Asus ROG Swift PG27UQ: Ny mjukvara ska lösa 144 Hz-problemet – samt uppföljning

Permalänk
Melding Plague

Asus ROG Swift PG27UQ: Ny mjukvara ska lösa 144 Hz-problemet – samt uppföljning

Asus meddelar att ny mjukvara har tagits fram som åtgärdar att bilden blir för mörk vid 144 Hz. Del 5 av testet Asus ROG Swift PG27UQ följer upp diskussionerna runt G-Sync-modulen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ungefär 23k över min budget och fullständigt ointressant.
Får hoppas på oled för det här är bara löjligt, LG har ju redan 120hz skärmar med HDR och tom Samsung borde kunna tillverka mindre 4k skärmar eller helst i 2560p.

Permalänk
Medlem

Happ, blir till å skruva upp å montera en nh-d15 dåra så kanske den klarar sig passivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ungefär 23k över min budget och fullständigt ointressant.
Får hoppas på oled för det här är bara löjligt, LG har ju redan 120hz skärmar med HDR och tom Samsung borde kunna tillverka mindre 4k skärmar eller helst i 2560p.

Vill man verkligen ha OLED på en datorskärm som visar massa statiska grafiska element hela tiden? Risken för inbränning borde väl vara överhängande.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Bra info som vanligt, även om jag bara kollat på videon än så länge.

Misstänker att det finns en hel del skärmar som vem som häls skulle kunna uppdatera. Men att man kanske inte vill skicka ut programvarorna för att göra det. Kan till och med vara så tråkigt att det står någonstans i en licens att de inte får distribuera programvaran till slutkund.

Har i endast flashat om en enda tv. Den verkade köra Linux i grunden. (Philips) Samma tänk som med moderkort, t.ex. Asus. FAT32 formaterad USB sticka och nya firmwaren i root katalogen. Säja åt mjukvaran i skärmen att leta efter ny firmware och så fungerade det. Var hyfsat smidigt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

Happ, blir till å skruva upp å montera en nh-d15 dåra så kanske den klarar sig passivt.

OFF:
Passa dig,
Om jag känner @Alling rätt så skulle han göra det och visa på DH om han blev sponsrade med skärm och kylare.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Snusfri

Väntar bara på "Men G-Sync kostar 5500:-, Freesync är gratis"!!!

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hACmAn:

OFF:
Passa dig,
Om jag känner @Alling rätt så skulle han göra det och visa på DH om han blev sponsrade med skärm och kylare.

Jajamen! Tjockskärmarnas återkomst har bara börjat!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Glass och bärs? Ska det va nåt de?

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Completly off and might delet do i dont now if all parts finns this commen ok. Can be negativ ad.
@Belzzz @Laxpudding @MultiMan

So the bluepring is made. tnx to:

Many tanks to the sponsors that not knowing did make this problem solved.

Pictures from PCWorld TechSpot Vortez morele.net rework by Microsoft (mspaint.exe and copy past and cutting)

Tanks to ASUS, Nvidia, Noctua and Scythe. To make this non tested mod.

I hope you all can takt this like a joke.
//insertnamehere

Speacial tanks ppl involved. make me learn more about about ms paint.

The picture. The solutiuon:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Gillar denna serien, visst den är lång, men jag tycker den är intressant i alla fall. Känns inte som att det finns massa onödig utfyllnad utan det är informationspackat och trevligt presenterat.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Väntar bara på "Men G-Sync kostar 5500:-, Freesync är gratis"!!!

Exakt, lagom tröttsam och okunnig kommentar som tycks leta sig in gång på gång.

Bra av Thomas att gå igenom varför den i alla fall kostar mer och att det inte bara är för att det heter Nvidia. Kanske kan man få ett slut på det gnället som sällan tillför något alls.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FredrikMH:

Exakt, lagom tröttsam och okunnig kommentar som tycks leta sig in gång på gång.

Bra av Thomas att gå igenom varför den i alla fall kostar mer och att det inte bara är för att det heter Nvidia. Kanske kan man få ett slut på det gnället som sällan tillför något alls.

Det ända som saknas är att någon förklarar vad är bra med denna skärm. Högre nummer gör inte lillen större

Permalänk
Medlem

Eller också hade ni kunnat vänta till augusti med hela. Är det så här ni kommer göra med tester framöver dvs. späda ut det med tanke på det fåtal hårdvarurecensioner ni utfört de senaste månaderna. Ibland undrar jag vad ni gör hela dagarna?

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Vill man verkligen ha OLED på en datorskärm som visar massa statiska grafiska element hela tiden? Risken för inbränning borde väl vara överhängande.

Som kontorsskärm nej, men som media och spelskärm hade det varit klockrent.
Inge större skillnad mot dagens telefoner som har oled och ett liknande användningsområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Som kontorsskärm nej, men som media och spelskärm hade det varit klockrent.
Inge större skillnad mot dagens telefoner som har oled och ett liknande användningsområde.

Media kanske (fast då finns ju TV-apparater). De flesta spel har också statisk grafik i någon form. Vet inte hur stort problem det är i praktiken, men en vän med en Galaxy-lur hade efter 3 år mitt namn inbränt i toppen av skärmen från SMS:ande. Samma sak på en snordyr datorskärm hade varit svårt att svälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Media kanske (fast då finns ju TV-apparater). De flesta spel har också statisk grafik i någon form. Vet inte hur stort problem det är i praktiken, men en vän med en Galaxy-lur hade efter 3 år mitt namn inbränt i toppen av skärmen från SMS:ande. Samma sak på en snordyr datorskärm hade varit svårt att svälja.

Ditt namn? Tror det kallas pojkvän och jag tror inte en sekund på det, lol.
Problemet är oftast på telefoner den övre svarta baren som till 99.9% av tiden inte flyttar på sig.
Även då är det inte ett extremt problem, ser ingen orsak varför mjukvara inte skulle ta sig runt problemet.
Har en oled klocka som är snart 3 år och skärmen är på 24h om dygnet 365 dagar om året och 99% av tiden är det en statisk bild på tiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyprus:

Eller också hade ni kunnat vänta till augusti med hela. Är det så här ni kommer göra med tester framöver dvs. späda ut det med tanke på det fåtal hårdvarurecensioner ni utfört de senaste månaderna. Ibland undrar jag vad ni gör hela dagarna?

Nej, det är inget som kommer appliceras på alla tester framöver. Dock tyckte vi det kändes som en bra lösning för den här skärmen eftersom vi vet att många här är intresserade av den och vill höra vad Thomas har att säga om den. Om vi hade gjort ett "vanligt" test hade det troligen dröjt och det hade inte känts så relevant längre när 10 andra sagt samma sak före oss. Det kan hända att vi gör fler uppdelade tester, men som sagt, det kommer nog höra till ovanligheterna. Hoppas det var svar på din fundering.

Angående få recensioner har det bland annat berott på antalet intressanta produkter under det senaste halvåret har varit väldigt få. Därför har det blivit mycket annat, typ kringutrustning och chassin blandat med tillbakablickar och annat.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av cyprus:

Eller också hade ni kunnat vänta till augusti med hela. Är det så här ni kommer göra med tester framöver dvs. späda ut det med tanke på det fåtal hårdvarurecensioner ni utfört de senaste månaderna. Ibland undrar jag vad ni gör hela dagarna?

För att vi vill veta om skärmen, extremt enkelt det är något helt nytt och unikt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ditt namn? Tror det kallas pojkvän och jag tror inte en sekund på det, lol.
Problemet är oftast på telefoner den övre svarta baren som till 99.9% av tiden inte flyttar på sig.
Även då är det inte ett extremt problem, ser ingen orsak varför mjukvara inte skulle ta sig runt problemet.
Har en oled klocka som är snart 3 år och skärmen är på 24h om dygnet 365 dagar om året och 99% av tiden är det en statisk bild på tiden.

Håller du alltid lika hög nivå när du blir emotsagd? Vi är goda vänner och skickar många SMS, men inbränningen var en kombination av mitt namn och hans flickväns och jag har ingen anledning att sitta här och ljuga. Finns för övrigt gott om exempel om man googlar på fenomenet.

Nu fick han detta av helt normal användning, men här är siffror från nya telefoner som belastats hårdare: https://www.digitaltrends.com/mobile/iphone-x-vs-samsung-gala...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Håller du alltid lika hög nivå när du blir emotsagd? Vi är goda vänner och skickar många SMS, men inbränningen var en kombination av mitt namn och hans flickväns och jag har ingen anledning att sitta här och ljuga. Finns för övrigt gott om exempel om man googlar på fenomenet.

Nu fick han detta av helt normal användning, men här är siffror från nya telefoner som belastats hårdare: https://www.digitaltrends.com/mobile/iphone-x-vs-samsung-gala...

Från din länk
"First seen by BGR, Korean tech site Cetizen tested the smartphone’s display to measure exactly how long it takes to burn in an image and found it took more than 500 hours to show significant effects."

21 dagar för att medvetet försöka få en inbränning, då skulle jag nästan påstå att problemet inte existerar överhuvudtaget. Skulle bara krävas en inbyggd skärmsläckare som aktiveras efter någon timme om muspekaren inte har rört på sig och problemet existerar inte överhuvudtaget.

Lol, ursäkta för det dåliga skämtet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Nej, det är inget som kommer appliceras på alla tester framöver. Dock tyckte vi det kändes som en bra lösning för den här skärmen eftersom vi vet att många här är intresserade av den och vill höra vad Thomas har att säga om den. Om vi hade gjort ett "vanligt" test hade det troligen dröjt och det hade inte känts så relevant längre när 10 andra sagt samma sak före oss. Det kan hända att vi gör fler uppdelade tester, men som sagt, det kommer nog höra till ovanligheterna. Hoppas det var svar på din fundering.

Angående få har det bland annat berott på antalet intressanta produkter under det senaste halvåret har varit väldigt få. Därför har det blivit mycket annat, typ kringutrustning och chassin blandat med tillbakablickar och annat.

Ja, jag hoppas verkligen ni får slita och svettas med många tunga recensioner i höst då sommaren verkar bli sötebrödsdagar för er. Jag vill inte se att ni bara sitter och latar er i de nya fåtöljerna. Ha en trevlig semester

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

För att vi vill veta om skärmen, extremt enkelt det är något helt nytt och unikt

Jo jag vet, jag är bara lite otålig och plånboken brinner efter något onödigt.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av cyprus:

Jo jag vet, jag är bara lite otålig och plånboken brinner efter något onödigt.

Same!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Ok men vad ger G-sync-modulen för specifika fördelar mot en skärm med Freesync eller nya Freesync 2, HDR, högre uppdateringsfrekvenser?
Om kostnaderna för de nya modulerna blir så astronomiskt höga så borde de leverera resultat därefter, vad skiljer mellan upplevelsen av en riktigt bra Freesync skärm och t.ex. ROG Swift:en?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Inge större skillnad mot dagens telefoner som har oled och ett liknande användningsområde.

Precis och inbränningar är ju något som drabbar många med sådana mobiler. Ex att det blir färgskiftningar där statusraden brukar vara osv. Lär ju bli samma på en datorskärm Att den nedersta centimetern blir annan nyans pga "aktivitetsfältet" om man kör windows. Skulle inte välja en Oled panel till min dator förrän de bevisat att det inte finns kvar sådana problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats köra 4k 144hz utan "black crushing".

Efter jag ändrat bildskärm inställningarna i Nvidia kontrollpanel hade jag "black crushing". Men när HDR i windows inställningarna aktiverades försvann all "black crushing".

Har även aktiverat "Auto black level" i OSD menyn men vet inte ifall den påverkar.

Vill även tillägga att jag importerat data från disken man får med skärmen. I disken finns bl.a. skärmdrivrutin och ICM profil specifik för skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Precis och inbränningar är ju något som drabbar många med sådana mobiler. Ex att det blir färgskiftningar där statusraden brukar vara osv. Lär ju bli samma på en datorskärm Att den nedersta centimetern blir annan nyans pga "aktivitetsfältet" om man kör windows. Skulle inte välja en Oled panel till min dator förrän de bevisat att det inte finns kvar sådana problem.

Som sagt att idioterna på Google inte har löst problemet som är till 99% ett mjukvarurproblem efter 10 år och när 90% av high end marknaden använder oled-skärmar, är oförlåtligt.
Hade Google inte varit fullständigt inkompetenta och lata hade problemet inte existerat på telefoner.

Samma sak för en dator, att inventera och flytta aktivitetsfältet med mjukvara plus.en inbyggd skärmsläckare i skärmen hade räckt jävligt långt.
Haft min smartklocka i över 2 år som visar tiden 24/7 365 dagar om året och har noll problem
Sen hade man fått köpa faktumet att det är en oled-skärm och de begränsningarna, men.om alternativet är en skärm för ex dubbla priset på 27k, hade jag köpt det direkt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av skogsvilden:

@Laxpudding
Ok men vad ger G-sync-modulen för specifika fördelar mot en skärm med Freesync eller nya Freesync 2, HDR, högre uppdateringsfrekvenser?

Fast är inte fördelen alldeles fantastisk uppenbar vid det här laget? G-sync-modulen klarar att köra 4K/144 Hz och är den första och än så länge enda kretsuppsättningen som använder den fulla bandbredden hos Displayport-standarden.

Annars går jag igenom i videon lite mer och skriver i artikeln att Nvidias lösning att programmera om modulen efter varje panels förutsättningar minskar problem med flimmer och eftersläp:

Ett typexempel på hur två produkter med identiska egenskaper sånär som Freesync/G-Sync skiljer sig på denna punkt:
https://www.sweclockers.com/test/23025-aoc-agon-ag241qg-och-a...

Permalänk
Medlem

Högt pris och enorm kompromiss.

Nä 4k ser ut och bli längre fram än tänkt enligt mig.

1440P/144Hz med G-Sync är ju ändå fantastiskt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil