Priserna på NAND-flashminnen väntas fortsätta sjunka under andra halvåret 2018

Permalänk
Melding Plague

Priserna på NAND-flashminnen väntas fortsätta sjunka under andra halvåret 2018

Efterfrågan på flashminnen översteg länge tillgången med höga priser som följd. I början av 2018 började dock priserna sjunka, och nu står det klart att fallet håller i sig även under årets andra hälft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen. Så som vi konsumenter har pinats av de höga priserna är vi väl värda ett break. Det "naturliga" som jag sett i princip under hela min livstid är att priset på teknik sjunker, inte stiger, så det har verkligen varit helt sjuka år nu fram tills nyligen. Kan man nu börja hoppas på att SSD blir billigare än HDD per gigabyte?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

Skönt med goda nyheter vad gäller tillgång och priser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Master of Overkill

Mm känner inte för att lägga ut 11k för 64GB RAM

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Priserna på SSD-enheter kan man ju se att de har sjunkit sakta men säkert om man kollar in prishistoriken för några modeller på Prisjakt, men för RAM-minnen har det sett i princip likadant ut sedan årsskiftet, ibland till och med stigit lite.

Finns det något som tyder på att priset på NAND-minnen påverkar priset på RAM? Verkar ju vara vissa som antar att så är fallet, men tittar man på priset som kunden får betala ser ju verkligheten ut att vara en annan.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

Dags att köpa sig en till 500GB'are till nästa månadspeng då

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mm känner inte för att lägga ut 11k för 64GB RAM

Verkar ju dock inte påverka DRAM =/

Minnespriserna är ju fortfarande groteska, till och med lite högre än för ett par månader sen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av hg:

Verkar ju dock inte påverka DRAM =/

Minnespriserna är ju fortfarande groteska, till och med lite högre än för ett par månader sen.

Jo ja vet bara.. köpte min 900p beg annars fan 4800

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Roligt, men det hade varot roligare om det samma hände med RAM minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

1000kr för 500GB är en dealbreaker för att de ska sluta stoppa i skräp ssd i laptops. Strax över 2000kr för 1TB kan man för den stora skaran leverera schyssta laptops.

Skrivet av tvelander:

Mm känner inte för att lägga ut 11k för 64GB RAM

Och de kommande HEDT vill ha det dubbla bara för att må bra.

*edit*
Stavar som en kratta

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

1000kr för 500GB är en dailbreaker för att de ska sluta stoppa i skräp ssd i laptops. Strax över 2000kr för 1TB kan man för den stora skaran leverera schyssta laptops.

Och de kommande HEDT vill ha det dubbla bara för att må bra.

Haha ursäkta men det jag fetade i citatet: När jag läste det med vetskapen om att du bor i Karlstad så fick jag bara den där rösten av Smala Sussie i huvudet "Det är en riktig dailbreaker". No offense, men det fick mig att le irl och det händer inte jätteofta ensam framför datorn.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Priserna på SSD-enheter kan man ju se att de har sjunkit sakta men säkert om man kollar in prishistoriken för några modeller på Prisjakt, men för RAM-minnen har det sett i princip likadant ut sedan årsskiftet, ibland till och med stigit lite.

Skrivet av hg:

Verkar ju dock inte påverka DRAM =/

Skrivet av aines:

Roligt, men det hade varot roligare om det samma hände med RAM minnen

De kanske inte varit lika framgångsrika med kartellbildandet på NAND-flash som med RAM?

Permalänk
Medlem

Nice, då kanske man kan skaffa sig en vettig storlek på ssd om några månader
Så priser upp på en del komponenter och ner på andra.
Man får väl acceptera det antar jag :/
Bara hoppas att ssd tillverkarna inte kommer drabbas av detta: https://www.sweclockers.com/nyhet/25935-brist-pa-kiselplattor...

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Avstängd

osså "råkar" en fabrik ta fyr någonstans och priserna höjs.
Kartellen tog slut så pengarna måste ju trilla in någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Wow, en datorkomponent som inte ständigt blir dyrare och svårare att få tag i?!

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Jag som köpte 16GB ram och 500GB SSD igår...

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).