Permalänk
Medlem

@UMJ: Förvisso men det du visar är en hybrid där fossila drivmedel måste räknas med. Titta på bilarna under, Nissan Leaf eller E-Golfen istället för mer realistisk siffra. Det stämmer inte att ett hälften så stort batteri (12kwh) skulle kosta 4x så mycket att ladda som ett dubbelt så stort (Leaf och E-golf har både 24kwh batterier).

Även en Tesla Model S går att få billigare i totalkostnad än en motsvarande Volvo S90 eller BMW 5-serie om förutsättningarna är rätt (i praktiken köra långt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@UMJ: Förvisso men det du visar är en hybrid där fossila drivmedel måste räknas med. Titta på bilarna under, Nissan Leaf eller E-Golfen istället för mer realistisk siffra. Det stämmer inte att ett hälften så stort batteri (12kwh) skulle kosta 4x så mycket att ladda som ett dubbelt så stort (Leaf och E-golf har både 24kwh batterier).

Även en Tesla Model S går att få billigare i totalkostnad än en motsvarande Volvo S90 eller BMW 5-serie om förutsättningarna är rätt (i praktiken köra långt)

Du kan ju bara jämföra bilar som är likvärdig i effektivitet, vikten, visst kan du dra upp en tyngre Volvo S90, BMW också, men då måste du ju ta El bilar som är likvärdig vikt, och effektivitet, och då blir resultaten dessamma.

Tar du en skit lätt viktig bil med låg effektivitet på el, sedan jämför mot en tyngre och högre effektivitet bränslebil så är det klart att du kan få ner priserna på Elen.

Men om man ska räkna på sådan sätt så är det som dra ett exempel

Hur långt kan du slå en golf boll, sedan ska du slå en släggkula med samma klubba vem tror du kommer längst så klart golfbollen.

Ska du slå samma boll så måste du ju så klart jämföra 2 likvärdiga bollar du ska slå för kunna se resultatet.

Tar du en hög effektiv och tungviktig bränslebil, sedan tar du en lättviktig bil och låg effektivitet bränslebil så är ju den sistnämna billigare och köra, samma sak om du tar en tung elbil och hög effektivitet kommer vara dyrare och köra gentemot en lättviktig elbil och låg effektivitet.

Permalänk
Medlem

@UMJ: Jag förstår att du inte är en person som ska använda liknelser - det där är både dumt och felaktigt på samma gång.

Ett seriöst exempel istället är Tesla Model S 75D (mitt företag har precis lämnat tillbaka tre av dessa, jag vet vad dem går för), instegsmodellen. 2100kg tung, 75kwh batteri och en räckvidd på angivna 45 mil vilket i praktiken blir 38-40 mil. Att jämföra med Nissan Leaf, 1600kg - kommer ungefär lika långt per kwh. Fördelen med elbil är hög effektivitet och låg spillenergi något som fossilbilar inte kan stoltsera med. Vi bytte till Volvo S90 och XC60, båda med T8 eller D5, för att räckvidden och komforten är högre.

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn:

Jag pratar generellt om v70 version 2 s60 s80 tidiga 2000 tal hittar man inte mycket rost på medan flera olika märken rostar friskt vid dessa tider Min 330 e90 05 har klarar sig bra från rost enbart vid handtaget bagage luckan medan min mors s60 som gått betydligt längre å är gamlare inte har en fläck. Rekommendera väl inte bmw om du vill åka billigt å driftsäkert men annars är dem trevliga bilar vissa motorer har sina standard fel.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Vive la liberté!

Elbil är väl inte för alla, men för folk som har tillgång till laddning hemma eller på jobbet och pendlar 5-10mil om dagen så går det få liknande TCO som motsvarande fossilbil, och då slipper man tanka x gånger per månad också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Elbil är väl inte för alla, men för folk som har tillgång till laddning hemma eller på jobbet och pendlar 5-10mil om dagen så går det få liknande TCO som motsvarande fossilbil, och då slipper man tanka x gånger per månad också.

https://i.imgur.com/lO2LiXU.png

De flesta som bor i lägenhet inne i stan saknar tillgång till parkering med eluttag för laddning. Är ju förhållandevis få platser som ens har vanliga eluttag för motorvärmare.

Undrade för ett tag sedan varför dieselmodellerna blivit så otroligt populära istället för bensin. Förstod sedan att de flesta väljer diesel eftersom de flesta modellerna nu har dieseldriven motorvärmare som standard. Dumt dock att de flesta också kör för korta sträckor för att regenerera partikelfiltret, vilket leder till en onödig dyr service man istället kunde använt till att montera parkeringsvärmare på vilken annan bensinare som helst.