undviker det oundvikliga.

Nu vet jag inte absolut säkert om det är så.

Ang vart han bor vet jag ej. Vet däremot att han jobbar heltid.

Ang tid så har jag väntat åtta månader på nå pengar nu. Så att vänta är jag ej ovan med.

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Nu tycker jag du är lite negativ. Less på regnet vi har?

Precis som det nämnts i tråden så vet jag inte speciellt mycket om detta. Men:

Han måste skriva under för att kunna gå till rättegång. Hade han velat gjort det så kan jag misstänka att han isåfall hade bestridigt papperen han fått hemskickat. Men då han förmoderligen skiter i det så känns det som om han bara undviker det oundvikliga.

Nu vet jag inte absolut säkert om det är så.

Ang vart han bor vet jag ej. Vet däremot att han jobbar heltid.

Ang tid så har jag väntat åtta månader på nå pengar nu. Så att vänta är jag ej ovan med.

Ok, menade inte att vara negativ men du skrev innan att du hade varit förbi honom.
Då kan man enkelt kolla ifall han bor på adressen, men oavsett så är det bra att han har jobb iaf då kan dom söka honom där. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasp:

Ringde kronan idag. Dom har tydligen skickat två "kravbrev" men har ej fått tillbaka underskrift. Så snart kommer dom skicka en deligeringsman(stavning?).

Han verkar alltså acceptera det och ej vilja ta det till rätten.

Är bara lite nyfiken på om det har hänt något mer i denna ekonomiska thriller ...?

Permalänk
Skrivet av anon36896:

Det känns som att diskussionen börjar upprepa sig - det mesta av intresse har väl redan har skrivits tidigare i tråden?

Jag hoppas att wasprocker tog tag i saken efter vårt peppande och att det inte har hänt något mindre trevligt som har orsakat hans tystnad här.

Om inte annat har det kanske lärt trådens läsare att aldrig någonsin släppa ifrån sig en dyr sak utan att få full betalning. Det är ett vanligt sätt att lura andra och räknas varken som stöld eller bedrägeri eftersom säljaren frivilligt lämnar ifrån sig varan till en säljare som lovar att betala men sedan inte "kan" det.

Skulle sälja en elcykel igår som var utannonserad för 10k(oanvänd) och det ringde en som kom dagen efter att ha kört 5mil.
Han var nöjd med cykeln och när det var dags för affär så säger han att jag har bara 5k nu(annonsen var på 10k utan prutmån) så skickar jag resten i slutet av nästa vecka(Swish),och då har jag hållit den åt honom trots andra intresserade.
Kunde inte vara tyst längre och frågade om han inte kunde läsa, för all information fanns i annonsen och min var den näst billigaste på marknaden där det gjordes upp.
Sen kostar bara ett batteri 4k till den, fanns en privatperson som säljer ett på sajten nu för faktiskt för 4k, vet inte butikspriset. Det var ett bra försök måste jag medge IAF, men tji fick han och omdömet blev han förmodligen inte glad övet. Mvh Pierre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Är bara lite nyfiken på om det har hänt något mer i denna ekonomiska thriller ...?

Ringde faktiskt kronan i måndags,dom har ännu ej skickat någon delgivningsman. Men fick också reda på att han har skulder på drygt 50k. Så jag kan nog räkna med att det tar ett tag innan jag ser några pengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasp:

Ringde faktiskt kronan i måndags,dom har ännu ej skickat någon delgivningsman. Men fick också reda på att han har skulder på drygt 50k. Så jag kan nog räkna med att det tar ett tag innan jag ser några pengar.

Det verkar tyvärr vara väldigt vanligt att det rullar på ganska snabbt när vissa väl hamnar på obestånd.
Det var därför några av oss tjatade lite på dig tidigare i år om att kontakta fogden så snabbt som möjligt.

Om han, som du tidigare nämnde, har fast jobb brukar kronofogden mäta ut en viss del av lönen varje månad. Då kan du nog få dina pengar, även om det tar lite tid.

Vi håller tummarna för dig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pierre232:

Skulle sälja en elcykel igår som var utannonserad för 10k(oanvänd) och det ringde en som kom dagen efter att ha kört 5mil.
Han var nöjd med cykeln och när det var dags för affär så säger han att jag har bara 5k nu(annonsen var på 10k utan prutmån) så skickar jag resten i slutet av nästa vecka(Swish),och då har jag hållit den åt honom trots andra intresserade.
Kunde inte vara tyst längre och frågade om han inte kunde läsa, för all information fanns i annonsen och min var den näst billigaste på marknaden där det gjordes upp.
Sen kostar bara ett batteri 4k till den, fanns en privatperson som säljer ett på sajten nu för faktiskt för 4k, vet inte butikspriset. Det var ett bra försök måste jag medge IAF, men tji fick han och omdömet blev han förmodligen inte glad övet. Mvh Pierre

Skickades från m.sweclockers.com

@Pierre232
Bra gjort!

Det är nog tyvärr en väldigt vanlig metod att lura andra (även om den tyvärr inte räknas som bedrägeri i lagens mening).
Det verkar också vara vanligt att köparen erbjuder sig att ge säljaren ett skuldebrev på det resterande beloppet vid köp av dyrare saker, men ett skuldebrev är inte värt ett öre om utfärdaren inte har några pengar att betala med ...

Permalänk
Skrivet av anon36896:

@Pierre232
Bra gjort!

Det är nog tyvärr en väldigt vanlig metod att lura andra (även om den tyvärr inte räknas som bedrägeri i lagens mening).
Det verkar också vara vanligt att köparen erbjuder sig att ge säljaren ett skuldebrev på det resterande beloppet vid köp av dyrare saker, men ett skuldebrev är inte värt ett öre om utfärdaren inte har några pengar att betala med ...

Exakt,ock går det att sälja bara batteriet för 4k så har han fått en cykel värd 20k för 5k men det är en riktig bra affär för honom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon36896:

Det verkar tyvärr vara väldigt vanligt att det rullar på ganska snabbt när vissa väl hamnar på obestånd.

Helt off-topic, men jag ramlade av en slump in på fattiga-riddare.se och tjenahejsan du vad fort det går för en del. Jag tror att jag har problem i livet, men jag har inte provat vara en psykiskt sjuk ensamstående småbarnsmamma med en halv miljon i skulder hos kronofogden. Helt fascinerande läsning, så mycket tragik.

Men jo bilar är något man inte ska syssla med vänner emellan, så länge det inte rör sig om att ge bort bilar eller ordentliga gammbilar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasp:

Ringde faktiskt kronan i måndags,dom har ännu ej skickat någon delgivningsman. Men fick också reda på att han har skulder på drygt 50k. Så jag kan nog räkna med att det tar ett tag innan jag ser några pengar.

Hur har det gått för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Hur har det gått för dig?

Ringde för typ en vecka sedan å dom försöker fortfarande delge honom.

Permalänk
Medlem

Sjukt intressant att följa hur det går. Sitter nämligen i en liknande sits, och börjar fundera på sätt att få tillbaka mina pengar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Sjukt intressant att följa hur det går. Sitter nämligen i en liknande sits, och börjar fundera på sätt att få tillbaka mina pengar.

Kul att du följer! Tyvär är nog den enda lagliga vägen för privatpersoner just kronofogden. Inkasso-bolag är ej intresserade tyvär.

Permalänk
Inaktiv

God fortsättning!
Är lite nyfiken på om det har hänt något mer ...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

God fortsättning!
Är lite nyfiken på om det har hänt något mer ...?

Inga pengar här inte. Kronofgoden kan inte göra en utmätning pga snubbem har för lite inkomst versus utgifter.