Permalänk
Medlem

UBNT funderingar

Är väl troligtvis påväg att byta ut min Linksys med Tomato, mot prylar från UBNT.
Tanken är nog bara en AP (AP AC Lite), men jag är lite osäker på om det är en Security Gateway jag behöver, eller om det funkar lika bra med en Edgerouter X.

Kommer köra Openvpn server på routern samt diverse services från mitt Lan publikt, samtidigt som jag vill ha bra möjligheter för trafikanalys.
Kommer inte ihåg vad det kallas på UBNT språk, men har sett att det finns funktionalitet för att se t.ex besökta siter osv per användare/ip. Finns denna funktion i Edgerouter X, eller måste man gå på Security Gateway isf?

Vill att allting skall fungera under deras UNMS så att allt kan skötas från samma ställe.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

DPI finns i edgerouter, men slår du på det så maxar du 50mbps då det kräver CPU.
Samma med OpenVPn, du kan köra det men räkna inte med hög throughput.

Har du råd, titta på en edgerouter 4. men den kostar en hel del mer än X. X, X SFP, LITE och POE5 har samma prestanda så däremellan är X lika bra som deras dyrare brödrer.

openvpn är väldigt krävande vilket som.

Permalänk
Medlem

Om du har fler enheter som står och snurrar på insidan av nätet så kan det vara en idé att lägga OpenVPN på något annat än just routern, tex en VM.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Kör USG, AP AC PRO, KEY och 8p 65W POE SW.

Det fungerar för mina behov, smidigt med en plats för konfigurering och statistik.

Själv kör jag en l2tp tunnel hem.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztekk:

Är väl troligtvis påväg att byta ut min Linksys med Tomato, mot prylar från UBNT.
Tanken är nog bara en AP (AP AC Lite), men jag är lite osäker på om det är en Security Gateway jag behöver, eller om det funkar lika bra med en Edgerouter X.

Kommer köra Openvpn server på routern samt diverse services från mitt Lan publikt, samtidigt som jag vill ha bra möjligheter för trafikanalys.
Kommer inte ihåg vad det kallas på UBNT språk, men har sett att det finns funktionalitet för att se t.ex besökta siter osv per användare/ip. Finns denna funktion i Edgerouter X, eller måste man gå på Security Gateway isf?

Vill att allting skall fungera under deras UNMS så att allt kan skötas från samma ställe.

jag kör på openvpn i min usg pro4 fungerar kanon, använder även openvpn i en vanlig usg och det fungerar kanon där med, hastigheten där vanliga usg står är max 100/100 så jag vet inte hur mycket den klarar över det.
Unms är inte för unifi vad jag vet utan för eras edge/air serie,
usg använder unifi controller så där får du allt i samma gränssnitt om du har unifi, router,ap,switch

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har redan switchar med vlan stöd, så dessa behövs inte.
DPI fann jag att det hade bristen att inte spara data längre än ca 30 minuter beroende på fall till fall, vilket inte var så bra.
Openvpn skall egentligen bara användas av min telefon när jag behöver komma "hem", så troughput är inga problem där. Utågende vpn har jag en VM som sköter där det behövs.

Så Edgerouter och Unifi AP's kan ej hanteras av samma controller/interface?

Visa signatur

- none -