Razer Huntsman och Huntsman Elite är tangentbord med optiska brytare

Permalänk
Melding Plague

Razer Huntsman och Huntsman Elite är tangentbord med optiska brytare

Välkända Razer utökar arsenalen av tangentbord med två varianter bestyckade med företagets nya optiska brytare som kommer med både RGB-belysning och en livslängd på 100 miljoner nedtryck.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så vad skulle fördelen med optiska brytare vara? Är det främst de extra ~30M nedtrycken som är intressant? Känns som att 70M räcker längre än någon vill ha ett tangentbord ändå..

endast 10key rollover är kanske mer en begränsning i teorin, jag har då svårt att trycka ner fler tangenter samtidigt.. Men varför inte gå n-key rollover när man gör ett såpass dyrt tangentbord?

Permalänk
Medlem

Hur många fingrar har folk egentligen?!

Permalänk
Skrivet av skewgen:

Hur många fingrar har folk egentligen?!

...och hur mycket pengar har folk egentligen?!

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Har skrivit en hel del på Zowie Celeritas 2, optiska som känns som röda. Riktigt trevligt tangentbord, bra pris jämfört dessutom.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Man behöver minst 12-key rollover. En tangent per finger, en för näsan och en för tungan.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av skewgen:

Hur många fingrar har folk egentligen?!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Okej, för att diskutera denna påstådda hållbarhet anser jag att själva brytarens hållbarhet är ganska irrelevant, det stora problemet brukar ju alltid vara att fästena till brytarna pajar, möjligtvis själva plasthatten (ofta kring fästet).

Är dessa också garanterade att hålla får dessa antal nedtryckningar? Vid sådana fel borde man ha 10 års garanti på ett sådant tangentbord, bara oseriöst att utlova att själva brytaren håller när annat pajar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

...och hur mycket pengar har folk egentligen?!

Razer har alltid varit väldigt duktiga på att ta bra betalt.

Skrivet av dannesthlm:

Okej, för att diskutera denna påstådda hållbarhet anser jag att själva brytarens hållbarhet är ganska irrelevant, det stora problemet brukar ju alltid vara att fästena till brytarna pajar, möjligtvis själva plasthatten (ofta kring fästet).

Är dessa också garanterade att hålla får dessa antal nedtryckningar? Vid sådana fel borde man ha 10 års garanti på ett sådant tangentbord, bara oseriöst att utlova att själva brytaren håller när annat pajar.

Står inget specifikt om garantin på tangentbordets produktsida men kikar man på garantisidan så finns det en tabell : https://www.razer.com/eu-en/warranty#a5 Ett år låter ju inte som speciellt lång tid men det kanske är branch standard?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Razer har alltid varit väldigt duktiga på att ta bra betalt.

Står inget specifikt om garantin på tangentbordets produktsida men kikar man på garantisidan så finns det en tabell : https://www.razer.com/eu-en/warranty#a5 Ett år låter ju inte som speciellt lång tid men det kanske är branch standard?

Nej, det är det jag syftade med inlägget. Titta på nätdelarna, där fattar fabrikanterna att pm de använder bra komppnenter så kommer grejerna att hålla och längre garantitider kan lämnas. Men den fysiska byggkvaliten på ett tangentbord blir aldrig bättre än sin svagaste länk.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hoppas de optiska brytarna I övrigt är dammtäta osv. Trist om de blir blockerade efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Finns nog inget företag jag hatar mer än Razer, Apple är dock nära men Apple har i alla fall byggkvalitet.
Razers support är ju under all kritik och ingen av deras produkter verkar hålla speciellt bra.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk

Razer synapse, finns det något värre program

Permalänk
Medlem

hahaha, men det där är ju mest troligt bomberman eller liknande och då skulle ju 8key rollover vara tillräckligt även för den där situationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Finns nog inget företag jag hatar mer än Razer, Apple är dock nära men Apple har i alla fall byggkvalitet.
Razers support är ju under all kritik och ingen av deras produkter verkar hålla speciellt bra.

Har vågat mig på flera Razor-produkter genom åren och för min del har samtliga överlevt förväntad livslängd med råge. Ville ha nya muffar till mina hörlurar, det kunde Razor inte skaka fram men de svarade och gjorde ett ärligt försök i alla fall.
Apples support för eftermarknaden är låst till absurdum där ÅF inte får sälja reservdelar till slutanvändare och parallellimportörer av reservdelar jagas med åtal. Apple vill ha 3000 kr för ett batteribyte som ska kosta 1400. Bra support? Bah!
Den UPPLEVDA kvalitén har sällan med VERKLIG kvalité att göra. Apple-användare tenderar dock i större utsträckning filtrera problem genom sina mentala skygglappar. Det finns oändligt med bevis på nätet för att Apple varken har eller har haft speciellt hög kvalité på sina produkter som folk tror. Bara en sådan sak som att "baka" elektronik för att klara garantitiden är inte en godkänd lösning. Har läst om fler civilrättsliga processer som förbereds för att adressera dessa problem.

Har du ens en Razor-produkt själv? Ditt ordval är tvetydigt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har du ens en Razor-produkt själv? Ditt ordval är tvetydigt.

Jag tror du och jag har helt olika standarder, jag har just nu en Razer Naga och har genom åren haft en del andra Razer produkter. Har även haft produkter från andra tillverkare och skillnaden är märkbar. När det kommer till support så försökte jag under ett helt år få hjälp med min Razer Naga som behöver kalibreras om varje gång jag startar om datorn annars får muspekaren tokryck, pekaren hoppar också helt random ibland trots kalibrering. Dom har inte varit intresserade av att hjälpa mig och nu är garantin slut också.

Dags att testa Corsair Scimitar tror jag, är inte dom bra så får det nog bli Logitech. Logitech har lätt bästa supporten jag har upplevt.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jag hoppas de optiska brytarna I övrigt är dammtäta osv. Trist om de blir blockerade efter ett tag.

Flashback från 90talet.
"Jag ska bara rengöra muskulan"

2018 versionen:
"Jag ska bara blåsa damm ur mina optiska brytare"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Jag tror du och jag har helt olika standarder, jag har just nu en Razer Naga och har genom åren haft en del andra Razer produkter. Har även haft produkter från andra tillverkare och skillnaden är märkbar. När det kommer till support så försökte jag under ett helt år få hjälp med min Razer Naga som behöver kalibreras om varje gång jag startar om datorn annars får muspekaren tokryck, pekaren hoppar också helt random ibland trots kalibrering. Dom har inte varit intresserade av att hjälpa mig och nu är garantin slut också.

Dags att testa Corsair Scimitar tror jag, är inte dom bra så får det nog bli Logitech. Logitech har lätt bästa supporten jag har upplevt.

Nja, jag accepterar sällan dålig kvalité. Men vi har möjligen olika erfarenheter.
Logitech har föredömlig support. De var villiga att hjälpa mig utan kvitto. Det är service det

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Jag tror du och jag har helt olika standarder, jag har just nu en Razer Naga och har genom åren haft en del andra Razer produkter. Har även haft produkter från andra tillverkare och skillnaden är märkbar. När det kommer till support så försökte jag under ett helt år få hjälp med min Razer Naga som behöver kalibreras om varje gång jag startar om datorn annars får muspekaren tokryck, pekaren hoppar också helt random ibland trots kalibrering. Dom har inte varit intresserade av att hjälpa mig och nu är garantin slut också.

Dags att testa Corsair Scimitar tror jag, är inte dom bra så får det nog bli Logitech. Logitech har lätt bästa supporten jag har upplevt.

Har inte själv upplevt något problem med Razers produkter.
Har kört min DeathAdder sen 2013 + en Naga EpicChroma Wireless och båda funkar. Kör WoW med den trådlösa och allt annat med sladd.
Sen kör jag även Razer BlackWidow Chroma som kom 2014.
Men man kan hitta mycket om att Razers produkter har gått sönder för folk men har inte märkt det själv än vilket jag tycker är konstigt XD

Men men alla gillar som sagt olika, jag föredrar Logitech framför razer men de har inte kvar MX518 längre som satt bra i handen så blir Deathaddern tillsvidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Hur många fingrar har folk egentligen?!

Alla vet ju att om man spelar med ansiktet så får man minst +3 i K/D.

Skrivet av Niclas:

Finns nog inget företag jag hatar mer än Razer, Apple är dock nära men Apple har i alla fall byggkvalitet.
Razers support är ju under all kritik och ingen av deras produkter verkar hålla speciellt bra.

Förstår inte vad folk gör med sina Razerprodukter.. Visst man får vad man betalar för men samtidigt.. folk får det att låta som de är förbannade för att de inte kan kasta dem i väggen. Har haft razermöss sedan tio år tillbaka. Förutom ett måndags-ex där brytaren gick av vid normal användning har produkterna levt i 2+ år innan jag personligen lyckas ha sönder dem pga. klantighet så som att bokstavligen tappa ned dem från höga höjder vid flytt. Samma sak kan inte sägas om Corsairs möss, headsets etc. som är billigt skit i jämförelse. Har haft t.ex. två Corsair lurar som inom 3 månader tappat ljudet i ena kåpan. När man öppnar upp dem så ser man att snabbt varför. Kopparkablarna i dessa har gått av pga. undermåligt kablage. Detta gäller både deras Void och deras vengeance. Har inte provat deras HS-serie men de ser ut att ha samma OEM som mina Kingston HyperX fast där man bytt ut det positiva med headsetet (Man har bytt ut aluminiumbågarna mot billig plast) och därigenom helt sänkt hållbarheten.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Nja, jag accepterar sällan dålig kvalité. Men vi har möjligen olika erfarenheter.
Logitech har föredömlig support. De var villiga att hjälpa mig utan kvitto. Det är service det

Det är synd att deras design och produktion har gått utför de senaste fem åren. Från att ha varit top-notch till att bli hemska tillverkare av produkter som ser ut som ufon och håller högst ett halvår. Alla pengar går väl till deras service antar jag..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |