Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Uzanar:

Det är helt enkelt för att värdet som listas i artikeln är det lägsta värdet som Prisjakt visar för stunden, det kan jag intyga som skribent här Nu råkar som sagt det värdet vara falskt, produkten kostar inte 2 225 kr på webbplatsen utan Komplett har för tillfället det lägsta priset på 3 190 kr. Ett problem på Prisjakts sida med andra ord.

Det är synd att oseriösare butiker ofta bidrar till en falsk bild av lägsta-priset när det integreras såhär i artiklar faktiskt. Man får alltid ta en noga titt på vilken butik det handlar om och om det faktiskt stämmer.

Tycker att prisjakt borde ta detta på allvar, in minst för sin egen skull, sidan blir mindre intressant med en massa missledande information.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Tror du inte det blir så att alla cpuer får en gpu del så kommande AM4 får max 8 kärnor ink gpu. 8/16 med max 4.6ghz och med en gpu CPU som är 30% snabbare än 2400g gpu del. Denna cpun skulle Intel ha svårt att kunna tävla med i många år vad gäller som kontors dator.
Om det skulle komma en 12/16 kärnor CPU så fattas det fortfarande en gpu del i cpun. Känns inte som att det skulle bli någon storsäljare då man troligen får begränsa hastighete hårt när alla kärnor behövs.

Givet att AMD pratar om compute units om sina APU:er så känns detta som den nästan troligaste förklaringen. Vega 8 plus 2 ccx med 4 kärnor var = "12-16 kärnor". Gpu-delen behöver ju inte vara kraftfullare än att den klarar kontorsappar, men tillsammans med en krets HBM så får man bandbredd för hela Vega 8.

Permalänk
Medlem

Funderar på att uppgradera från 1600 till 2700X, inte supernödvändigt, men kul!

Räcker 650W nätagg för den prollen och ett 1080?

Vad tycker ni om att uppgradera också? Spelar + renderar animation via C4D.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Skrivet av nikwhatsup:

Funderar på att uppgradera från 1600 till 2700X, inte supernödvändigt, men kul!

Räcker 650W nätagg för den prollen och ett 1080?

Vad tycker ni om att uppgradera också? Spelar + renderar animation via C4D.

Skickades från m.sweclockers.com

Gick från 1600X till 2700X och det var en trevlig uppgradering. 650 W nätagg i bra kvalitet lär räcka och bli över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Gick från 1600X till 2700X och det var en trevlig uppgradering. 650 W nätagg i bra kvalitet lär räcka och bli över.

Låter bra! Har ett EVGA Supernova G2 så det är väl hyfsad kvalle?

Blir nog ett köp då!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Skrivet av nikwhatsup:

Låter bra! Har ett EVGA Supernova G2 så det är väl hyfsad kvalle?

Blir nog ett köp då!

Skickades från m.sweclockers.com

Känner mig rätt säker på att du kommer bli nöjd med din 2700X

Permalänk
Medlem

Har ett smärre bekymmer med min Asus Crosshair VI Hero. Det är som så att titt som tätt vägrar datorn att POST:a, och står bara och snurrar på felkod 8. Låter jag den vara en stund så brukar den till slut gå att starta, men det hela verkar väldigt slumpmässigt. Jag har testat med nytt BIOS, men har ännu inte börjat meka med RAM, CPU etc. Googlar man problemet så finner man inte några riktiga lösningar, utan alla verkar misstänka RAM-fel eller felaktigt monterad CPU. Jag är rätt säker på att det inte är något sådant fel i mitt fall.

Någon som har stött på liknande problem med felkod 8 på Asus Crosshair VI Hero?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Simonnice:

Har ett smärre bekymmer med min Asus Crosshair VI Hero. Det är som så att titt som tätt vägrar datorn att POST:a, och står bara och snurrar på felkod 8. Låter jag den vara en stund så brukar den till slut gå att starta, men det hela verkar väldigt slumpmässigt. Jag har testat med nytt BIOS, men har ännu inte börjat meka med RAM, CPU etc. Googlar man problemet så finner man inte några riktiga lösningar, utan alla verkar misstänka RAM-fel eller felaktigt monterad CPU. Jag är rätt säker på att det inte är något sådant fel i mitt fall.

Någon som har stött på liknande problem med felkod 8 på Asus Crosshair VI Hero?

Funkar det i normala oklockade hastigheter?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Funkar det i normala oklockade hastigheter?

Faktum är att den är oklockad i detta läge :/.

EDIT: Har löst det för tillfället genom att rycka ur RAM och stoppa in dem igen. Får se vad som händer :).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Simonnice:

Faktum är att den är oklockad i detta läge :/.

EDIT: Har löst det för tillfället genom att rycka ur RAM och stoppa in dem igen. Får se vad som händer :).

Ja ibland kan det faktiskt glappa i socklarna så att testa detta är aldrig fel.
Gott om det bara var detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

16 kärnor på AM4 låter som en riktigt dålig idé av en enkel anledning, minnesbandbredd, med endast två kanaler så kommer dessa kärnor vara enormt begränsade av just minnesbandbredd. Vi vet att Zen & Zen+ är begränsat av just minneshastighet, latens och bandbredd så att öka på detta än mer med fler kärnor är inget jag skulle göra. Att få ett ensamt CCX kluster med 8 kärnor och med högre frekvens skulle vara en optimal lösning och logisk vidareutveckling. Vill man gå över 8 kärnor lär man lägga till fler minneskanaler. En mellanväg vore att köra 6 kärnor i ett CCX kluster och öka på totalen till 12 för AM4 men även det skulle orsaka problem med minnesbandbredd.

Hos APUer är detta ett ännu större problem där iGPU är extremt bandbreddsbegränsad, enda sättet att styra upp det här vore att köra HBM men det är inte AM4 direkt förberett för då det saknas vrm för detta, hbm går alltid via egen strömleverans på de modeller som har HBM så det är mycket osannolikt att vi får se HBM på AM4 men det kanske läggs till på 500 serien moderkort och enbart dessa blir att stödja apuer med HBM

DDR5 löser förhoppningsvis "problemet" för AMD att gå till 16 kärnor på AM4

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Here we go again...

Helt plötsligt så går datorn återigen igång på full fläkt utan att nå POST samtidigt som jag möts av denna felkod. Har testat med att bara testa enstaka RAM-stickor utan framgång. Det som återstår är ju att demontera och börja jobba med enbart de nödvändiga komponenterna. Får väl demontera vattenkylningen, dra fram min gamla hederliga Ryzen-kylare och börja testa datorn utanför chassit..

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

DDR5 löser förhoppningsvis "problemet" för AMD att gå till 16 kärnor på AM4

Men AM4 skulle väl bara vara aktuellt fram till DDR5 sedan blir det AM5 antar jag med tanke på hur de namngett de tidigare socklarna? AM2 och AM2+ kör DDR2, AM3 och AM3+ kör DDR4, AM4 kör DDR4.
Nu vet jag inte om siffrorna bara blivit så av en slump eller om siffran på sockeln och siffran på minnesstandarden hänger ihop. Kanske blir AM4+ och DDR5.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

DDR5 löser förhoppningsvis "problemet" för AMD att gå till 16 kärnor på AM4

Tror AM4 mest troligt inte kommer användas för DDR5, speciellt då 2020/2021 är då AM4 kommer fasas ut (till AM4+ eller något?) och DDR5 kommer börja nå ut storskaligt till konsumenter. Dock är det väldigt troligt att de kommer släppa tidigare processorer (ryzen) för billigare pengar på nya sockeln som de gjorde med AM4 och bristol ridge processorer/APUer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Uppdatering på mitt Ryzen Q-CODE 8 bekymmer: Har nu demonterat datorn helt och startat upp den med standard-kylare plus ett annat grafikkort. Allting startar och funkar alldeles utmärkt med båda RAM-stickorna.
Med detta sagt behöver inte problemet vara löst då datorn haft sina perioder som detta innan. Dessvärre tänker jag nog faktiskt återgå till luftkylning igen för stunden då det blir på tok för mycket jobb att slänga ihop datorn igen bara för att den ska börja krångla någon dag senare.

Detta innebär dock att jag får ominstallera stock-kylaren på mitt 980TI, men det får gå för stunden!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Får bli dubbelpost eftersom tråden är lite inaktiv :P. Efter att jag plockat isär datorn och satt ihop den igen ( gick samtidigt tillbaka till luftkylning av bekvämlighetsskäl, bland annat ) så funkar den alldeles utmärkt igen. Har nu gått snart två dagar utan Q-Code 8, och hoppar att det står sig :).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

2990WX med 32 kärnor och 64 trådar går att förboka på Inet för 19590:- (om ingen lade märke till detta själv tidigare i veckan)
https://www.inet.se/produkt/5301256/amd-ryzen-threadripper-29...

Release imorgon ser det ut som, vet dock ej vad man skulle göra med alla trådar om man hade haft råd

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk

Vilken är bästa mjukvaran för att hålla koll på temperaturer med Ryzen?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Vilken är bästa mjukvaran för att hålla koll på temperaturer med Ryzen?

I Debian är det "sensors". Paketet heter lm-sensors

https://packages.debian.org/sid/lm-sensors

I Mac och Windows vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Vilken är bästa mjukvaran för att hålla koll på temperaturer med Ryzen?

Skrivet av sAAb:

I Debian är det "sensors". Paketet heter lm-sensors

https://packages.debian.org/sid/lm-sensors

I Mac och Windows vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör på HWiNFO64 i Windows, funkar fint!

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem

Har inte Coretemp support för Ryzen än?

Edit:
Ska den ha ser jag nu https://www.alcpu.com/CoreTemp/

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Jag tog hem AMD Ryzen Master och det verkar funka som det ska.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

https://wccftech.com/amd-zen-2-ryzen-8-core-16-thread-cpu-lea...

Zen 2 möjliga rykten 4,5 ghz engineering sample. 15% högre ipc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

När föväntas Zen 2 släppas?

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaycobicious:

När föväntas Zen 2 släppas?

nästa år runt april.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

https://wccftech.com/amd-zen-2-ryzen-8-core-16-thread-cpu-lea...

Zen 2 möjliga rykten 4,5 ghz engineering sample. 15% högre ipc.

Skickades från m.sweclockers.com

Om 1950X är 100 % så är ju 2950X 100×1,10 = 110 %.

Då borde 3950X hamna på 110×1,15 = 126 %

fast med 10 % högre klocka så blir det 126 × 1,10 = 139 %.

Nice!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Om 1950X är 100 % så är ju 2950X 100×1,10 = 110 %.

Då borde 3950X hamna på 110×1,15 = 126 %

fast med 10 % högre klocka så blir det 126 × 1,10 = 139 %.

Nice!

Glöm inte lägre Strömförbrukning också Zen 2 har ryktet om att bli en ny version av Zen som kommer lägga AMD jämsides med intel i IPC och prestanda i spel, medan dem går ännu längre förbi Intel i trådning.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Ryzen 1 och 2 kom ju ut i april ungefär, respektive år. Hur långt innan började det komma ut information (inte läckor/rykten) om dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xyborg:

Ryzen 1 och 2 kom ju ut i april ungefär, respektive år. Hur långt innan började det komma ut information (inte läckor/rykten) om dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Står redan en del sådana "rykten" lite längre upp i tråden.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Min 4790K börjar hamna i samma sits som gamla 2500K. Jag har varit sugen på att uppgradera sen första Zen kom ut. Men det har liksom inte givit något eftersom jag i princip bara använder den privata datorn för spel, Word/Excel samt web-browsing. Hoppas på att fler än 4C/8T börjar bli nödvändigt snart så jag får en ursäkt att uppgradera till Zen 2 i alla fall

Skrivet av Jalle64:

Står redan en del sådana "rykten" lite längre upp i tråden.

Jo, och jag efterfrågade ju "inte ryckten/läckor"

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A