Smarta saker att köpa som nybliven förälder

Permalänk
Medlem

Ring ett försäkringbolag ang barnförsäkring så allt är klart. Sedan ringer ni direkt och sätter igång den när barnet är fött.
Vänta INTE till en eventuell graviditetsförsäkringen tar slut. Då riskerar ni att minsta lilla röda prick tolkas till eksem och så får ni inte försäkra barnet fullt ut.

Vi hade vyssa-lull-tassar på spjälsängen.
Bröstmjölks-pump kan vara trevlig, så finns det bröstmjölk ist för ersättning om mamma ska hemifrån.
Köp bodies med omlottknäppning, inte dessa man drar över huvudet.
Gall-tvål (till kräkfläckar).
Köp inte pyjamas med inbyggd strumpa, ungarna drar in foten i pyjamasen och fastnar. Istället körde vi med separata strumpor.
Köp napp!
Ha puder hemma

Permalänk
Testpilot

Speciella värmare har vi klarat oss utan, har man en mikro så är det inte så svårt att lära sig hur många sekunder en viss mängd välling kräver.

Istället för baby monitor finns det appar för mobilen så man kan använda två stycken mobiler istället. Om man bor i lägenhet kanske man inte behöver en hemma (vi behövde inte det iallafall) och kan nöja sig med mobillösningen de gångerna man är på besök i nått större hus.

Angående mängden kläder beror även det på hur man bor, om man bor så man har tvättstuga istället för egen tvättmaskin så går det åt mer kläder eftersom man kanske tvingas spara ihop minst en veckas tvätt.

Bärsjal och senare sele hade vi stor nytta av då dottern inte kunde sova själv utan enbart när man bar henne. Men köp isåfall bara en sjal först och se hur det går.

Som andra nämnt så köp först när ni behöver, beställer man på nätet har man grejerna bara nån dag efter så köp inte på er massor av saker i förväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag har sett ganska små kvinnor bära ganska stora barn i sjal, tänk en kvinna på ~160 cm som bär en två-åring utan problem, men jag skulle rekommendera att ni går till Gos-butiken för att få råd.

Vi hade bärsjal istället för bärsele.

Sjalen upplevde vi som mer bekväm (för oss garanterat, ungen verkade gilla den också), mer mångsidig, mer lättvättad och smidigare när den inte användes.

Nackdelen var att den tog längre tid att få på sig, men när man lärt sig några varianter på knytning och teknik att få i ungen så gick det bra.

Att bli förälder är otroligt häftigt. Lycka till i framtiden!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Folk har redan skrivit det men jag säger det iaf: hörselkåpor!
Inte ett par, utan ett par var för er i varje rum
Faktiskt obeskrivligt skönt att kunna trösta utan att bli döv på ena örat, gör underverk för ens välbefinnande. Ett par som hänger där man byter blöja kan vara bra också!

Tvättmaskin

Dräggellappar, minst 50 st.

Här hemma körde vi vattenkokare samt 2 st 1 liters glasflaskor från Ikea. Man hade rumstempererat kokat vatten i glasflaskorna och "späder" det med vatten från vattenkokaren för att få rätt temp (150 ml rumstempererat med 50 ml kokande ger rätt temperatur för 200 ml välling exempelvis). Fyll glasflaska med nytt vatten när den e tom och växla till den andra där det finns svalt vatten.

Kan inte nog poängtera: HÖRSELKÅPOR.
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/horselskyd...

Permalänk
Avstängd

När vi fick andra ungen köpte vi hoppgunga där tre armar håller i en sits med en massa att pyssla som dom kan hoppa i sen en eldriven stol/vagga och ett bärsele sen ett babynest tycker jag är viktigast resten känns ganska skit samma

Det är mest avlastnings produkter men för att hinna göra saker för med en unge under 6 månader är det ganska svårt att hinna med så att ha saker att lägga dom i eller bära dom med sig i och få händerna fria är guld värt tycker jag och bärsjal är sjukt överskattat skit så kör på sele

i övrigt så barnvagn med travelsystem där man kan sätta babyskydd i bilen sen bara flytta över till vagn som även har ligg/sitt del till dom blir större är nog vad jag annars uppskattar mest för ungar somnar ofta i bilen då kan man sätta dom i vagnen utan dom vaknar och är förbannat smidig lösning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra tips!

Nu har man så sakta vaknat upp ur nyfödd-koman och sonen närmar sig tre månader, så det börjar väl bli dags att dela med sig med det som jag själv har upplevts som riktigt bra att ha den första tiden. Alla bebisar är ju som alla säger väldigt olika, vår bebis vill aldrig sitta/ligga utan vill stå upp med hjälp sen han var 1 månad, och vill "prata" med allt och alla sen 2 månader så det blir inte så många lugna stunder.

- Engångsunderlägg för skötbordet är superskönt att ha när man är ny vid blöjbyte för det kommer ut en hel del där bak som lätt kletar av sig. Har man inte tvättmaskin hemma så är det helt fantastiskt! Vi använder fortfarande dessa, men nu kan vi byta 10-20 gånger utan att det blir gult överallt.

- Små handdukar är guld värt, vi har säkert 30 stycken redo för spya runtom i lägenheten. Ikeas duger fint, och är billiga också

- Dregelhaklappar är också grymt att ha, även om det oftast tar några månader innan de börjar dregla. Men när de väl börjar så känns det som det är flera liter varje dag

- Babysitter funkar bara korta stunder för oss med en aktiv bebis, men det är sköna 5-10 minuter när det funkar. För oss är räddaren en lös båge med dinglande leksaker som man kan sätta på så han har något att titta på. Den kan man också sätta i vagnen, bordet eller nästan varsomhelst och räddar oss från gnäll varje dag (https://www.kopbarnvagn.se/sv/artiklar/taf-toys-lekbage-regnb...)

- Vetevärmare gör det enklare att lägga vår bebis. Värmer upp den i micron i några minuter, och lägger den i hans säng en stund innan vi försöker lägga honom där så att han inte får en chock när han går från varma mamma till kalla sängen. Nu funkar läggningen 9 gånger av 10 mot varannan gång tidigare

Permalänk
Medlem

Det första jag gjorde när jag fick min första dotter var att sälja min gamingdator och skaffade en basic laptop bara.
Bästa valet ever. Spendera tid med sina barn är mer värt än att spela.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

+1 på Sophie Le Giraffe gärna också den som piper när man trycker på den.
Köp inte något sjukt dyrt babygym med pingu typ, köp något billigt begagnat.
Barn leker inte mer i babygymmet bara för att det kostar 1400 och vi människor tycker det är fint utan de petar på allt som har mycket färg. Dessutom är det frågan om minuter innan första spyan är framme på babygymmet.

Köp dessutom minst 2st snuttisar gärna 3st INTE 1. När en kommer bort så gör det inget om du har flera men om du bara har en och den försvinner så är det kaos och många skrikiga timmar som följd.

Sätt barnen i kö till förskola, funkar i några kommuner.

Xbox är jäkligt bra när man sedan blir pappaledig, mina två knoddar sov ca 2 timmar på lunchen och då var det rätt skönt att spela lite och något som man kan trycka på spara och avsluta på sekunden. På sommaren våren är ju promenader i solen sköna men på höst vinter var xbox guld värt.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Avstängd

Nu kan det ju vara försent för att vara användbart i ert fall men man bör ställa barnet i kö till en bra friskola då, om det nu inte förändras via lagstiftning, det nästan är så att det är lottning bland de som är födda tidigt på året och som ställt sig i kö direkt när barnet fötts. Så: planering innefattar även att se till att barnet föds så tidigt på året som möjligt

Permalänk
Medlem

Något jag gärna hade fått tips om var att se till att ha nappflaska och ersättning hemma även om ni tänkt amma.
Även om det verkar funka när ni lämnar sjukhuset är det inte säkert att det gör det hemma.

Blöjhink med refillrulle tyckte jag var grymt värt även om många klagar på att refillerna är dyra.
Isolerar lukten och man slipper komma i kontakt med blöjorna igen vid tömning

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Lego Master

Om inte ungen ammar 100% så är det GULD värt att skaffa en sån här:

https://www.jollyroom.se/babyprodukter/ata-dricka/bestick-servering/sterilisering-uppvarmning/baby-brezza-formula-pro-vallingmaskin

Båda våra har gått på 100% ersättning, och det har varit en life saver på nätterna när dom vaknar och är VANSINNIGA av hunger. Att fixa mjölkersättning från grunden då är självmord.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tackar igen för alla goda råd med att tipsa om vad vi tyckte var guld värt i början:

- underlägg för skötbordet! I början är det inte helt lätt att hantera de bruna (eller gula) "presenterna" man får ta hand om varje dag och det kladdar rätt bra överallt. Skönt att ha underlägg som man lätt kan kassera istället för att torka varje gång.

- vattenkokare där man kan välja temperatur. Vattenkokare använder man till allt möjligt som gröt, välling och mjölkersättning, och när man har en bebis på armen och ska värma vatten så glömmer man lätt att stänga av i tid. Sen blir det för varmt och det tar några minuter att få sakerna kalla, vilket sabbar måltiden helt

Avslutar med en fråga: har någon koll på vilken baby monitor med kamera man ska köpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Det känns som det föds väldigt många barn just nu, och jag tror att vi på Sweclockers kan ha en diskussion om vilka prylar eller lifehacks som kan vara bra (eller kul!) att fixa för sina nyfödda med lite annat perspektiv än ex. föräldraliv.

För mig är det dags att bli far om två veckor och jag behöver lite bra idéer och tips på saker att fixa innan födseln, gärna med fokus på saker som inte är självklara köp (barnvagn, säng etc.). Alla tips tas emot med stor tacksamhet!

Detta är inget köp men en bra grej att göra, skriv in ditt barn i en bostadskö omedelbums även om ni kanske behöver betala avgiften så är det värt det.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Tackar igen för alla goda råd med att tipsa om vad vi tyckte var guld värt i början:

- underlägg för skötbordet! I början är det inte helt lätt att hantera de bruna (eller gula) "presenterna" man får ta hand om varje dag och det kladdar rätt bra överallt. Skönt att ha underlägg som man lätt kan kassera istället för att torka varje gång.

- vattenkokare där man kan välja temperatur. Vattenkokare använder man till allt möjligt som gröt, välling och mjölkersättning, och när man har en bebis på armen och ska värma vatten så glömmer man lätt att stänga av i tid. Sen blir det för varmt och det tar några minuter att få sakerna kalla, vilket sabbar måltiden helt

Avslutar med en fråga: har någon koll på vilken baby monitor med kamera man ska köpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Har kört en Philips avent i 4år till 2 ungar, håller än och ca 100m räckvidd.
Den jag har är dock utan kamera så kan inte uttala mig hur den är.
Men varianten utan kamera kan jag verkligen rekommendera!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det går inte i Gbg eller Sthlm iaf, där är det fyllda 17 års ålder som gäller för att registrera sig.

Rimlingen ställer man ungen i kö hos hsb eller liknande, inte något kommunalt.

Permalänk

1. tvättmaskin

2. Dessa små handdukar alla pratar om! kanon, inte bara att torka med, skitbra att lägga en på ansiktet på bebis när hen ska sova, båda våra slocknade direkt med en handduk på huvudet. Torr såklart, inte någon dränkningstortyr...

3 LÅT UNGEN SOVA SJÄLV! Samsova är det dummaste folk gör.

4 Använd sunt förnuft, lyssna inte för mycket på "väninnan med 17 barn" "Farmor/Mormor" "boken-om-barn" (valfri utgåva av 13410st olika)

När dom blir större och vägrar äta annat än Mariekex/kall korv/banan el likn. LÅT dom äta det då, bättre att dra 47 mariekex än inget alls.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Tackar igen för alla goda råd med att tipsa om vad vi tyckte var guld värt i början:

- underlägg för skötbordet! I början är det inte helt lätt att hantera de bruna (eller gula) "presenterna" man får ta hand om varje dag och det kladdar rätt bra överallt. Skönt att ha underlägg som man lätt kan kassera istället för att torka varje gång.

- vattenkokare där man kan välja temperatur. Vattenkokare använder man till allt möjligt som gröt, välling och mjölkersättning, och när man har en bebis på armen och ska värma vatten så glömmer man lätt att stänga av i tid. Sen blir det för varmt och det tar några minuter att få sakerna kalla, vilket sabbar måltiden helt

Avslutar med en fråga: har någon koll på vilken baby monitor med kamera man ska köpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med om underlägg för skötbordet, de är dock inte helt enkla att få tag på till vettigt pris. Jag lyckades till slut hitta samma variant som vi hade på BB hos en kontorsgrossist. 100 kronor för ett 250-pack, vilket är typ 10% av priset som barnbutiker tar. De kallas för laboratorieunderlägg.
Någon special-vattenkokare håller jag inte riktigt med om, det gäller bara att lära sig hur lång tid saker tar att värma i mikrovågsugnen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Detta är inget köp men en bra grej att göra, skriv in ditt barn i en bostadskö omedelbums även om ni kanske behöver betala avgiften så är det värt det.

Även till en bra friskola!