Permalänk

Vit (ej beige) front till dvd-brännaren!

då det inte verkar finnas nya fronter att köpa till den optiska enheten så tänkte jag måla om fronten på min brännare.

hittade denna guid https://www.youtube.com/watch?v=SLVnf8tcwWc&t=0s&index=7&list...
jag tänkte hålla mig till hur han i videon gör så mycket som möjligt men jag undrar om det går bra att ta en disksvamp och borsta av fronten med istället för det där röda han har som jag inte vet vad det är riktigt?

sen ska man ju torka av med en klibbtrasa som finns att köpa på biltema.
efter det täcka dioden med tejp och sen spraya 2 gånger och låta torka.

ska man ha mask eller?

det går utmärkt att ta loss fronten, jag har provat 👍

Permalänk
Medlem

1. Det är ett fint sandpapper han använder för att rugga till ytan så att färgen fäster, en diskborste funkar inte
2. Räcker sen att torka av med t-röd eller annat oljefritt medel du har hemma som dunstar.
3. Jag hade nog använt primer innan färg, men funkar nog oavsett

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Flygman:

1. Det är ett fint sandpapper han använder för att rugga till ytan så att färgen fäster, en diskborste funkar inte
2. Räcker sen att torka av med t-röd eller annat oljefritt medel du har hemma som dunstar.
3. Jag hade nog använt primer innan färg, men funkar nog oavsett

1. ok då får det bli ett fint sandpapper. vad ska man ha? har bara grova hemma tror jag
2. funkar isopropylalkohol?
3. så att färgen håller bättre eller?
4. behövs mask? kostar 150kr så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

1. ok då får det bli ett fint sandpapper. vad ska man ha? har bara grova hemma tror jag
2. funkar isopropylalkohol?
3. så att färgen håller bättre eller?
4. behövs mask? kostar 150kr så..

1. Inte under 400 grit kanske
2. yes
3. Precis. Kan ju skippas egentligen.
4. Nä, spraymåla inte inomhus utan ventilation bara

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Flygman:

1. Inte under 400 grit kanske
2. yes
3. Precis. Kan ju skippas egentligen.
4. Nä, spraymåla inte inomhus utan ventilation bara

1. ok så ju högre siffra desto finare? hittade dessa som har upp till 1200 https://www.biltema.se/verktyg/slipning/slippapper/vatslippap...
2.
3. skippar
4. har ändå inget garage så ute är enda alternativet. kanske kör mask ändå

Permalänk
Medlem

Det killen i videon gör är rätt men jag hade inte gjort så...

*Plastsakerna är gjorda för att passa exakt. Ju flera "lager färg" du har desto mer förändras formen. Ex så kommer hålet för lysdioden att få en "sluttande"/rundad form.

När man lackar andra saker så brukar man ju slipa ner gammal färg för att sedan lacka med ny färg. Därigenom bibehåller man dimensionerna.

Så vart hamnar vi då?

A) Du kanske kan bleka en beige front med ex väteperoxid (inget nyttigt ämne så var försiktig).

B) Det är trots allt en front till en cd/dvd. Den får ju inte utstå så jättemycket våld. Därav hade jag bara monterat loss fronten, gjort rent den och lackat den. Rakt av

Visst kan du slipa MEN då måste du vara skitnoga så du får samma textur på hela fronten. Annars kommer det synas, speciellt om du har en blank färg.

Sen får du nog tänka på det hela ur en ekonomisk/arbetsmässig synpunkt.

Färg - 100:-
Primer - 100
Sandpapper - 50:-
Du skall ta dig till/från biltema - tid och pengar
Utföra alla moment - tid

Vad kostar det att beställa hem en ny brännare med vit front?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Vad kostar det att beställa hem en ny brännare med vit front?

Verkar inte finnas att få tag på dessvärre. Personligen hade jag valt en extern brännare istället, till exempel denna för 289:- https://www.inet.se/produkt/7100110/asus-extern-dvd-brannare-...

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Det killen i videon gör är rätt men jag hade inte gjort så...

*Plastsakerna är gjorda för att passa exakt. Ju flera "lager färg" du har desto mer förändras formen. Ex så kommer hålet för lysdioden att få en "sluttande"/rundad form.

När man lackar andra saker så brukar man ju slipa ner gammal färg för att sedan lacka med ny färg. Därigenom bibehåller man dimensionerna.

Så vart hamnar vi då?

A) Du kanske kan bleka en beige front med ex väteperoxid (inget nyttigt ämne så var försiktig).

B) Det är trots allt en front till en cd/dvd. Den får ju inte utstå så jättemycket våld. Därav hade jag bara monterat loss fronten, gjort rent den och lackat den. Rakt av

Visst kan du slipa MEN då måste du vara skitnoga så du får samma textur på hela fronten. Annars kommer det synas, speciellt om du har en blank färg.

Sen får du nog tänka på det hela ur en ekonomisk/arbetsmässig synpunkt.

Färg - 100:-
Primer - 100
Sandpapper - 50:-
Du skall ta dig till/från biltema - tid och pengar
Utföra alla moment - tid

Vad kostar det att beställa hem en ny brännare med vit front?

Skickades från m.sweclockers.com

jo jag vet att det blir dyrt men det finns inga vita fronter/brännare att köpa.
cyklar till och från biltema, billigt och snabbt.
går snabbt att göra rent fronten och lägga på 2 lager färg
primer??? behövs nog inte. han i filmen målar ju bara.
alltså det han använder ser inte ut som sandpapper. och inte ser det ut att vara mycket slip han gör.
slipa eller ej, det är det som är frågan nu känns det som.
jag googlade på det han anväder för att "slipa" med och det ser ut som den grova sidan på en disksvamp

Skrivet av JamesBanana:

Verkar inte finnas att få tag på dessvärre. Personligen hade jag valt en extern brännare istället, till exempel denna för 289:- https://www.inet.se/produkt/7100110/asus-extern-dvd-brannare-...

exakt..finns inga vita. ingen extern tack. har tillräckligt med prylar i förvaringen

Permalänk
Medlem

Om man använder dubbelhäftande lackfolie? eller om man limmar på fronten?

Permalänk
Medlem

@Glossy White

Det killen använde såg ut att vara slipnylon (eller liknande namn). Det finns på biltema, av en slump såg jag en förpackning här hemma för 10min sedan

Jag hade struntat i slipningen i detta fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av patch:

Om man använder dubbelhäftande lackfolie? eller om man limmar på fronten?

vad menar du?

Skrivet av SuperNova:

@Glossy White

Det killen använde såg ut att vara slipnylon (eller liknande namn). Det finns på biltema, av en slump såg jag en förpackning här hemma för 10min sedan

Jag hade struntat i slipningen i detta fall.

Skickades från m.sweclockers.com

ok jag kör på det. lossnar färgen blir det slip

Permalänk

gick bra att spraymåla fronten. körde 2 lager med 2minuters intervall men jag tror det får bli 2 lager till då den ser lite "dassig" ut

Permalänk

det skulle jag inte ha gjort..ytan blev knottrig och nu matchar den ännu mindre färgen på mitt chassi.
vad tycker ni jag ska göra? går det att ta bort färgen och börja om eller kan jag köpa en annan färg och måla ännu en gång?

Permalänk
Hjälpsam

@Glossy White: Ingen expert, men har för mig att knottrig yta beror på att man varit för snål med färg, den har inte flutit ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

@Glossy White: Ingen expert, men har för mig att knottrig yta beror på att man varit för snål med färg, den har inte flutit ut.

jag gjorde likadant vid andra omgången som första och det blev inte knottrigt först.
men i alla fall så matchar inte färgen chassit som sagt..så kan man ta bort färgen eller?

Permalänk
Skrivet av Glossy White:

jag gjorde likadant vid andra omgången som första och det blev inte knottrigt först.
men i alla fall så matchar inte färgen chassit som sagt..så kan man ta bort färgen eller?

Två minuter är för kort tid, med största sannolikhet har färgen under lösts upp igen då den inte torkat ordentligt eller så är ytan under för blank eller inte ren vilket gör att färgen inte fastnar. Kolla tiden på burken för torktid och eventuellt tid innan övermålning.

Det är bara att slipa och börja om igen.

Btw, hoppas att du köpte rätt färg så att den fäster på plast, annars kan du hålla på hur länge som helst utan att lyckas...

Permalänk
Medlem

Ett annat tips: Såga ut delar av frontdelen som satt över 5.25" platsen innan du monterade ditt läsaren, och klistra på delarna på respektive del av läsaren.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Psy_Lover:

Två minuter är för kort tid, med största sannolikhet har färgen under lösts upp igen då den inte torkat ordentligt eller så är ytan under för blank eller inte ren vilket gör att färgen inte fastnar. Kolla tiden på burken för torktid och eventuellt tid innan övermålning.

Det är bara att slipa och börja om igen.

Btw, hoppas att du köpte rätt färg så att den fäster på plast, annars kan du hålla på hur länge som helst utan att lyckas...

ja det är rätt färg för det fäste bra när jag sprayade på första omgången och det blev inte knottrigt då. färgen är till för plast.
gjorde precis som det stod, sprayade 2 gånger med 2-3 minuters intervall.
det blev bra men jag tyckte som sagt att det såg lite dassigt ut så därför sprayade jag
fronten en omgång till på samma sätt. men det tog mer än ett dygn innan jag sprayade omgång 2.

jag torkade inte rent iofs innan jag körde omgång 2 med färg, men den var ju knappt använd från omgång 1 så den borde väll inte ha vart smutsig?

ok så vad ska jag slipa med? jättefint sandpapper eller något annat?

Permalänk
Skrivet av Glossy White:

ja det är rätt färg för det fäste bra när jag sprayade på första omgången och det blev inte knottrigt då. färgen är till för plast.
gjorde precis som det stod, sprayade 2 gånger med 2-3 minuters intervall.
det blev bra men jag tyckte som sagt att det såg lite dassigt ut så därför sprayade jag
fronten en omgång till på samma sätt. men det tog mer än ett dygn innan jag sprayade omgång 2.

jag torkade inte rent iofs innan jag körde omgång 2 med färg, men den var ju knappt använd från omgång 1 så den borde väll inte ha vart smutsig?

ok så vad ska jag slipa med? jättefint sandpapper eller något annat?

Då kan det vara att du sprayade på med för mycket färg tredje omgången, beroende på hur den knottriga ytan är. (Svårt att säga utan att se det)

Yes, fint sandpapper fungerar toppen. Ju finare desto bättre ressultat, men det tar längre tid att slipa, så börja med något i stil med 300 och avsluta med något finare.

Primer är ingen dum idé att använda sig av då den täcker bättre än vad färgen gör och ger ett bättre underlag än vad flera lager färg gör. Samma som om du skall måla en vägg eller tak, man börjar med en kraftigare grundfärg innan man målar med den "riktiga" färgen.

Permalänk
Hjälpsam

@Glossy White: ibland är det svårt att få exakt likadan nyans som en färg du har.
Det är mycket lättare att hitta en fin kombination där färgerna bryter, tex vitt och ljusblått.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Psy_Lover:

Då kan det vara att du sprayade på med för mycket färg tredje omgången, beroende på hur den knottriga ytan är. (Svårt att säga utan att se det)

Yes, fint sandpapper fungerar toppen. Ju finare desto bättre ressultat, men det tar längre tid att slipa, så börja med något i stil med 300 och avsluta med något finare.

Primer är ingen dum idé att använda sig av då den täcker bättre än vad färgen gör och ger ett bättre underlag än vad flera lager färg gör. Samma som om du skall måla en vägg eller tak, man börjar med en kraftigare grundfärg innan man målar med den "riktiga" färgen.

så här ser det ut

efter andra omgången var den helt pulvrig så jag fick torka av med en fuktig trasa.
jag har målat fronten till min trasiga brännare för att kunna exprimentera lite.
har testat att slipa med grovt sandpapper, finare sandpapper och en bit svinto.
det som ger bäst resultat är det grova sanpappret följt av snvinton.

får se hur det blir till slut och om jag vågar mig på att slipa den riktiga fronten

Skrivet av Ratatosk:

@Glossy White: ibland är det svårt att få exakt likadan nyans som en färg du har.
Det är mycket lättare att hitta en fin kombination där färgerna bryter, tex vitt och ljusblått.

nja, jag vill att det ska matcha faktiskt. kör hellre utan brännare om jag inte kan få ungefär samma färg på brännarens front