Permalänk

Bilhjul skriker när jag svänger

Hallå alla bilkunniga!

Efter att vi bytt till sommardäck på bilen har det börjat skrika i svängarna. Själv tycker jag det låter som att hjulet går emot metallen, men det är bara min killgissning. Har ni några idéer om vad det kan vara, eller vad vi kan göra? Kan tillägga också att hjulaxeln inte stod helt rak när hjulen byttes, men vi antog att det inte spelade någon roll.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Billiga däck, smala däck, eller gammalt gummi.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Kan det vara grus som fastnat i bromsskivan?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Det är detaljerna här som kan hjälpa dig med ett vettigt svar. Kan du inte spela in ljudet så vi får höra?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Marsupilami:

Hallå alla bilkunniga!

Efter att vi bytt till sommardäck på bilen har det börjat skrika i svängarna. Själv tycker jag det låter som att hjulet går emot metallen, men det är bara min killgissning. Har ni några idéer om vad det kan vara, eller vad vi kan göra? Kan tillägga också att hjulaxeln inte stod helt rak när hjulen byttes, men vi antog att det inte spelade någon roll.

Hur menar du att hjulaxeln inte står helt rak? i vilket håll?

Skrivet av drwlz:

Kan det vara grus som fastnat i bromsskivan?

Hände en gång när jag var ute med några vänner, vi körde in på en grusväg på att föraren behövde svara på ett samtal och när vi åkte iväg så började skrika när bilen svängde, var en sten som fastnat mellan bromskölden och bromsskivan.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Vad menar du med "hjulaxeln inte stod helt rak"?

Kontrollera att inte fjädern gått av.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Coolt... brudarna gillart?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat lufttrycket i däcken?

Permalänk

Tack för alla snabba svar

Skrivet av Neonodia:

Billiga däck, smala däck, eller gammalt gummi.

Däcken är av samma bredd som vinterdäcken som satt på, dock är dessa hjul något större i diameter. Både vinter- och sommardäck är Volvo original.

Skrivet av Vzano:

Hur menar du att hjulaxeln inte står helt rak? i vilket håll?

Hände en gång när jag var ute med några vänner, vi körde in på en grusväg på att föraren behövde svara på ett samtal och när vi åkte iväg så började skrika när bilen svängde, var en sten som fastnat mellan bromskölden och bromsskivan.

Skrivet av FatherOfThree:

Vad menar du med "hjulaxeln inte stod helt rak"?

Kontrollera att inte fjädern gått av.

Beträffande hjulaxeln så menar jag att hjulen inte stod riktade rakt fram när vi bytte dem, utan de var något riktade åt vänster.

Skrivet av MickeBoy:

Har du kontrollerat lufttrycket i däcken?

Inget vidare, men det är lika dåligt i alla däck. Och det skriker bara från höger framhjul i vissa lägen.

Kan det hjälpa att skifta plats på framhjulen tror ni?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Om jag förstår rätt med hjulaxeln så har du tagit på däck när hjulen svängt lite som inte ska vara någon fara men min första tanke är att någon balans vikt lossnat då kan det ibland rååma ganska bra helst när man svänger och kan ofta kännas att man får obalans så ratten skakar vid någon hastighet som oftast brukar vara runt 90-100kmh

Kan ju även vara sten mellan bromskiva och skölden men det brukar låta jävligt illa och försvinna ganska snart

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Låter exakt som när jag också råkade ut för ett gruskorn som hamnat i bromsskivan, som andra också är inne på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Menar du att styrningen inte var ställd rak när ni bytte däck?

OT raderat /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

@Marsupilami: Sitter hjulet ordentligt fastskruvat?
Jag hade ett mystiskt missljud när däckfirman misslyckats med att dra fast alla hjulbultar.

***bort/mod***

OT raderat /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Avstängd

@videopac: Fick en liten tix av det jag med men stod i.a.f inte hengissning som hade fått svaret:
sikta på närmaste träd när du uppnår 110kmh så är problemet löst

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Kolla så det är samma längd på alla hjultar. Min förra bil skulle ha kortare bak än fram, annars blev det stopp/lät konstigt.
Kolla även så att du inte ska byta även bultarna. Ofta är det olika till sommar å vinterfälgarna eftersom godset kan vara olika tjockt.

Permalänk
Medlem

Fel forum helt uppenbart när man kikar på vilka svar du får. Hjulaxel står inte rakt ? Nä de spelar föga roll när du byter däck. Kan vara ett hjullager, alternativt om det klonkar vid sväng också så kan det vara drivknut om bilen är framhjulsdriven. Åk till en verkstad och få det undersökt helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addek83:

Kolla så det är samma längd på alla hjultar. Min förra bil skulle ha kortare bak än fram, annars blev det stopp/lät konstigt.
Kolla även så att du inte ska byta även bultarna. Ofta är det olika till sommar å vinterfälgarna eftersom godset kan vara olika tjockt.

Det är faktiskt ett vanligt problem och bra tips som mycket väl kan vara problemet och hade själv det på en bmw jag hade

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Såvitt jag vet så tillverkar inte Volvo några däck. Däremot designar dom fälgar.
Men menar du att däcken kommer från Volvo? För isådanna fall är det nog inte nangkan eller liknande skit.

Men som en annan skrev så är det nog lättare om du lyckats spela in ljudet för att enklare hjälpa dig.

Skrivet av Marsupilami:

Tack för alla snabba svar

Däcken är av samma bredd som vinterdäcken som satt på, dock är dessa hjul något större i diameter. Både vinter- och sommardäck är Volvo original.

Beträffande hjulaxeln så menar jag att hjulen inte stod riktade rakt fram när vi bytte dem, utan de var något riktade åt vänster.

Inget vidare, men det är lika dåligt i alla däck. Och det skriker bara från höger framhjul i vissa lägen.

Kan det hjälpa att skifta plats på framhjulen tror ni?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Spelar det någon roll åt vilket håll och hur mycket du svänger?

Är det vid max styrutslag kan det vara två saker.

Antingen har du fel ET mått på fäljarna så dom hamnat för långt in eller ut. Vilket gör att dom kan ta i inne i hjulhuset eller i skärmkanten.

Eller så gör skillnaden i diameter att det tar inne i hjulhuset eller i skärmkanten.

Eller så är det båda delarna tillsammans.

Men jag är tveksam till att ET måttet skulle vara problemet om det är originalfäljar till den bilmodellen.

Edit:
Men som @DC_DJ skrev, kan också vara ett hjullager eller en drivknut. Kan också vara ett fjäderbenslager. Är det inget enkelt, som en sten på fel ställe så kolla med en verkstad.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

***bort/mod***

Som svar på trådskaparens fråga: Jag skulle tro att du antingen:
1. Fått in grus mellan bromsskiva och bromssköld
eller
2. Monterat däck och fälg med något för stor diameter, som därmed tar i hjulhuset när du svänger.

Det beror lite på hur det "skriker" när du svänger

OT raderat /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Kan nog vara mycket antar jag. Men skriande (gnisslande?) ljud tyder ju som vissa nämnt på att grus hamnat bakom bromsskölden tex. Kan låta som fan av det.

Däcken du har på, det är fälgar du vet passar ordentligt som suttit på förr? För isf borde ju inget gå emot ngn stans. Annars finns ju möjligheten, borde inte skrika för det dock, borde vara skapande ljud snarare.

Skrivet av DC_DJ:

Fel forum helt uppenbart när man kikar på vilka svar du får. Hjulaxel står inte rakt ? Nä de spelar föga roll när du byter däck. Kan vara ett hjullager, alternativt om det klonkar vid sväng också så kan det vara drivknut om bilen är framhjulsdriven. Åk till en verkstad och få det undersökt helt enkelt.

Nu skriver han ju att det skriker, inte klonkar. Så drivknut känns ju avlägset då om de orsakar klonkande ljud. Hjullager brukar inte heller skrika enligt min erfarenhet. Mer brummande/hummande typ. Men kan de skrika också är det ju mycket sannolikt då, helt klart. Släppte kanske ner bilen för hårt efter däckbytet, kan ju ta med sig ett hjullager om man har otur antar jag. Annars borde det ju inte komma så plötsligt.

Skriker det från sidan du svänger åt eller den andra sidan? Typiskt tecken på hjullager är ju att sidan som belastas börjar låta, dvs vid högersväng blir det vänster sida och tvärt om.

Det är inte slitagevarnarna på beläggen då förresten? Borde ju inte låta när man svänger egentligen men man bromsar ju typiskt innan och även lite under en sväng, kanske luras av att tro att det är svängen i sig.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Min gissning blir slitet hjullager. Lite krystat att det skulle uppstå precis när du bytt däck, men annars verkar symptomen stämma. Kolla här:

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=142295

EDIT: ser att det redan föreslagits i tråden.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Hedersmedlem

Är det gummiskrik och inte metalliskt ljud kan det vara felaktiga hjulvinklar pga tidigare påkörning eller andra skador. Vinterdäck är mjukare och skriker inte lika lätt. När kollades vinklarna senast? Sliter däcken jämnt över hela ytan?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

[quote postid="17449538" userid="36764" name="henkiii"]
@Marsupilami: Sitter hjulet ordentligt fastskruvat?
Jag hade ett mystiskt missljud när däckfirman misslyckats med att dra fast alla hjulbultar.
[quote]

Jag har ställt mig på fälgkorset så det torde vara tämligen åtdraget.

Skrivet av addek83:

Kolla så det är samma längd på alla hjultar. Min förra bil skulle ha kortare bak än fram, annars blev det stopp/lät konstigt.
Kolla även så att du inte ska byta även bultarna. Ofta är det olika till sommar å vinterfälgarna eftersom godset kan vara olika tjockt.

Vad är hjultar för något? Jag har använt samma bultar på samma plats. Inga bultar till sommardäcken följde med, men det kan ju vara en miss av den tidigare ägaren. Det var inga problem att dra åt i alla fall.

Skrivet av DC_DJ:

Fel forum helt uppenbart när man kikar på vilka svar du får. Hjulaxel står inte rakt ? Nä de spelar föga roll när du byter däck. Kan vara ett hjullager, alternativt om det klonkar vid sväng också så kan det vara drivknut om bilen är framhjulsdriven. Åk till en verkstad och få det undersökt helt enkelt.

Inget klonkande, bara skrikljud. Ej framhjulsdriven.

Skrivet av Neonodia:

Såvitt jag vet så tillverkar inte Volvo några däck. Däremot designar dom fälgar.
Men menar du att däcken kommer från Volvo? För isådanna fall är det nog inte nangkan eller liknande skit.

Men som en annan skrev så är det nog lättare om du lyckats spela in ljudet för att enklare hjälpa dig.

Ja, det är väl Volvos originalfälgar då. Vi köpte bilen relativt nyligen och detta är första gången vi byter däck på den. Förre ägaren skickade med sommardäck som det står Volvo på, så jag bara antar att det är original. Det är dock ingen ny bil, utan en rostig V40 från millennieskiftet. Har gått utan missljud på sina vinterdäck i alla fall.

Skrivet av robertlindgren82:

Spelar det någon roll åt vilket håll och hur mycket du svänger?

Är det vid max styrutslag kan det vara två saker.

Antingen har du fel ET mått på fäljarna så dom hamnat för långt in eller ut. Vilket gör att dom kan ta i inne i hjulhuset eller i skärmkanten.

Eller så gör skillnaden i diameter att det tar inne i hjulhuset eller i skärmkanten.

Eller så är det båda delarna tillsammans.

Men jag är tveksam till att ET måttet skulle vara problemet om det är originalfäljar till den bilmodellen.

Edit:
Men som @DC_DJ skrev, kan också vara ett hjullager eller en drivknut. Kan också vara ett fjäderbenslager. Är det inget enkelt, som en sten på fel ställe så kolla med en verkstad.

Vad är ET-mått?

Skrivet av Xyborg:

Som svar på trådskaparens fråga: Jag skulle tro att du antingen:
1. Fått in grus mellan bromsskiva och bromssköld
eller
2. Monterat däck och fälg med något för stor diameter, som därmed tar i hjulhuset när du svänger.

Det beror lite på hur det "skriker" när du svänger

Som jag skriver till Neonodia här så antar jag att det är originaldäck, tycker det verkar konstigt att de skulle vara för stora då. Kan ju hända att det ändå inte är original(?), eller så lutar det åt grus i bromsskivan.

Skrivet av Zemlan:

Kan nog vara mycket antar jag. Men skriande (gnisslande?) ljud tyder ju som vissa nämnt på att grus hamnat bakom bromsskölden tex. Kan låta som fan av det.

Däcken du har på, det är fälgar du vet passar ordentligt som suttit på förr? För isf borde ju inget gå emot ngn stans. Annars finns ju möjligheten, borde inte skrika för det dock, borde vara skapande ljud snarare.

Nu skriver han ju att det skriker, inte klonkar. Så drivknut känns ju avlägset då om de orsakar klonkande ljud. Hjullager brukar inte heller skrika enligt min erfarenhet. Mer brummande/hummande typ. Men kan de skrika också är det ju mycket sannolikt då, helt klart. Släppte kanske ner bilen för hårt efter däckbytet, kan ju ta med sig ett hjullager om man har otur antar jag. Annars borde det ju inte komma så plötsligt.

Skriker det från sidan du svänger åt eller den andra sidan? Typiskt tecken på hjullager är ju att sidan som belastas börjar låta, dvs vid högersväng blir det vänster sida och tvärt om.

Det är inte slitagevarnarna på beläggen då förresten? Borde ju inte låta när man svänger egentligen men man bromsar ju typiskt innan och även lite under en sväng, kanske luras av att tro att det är svängen i sig.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske ska tillägga att bilen bara är testad på vändplatsen efter att sommardäcken åkte på. Max 20 km/h och inget bromsande innan svängen. Släppte ner bilen mycket försiktigt på alla fyra hjul.

Skrivet av MultiMan:

Är det gummiskrik och inte metalliskt ljud kan det vara felaktiga hjulvinklar pga tidigare påkörning eller andra skador. Vinterdäck är mjukare och skriker inte lika lätt. När kollades vinklarna senast? Sliter däcken jämnt över hela ytan?

Oj, det där är mer än jag vet. Vi är som sagt inte bilens första ägare, så vi har inte all information. Men vi kanske ska ta och börja med att kolla att det inte kommit in något grus i bromsskivan, kanske byta plats på framhjulen och se vad som händer.

OT raderat /screamin-daemon, moderator
Visa signatur
Permalänk

Förmodligen har ni bara lyckats kröka plåtskyddet bakom bromsskivan så att den ligger emot bromsskivan, bara att skruva av och böja tillbaka. Kolla även att det är rätt dimension på fälg och däck och prova snurra hjulet i luften med max rattutslag så borde du se varifrån det kommer. Lägg dig inte under bilen utan pallbock bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rullriktning? Kan det få däck att skrika? Har inte hört det själv, men det var det enda jag kunde komma på som inte redan är sagt.

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Bromsskiva, belägg, hjullager, drivknut kan vara slut, bromsskölden som ligger emot, dåliga däck.

Permalänk

Med risk för att upprepa vad andra sagt, men har du haft dessa sommardäck på bilen tidigare?
kör du med el utan spacerplattor?
har du kollat bromsarnas skick och då även skivans skick?
uppstod detta helt plötsligt från ingenstans när du bytte till sommardäcken el har där funnits tendens till missljud tidigare?
har du kollat så däcken sitter rätt, för vissa däck finns det en pil på som visar åt vilket håll dem ska rotera och gör dem inte det kan tråkigheter uppstå vilket jag fått erfara för många år sedan efter att en däckfirma bytte däck men inte hade koll och sedan var två däck slut bara ngn timme efter montering.
Drivknut tvivlar jag på att det är för dem avger ett högt(oftast) knackade ljud när dem är på väg att ge sig och hjullager brukar man höra vid svängningar men har av erfarenhet mest hört ett dovt ljud när dem är slitna, en annan tanke som slog mig är att kolla upp din servo och då menar jag remmarna och även så du har tillräckligt med servo olja, för har varit med om en gång när jag hade fått ett stenskott som träffade klockrent på servoslangen som satt nedtill vid motorn på bilen att där gick ett litet hål, så när man svängde byggdes ju trycket upp men åkte ut tills dess att där var för lite olja och det kan jag lova dig det skriker högt när servon får ont om olja och givetvis blir styrningen tyngre men ljudet det avger är inte nådigt.

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk

@Marsupilami:
Kortfattat offset från mitten av fälgen, hur mycket den flyttar hjulbasen.

Ju högre et mått desto längre in hamnar fäljen i hjulhuset.

Permalänk
Medlem

En kvalificerad gissning:
Dåliga hjulvinklar kolla framvagnsinställningen toe in/out, kanske funkade bra med vinterpuckarna mjukare gummi/dubb som gjorde att det inte märktes så mkt då det var halt fanns lite vingelutrymme som inte märktes när det rullade på mjukare gummi eller dubbar.
Eller klassiska "Hollywooddäck" torra gamla/billiga däck?

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”