Datorn oanvändbar vid användning av internet

Permalänk

Datorn oanvändbar vid användning av internet

Hej har ett problem med min dator och det är att datorn knycker och laggar vid användning av internet!

Ljuder börjar knycka och musen hoppar fram och man kan inte använda datorn tillexempel under en fortnite uppdatering eller vid vanligt surffande så blir datorn oanvändbar ända tills uppdateringen är klar eller fliken i webbläsaren har laddads klart!Har testat med nytt modem samt kablar men inget hjälper!Tacksam för svar

Dator specs:

Grafikkort:geforce gtx 1080 strix 8gb
Ram:16 gb
Processor: Amd ryzen 1700x
M.2 Hårdisk (samsung)

Permalänk
Medlem

Låter helknasigt, har du provat ladda ner drivrutinerna för ditt nätverkskort?

Permalänk

@naikon: Japp det är också testat men inget vill hjälpa

Permalänk
Medlem

Och det är bara när du tankar grejer via nätverkskortet som datorn hänger sig? Om du gör t.ex Bredbandskollen så hänger sig allting samtidigt?

Du skulle kunna koppla ihop din dator med en annan dator med en enkel nätverkssladd emellan, och sen föra över en fil emellan dessa. Då får du veta om problemet ligger i din dator eller högre upp i kedjan

Permalänk
Medlem
Skrivet av basixx1221:

@naikon: Japp det är också testat men inget vill hjälpa

Låter som någon malware eller liknande. Jag rekommenderar ominstallation av burken.

Permalänk

@naikon: det händer inte vid test med bredbandskollen men händer direkt om jag öppnar flere flikar i webbläsaren har testat alla olika läsaren och felet kvarstår har också testat att ominstallera datorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av basixx1221:

Hej har ett problem med min dator och det är att datorn knycker och laggar vid användning av internet!

Prövat annan webbläsare?
Jag hade liknande problem när jag använde AVG virus skydd.... Något som inte gick så bra ihop med min win 7(som förövrigt är ouppdaterad...)
Kan vara drivrutiner som spökar.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

@Tawen: har testat alla olika läsaren och problemet kvarstår avg antivirus kör jag också med kanske det som spökar?

Permalänk
Medlem

@basixx1221:
Det är inte så att du har ett nätverskort anslutet på USB? typ trådlöst USB-nätverskort eller liknande?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

@Bellerefon: nej nätverkskabeln går direkt från modemet till moderkortet!

Permalänk

Kan tillägga att det är samma problem med min gaming laptop som inte är kopplad med kabel utan kör wifi!konstigaste är väl att det inte hjälper med nya kablar eller nytt modem!samma fel ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av basixx1221:

@naikon: det händer inte vid test med bredbandskollen men händer direkt om jag öppnar flere flikar i webbläsaren har testat alla olika läsaren och felet kvarstår har också testat att ominstallera datorn!

Har du provat koppla in en annan dator i samma nätverksuttag? Jag vill nog utesluta att det är fel på ditt nätverk, det ska inte resultera i att din mus hänger sig

Edit: såg att du har samma problem på en laptop

Då känns det som att det skulle kunna vara några störningar där du bor. Jag kan inte se varför ljudet i högtalarna ska börja knastra och musen hänga sig. Har det uppstått helt plötsligt eller alltid varit så där du bor?

Permalänk

@naikon: det är också testat!musen "hoppar"fram och har jag en film på via vlc tex så laggar ljudet och bilden om det laddas in nya flikar eller dylikt

Permalänk

@naikon: det har inte alltid varit problem utan kom för 1 år sen ungefär

Permalänk
Medlem
Skrivet av basixx1221:

Kan tillägga att det är samma problem med min gaming laptop som inte är kopplad med kabel utan kör wifi!konstigaste är väl att det inte hjälper med nya kablar eller nytt modem!samma fel ändå

Har du AVG på gaming laptopen också?
Kanske värt prova stänga av det och gå tillbaks till Windows defender bara för att se om det blir nån skillnad?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste moderkortsbios? Vilket moderkort är det du har? Klockat burken något? Händer detta också i ev onlinespel?
Hur är dina pingtider (bredbandskollen)?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Installera om Grafikkort drivisar.
Det kan ibland ge ljud missar.
Har du en till slot på Moderkortet, sätt Grafikkortet där.
Pröva avinstallera AVG.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |