Krönika: Kärnornas krig och Brian Krzanich

Permalänk
Hjälpsam

Brian Krzanich sålde ju ut stora delar av sitt aktiiennehav hösten 2017, alltså innan bomben om Mealtdown och Spectre briserat,.
Om han gjorde det med anledning av att han satt med insiderinformation om detta och trodde att aktien skulle sjunka är det väldigt allvarligt tom brottsligt.

Nu har jag för mig att aktien ändå inte sjönk så mycket, men det ursäktar inte agerandet.
Risken är att han ställs inför rätta och då blir han en het potatis som inte Intel vill ha kvar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag skulle tvärtom säga att allt gällande Brian Krzanichs avgång handlar om signalerna till aktieägarna.

Ok. Men då bygger det ju på att aktieägarna läser in något helt annat än vad som sägs

Men jo, jag fattar att business på den här nivån handlar om otroligt subtila skillnader i vad som signaleras.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Förstår inte riktigt vad du menar här.
Först säger du att ThunderX2 och Epyc inte är lika generella som Skylake SP, sedan säger du att ThunderX2 i vissa fall går förbi sina x86 konkurenter, alltså Epyc och Skylake SP.
På vilket sätt är inte Epyc lika generell som Skylake, förutom någon enstaka funktion?

Diskusionen påminner lite om CISC vs RISC, fler mindre generella kärnor eller färre mer generella.
Personligen tror jag att det kan finnas utrymme för bägge lösningarna.

Exakt. Finns specifika fall, där både Epyc och ThunderX2 är extremt starka. Lite trist för AMD och Cavium är att ett område helt överlappar så de slås mot varandra, det är HPC laster där bandbredd mot RAM är flaskhals (båda har totalt 8 DDR4 kanaler per socket mot Intels 6 DDR4 kanaler).

Just att Cavium och AMD båda tyvärr går efter lite samma nischer var något som AnandTech nämnde i sin ThunderX2 artikel

"So all in all, the ThunderX2 is a very potent contender. It might even be more dangerous to AMD's EPYC than to Intel's Skylake Xeon thanks to the fact that both Cavium and AMD are competing for much of the same pool of customers considering switching away from Intel. This is because the customers who have invested in expensive enterprise software (Oracle, SAP) are less sensitive to cost on the hardware side, so they are much less likely to change to a new hardware platform. And those people have been investing the past 5 years in Intel as it was the only option."

Men skulle inte kalla detta RISC vs CICS. Finns ingen relevant distinktion mellan dessa längre, alla CPUer har en "back-end" som på alla sätt är en RISC, även x86.

Vad man däremot kan säga är: enda garanterade med "kärnornas krig" är att förloraren på sikt heter x86! Med få stora kärnor är kostnaden för att upprätthålla x86-komplixiteten irrelevant, ju fler kärnor man pressar in på samma krets ju mer blir det samma läge som för mobila enheter: "x86-skatten" blir allt annat än irrelevant!

Ovanpå det finns designbeslut i x86 som inte alls är optimalt för att bygga kretsar med många kärnor, t.ex. minneskonsistensmodellen. Det är ett beslut som inte kan ändras med mindre än att bryta bakåtkompatibilitet och det är något där 64-bitars ARM har en långt bättre design, mycket då specifikationen lanserades 2010 och inte på 70-talet...

Just nu är ändå Skylake SP i genomsnitt den server plattform som presterar bäst. Finns en lång rad områden där det tyvärr inte finns en realistisk konkurrent just nu.

Ett problem man haft ser man om man läser AMDs Epyc presentation, alla jämförelser är mot Broadwell (en 18 månader gammal plattform när denna presentation gjordes). Jämfört med Broadwell EP är Epyc absolut en konkurrenskraftig plattform.

Hade det blivit en "Skylake EP", d.v.s som alla "EP" plattformar upp till Broadwell, en uppskalad variant av samma deskop CPU med dubbla antalet minneskanaler så hade Epyc stått sig riktigt bra. Skylake SP visade sig vara en radikalt mycket större uppdateringen än de flesta föreställt sig.

Intel hävdar ~x1,7 gånger högre prestanda i Skylake SP jämfört med de produkter den ersätter. Självklart PR, men finns oberoende tester som pekar på att det inte är fantasi (självklart beroende på last)

"Conclusions
The Skylake architecture brings a significant improvement in performance. Programs that consist
mostly of dense linear algebra operations can expect up to 100% speedup as compared to the previous
Broadwell CPUs in the similar price range. Realistic speedup for real applications can be expected
between 30% and 50% per dual CPU node."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Svårt att se hur det är aktieägarna, a.k.a. "marknaden", som orsakat hans avgång. Bara titta på hur Intel utvecklats ekonomiskt under Brian Krzanich tid som VD, en lång rad lönsamhetsrekord har radats upp och innan denna turbulens låg Intel på sin överläget högsta nivå sedan dot-com kraschen!

Orsaken måste vara något/några interna beslut. Beslut som man nu anser är grunden till att 10 nm försenas allt mer. Vad dessa beslut är och vilka projekt de berör är något som man absolut inte vill ska komma ut. Därför gissa jag att man i stället grävde fram något skelett man bekvämt haft i garderoben och använder som orsak för att göra sig av med VDn.

Vi gissar eller tycker samma sak. Jag har aldrig sagt att det är aktieägarna eller "marknaden" som orsakat hans avgång, utan att versionen om ett policybrott är bättre att kommunicera utåt. Precis som du själv skriver om att gräva fram ett gammalt skelett som orsak.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Datavetare

@Jacob: Vilket tur att vi är överens, då slipper vakterna hålla isär oss den 6:e juli

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Till att börja med kanske vissa grupper av yrkesanvändare blir dessa kretsars främsta användare och inte entusiaster, även om ett antal sådana naturligtvis kommer att skaffa sig kretsarna. För dessa yrkesanvändare (kanske arbetar med mycket kompilering etc), är ju naturligtvis utvecklingen välkommen.

Ser man istället på effekten på marknaden som sådan tycker jag att den är och bör bli väldigt positiv. Den krossar Intels möjligheter de haft tidigare att ha enorma marginaler på sina premiumplattformar och tilllhörande processorer. AMD's val att limma ihop sina CPU'er av fyra olika kretsar är mycket lyckat då dom kan effektivisera produktionen och sänka priserna, fast utan att kompormissa bort/nämnvärt försämra kretsarna för många av dess intressanta användningsområden.

Jag är ganska säker att det helt plötsligt kommer att dyka upp ihoptejpade processorer från Intel också (snarare förr än senare), hoppas dock att det dröjer ett tag så att dom kan ha en kraftigt försämrad konkurrenskraft mod AMD ett bra tag till.

Permalänk
Medlem

AMD ligger fortfarande en bra bit efter vad gäller IPC i kombination med klockfrekvenser. Under hela bullldozereran och medföljande refreshes av en redan utdömd arkitektur har intel haft ett växande försprång att förfina ring bus. Att AMD tar ett jättekliv framåt har bara tagit dom halvvägs av det försprång som intel hade. Att intel nått en vägg är nog snarare kislets vägg snarare än en VDs inkompetens. Den väggen intel nått lär AMD dundra in i inom kort. Tittar man på i7 2600K som i många fall når 4.8-5Ghz så har de senaste 7 snart 8 åren gått trögt. Några paradigmskiften syns knappast till vad gäller plattformar för oss konsumenter mer än övergången till DDR5. I bästa fall tror jag AMD kommer slå jämna slag med intel om några år, men något markant övertag tror jag inte kommer finnas inom en överskådlig framtid.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hjälpsam

Han har gjort en del misstag, vem har inte det, men han har också gjort mycket för Intel, tycker de kunde gett honom ett snyggare avslut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |