Dumt att köpa färdigbyggd Komplett-dator i dagsläget?

Permalänk
Avstängd

Dumt att köpa färdigbyggd Komplett-dator i dagsläget?

Har en polare som sneglar på denna dator då den prissänkts 5500 kr precis.

Är det en bra idé? Prisvärt?

Vet vi något om när nästa generation GPU:er kommer komma?
Hur länge kommer i7:an hålla sig relevant? Kommer i7:an flaskhalsa spel i 4k om man i framtifden uppgraderar grafikkort?

Alla tips, tankar och råd uppskattas.

Permalänk

Jag hade inte gjort det med tanke på att gtx 1170 släpps inom kort med prestanda som kommer vara identisk (ev någon procents skillnad nedåt) med 1080 ti, samt en prislapp som kommer ligga under 1080.
Sedan kommer väl SSD:n att vara mer eller mindre oanvändbar för nyare titlar inom en ganska kort tidsrymd också. 512 GB känns som minimum om man vill hänga med.

Permalänk

Behöver du en dator idag? Om ja, köp!

Kan du vänta? Om ja, vänta!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuru:

Har en polare som sneglar på denna dator då den prissänkts 5500 kr precis.

Är det en bra idé? Prisvärt?

Vet vi något om när nästa generation GPU:er kommer komma?
Hur länge kommer i7:an hålla sig relevant? Kommer i7:an flaskhalsa spel i 4k om man i framtifden uppgraderar grafikkort?

Alla tips, tankar och råd uppskattas.

Kollade igenom specs o h la likvärdiga/samma delar i varukorgen, utan windows och montering blev ytotalsumman 16800:-, så sen går det nog få billigare om man delar upp köpet och kollar olika erbjudanden, spel kan ingå och viss cashback

Så det är inte 5000:-'rabatt om du köper löst

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Jag hade inte gjort det med tanke på att gtx 1170 släpps inom kort med prestanda som kommer vara identisk (ev någon procents skillnad nedåt) med 1080 ti, samt en prislapp som kommer ligga under 1080.
Sedan kommer väl SSD:n att vara mer eller mindre oanvändbar för nyare titlar inom en ganska kort tidsrymd också. 512 GB känns som minimum om man vill hänga med.

Finns noll info utöver rykten om vad nästa generation från nVidia kommer att heta.
Och absolut ingenting om vilken prestanda vi kommer att se.
Samma sak med priserna, nVidia kan i princip ta vad dom vill för nya kort då AMD inte kan konkurrera i toppskiktet.

Däremot kan vi ju vara rätt säkra på att grafikkortspriserna kommer att gå ner rätt snabbt över sommaren.

Permalänk

@Svensktiger:

Alla grafikkortssläpp sedan det första titan-kortet har följt det mönstret...

Permalänk
Medlem

Det går aldrig att köpa en dator i rätt tid, det är alltid något nytt runt hörnet som man kan vänta in.
Jag köpte en Komplett till dottern i september förra året, det blev riktigt billigt eftersom de hade singel-dagen och man kunde kombinera rabatten med befintliga rabatter.
Välbyggd och snabb leverans. Man får se till att kolla kvaliten på vissa komponenter för ibland har de riktiga skitchassin eller andra skitprodukter i det färdiga paketet.

Så frågan om köp kan handla om hur akut behovet är. Om det inte är akut skulle jag inte fokusera på den påstådda sänkningen och jämföra mer. Men att vänta in pga vissa produkter kan bli väldigt trist, de nya kan ha problem, tillverkningsproblem osv som kan dra ut på tiden.

Permalänk
Medlem

Alltid samma sak. Har velat fram o tillbaka i 4 år och det enda som hänt är att priserna hat ökat kraftigt och jag sitter med samma kassa burk. Alltid byggt själv men igår tröttnade jag och beställde Komplett i175. Tror inte jag kommer bli besviken.
Extra hårddiskar har jag gått om. Man kan ju alltid ändra saker sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ssd