HSB - Styrelse problem

Permalänk
Medlem

HSB - Styrelse problem

Hej!

Tänker försöka berätta historian lite kort.

Det är så att min HSB förening ska riva garagen och göra carportar. Detta blev röstat på årsstämman förra året.
nu är det så att jag blev ordförande i år och nyligen börjat på med detta.

Problemet är att nu har hyresgästarna som bor i denna HSB förening börjat gnällt och vill ha garage. Det finns bygglov och förra styrelsen har "godkänt" carportar.

Det är 12 stycken av 78 hyresgäster som vill ha garage och i så fall kommer detta höja hyran för resterande bovärdar.

Kan dessa 12 personer verkligen komma och förstöra det som har på börjat? Styrelsen är enad om att det ska bli carportar, det finns ner skrivit att det är röstat osv.

Vad är det som kan hända? vad har jag för försvar osv?
Dom vill ha möte med styrelsen om detta. Även "HSB" är på styrelsens sida att carportar är det bästa.

Dom behöver väl majoritet med sig, vilket är 50% av alla hyresgäster för att det ska kunna hända något?

Permalänk
Medlem

@Wizook: "vad som är bäst" spelar ingen roll för det du frågar. Frågan är vad som är beslutat och där verkar det som att årsstämma har beslutat om carport. Då är styrelsen faktiskt ålagd att genomföra carport. 12 personer har inget att säga till om i sammanhanget.

Du skriver hyresgäster, men jag antar att du menar medlemmar. Stor skillnad då hyresgäster knappt har nåt att säga till om i en brf. Sen vad en "bovärd" är vet jag inte. Är detta någon annan typ av boendeform.

Permalänk
Medlem

De skulle gått på årsstämman och deltagit i omröstningen, vilket jag förmodar att de inte gjorde.
Ganska vanligt problem att folk uteblir helt från stämman och sedan blir upprörda över vad som röstas fram där. Antingen på grund av lättja eller okunskap om hur en bostadsrättsförening fungerar.

Permalänk
Medlem

@guermantes:

Ja "medlemmar" är korrekt. Bovärd är väl som vicevärd. Jag uttryckte mig fel.

Men då har dom egentligen ingenting att säga till om, då det blev bestämt förra året.

dom som vill ha garage är cirka 70-80 år gamla, men usch va barnsliga dom är.. ibland undrar man om vissa en växer upp. "Flyttade endast hit för garage" hotade lite med att flytta därifrån också.

Har fått hört att dom har skapat mycket problem på olika föreningar osv.

Permalänk
Medlem

Är det beslutat på årsstämman så är det vad som gäller. Att en liten andel medlemmar kommer i efterhand och klagar har ingen effekt på beslutet.

Permalänk
Medlem

Är det beslutat så skall ni följa beslutet om det inte är så många som klagar att en ny röstning kan bli aktuell (ex via begäran om omröstning).

Vad är det för typ av garage idag och vad vill de som motsätter sig ha för garage (alltså individuella eller gemensamma)?

River ni individuella garage för att bygga carportar så förstår jag att folk klagar. Av nyfikenhet, varför gör ni denna förändring? Är ju en jävla kostnad för en förening med 78 medlemmar.

Nu spelar det ju mindre roll rent "juridiskt" eller hur man nu skall uttrycka det men hur många parkeringsplatser har nu?

För att vara trevligt kan man ju ha lite fokus på dem som idag har en plats. Tex, är ni 78 medlemmar men bara 15 platser varav 12 vill ha kvar garage så kan ni ju räkna med gnäll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja om det redan finns garage(där varje medlem har en egen port att öppna) så förstår jag inte alls varför man vill ha carport. Är det nu så jobbigt att öppna dörren så ta bort den..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Garage är helt överlägset på alla sätt utom byggkostnad. Jag hade slagits stenhårt för garage, speciellt om det redan finns byggt. Jag är inte "70-80".

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Beslut fattade på årsstämman gäller, annars finns inget värde i att ha årsstämma. Om det är genomröstat så är det tyvärr så att alla kan inte få som de vill om majoriteten vill annorlunda. Nu var det såpass nyligen beslutet togs att det känns väldigt konstigt att göra en ny omröstning men det kanske går, ingen koll där.

I sakfrågan i sig tycker jag också det känns som ett dumt beslut, enda carports gör förutom att hålla rutorna lite isfria på vintern är att underlätta för tjuvar att få jobba ostört. Men nu vet vi inte på vilka grunder det är fattat, kan ju vara så att garagen är fallfärdiga och omfattande reparationer kan behövas vars kostnad inte står i proportion till ekonomin. Carports är ju något mer underhållsfria.

Men som sagt, det som är genomröstat är det som gäller och du som ordförande kan inte få på skallen att du driver genom röstade och fattade beslut.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)