Permalänk
Medlem

Köpa ny (beg) bil 180k max

Tänkte köpa en ny (begagnad) bil med en budget på cirka 150-180k. Nuvarande gamla Mazda 323f -02 håller på att rosta sönder totalt..

Krav:
-Automat (har tröttnat på manuell efter många år. testade automat och blev frälst)
-Hyffsat tyst (Behöver inte vara knäpptyst, men tystare än min totalt icke ljud isolerade 323f..)
-Hyffsat bränslesnål
-Billig att äga (inte så mycket dyra "oförutsedda" kostnader eller förutsedda såsom försäkring, vägskatt osv.)

Åker inte jättelånga sträckor, men åker nästan varje dag till jobbet, handlar mat osv.. Kan förekomma någon roadtrip på kanske 100 mil nån gång om året och några längre sträckor ibland men oftast kortare typ 2-5km.

Känner mig ganska lost. Har kollat lite på Mazda 3 och VW Golf bland annat

Vilken är bilen att satsa på? Årsmodell? Hur är Mazda 3 och VW Golf ljudisolerat? Har hört att Mazda 3 (2017?) blivit bättre och var kass förut. Golfen? Bensin eller Diesel? (Förstår det som att bensin är bättre när jag åker många kortare sträckor(?))

Tackar för alla tips och råd!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Förslag: elbil! Med ditt Kör mönster och om du har möjlighet att ladda så vore elbil ett alternativ. Driftsäkerhet och låga kostnader utöver bilen. Kanske inte finns i den prisklassen men går du upp finns både Leaf och Focus som trevliga alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Förslag: elbil! Med ditt Kör mönster och om du har möjlighet att ladda så vore elbil ett alternativ. Driftsäkerhet och låga kostnader utöver bilen. Kanske inte finns i den prisklassen men går du upp finns både Leaf och Focus som trevliga alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Bor tyvärr i lägenhet, så kan nog bli lite svårt =/ Har bilen i carport med eluttag, men ingen laddningsstation.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Då hade jag satsat på Volvo V70 eller S80, alternativt BMW 520 från 2012 och framåt. Från 2014 är dem även Euro6 godkända. Genomgående bra kvalitet och överlag låga kostnader. Vill du ha det billigare så är VW Golf eller Passar ett bra alternativ. SEAT och Skoda, båda ingår i VW, har också riktigt fina bilar och för dem pengarna kan du få en riktigt bra bil i alla storlekar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Då hade jag satsat på Volvo V70 eller S80, alternativt BMW 520 från 2012 och framåt. Från 2014 är dem även Euro6 godkända. Genomgående bra kvalitet och överlag låga kostnader. Vill du ha det billigare så är VW Golf eller Passar ett bra alternativ. SEAT och Skoda, båda ingår i VW, har också riktigt fina bilar och för dem pengarna kan du få en riktigt bra bil i alla storlekar

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag tror lite mindre bilar är mer min grej ^^ Lättare att fickparkera, drar kanske mindre pga mindre vikt osv, något mer rapp i accelerationen.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Förslag: elbil! Med ditt Kör mönster och om du har möjlighet att ladda så vore elbil ett alternativ. Driftsäkerhet och låga kostnader utöver bilen. Kanske inte finns i den prisklassen men går du upp finns både Leaf och Focus som trevliga alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Elbilar blir ju dyrare och ladda än tanka den med vanlig bränsle, efter förvaltningsdomstolen beslut om att du behöver betala parkeringsavgift under tiden du laddar.

Så du får nog räkna med 10-20:- i timmen i parkeringsavgift + laddningskostnader sedan blir det nog ett par timmar du behöver stå för ladda, för domstolen säger att kommunen måste behandla laddningsstationerna på samma villkor som övrig parkering.

Kommuner som har gratis parkering och ha tid papper du ställer in och 1 timme max på parkeringen så får ju elbilar också bara stå 1 timme för laddning, vilket inte ens skulle ge en full laddning ens i närheten.

Tänk också på att du kan få parkeringsböter medans du laddar din Elbil, om du betalar förkorta tid för laddningen, eller står över tiden.

Permalänk
Medlem

Med din budget hade jag om jag varit du (och det vill jag, men mina ekonomiska prioriteringar är elsewhere atm...) så hade jag antingen köpt en bil som hade varit grym och kanske praktiskt för mer än trettio år sedan och glidit genom livet på en "jag betalar ingen skatt och väldigt lite försäkring för min bil är en veteranbil" och kanske leasat en liten clownbil (typ Polo) för dagligt bruk.

Eller, så hade jag (om jag var du, glöm inte...) köpt en Audi S8 från typ 1997 - 2000. Mycket bil för pengarna + massa power och aluminiumkaross = ingen rost. Men å andra sidan så är det inte direkt volvo 740-priser på reservdelar.

Fan jag måste köpa en ny bättre begagnad bil försår jag nu...

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera en Mazda 3, i och med den tredje generation (2014->) så har dessa blivit väldigt bra. De nyare årsmodellerna har också mycket bättre rostskydd än de tidigare generationerna. Just ljudisoleringen har jag inte tänkt på då jag oftast kör med musik, men det lär ju vara mycket bättre än din nuvarande modell. Men det är ju bara att provköra hos din lokala Mazda dealer.

Bilen drar relativt lite, är verkligen ursnygg för sin prislapp och för mig så har allt funkat perfekt hittilst, det är ju ändå en japansk bil. För att få en bil ifrån VAG/Volvo i samma klass med liknande utrustning så behöver du betala bra mycket mer.

Elbil är tyvärr inget vettigt alternativ för vanliga Svenssons just nu... Men visst om jag hade varit god för x antal miljoner och bott i villa så hade jag lätt köpt en Tesla Model S.

Permalänk
Medlem

Gå och kläm och känn på antingen BMW 1-serie (typ 120d, 118d), Mercedes A-klass (A180,A200), Audi A3 eller en Golf. Dom är så lika i hur tysta dom är, hur praktiska dom är osv, det som skiljer dom åt är till exempel BMW:n är mer förarfokuserad, du får bakhjulsdrift, sportigare sätesposition osv, mercedes är lite mer komfort och audin och golfen är lite av varje typ. Sen ser dom olika ut också

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Elbilar blir ju dyrare och ladda än tanka den med vanlig bränsle, efter förvaltningsdomstolen beslut om att du behöver betala parkeringsavgift under tiden du laddar.

Så du får nog räkna med 10-20:- i timmen i parkeringsavgift + laddningskostnader sedan blir det nog ett par timmar du behöver stå för ladda, för domstolen säger att kommunen måste behandla laddningsstationerna på samma villkor som övrig parkering.

Kommuner som har gratis parkering och ha tid papper du ställer in och 1 timme max på parkeringen så får ju elbilar också bara stå 1 timme för laddning, vilket inte ens skulle ge en full laddning ens i närheten.

Tänk också på att du kan få parkeringsböter medans du laddar din Elbil, om du betalar förkorta tid för laddningen, eller står över tiden.

Vad har du druckit ur för skojig flaska? 70 liter drivmedel kostar 1 100kr och man kommer ungefär 100 mil. Normalbilisten kommer behöva tanka för ca 17 000kr per år. Lägg på ett bonus/malus system som träder i kraft imorgon och man har en fin skatt att vänta på fossilbilar.

Om nån stollig kommun så skulle lägga 100kr/timmen på laddstationen så skulle det krävas många timmar för att ens komma i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Vad har du druckit ur för skojig flaska? 70 liter drivmedel kostar 1 100kr och man kommer ungefär 100 mil. Normalbilisten kommer behöva tanka för ca 17 000kr per år. Lägg på ett bonus/malus system som träder i kraft imorgon och man har en fin skatt att vänta på fossilbilar.

Om nån stollig kommun så skulle lägga 100kr/timmen på laddstationen så skulle det krävas många timmar för att ens komma i närheten.

Ja men du kan också göra avdrag på körningar för det mesta är ändå till och från jobbet, du riskerar inte 500-700:- i parkerningsböter heller med bränsle, för du tankar en bil på par minuter medans El laddning tar mycket längre tid.

Plus så kostar det i snitt 27:- per mil på el bilen om du läser här.
https://teknikensvarld.se/nu-blir-det-dyrt-att-kora-pa-el-27-...

Nu mera tillkommer också parkeringsavgiften medans du laddar.

Kostnaden för ladda

Parkeringsavgift 10-15:- timmen + 3:- per minut i snitt och ladda elbilen vilket ger pris på ca 27:- per mil

Kollar man då denna världsrekordet
https://teknikensvarld.se/nytt-varldsrekord-i-rackvidd-for-el...

160 mil x 27:- milen vilket blir då i snitt 4 320:- per laddning utöver det tillkommer också parkeringsavgiften till kommunen, och vissa lär också få kommunala parkeringsböter på par hundra utöver medans det är på stan handla lär nog bli vanligare i framtiden.

Men regnar det hela året runt så kanske du har tur få ner priset kanske till 2:- minuten, men skulle vi ha elbrist så lär nog inte ens 3:- per minut räcka.

Permalänk

Jag skulle tittat på
Honda Jazz /civic
VW Polo, alt Golf
Mazda 3
Nissan Micra
Peugeot 208
Kia Ceed/Rio

Det finns ju massor mer såklart, men då börjar din Maxgräns bli riktigt ansträngd, om vi pratar NY bil vill säga. Då du kanske inte bara vill köpa standard utförandet, utan kanske vill lägga till lite extra utrustning.

så även om golf och Civic står med på min lista, kan dem, bli lite över dina max 180K
men rakt av ny bil innom din budget, så hade jag hoppat på en Mazda 3 utan att tveka. Fast med automat hamnar du runt 190K

Man skall dock komma ihåg när det gäller automat, att på (billigarebilar) kanske automaten inte alltid är lika fin o smidig som på lite mer påkostade vagnar, och man får läsa på lite extra om just användarupplevelser, på just den bilen du är intresserad av...

men man kan också alltid söka o läsa på lite om besiktningsstatistik, om det gäller Beg bil.

Själv är jag nog lite sådär att jag gärna köper bättre begagnad än en ny, men alla är vi olika på vad vi vill ha, och villiga att betala för, men en nästan ny med 6-15 månader och 200-1500 mil, så kan man ofta göra en bra/bättre deal, och slippa ta den första stora värdeminskningen, för värdeminskningen kommer du alldrig ifrån, lungt 30% per år.

ett litet sjysst exempel jag hittade vid snabb sökning
https://www.blocket.se/stockholm/Mazda_3_5_dr_A6_2_0_Core_120...
eller
https://www.blocket.se/goteborg/Mazda_3_VISION_1_5_DE_105_HK_...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Ja men du kan också göra avdrag på körningar för det mesta är ändå till och från jobbet, du riskerar inte 500-700:- i parkerningsböter heller med bränsle, för du tankar en bil på par minuter medans El laddning tar mycket längre tid.

Plus så kostar det i snitt 27:- per mil på el bilen om du läser här.
https://teknikensvarld.se/nu-blir-det-dyrt-att-kora-pa-el-27-...

Nu mera tillkommer också parkeringsavgiften medans du laddar.

Kostnaden för ladda

Parkeringsavgift 10-15:- timmen + 3:- per minut i snitt och ladda elbilen vilket ger pris på ca 27:- per mil

Kollar man då denna världsrekordet
https://teknikensvarld.se/nytt-varldsrekord-i-rackvidd-for-el...

160 mil x 27:- milen vilket blir då i snitt 4 320:- per laddning utöver det tillkommer också parkeringsavgiften till kommunen, och vissa lär också få kommunala parkeringsböter på par hundra utöver medans det är på stan handla lär nog bli vanligare i framtiden.

Men regnar det hela året runt så kanske du har tur få ner priset kanske till 2:- minuten, men skulle vi ha elbrist så lär nog inte ens 3:- per minut räcka.

I den artikeln så avser priset 26,47 kr/mil en laddhybrid och då är även dieseln medräknad. Strax under hittar du två elbilar och då är kostnaden 6-7 kr/milen enligt deras uträkning.
Men priset 3 kr/minuten verkar inte stämma för enligt vattenfall så kostar deras snabbladdare 2,4 kr/min så det borde vara 4,8-5,6 kr/mil.
Men det är fortfarande betydligt dyrare än att ha en egen laddare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av xcluzive:

Tänkte köpa en ny (begagnad) bil med en budget på cirka 150-180k. Nuvarande gamla Mazda 323f -02 håller på att rosta sönder totalt..

Krav:
-Automat (har tröttnat på manuell efter många år. testade automat och blev frälst)
-Hyffsat tyst (Behöver inte vara knäpptyst, men tystare än min totalt icke ljud isolerade 323f..)
-Hyffsat bränslesnål
-Billig att äga (inte så mycket dyra "oförutsedda" kostnader eller förutsedda såsom försäkring, vägskatt osv.)

Åker inte jättelånga sträckor, men åker nästan varje dag till jobbet, handlar mat osv.. Kan förekomma någon roadtrip på kanske 100 mil nån gång om året och några längre sträckor ibland men oftast kortare typ 2-5km.

Känner mig ganska lost. Har kollat lite på Mazda 3 och VW Golf bland annat

Vilken är bilen att satsa på? Årsmodell? Hur är Mazda 3 och VW Golf ljudisolerat? Har hört att Mazda 3 (2017?) blivit bättre och var kass förut. Golfen? Bensin eller Diesel? (Förstår det som att bensin är bättre när jag åker många kortare sträckor(?))

Tackar för alla tips och råd!

Mazda 3 bullrar generellt mer än motsvarande Golf, som i sin tur bullrar något mer än motsvarande Audi A3 och Mercedes A class, BMW 1-Serie.

Hade jag varit dig hade jag provkört Audi A3, BMW 1 och Mazda 3 för att se vilken du trivs bäst med. Jag köpte helt ny (obegagnad) bil hösten 2016 och efter mycket testande blev dessa min top 3.

Mazdans +
billigast, riktigt rolig att köra, ganska snål, ska vara grymt pålitliga.
Mazdans -
Bullrar mest, sämst automatlåda av de tre (inte lika snabb eller exakt som de andra)

Audi A3 +
Tystast, bäst komfort överlag, känns lyxigast innuti, bäst automat av alla, riktigt snål
Audi A3 -
Dyr, inte lika rolig att köra som de andra, äldre modeller hade problem med automaten, hur är denna om några år?

BMW +
Roligast att köra, mycket trevlig automat, känns nästan lika lyxig innuti som Audin, snål förbrukning, inga större kända fel

BMW -
Inte lika tyst som Audin, men tystare än mazdan, dyr. Fulare än de andra två (högst subjektivt)

Det slutade med att jag köpte en Audi A3, men alla tre kämns som bra köp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Dottern köpte nyligen en Audi A3 2014 med 122hk bensinmotorn. Liten och pigg lättkörd och drar runt halvlitern milen på landsväg.
Riktigt trevlig bil och känns gedigen och tyst i kupén.
Klart värd att ta en titt på.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk

V40/v60 efter 2015 med nya motorn som gör så du får euro6 med ungefär 1155 i skatt och är även skattebefriad 5 år från köpdatum, så minst till 2020. V60n vann "Kör längst på en tank tävlingen" Drog typ 0.33. Köpte själv en V60 genom kvd(Kvarndammen) snabbt smidigt och riktigt enkelt. Åk till bilhandlare och testkör. Beroende på hur lång och stor du är kan v40 vara lite liten.

Visa signatur

Asrock steel legend B550M, Ryzen 5800X, ROG RYUO 240, G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB, ASUS GeForce RTX 3080 10GB, Samsung 980 M.2 NVMe 3.0 Black 1TB, Kingdian 480gb ssd, Corsair RM550X, Skärm: LG 27gl83a-b

Permalänk
Medlem

Jag säger toyota billig bra bil en rostskydds behandling är dock aldrig fel.

Vad det gäller rost så är nog volvo absolut bäst bara titta på gamla volvo bilar så ser du själv

Kamkedja på i princip alla toyota kan vara någon modell som har rem men tror inte det bara kolla innan isf.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Då hade jag satsat på Volvo V70 eller S80, alternativt BMW 520 från 2012 och framåt. Från 2014 är dem även Euro6 godkända. Genomgående bra kvalitet och överlag låga kostnader. Vill du ha det billigare så är VW Golf eller Passar ett bra alternativ. SEAT och Skoda, båda ingår i VW, har också riktigt fina bilar och för dem pengarna kan du få en riktigt bra bil i alla storlekar

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut instämmer i körsången. Har själv köpt en Bmw 520d - 2013 i den prisklassen TS pratar om. Som är billig/billigare att äga än min förra bil S80 D5 - 2008. Bmw'n är en stor och trevlig, säker, tyst bil att åka i samt enormt bränslesnål, den drar ca 0,5 och det är snålt. Blev själv förvånad när jag mätte förbrukningen, trodde inte mina ögon men det vart en trevlig överraskning. Den är dessutom enormt snygg! Kvalitetskänslan är några strån vassare än Volvo'n. Ett litet råd bara, köp helst från 2013 och framåt då Bmw hade problem med sina kamkedjor på N47 motorerna.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Ja men du kan också göra avdrag på körningar för det mesta är ändå till och från jobbet, du riskerar inte 500-700:- i parkerningsböter heller med bränsle, för du tankar en bil på par minuter medans El laddning tar mycket längre tid.

Plus så kostar det i snitt 27:- per mil på el bilen om du läser här.
https://teknikensvarld.se/nu-blir-det-dyrt-att-kora-pa-el-27-...

Nu mera tillkommer också parkeringsavgiften medans du laddar.

Kostnaden för ladda

Parkeringsavgift 10-15:- timmen + 3:- per minut i snitt och ladda elbilen vilket ger pris på ca 27:- per mil

Kollar man då denna världsrekordet
https://teknikensvarld.se/nytt-varldsrekord-i-rackvidd-for-el...

160 mil x 27:- milen vilket blir då i snitt 4 320:- per laddning utöver det tillkommer också parkeringsavgiften till kommunen, och vissa lär också få kommunala parkeringsböter på par hundra utöver medans det är på stan handla lär nog bli vanligare i framtiden.

Men regnar det hela året runt så kanske du har tur få ner priset kanske till 2:- minuten, men skulle vi ha elbrist så lär nog inte ens 3:- per minut räcka.

Detta förutsätter ju lite att du inte har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet, alla laddar inte i vattenfalls laddstolpar, dessutom satsas det mycket idag för att bygga laddstolpar.

I luleå finns det gratis snabbladdare tex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Vad det gäller rost så är nog volvo absolut bäst bara titta på gamla volvo bilar så ser du själv

Så generella påståenden är alltid "felaktiga". Du får nog specificera vilka gamla volvo man ska kika på. För inte är det v40 850 eller (850 v70) 240 740 Amazon i alla fall de finns det gott om rosthögar utav. Tycker även man börjar se riktigt rostiga V70N/s60 och S80. Men visst de är väl lite bättre än valfri Vag bil eller Saab när det kommer till att inte rosta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag köpte förra månaden en VW Golf 2015 (kombi förvisso) Bilen finns i olika uppsättningar vad gäller funktion och motorkraft. Man får mycket bil för pengarna tycker jag vad gäller utrustning och årsmodell.

Permalänk
Medlem

Jag gick från en Mazda 323f -00 till en Mazda 3 Vision R -16 och är mycket nöjd men har manuell växellåda så kan inte uttala mig hur automatarna är.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Om du har 180k i budget, och kör relativt lite, så hade jag tittat på privat leasing av bil. Oftast så kan du få detta till utan kontantinsats, och köra en helt ny bil i 3 år. Kolla om ni har personalbil erbjudande på jobbet.

En kompis leasade en renault clio, för 2000kr i månaden. Bra utrustad, snål, 1500 mil om året, försäkring och service inkluderat.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så generella påståenden är alltid "felaktiga". Du får nog specificera vilka gamla volvo man ska kika på. För inte är det v40 850 eller (850 v70) 240 740 Amazon i alla fall de finns det gott om rosthögar utav. Tycker även man börjar se riktigt rostiga V70N/s60 och S80. Men visst de är väl lite bättre än valfri Vag bil eller Saab när det kommer till att inte rosta.

Det är väl som med det mesta, sköter man om bilen klarar den sig lugnt. Att man just ser många gamla Volvo bilar är antagligen för att Sverige är en stark marknad för Volvo (föga förvånande) och bilarna är billiga och driftsäkra. Förra året köpte jag en -99 S70 för 2000kr som rullat 20 000 mil, ingen rost överhuvudtaget, fräsch inredning osv. Allt som behövdes göra var att byta skivor och belägg (ca 600kr) samt en sensor till kamaxeln som jag tog på skroten helt gratis. Har kört 3000 mil sedan dess utan problem till och med AC:n fungerar(!), gick igenom besiktningen förra veckan. Rasar något nu så blir jag inte särskilt ledsen, ändå kört 3000 mil oerhört billigt.

En idé kan vara att spana på äldre människor som gått bort/inte får köra länge. Oftast har de köpt nya bilar med knappt några mil på dem, går att hitta billigt.

Hade jag velat lägga mer pengar idag hade jag nog satsat på bensin/el hybrid. El för pendling och bensin när man ska lite längre, verkar perfekt. Men sen är det ju det där med batterierna, det kan bli dyrt när det ska bytas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är väl som med det mesta, sköter man om bilen klarar den sig lugnt. Förra året köpte jag en S70 för 2000kr som rullat 20 000 mil, ingen rost överhuvudtaget. Allt som behövdes göra var att byta skivor och belägg samt en sensor till kamaxeln som jag tog på skroten helt gratis. Har kört 3000 mil sedan dess utan problem till och med AC:n fungerar(!), gick igenom besiktningen förra veckan.

23 000 mil är inga mil Men ja klart ägare, tur, hur/var de körts och miltal spelar roll. Min uppfattning är i alla fall inte att volvo bilar skulle vara något utöver det vanliga när det kommer till att undvika rost.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

23 000 mil är inga mil Men ja klart ägare, tur, hur/var de körts och miltal spelar roll. Min uppfattning är i alla fall inte att volvo bilar skulle vara något utöver det vanliga när det kommer till att undvika rost.

Att tvätta, vaxa och förvara bilen under tak kan göra underverk. Men jag håller med dig, det är antagligen inget speciellt med Volvo och numera går de ju helt bort, vem tusan ger runt 1 miljon för en Volvo?! Köper ju mycket hellre en Honda, är rätt sugen på Accord.

Däremot har jag en rolig historia:

Jag hade tidigare en -95 850 med 38 000 mil på mätaren, gick som en klocka. Hade lite rost i en skärm men såg förövrigt fin ut. Ingenting på balkar eller liknande. Min dåvarande sambo hade en S40 från -04 som gått 20 000 mil och var rostigare än fan både på balkar och i karossen. Detta var för 4 år sedan och nu finns inte reg numret kvar på transportstyrelsen på hennes S40. 850 är uppe i 42 000 mil och rullar än av vad jag kan se. Just S40 2004 tror jag tillverkades i Nederländerna och hade sämre rostskydd om jag inte minns fel.

Permalänk

Köpte själv en Golf 2015 Multifuel så kör på etanol eller bensin om jag så vill, pendlar 15mil varje dag. Kör jag på Bensin så drar den ca 0.55 , etanol 0.65 då är dessa mil motorväg.

Åker jag landsväg 70-90km/h drar den på bensin 0.4 och etanol 0.5-0.55 ljudisoleringen är väldigt bra. Rätt mycket tystare än den Audi A3 jag hade innan (2011)

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Det finns ju massor mer såklart, men då börjar din Maxgräns bli riktigt ansträngd, om vi pratar NY bil vill säga. Då du kanske inte bara vill köpa standard utförandet, utan kanske vill lägga till lite extra utrustning.

så även om golf och Civic står med på min lista, kan dem, bli lite över dina max 180K
men rakt av ny bil innom din budget, så hade jag hoppat på en Mazda 3 utan att tveka. Fast med automat hamnar du runt 190K

Man skall dock komma ihåg när det gäller automat, att på (billigarebilar) kanske automaten inte alltid är lika fin o smidig som på lite mer påkostade vagnar, och man får läsa på lite extra om just användarupplevelser, på just den bilen du är intresserad av...

men man kan också alltid söka o läsa på lite om besiktningsstatistik, om det gäller Beg bil.

Själv är jag nog lite sådär att jag gärna köper bättre begagnad än en ny, men alla är vi olika på vad vi vill ha, och villiga att betala för, men en nästan ny med 6-15 månader och 200-1500 mil, så kan man ofta göra en bra/bättre deal, och slippa ta den första stora värdeminskningen, för värdeminskningen kommer du alldrig ifrån, lungt 30% per år.

Jo, begagnad är jag absolut inställd på. Hade tänkt mig 1-3 år gammal. Har gärna lite lull-lull till utrustning och något år på nacken än en helt ny i standardutförande. Känns som man får mycket mer för pengarna då.

Tack för alla svar!
Lutar åt att jag ska testköra någon VW Golf, Mazda 3, Audi A3 och BMW 118/120 och sen ta beslutet.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Ja men du kan också göra avdrag på körningar för det mesta är ändå till och från jobbet, du riskerar inte 500-700:- i parkerningsböter heller med bränsle, för du tankar en bil på par minuter medans El laddning tar mycket längre tid.

Plus så kostar det i snitt 27:- per mil på el bilen om du läser här.
https://teknikensvarld.se/nu-blir-det-dyrt-att-kora-pa-el-27-...

Nu mera tillkommer också parkeringsavgiften medans du laddar.

Kostnaden för ladda

Parkeringsavgift 10-15:- timmen + 3:- per minut i snitt och ladda elbilen vilket ger pris på ca 27:- per mil

Kollar man då denna världsrekordet
https://teknikensvarld.se/nytt-varldsrekord-i-rackvidd-for-el...

160 mil x 27:- milen vilket blir då i snitt 4 320:- per laddning utöver det tillkommer också parkeringsavgiften till kommunen, och vissa lär också få kommunala parkeringsböter på par hundra utöver medans det är på stan handla lär nog bli vanligare i framtiden.

Men regnar det hela året runt så kanske du har tur få ner priset kanske till 2:- minuten, men skulle vi ha elbrist så lär nog inte ens 3:- per minut räcka.

Jag vet inte om jag förstår din uträkning alls det jag kan säga är att jag upplever något helt annat. Här i Örebro har just Vattenfall smällt upp åtminstone två laddstationer, en vid Maxi Universitetet och en vid Max (hamburgerrestaurang) längs motorvägen. Den tidigare kan man hämta polletter till inne i förbutiken, den ute vid Max har gratis parkering. Laddstationerna runtomkring här, ner mot Göteborg, är också gratis.

Man räknar med att kunna ladda ca 80% av ett batteri på 30 minuter.
En laddning kostar knappt hundralappen och då kommer man nog 10-12 mil.
Även om parkeringen kostar 20kr/h så blir det ändå bara två kronors påslag per mil vilket i sådana fall blir 10-12kr per mil. Tanken är dock att man ska ladda hemma så ofta det bara går, problemet blir med dessa bilar att de inte räcker någonstans eller att de är lämpade just för väldigt korta sträckor.

Däremot har du en poäng angående strömmen. Dock är det inte brist på det som är det aktuella utan infrastrukturen som ska leverera strömmen. Noderna i landet är på tok för svaga för att klara av mängder med bilar som laddar samtidigt, dvs under natten eller medan vi jobbar. 2014, som förvisso var ett tag sedan, hade man räknat ut att Stockholm klarade av ca 18 000 elbilar i optimala fall samtidigt medan målsättningen är att 2045 vara helt fossilfritt. Jag är medlem i ett antal BNI- nätverk och har via dem träffat människor som jobbar med installationer av laddstolpar, ett företag ska upp med 2 000 stolpar innan 2020 men även de medger att målet kommer bli tufft. Inte för att 2 000 stolpar är svårt utan för att leveransen av ström till stolparna kommer bli tuff.

Skrivet av helgonet:

Absolut instämmer i körsången. Har själv köpt en Bmw 520d - 2013 i den prisklassen TS pratar om. Som är billig/billigare att äga än min förra bil S80 D5 - 2008. Bmw'n är en stor och trevlig, säker, tyst bil att åka i samt enormt bränslesnål, den drar ca 0,5 och det är snålt. Blev själv förvånad när jag mätte förbrukningen, trodde inte mina ögon men det vart en trevlig överraskning. Den är dessutom enormt snygg! Kvalitetskänslan är några strån vassare än Volvo'n. Ett litet råd bara, köp helst från 2013 och framåt då Bmw hade problem med sina kamkedjor på N47 motorerna.

Ja dem drar riktigt lite och i mitt tycke en generellt bättre bil än Volvo V70/S80 från samma årgång - det jag personligen föredrar i Volvo är komforten som passar mig bättre samt ergonomin på rattar och vred.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag vet inte om jag förstår din uträkning alls det jag kan säga är att jag upplever något helt annat. Här i Örebro har just Vattenfall smällt upp åtminstone två laddstationer, en vid Maxi Universitetet och en vid Max (hamburgerrestaurang) längs motorvägen. Den tidigare kan man hämta polletter till inne i förbutiken, den ute vid Max har gratis parkering. Laddstationerna runtomkring här, ner mot Göteborg, är också gratis.

Man räknar med att kunna ladda ca 80% av ett batteri på 30 minuter.
En laddning kostar knappt hundralappen och då kommer man nog 10-12 mil.
Även om parkeringen kostar 20kr/h så blir det ändå bara två kronors påslag per mil vilket i sådana fall blir 10-12kr per mil. Tanken är dock att man ska ladda hemma så ofta det bara går, problemet blir med dessa bilar att de inte räcker någonstans eller att de är lämpade just för väldigt korta sträckor.

Däremot har du en poäng angående strömmen. Dock är det inte brist på det som är det aktuella utan infrastrukturen som ska leverera strömmen. Noderna i landet är på tok för svaga för att klara av mängder med bilar som laddar samtidigt, dvs under natten eller medan vi jobbar. 2014, som förvisso var ett tag sedan, hade man räknat ut att Stockholm klarade av ca 18 000 elbilar i optimala fall samtidigt medan målsättningen är att 2045 vara helt fossilfritt. Jag är medlem i ett antal BNI- nätverk och har via dem träffat människor som jobbar med installationer av laddstolpar, ett företag ska upp med 2 000 stolpar innan 2020 men även de medger att målet kommer bli tufft. Inte för att 2 000 stolpar är svårt utan för att leveransen av ström till stolparna kommer bli tuff.

Ja dem drar riktigt lite och i mitt tycke en generellt bättre bil än Volvo V70/S80 från samma årgång - det jag personligen föredrar i Volvo är komforten som passar mig bättre samt ergonomin på rattar och vred.

Domstolen har just släppt domen, och kommunen kommer behöva behandla dessa laddstationer på samma sätt som alla övriga parkeringar, står laddstolparna på privatmark så är den privata markägaren som kan bestämma reglerna för dessa laddstolpar.

Även om du skulle leva i en kommun som inte har några parkeringsavgifter på kommunala parkeringar utan har tidzoner, så får du ju ladda gratis, men du får då max stå lika länge som övrig parkering.

Domen säger bara att man behöver behandla laddstationerna på samma sätt som övrig parkering i kommunen, privata markägare som har laddstationer kan bestämma sina egna regler för laddstationer.

Även om du så skulle ha gratis parkerning, så behöver du ändå betala för strömmen.

Vattenfall som finns i Härnösand tar just nu 2,10:- per minut

Och läser du artikeln när priset för elen var 3:- per minut 2015 som i artikeln så kostade det i snitt 27:- för 1 mil.
Skulle man ta Härnösand 2,10:- per minut vid laddstationen just nu så skulle priset per mil bli i snitt 18,9:-

Visserligen kommer de kosta mer eller mindre beror på hur mycket system du har igång i elbilen, slår du bara på värmen i bilen så kommer den dra extra mycket ström.

Så här räknade de ut i teknikvärlden.