Permalänk

Gtx 1080 scam?

Hej!
Misstänker att jag precis blivit scammad på 4000 kr. Vilket egentligen inte är hela världen men ändå lite drygt. Skulle köpa ett GTX 1080 via blocket. Killen jag skulle köpa det av var i behov av pengar snabbt så han han hade gått ner i pris.
Han erbjöds sig att skicka en bild på sin legitimation vilket jag ville se, han skickade en bild på det och jag swishade pengarna.
Han skulle skicka det dagen efter via postnord, vid 17 efter jobbet (igår). Och när jag skrev till honom vid 18 tiden så läste han men svarade inte. Och nu har han inte öppnat det senaste jag skrev till honom så jag börjar bli lite misstänksam.
Tänker att jag väntar ut dagen sen så får jag testa något annat.

Har ni några tips på hur jag ska göra i denna situation?
Eller är deg helt enkelt helt kört?

Misstänker att denna tråd kan ha hamnat på fel ställe och isåfall be jag om ursäkt.

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova att kontakta han från ett annat nr och försöka köpa kortet. Om han gör det polisanmäl.

Permalänk
Medlem

jag kan försöka och köpa det. har du länk ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Tips, köp aldrig av någon som vill ha via swish/banköverföring. Definitivt inte ifall du inte möter denna person och betalar på plats. Nästan alla som gör på detta viset kommer att ta dina pengar och inte ge dig vad du köpt.

Det du kan göra är väl polisanmäla, dock inte säkert att det går någonstans, men med leg så är det större chans.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Tips, köp aldrig av någon som vill ha via swish/banköverföring. Definitivt inte ifall du inte möter denna person och betalar på plats. Nästan alla som gör på detta viset kommer att ta dina pengar och inte ge dig vad du köpt.

Det du kan göra är väl polisanmäla, dock inte säkert att det går någonstans, men med leg så är det större chans.

lul.Nästan alla.
Jag har sålt hur mycket som helst, även köpt. kräver alltid förbetalning om jag ska skicka och då blir det swish.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd

@Defender: Inga seriösa handlare kräver förskottsbetalning, jag har varit stammis på bla tradera sen starten och skulle uppskatta att under 2% ber om förskottsbetalning, dom få som gör det ser antingen skumma ut eller har inte speciellt många sålda varor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

lul.Nästan alla.
Jag har sålt hur mycket som helst, även köpt. kräver alltid förbetalning om jag ska skicka och då blir det swish.

Visst, nästan alla, men varför inte använda t.ex. blockets betalningssätt? Varför ta det osäkra före det säkra? Jag som köpare har ingen aning om ifall du som säljare kommer ta mina pengar och sticka eller om det är en trevlig person.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Det är inte någon från Kalmar som säljer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Visst, nästan alla, men varför inte använda t.ex. blockets betalningssätt? Varför ta det osäkra före det säkra? Jag som köpare har ingen aning om ifall du som säljare kommer ta mina pengar och sticka eller om det är en trevlig person.

Vänd på det!
Säljaren känner inte dej heller. Varför skall säljaren lita på dej?
Har sett flera trådar om folk som blivit av med grejer utan o få en spänn. Det går helt klart lika mycket åt båda hållen.
Jag sålde precis min gamla telefon och smartwatch på Blocket. Jag tror knappast köparen kände sig trygg, men jag krävde betalt innan jag skickade. Jag tror inte han kände sig lurad, när allt kom omkring. Jag glömde skicka med laddare till telefonen, upptäckte det nästa dag, skickade laddaren rekommenderat i vadderat kuvert. Han löste ut två rekommenderade paket, fick allt han betalt för plus lite extra jag skickade med.

Tyvärr är betalnings systemen lite kantiga. Antingen är köparens pengar borta i samma stund denna trycker enter (Swish).
Eller så lever säljaren på onåd (Blocket/eBay betalning) tills köparen godkänt från sin sida. Vilket denna inte gör om varan kommer fram misshandlad av PostNord, eller om köparen är en lurifax, säger att paketet var tomt och ej mottagit någon vara. Och då står säljaren där utan vara, utan pengar.

Å andra sidan, när jag sålde, skrev jag specifikt i annonsen att jag inte ville skicka. Ändå var det 75% som svarade, som ville att jag skulle skicka. Jag ville göra affären öga mot öga. Om någon ändå vill göra det på distans, då får denna någon ta chansen att jag kanske är en lurifax. Det kan han ju omöjligt veta, förrän efteråt.

@lundgrenarn: Bara o jaga på. ID kortet som du "såg" var det hans riktiga personnummer? Eller Photoshoppat?
Upprätta en polisanmälan, ifall han inte uppfyller sin del. Dvs, skickar tracking nummer om ni kommit överens om det osv...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Du kan ju prova att kontakta han från ett annat nr och försöka köpa kortet. Om han gör det polisanmäl.

Tänkte göra det först för han sa att han skulle ta bort annonsen direkt efter jag swishade. Men den låg kvar ett till dagen efter och när jag kollade lite senare igår så låg det ute till ett lägre pris än vad det var från början

Finns det några smidiga sett att ladda upp skärmdumpar från telefonen då kan ni få se våran konverastion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av AReal_Human:

Tips, köp aldrig av någon som vill ha via swish/banköverföring. Definitivt inte ifall du inte möter denna person och betalar på plats. Nästan alla som gör på detta viset kommer att ta dina pengar och inte ge dig vad du köpt.

Det du kan göra är väl polisanmäla, dock inte säkert att det går någonstans, men med leg så är det större chans.

Har sålt hur mycket som helst då jag mottsgit swish först sedan skickat varan. Samma gäller tvärt om. Men det finns såklart alltid sånna som luras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zarlor:

Det är inte någon från Kalmar som säljer?

Nej det var helsingborg har jag för mig att det stog i annonsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Vänd på det!
Säljaren känner inte dej heller. Varför skall säljaren lita på dej?
Har sett flera trådar om folk som blivit av med grejer utan o få en spänn. Det går helt klart lika mycket åt båda hållen.
Jag sålde precis min gamla telefon och smartwatch på Blocket. Jag tror knappast köparen kände sig trygg, men jag krävde betalt innan jag skickade. Jag tror inte han kände sig lurad, när allt kom omkring. Jag glömde skicka med laddare till telefonen, upptäckte det nästa dag, skickade laddaren rekommenderat i vadderat kuvert. Han löste ut två rekommenderade paket, fick allt han betalt för plus lite extra jag skickade med.

Tyvärr är betalnings systemen lite kantiga. Antingen är köparens pengar borta i samma stund denna trycker enter (Swish).
Eller så lever säljaren på onåd (Blocket/eBay betalning) tills köparen godkänt från sin sida. Vilket denna inte gör om varan kommer fram misshandlad av PostNord, eller om köparen är en lurifax, säger att paketet var tomt och ej mottagit någon vara. Och då står säljaren där utan vara, utan pengar.

Å andra sidan, när jag sålde, skrev jag specifikt i annonsen att jag inte ville skicka. Ändå var det 75% som svarade, som ville att jag skulle skicka. Jag ville göra affären öga mot öga. Om någon ändå vill göra det på distans, då får denna någon ta chansen att jag kanske är en lurifax. Det kan han ju omöjligt veta, förrän efteråt.

@lundgrenarn: Bara o jaga på. ID kortet som du "såg" var det hans riktiga personnummer? Eller Photoshoppat?
Upprätta en polisanmälan, ifall han inte uppfyller sin del. Dvs, skickar tracking nummer om ni kommit överens om det osv...

Googlade namnet och fick fram samma personnummer med samma namn på ratcit. Även hemmadress och familj med telefonnummer. Så det känns som att det inte är ett falskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Palit GeForce GTX 1080 Dual OC 8GB, (2St) 4299:-?
https://www.blocket.se/stockholm/Palit_GeForce_GTX_1080_Dual_...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Nej inte den, skrev till honom med men han tog lång tid på sig att svara och det jag betalat för var snabb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

fick du kortet sen?

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Skrivet av jurassic park:

fick du kortet sen?

Nope. Fick precis ett meddelande på facebook från en kille som sa att Hannes och hans mellan namn och efternamn är dömd flera gånger sedan innan. Så det blir en polisanmälan på detta sen hoppas jag att jag får se pengarna igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lundgrenarn:

Nope. Fick precis ett meddelande på facebook från en kille som sa att Hannes och hans mellan namn och efternamn är dömd flera gånger sedan innan. Så det blir en polisanmälan på detta sen hoppas jag att jag får se pengarna igen

Skickades från m.sweclockers.com

surt sa räven

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem

Ouch, hoppas det löser sig med pengarna.

Har kollat ibland på grejor på blocket men aldrig vågat köpa då det är så mycket scams nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

lul.Nästan alla.
Jag har sålt hur mycket som helst, även köpt. kräver alltid förbetalning om jag ska skicka och då blir det swish.

Word

allt jag köpt har varit i förskott, likaså allt jag sålt. Både här och på blocket,tradera,ebay etc
man får göra lite research, kolla omdömen om det finns här på sweclockers tex.

vid en distansaffär räknar jag med att få betala i förskott och skulle aldrig posta en vara utan att ha fått betalt först heller.

har aldrig blivit scammad.

de som har blivit det har oftast köpt en vara som de vet borde kosta X kronor men fått världens deal och bara betalar hälften, sen inser de att det blivit blåsta. Är det för bra för att vara sant och man ändå tar chansningen får man skylla sig själv om man blir blåst.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

Word

allt jag köpt har varit i förskott, likaså allt jag sålt. Både här och på blocket,tradera,ebay etc
man får göra lite research, kolla omdömen om det finns här på sweclockers tex.

vid en distansaffär räknar jag med att få betala i förskott och skulle aldrig posta en vara utan att ha fått betalt först heller.

har aldrig blivit scammad.

de som har blivit det har oftast köpt en vara som de vet borde kosta X kronor men fått världens deal och bara betalar hälften, sen inser de att det blivit blåsta. Är det för bra för att vara sant och man ändå tar chansningen får man skylla sig själv om man blir blåst.

Håller med här, har alltid fått betala innan varan skickas oavsett privat säljare eller företag via tradera.
Likaså när jag säljer, har brs referenser och ser till att handla av folk med bra referenser, självklart inte vattentätt mmen de är väl inget som är nuförtiden.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Avstängd

Folk som både vill ha betalt innan de skickar men som sedan kräver att andra skickar innan de betalt har jag råkat ut för... inte så lite inkonsekvent. Det kokar alltid ner till att någon måste lita på den andre och kutym i distansförsäljning mellan privatpersoner är och har alltid varit att köparen förskottsbetalar. Gillar man inte det så är öga mot öga som gäller vad det gäller affärer

Permalänk

Råkade ut för samma sak för ca 1 år sedan, inget har hänt polisanmälde direkt då dom fick swishkvitto ´, hans adress, bankutdrag, blocketkonversation..

Det var dessutom runt helsinborgstrakterna...

Dötrist att vissa rötägg ska komma undan när det borde vara relativt lätt att fälla, finns ingen reprimand kommer man ju bara göra om det igen o igen..

Permalänk
Medlem

En fråga till er i tråden som är beredda att förskottsbetala när ni handlar av privatpersoner: Varför använder ni inte blocketpaketet?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: flyttar inte bara blocketpaket risken till säljaren? jag som köper kan säga att jag fick en låda med sten i, istället för ett 1080 och skickar tillbaka stenen och får pengarna tillbaka av blocket och får behålla kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunke:

@ClintBeastwood: flyttar inte bara blocketpaket risken till säljaren? jag som köper kan säga att jag fick en låda med sten i, istället för ett 1080 och skickar tillbaka stenen och får pengarna tillbaka av blocket och får behålla kortet.

Fast säljaren kan ju t.ex. fota/filma innehållet och förslutning.

Permalänk
Hjälpsam

Om sedan en köpare, säger sig få en låda med sten, nästan varje gång han handlar, flyttas nog misstankarna till någon annan än säljarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

En fråga till er i tråden som är beredda att förskottsbetala när ni handlar av privatpersoner: Varför använder ni inte blocketpaketet?

Är säljaren dum nog att erbjuda blocketpaketet så visst, varför inte? Då sitter man ju med alla trumf på hand och kan få behålla både sina pengar och det man köpt.

Som säljare skulle jag aldrig erbjuda något sådant.

Skrivet av Svensktiger:

Fast säljaren kan ju t.ex. fota/filma innehållet och förslutning.

Så, vad skulle det bevisa? Tänk till lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Så, vad skulle det bevisa? Tänk till lite...

Ja varenda försäljare gör det ju så varför skulle inte även en privatperson kunna göra det ?
Klart det kan fuskas ändå.
Men när du som säljare har film eller bilder på när du packar ner sakerna och köparen inte har motsvarande för uppackning så har du ju en klar fördel om någon slags process dras igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Tips, köp aldrig av någon som vill ha via swish/banköverföring. Definitivt inte ifall du inte möter denna person och betalar på plats. Nästan alla som gör på detta viset kommer att ta dina pengar och inte ge dig vad du köpt.

Det du kan göra är väl polisanmäla, dock inte säkert att det går någonstans, men med leg så är det större chans.

Jag har säkert sålt 40-50 olika hårdvaror här och på blocket och tar alltid swish som förskott. Jag har aldrig blåst någon, nästan allt jag dessutom köpt här har varit förskott med swish och jag blev lurad 1 gång för någon vecka sedan. När jag sedan fick kontakt med hans flickvän löste det sig ändå men jag skulle säga att på 100+affärer med swish som förskott har jag blivit lurad 1 gång men fick mina pengar ändå. Jag vågar bog påstå att det är ett standard förfarande med swish som förskott.

Visa signatur

Blank