Permalänk
Testpilot
Skrivet av Jopp<3:

@Defender: Inga seriösa handlare kräver förskottsbetalning, jag har varit stammis på bla tradera sen starten och skulle uppskatta att under 2% ber om förskottsbetalning, dom få som gör det ser antingen skumma ut eller har inte speciellt många sålda varor.

Har nästan 30st "avslutade" annonser här på swec, säkert tredubbla det om man räknar med annonser som är borttagna, varje annons har innehållet en massa olika produkter. Kan med säkerhet säga att över 90% av dessa är förskottsbetalning om varan har skickats, i vissa sällsynta fall har jag använt Blocketpaket. Har även bara 5/5 referenser i Swec-referenstråd.

Skulle aldrig förmå mig att skicka något i huvudtaget utan antingen pengar på kontot först eller om det är något lite dyrare så med Blocketpaket. Jag har själv blivit blåst vid 2st tillfällen här på Sweclockers under 7 års tid, varav ena gången så var det genom ett kapat konto som hade bra referenser, men det har inte stoppat mig från att fortsätta handla även om jag idag begär mycket mer information eller just Blocketpaket vid större summor.

Personligen har jag slutat använda Tradera för teknikrelaterade saker, likaså blocket faktiskt. Mycket tack vare ockerpriserna, men även för att dom flesta som säljer där känns oseriösa på flera vis. Kollar man Swec-ref tråd så är det säkert 50st 5/5 för varje person som blir missnöjd/scammad, så törs nog säga att dom flesta som hänger här är rätt seriösa.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av lundgrenarn:

Nej det var helsingborg har jag för mig att det stog i annonsen.

Skickades från m.sweclockers.com

eftersom du betalat genom Swish så har du ett namn & personnummer vem det är..
vad personen har skrivit i annonsen är ju inte säkert rätt, har X planer på scama dig är det ju lägligt att säga fel stad..

varför betalar man 4000kr till en helt främmande person, du har en bild på ett ID-kort som troligen går till en målvakt som redan har 100 domar mot sig & nån miljon i skulder..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kan inte sweclockers fixa nån samarbete som blocket paketet typ? Det gör det hela mycket trevligare för alla.

Kanske lite långsökt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Ja varenda försäljare gör det ju så varför skulle inte även en privatperson kunna göra det ?
Klart det kan fuskas ändå.
Men när du som säljare har film eller bilder på när du packar ner sakerna och köparen inte har motsvarande för uppackning så har du ju en klar fördel om någon slags process dras igång.

Nej, din film/bilder har självklart inget värde. Hur menar du att de skulle kunna utgöra bevis på något sätt? Vad hände efter att du filmat klart? Det är ju bara att plocka ur varan igen om man vill. På samma sätt kan förstås en köpare filma öppning av paketet där köparen redan tidigare öppnat och tagit ur varan. Det "beviset" skulle då ha samma tyngd som säljarens bevis.

Det slutar förstås med ord mot ord. Blocketpaketet är av ondo för säljare. En liknande tjänst där man har en aktiv mellanhand skulle kunna fungera men det kommer att bli för dyrt för att en köpare skall vara intresserad av att betala för den försäkringen.

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

eftersom du betalat genom Swish så har du ett namn & personnummer vem det är..
vad personen har skrivit i annonsen är ju inte säkert rätt, har X planer på scama dig är det ju lägligt att säga fel stad..

varför betalar man 4000kr till en helt främmande person, du har en bild på ett ID-kort som troligen går till en målvakt som redan har 100 domar mot sig & nån miljon i skulder..

Namnet som stod i swish stämde med legitimationen. Legitimationen stämde med personen på ratcit.
Vart han bodde stämde och nu när jag kollat upp honom i efterhand på lexbase stämmer det.
Funkar ju tydligen att lura folk genom att uppge sann info

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lundgrenarn:

Namnet som stod i swish stämde med legitimationen. Legitimationen stämde med personen på ratcit.
Vart han bodde stämde och nu när jag kollat upp honom i efterhand på lexbase stämmer det.
Funkar ju tydligen att lura folk genom att uppge sann info

Skickades från m.sweclockers.com

gjorde du nån form av koll av X innan du skickade pengarna ?

"sann info" om X är en målvakt så dröjer det ett tag innan X finns på lexbase (för att X behöver bli dömd) om utredningen lägs ner så händer ingenting..
japp det IDkort som du har bild på och namnet stämmer men enligt alla varningar som finns överallt blcoket, swec, varför tror man att en bild på ett IDkort gör nånting...

även om X skulle vara 100% ärlig så skulle jag aldrig skicka pengar till nån jag inte känner..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@videopac: Kan man inte öppna paketet med personalen där man hämtar ut sitt paket som vittne, eller något liknande?

Permalänk
Skrivet av Nomu:

@videopac: Kan man inte öppna paketet med personalen där man hämtar ut sitt paket som vittne, eller något liknande?

så om det inte finns något i paketet eller om det är fel så ska kassapersonalen på ICA närvara vid en rättegång ?
tycker det känns om en märklig lösning och skulle jag jobba där skulle jag nog säja nej tack... inte mödan värt att Säljare/köpare får en till syndabock om man inte tar deras sida..

i andra länder tror det var Australien & UK så finns det safe tradeing station" på polis stationen...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Tips, köp aldrig av någon som vill ha via swish/banköverföring. Definitivt inte ifall du inte möter denna person och betalar på plats. Nästan alla som gör på detta viset kommer att ta dina pengar och inte ge dig vad du köpt.

Det du kan göra är väl polisanmäla, dock inte säkert att det går någonstans, men med leg så är det större chans.

Och vad förhindrar en köpare som får varan i förskott att göra exakt samma sak? Om något så är min erfarenhet att om man inte kräver förskottsbetalning så får man traska genom ett träsk av oseriösa köpare för att försöka hitta nån som faktiskt tänker köpa och betala för produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

@Defender: Inga seriösa handlare kräver förskottsbetalning, jag har varit stammis på bla tradera sen starten och skulle uppskatta att under 2% ber om förskottsbetalning, dom få som gör det ser antingen skumma ut eller har inte speciellt många sålda varor.

Vad köper du då? För vi köper mängder med saker via Tradera, på senare framförallt barnkläder, men tror jag aldrig varit med om att någon skickat varan innan betalningen kommit fram.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nomu:

@videopac: Kan man inte öppna paketet med personalen där man hämtar ut sitt paket som vittne, eller något liknande?

Man kan säkert försöka men jag tror inte att personalen är så intresserad av det. Är inte direkt deras jobb att agera kontrollanter.

Skrivet av Jopp<3:

@Defender: Inga seriösa handlare kräver förskottsbetalning, jag har varit stammis på bla tradera sen starten och skulle uppskatta att under 2% ber om förskottsbetalning, dom få som gör det ser antingen skumma ut eller har inte speciellt många sålda varor.

Har också handlat på Tradera sedan Hedenhös och tror inte att jag råkat på en enda säljare som inte krävt betalning i förskott. Nu pratar jag alltså om privatsäljare. Kan vara så att om man handlar från ett företag som säljer på Tradera att de kan skicka innan betalning, mot faktura. Inget jag pysslar med dock, handlar från företag på Tradera.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Vad köper du då? För vi köper mängder med saker via Tradera, på senare framförallt barnkläder, men tror jag aldrig varit med om att någon skickat varan innan betalningen kommit fram.

om du köper barnkläder för 4000kr av en säljare, skickar du då pengarna via swish ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

om du köper barnkläder för 4000kr av en säljare, skickar du då pengarna via swish ?

Nu har jag bara köpt elektronik för de summorna, men ja, det gör jag.
Antar att jag haft tur eller att jag tänker lite före jag agerar, verkar säljare skum så struntar jag bara i det.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

En fråga till er i tråden som är beredda att förskottsbetala när ni handlar av privatpersoner: Varför använder ni inte blocketpaketet?

Skrivet av Hunke:

@ClintBeastwood: flyttar inte bara blocketpaket risken till säljaren? jag som köper kan säga att jag fick en låda med sten i, istället för ett 1080 och skickar tillbaka stenen och får pengarna tillbaka av blocket och får behålla kortet.

Skrivet av Svensktiger:

Fast säljaren kan ju t.ex. fota/filma innehållet och förslutning.

Skrivet av Ratatosk:

Om sedan en köpare får en låda med sten nästan varje gång, flyttas nog misstankarna till någon annan än säljarna.

Skrivet av videopac:

Är säljaren dum nog att erbjuda blocketpaketet så visst, varför inte? Då sitter man ju med alla trumf på hand och kan få behålla både sina pengar och det man köpt.

Som säljare skulle jag aldrig erbjuda något sådant.

Så, vad skulle det bevisa? Tänk till lite...

Med blocketpaket har man ett lite större skydd som köpare. När jag löste ut en GPU som skickades via blocketpaket påpekade herren bakom disken att jag hade 24h på mig att se så att det fungerade som det skulle. Dvs pengarna kunde "låsas" för säljaren.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

@Defender: Inga seriösa handlare kräver förskottsbetalning, jag har varit stammis på bla tradera sen starten och skulle uppskatta att under 2% ber om förskottsbetalning, dom få som gör det ser antingen skumma ut eller har inte speciellt många sålda varor.

eh... va? 99% av alla affärer på både tradera och ebay är förskottsbetalning.
Jag har över 300 avslut över båda plattformarna som köpare och har alltid betalat i förskott oavsett om det gäller en laptop för 8000kr eller en kortlek från kina för 1 dollar.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

@Defender: Inga seriösa handlare kräver förskottsbetalning, jag har varit stammis på bla tradera sen starten och skulle uppskatta att under 2% ber om förskottsbetalning, dom få som gör det ser antingen skumma ut eller har inte speciellt många sålda varor.

Tiderna har förändrats, skulle säga att 100% av försäljningarna på tradera innebär förskottsbetalning i dagsläget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nudel:

Med blocketpaket har man ett lite större skydd som köpare. När jag löste ut en GPU som skickades via blocketpaket påpekade herren bakom disken att jag hade 24h på mig att se så att det fungerade som det skulle. Dvs pengarna kunde "låsas" för säljaren.

Exakt, därför skulle jag aldrig erbjuda det som säljare. Du är helt i händerna på köparen (som kan vara hur oärlig som helst). Normalt står köparen risken, det vill man här vända på. Som tidigare sagt; hade det varit en aktiv förmedlingsservice hade det varit sin sak men det blir för dyrt skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

> Har ni några tips på hur jag ska göra i denna situation?

Kan inte banken stoppa/reversera swish-betalning? Hursom är ju ett swish-konto kopplat direkt på en person så det borde ju vara möjligt att ta reda på hans riktiga identitiet, exempelvis om du inititierar en ny överföring så skriver ju BankID-appen ut förnamn och efternamn på personen. Sedan får man väl då söka upp personen, gärna med ett par hårda polare som hjälp och kräva tillbaka pengarna. För polisen lär ju knappast prioritera detta.

Permalänk
Medlem

@videopac: Men det är väl samma procedur tillbaka till säljaren? Köparen får inte tillbaka sina pengar heller om något skulle fara fel på returen?

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

En fråga till er i tråden som är beredda att förskottsbetala när ni handlar av privatpersoner: Varför använder ni inte blocketpaketet?

Förmodligen för att vissa säljare inte gillar det. Blocket paket är naturligtvis en fördel för köparen men kan vara en liten nackdel för säljaren. Plus det faktum att det är "något" krångligare. Men jag känner lite såhär, om man inte har recensioner på säljaren sedan marknaden här eller tradera eller liknande så hade jag själv inte bara swishat iväg flera tusen.

Edit: Såg att någon redan skrivit om detta ovan.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

> Har ni några tips på hur jag ska göra i denna situation?

Kan inte banken stoppa/reversera swish-betalning? Hursom är ju ett swish-konto kopplat direkt på en person så det borde ju vara möjligt att ta reda på hans riktiga identitiet, exempelvis om du inititierar en ny överföring så skriver ju BankID-appen ut förnamn och efternamn på personen. Sedan får man väl då söka upp personen, gärna med ett par hårda polare som hjälp och kräva tillbaka pengarna. För polisen lär ju knappast prioritera detta.

Om du gjort en direktbetalning med kortet får du tillbaka pengarna via garantier du har på kortet.
Vet ej hur det funkar med swish.

Kolla med din bank.

Jag har swedbank och har garantier och kan reklamera köp mm om man blir blåst.
Försöker att alltid betala direkt med kortet och inte swish i den mån det går.
https://www.swedbank.se/foretag/betala-och-ta-betalt/foretags...

Permalänk
Hjälpsam

"Säljaren" har antagligen inga pengar, men om man kan få papper på att han är skyldig pengar, går det ofta att sälja till vissa inkassoföretag för halva priset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av droid002:

@videopac: Men det är väl samma procedur tillbaka till säljaren? Köparen får inte tillbaka sina pengar heller om något skulle fara fel på returen?

Och var hamnar man då? Någon måste ju avgöra detta och i slutändan hamnar man i ett civilmål i tingsrätten. Varför skulle jag som säljare utsätta mig för det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linus:

Tiderna har förändrats, skulle säga att 100% av försäljningarna på tradera innebär förskottsbetalning i dagsläget.

Jag skulle aldrig kräva betalning i förskott, har som sagt bara sett det ett fåtal gånger och då har folk dragit öronen åt sig och inte bjudit.
Sen hör man att någon blivit blåst och så säger dom alltid " jag betalade i förskott..."
Endast oseriösa säljare ber om sånt. UNDVIK!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Och var hamnar man då? Någon måste ju avgöra detta och i slutändan hamnar man i ett civilmål i tingsrätten. Varför skulle jag som säljare utsätta mig för det?

Från deras hemsida
----------------------
Hur gör säljaren för att godkänna returen?
Efter att säljaren hämtat ut returpaketet har säljaren 24 timmar på sig att kontrollera att innehållet i paketet är det samma som skickades till köparen. Om inte säljaren anger att returen inte godkänns återbetalas köpesumman för varan till köparen per automatik efter 24 timmar.
Överensstämmer inte varan med den som tidigare skickats ska säljaren inom 24 timmar efter uthämtning hos paketombud ange att returen inte är godkänd. Köpesumman innehålls då till dess parterna kommit överens om vem som äger rätt att få köpesumman utbetalad till sig. Meddelande om innehållande av köpesumman skickas till båda parter med instruktioner om hur förfarandet ska gå till.
----------------------

D.v.s. köparen får inte heller tillbaka sina pengar. Vilket gör att det inte är överdrivet intressant att försöka sig på att scamma på detta sätt. Du får ju ändå inte tillbaka dina pengar utan riskerar bara hamna i en dryg rättsprocess. Jag skulle säga att blocketpaketet är det bästa sätt man kan skicka saker mellan varandra som privatpersoner i Sverige för att minimera risken för båda parter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Jag skulle aldrig kräva betalning i förskott, har som sagt bara sett det ett fåtal gånger och då har folk dragit öronen åt sig och inte bjudit.
Sen hör man att någon blivit blåst och så säger dom alltid " jag betalade i förskott..."
Endast oseriösa säljare ber om sånt. UNDVIK!!!

Sålde rätt många DVD-brännare förr via Tradera och Blocket. Då erbjöd jag mig alltid att skicka mot postförskott (Blocketpaket fanns inte ännu) men eftersom det gav ett extra prispåslag för kunden, så valde runt 80 % förskottsbetalning istället.

Permalänk
Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Jag skulle aldrig kräva betalning i förskott, har som sagt bara sett det ett fåtal gånger och då har folk dragit öronen åt sig och inte bjudit.
Sen hör man att någon blivit blåst och så säger dom alltid " jag betalade i förskott..."
Endast oseriösa säljare ber om sånt. UNDVIK!!!

Som sagt, som det ser ut på tradera nu så är det förskottsbetalning som gäller, jag har runt 120 försäljningar på tradera, aldrig någon som knorrat om det.. blir ju automatiskt förskottsbetlaning om man följer traderas flöde med betalning via betalkort/klarna t.ex..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Sålde rätt många DVD-brännare förr via Tradera och Blocket. Då erbjöd jag mig alltid att skicka mot postförskott (Blocketpaket fanns inte ännu) men eftersom det gav ett extra prispåslag för kunden, så valde runt 80 % förskottsbetalning istället.

Som köpare att veta att du erbjuder att gå med på postförskott drar risken så de kan lita på dig mer och därav betala förskott

Permalänk
Medlem

@videopac: Bluffandet borde minska för de som luras vill väl inte ligga ute med några pengar de heller. Men håller med dig att det kan blir ett problem vid en tvist.

Ingen annan som har någon erfarenhet om hur detta fungerar i praktiken?

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10