Battlefield V Alpha – Kenneth, Jonas och Emil provspelar!

Permalänk
Relik 📜

Battlefield V Alpha – Kenneth, Jonas och Emil provspelar!

Vi har lagt vantarna på testversionen av Battlefield V, och givetvis vankas det stream. Planen är att dra igång ikväll klockan 19:30. Fullt pangpang och dålig k/d utlovas, med @Kenneth, @JonasT samt undertecknad bakom tangentborden.

Vi funderar på att köra två vyer, en via SweClockers extrakanal och en via FZ-kanalen. Kenneth kommer nog köra på SweClockers, så den rekommenderas för all form av vettigt spelande.

Snacka Battlefield i SweClockers forum

#bakomkulisserna

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Är folk fortfarande taggade på BF? Är det bara jag som suktar efter ett nyare och lite modigare spel, helst från en mindre studio, som orkar/vågar tänka lite utanför AAA-ramarna? Finns det något sådant på gång?

Permalänk
Medlem

Om man ändå haft en nyckel fruktansvärt sugen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Spelade detta i ett par timmar nu under kvällen (fick nyckeln via e-mail igår kväll) och måste säga att jag gillar det! "Känslan" av spelet (grafiken, karaktärrörelserna, omgivningen o.s.v.) är ~70% Battlefield 1, ~30% Bad Company 2 och jag föredrar definitivt hur snipers beter sig nu jämfört med sweetspot-mekaniskmen i Battlefield 1!

Spelar i 1440p och får i snitt ca 60-65 FPS med min i5-5675C @4.2 GHz samt ocklockat GTX 1070 med en power limit på 112%, vilken kan jämföras mot Battlefield 1 där jag i ett liknande spel får ~80 FPS i snitt. Det som jag fann intressant var CPU- och GPU-usage (jämfört mot ett liknande spel i Battlefield 1):

CPU Usage BFV: Hoppar mellan 70-90% alla kärnor
GPU Usage BFV: ~99% konstant

CPU Usage BF1: ~99% alla kärnor
GPU Usage BF1: Hoppar mellan 95-99%

Någon annan som upplever lägre CPU usage och högre samt mer konstant GPU usage i Battlefield V Closed Alpha jämfört mot Battlefield 1?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Spelade detta i ett par timmar nu under kvällen (fick nyckeln via e-mail igår kväll) och måste säga att jag gillar det! "Känslan" av spelet (grafiken, karaktärrörelserna, omgivningen o.s.v.) är ~70% Battlefield 1, ~30% Bad Company 2 och jag föredrar definitivt hur snipers beter sig nu jämfört med sweetspot-mekaniskmen i Battlefield 1!

Spelar i 1440p och får i snitt ca 60-65 FPS med min i5-5675C @4.2 GHz samt ocklockat GTX 1070 med en power limit på 112%, vilken kan jämföras mot Battlefield 1 där jag i ett liknande spel får ~80 FPS i snitt. Det som jag fann intressant var CPU- och GPU-usage (jämfört mot ett liknande spel i Battlefield 1):

CPU Usage BFV: Hoppar mellan 70-90% alla kärnor
GPU Usage BFV: ~99% konstant

CPU Usage BF1: ~99% alla kärnor
GPU Usage BF1: Hoppar mellan 95-99%

Någon annan som upplever lägre CPU usage och högre samt mer konstant GPU usage i Battlefield V Closed Alpha jämfört mot Battlefield 1?

Ungarna i sängen nu och nya nvidia drivare på väg ner. Återkommer om ett tag om jag upplever det så.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Hur får man en key till denna?

Får man en om man förbokar spelet nu?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

@Icte: Ser helt klart ut som att det är mindre cpu-intensivt, maxade på runt 65% cpu användning på en kärna de andra låg mellan 20-50%. Tempsen drar inte heller iväg som de brukar göra i BF1 (icke deliddad 8700k ).

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Sjukt taggad på detta i höst 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd

@Umbrellas:
Varför inte göra 1 eget spel?
Så får du se hur lätt det är.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

@wounds:
Kommer ihåg den tiden.Nu är mina barn 17&20 år gamla.
Men mysigt var det!!!!,Så uppskatta det,strunt i spelen.
Nördade sönder mitt förhållande& inkl.Alkohol.
Så nu sitter jag här ensam,med hur mycket speltid som helst efter jobbet.
Utan 1 normalt liv.Så var glad för din familj.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga hur mycket mer krävande BFV kommer att vara. Men som nämnts längre upp märker även jag att det är skillnad. Sen handlar det nog mycket om att det är en hel del optimering kvar.

Första intrycket är bra när det gäller spelmekaniken. Gillar känslan av styrning och vapenfysiken.

Det enda jag saknar är en mer klassisk WW2 stil på karaktärerna. Första intrycket av det visuella är att det känns ganska mycket BF4 2.0.

Är inte helt såld på spelet och kommer minst vänta in Open Beta för att se om de visar en annan karta och lite mer hur de har tänkt att customization kommer att se ut. Som det känns nu så är det alldeles för lite WW2-känsla för mig. Annars ett trevligt spel, det lilla vi erbjuds se i Closed Alpha.

So far: 6.5/10

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Avstängd

Självklart ska detta köpas,finns liksom inga alternativ.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@wounds:
Kommer ihåg den tiden.Nu är mina barn 17&20 år gamla.
Men mysigt var det!!!!,Så uppskatta det,strunt i spelen.
Nördade sönder mitt förhållande& inkl.Alkohol.
Så nu sitter jag här ensam,med hur mycket speltid som helst efter jobbet.
Utan 1 normalt liv.Så var glad för din familj.

Det var därför jag väntade tills de gått och lagt sig. Frugan var dessutom borta så jag behövde inte ha dåligt samvete.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

Är folk fortfarande taggade på BF? Är det bara jag som suktar efter ett nyare och lite modigare spel, helst från en mindre studio, som orkar/vågar tänka lite utanför AAA-ramarna? Finns det något sådant på gång?

Kolla in Squad är mitt tips... äldre spelmotor men attans så roligt.

Säljs på rea ibland och du hittar det på Steam;)

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Inaktiv

Ska bli spännande att se det omtalade "Battle Roayale" läget. Skulle vara kul att spela i en motor där man träffar när man skjuter.

Permalänk
Medlem

Har tittat när kända på Twitch har spelat och har fått bilden av att om allting bara skulle ha fungerat såsom det var lovat så skulle det vara en härlig upplevelse men för tillfället tycks det finnas många små buggar som gör det krångligt. :/

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

@ZothOmmog: Ja det är ju en Closed Pre-Alpha så vad hade dom förväntat sig?

Permalänk
Medlem

@Mange43: Du såg inte E3 antar jag då.

Permalänk
Medlem

Såg en YT streama Alphan av BFV, själv gillar jag en hel del saker som märks.

1: En helt ny spelmekanik när du blir dödad, du ligger skadat nere och väntar på att bli återupplivad.
Annars har det varit att man dör och återupplivas.

2: Nu är det inte lika enkelt att kunna överleva ute på slagfältet, utan man måste till en bas eller en flagga för och "hämta" liv och ammunition.

3: Snövädret på kartan Narvik ser verkligen enormt förbättrat ut från BF1.

Skrivet av Umbrellas:

Är folk fortfarande taggade på BF? Är det bara jag som suktar efter ett nyare och lite modigare spel, helst från en mindre studio, som orkar/vågar tänka lite utanför AAA-ramarna? Finns det något sådant på gång?

Då är det nya WW3 som kanske kan intressera?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Är folk fortfarande taggade på BF? Är det bara jag som suktar efter ett nyare och lite modigare spel, helst från en mindre studio, som orkar/vågar tänka lite utanför AAA-ramarna? Finns det något sådant på gång?

Ptja inte finns det någon brist där iaf. Bara å logga in på steam.

Vill du ha populära exempel så säger jag pubg och fortnite.

Lite mer ont då;
Kul å se spelet lite i streamen. Kommer inte förboka men lär köpa det senast 6 månader efter släpp. Som jag gjorde med BF1.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det låter som någon slängt på en flangereffekt på ljudet. Hemskt!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ser ut som BF1 ungefär fast det är andra världskriget. Det jag såg var inte så imponerande som jag hoppats. Skulle det inte vara mer begränsat med ammo? Ingen hardcore mode heller?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ser ut som BF1 ungefär fast det är andra världskriget. Det jag såg var inte så imponerande som jag hoppats. Skulle det inte vara mer begränsat med ammo? Ingen hardcore mode heller?

Det är Alpha.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Relik 📜

För den som inte orkar titta hela streamen..

Jag hade sjuka problem med stabilitet i början, kraschade kanske var 10:e minut. Klockade ned grafikkortet och kör CPU oklockad, hjälpte inget.

Som sista utväg gick jag loss i inställningarna och sänkte allt till Low, slog av War Tapes-ljudet samt satte ett FPS-lås på 120. Efter det fungerade allt faktiskt riktigt bra, och även när jag smög upp till Medium sedan fortsatte spelet att rulla.

Kan såklart inte svära på att min dator är 1 000 % stabil, men oklockad bör den vara bra nära. Inga andra spel eller program kraschar heller, så jag är böjd att anta det handlar om alphaversionen av Battlefield V i sig.

I vilket fall, tips om någon annan hamnar i samma läge!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Lego Master

Med Kenneths vansinniga FOV så hade jag svårt att få en känsla för flödet. Lär väl spela lite på en öppna betan, om och när det blir en sådan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ser ju som vanligt bra ut, men jag är bara för less på WW2.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Man orkar ju inte engagera sig i BF längre, kommer ut nya för ofta. De borde satsa på att göra de aktuella spelen bättre istället, förvalta dessa och ta hand om spelarna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

tråkigt med pastellfärger... jag tänker mig att krig är en ganska grå och brun historia

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av sesam2k:

tråkigt med pastellfärger... jag tänker mig att krig är en ganska grå och brun historia

Hm, vet inte om jag upplever det speciellt färgglatt helt ärligt. Finns andra saker jag är mer tveksam till då.

Also, såg i en changelog att de tonat ned snöyran sedan jag och @Callemedskägget spelade på E3! Tyckte väl det var lite mindre panikomöjligt att se saker nu, haha. Där var det verkligen extremt bitvis.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

tråkigt med pastellfärger... jag tänker mig att krig är en ganska grå och brun historia

Du tänker dig det ja. Men vi var ju inte där så spekulation är allt vi har.

Jag tänker mig tvärt om, mer att sker en konflikt i skogen vintertid mitt på dagen med skinande sol tex så är den ju lika vacker i en krigsmiljö som utanför...Tills granater och bomber börjar sabba allt dvs. Vilket stämmer överens med hur det brukar bli i BF numera. Börjar helt och fint, slutar helt sönderskjutet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |