Intel NUC "Bean Canyon" baserade på Coffee Lake-U hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Intel NUC "Bean Canyon" baserade på Coffee Lake-U hittar ut på webben

Intels åttonde generation NUC "Bean Canyon" hittar ut på webben. På menyn står energisnåla processorer baserade på Coffee Lake och grafikdelen Iris Plus med tillhörande eDRAM.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltså det är bara att glömma Bean Canyon.

Alla kommer kalla det Intel Beam Cannon.

Permalänk
Medlem

Hoppas även dessa landar på ett vettigt pris.

Fick bygga en NUC åt farsan efter att han spillde en öl i sin stationära laptop (HP Compaq Nx7400 från 1800frösihjäl). Med en gammal överbliven skärm och återanvänd SSD landade det på 4377:- för en PC med löjligt mycket mer prestanda än han behöver, och som dessutom kunde placeras skyddat från öl. Hoppas även denna håller lika länge.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd

Sluta skapa värdelösa produkter Intel. Alla har redan en PS4:a som agerar mediamaskin i hemmet. Dessa kretsar hade varit intressanta i en laptop däremot.

Permalänk
Medlem

TDP på 28Watt är mycket i ett litet NUC chassi, gamla NUC med Kabylake har endast TDP på 15Watt och det är bara NUC i3 7100U som kan kallas tyst dator.

Vi får hoppas att Intel har fixat bättre kylning till nya NUC, jag vill inte ha en NUC med hög ljudnivå.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Sluta skapa värdelösa produkter Intel. Alla har redan en PS4:a som agerar mediamaskin i hemmet. Dessa kretsar hade varit intressanta i en laptop däremot.

Jag har ingen Ps4 och den är ju inte ens bra som mediamaskin. Där är ju Xbox:en bättre. Ska man dock ha en smidig stationär eller inte är i behov av konsol och vill ha dator till tv:n så är ju inte NUC:en dum.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

En nuc borde ha en port på toppen så att man kan koppla in en gpu lösning lika lätt som man staplar lego.

Skrivet av murklor:

Alltså det är bara att glömma Bean Canyon.

Alla kommer kalla det Intel Beam Cannon.

Mr Bean - Canyon ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äger en NUC och jag är lite besviken att man måste ha en förlängningskabel till USB mottagaren för trådlösa tangentbordet/musen. Är tydligen något med nucen som stör signalen så den kan inte sitta direkt i.. Men annars är det en briljant produkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Sluta skapa värdelösa produkter Intel. Alla har redan en PS4:a som agerar mediamaskin i hemmet. Dessa kretsar hade varit intressanta i en laptop däremot.

Kan väl varken köra Kodi (och Plex?) Eller Steam eller köra emulatorer?
Kör inte en optimal setup hemma. Men har en nuc som agerar filserver + mediaspelare och kan köra in home streaming med Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hoppas dessa klarar HDR

Permalänk

Riktigt NICE att Sweclockers skriver lite om Intel NUC!! All sådan rapportering är varmt välkommet!

Min egen Skull Canyon NUC som jag köpte begagnad för någon månad sedan har bjudit på en riktigt trevlig upplevelse.
Var först rädd att köpa en sådan då den har en 45W TDP (i7-6770HQ) CPU, och att det skulle kunna leda till oväsen.
Första veckorna var den faktiskt för jävlig (vill nästan jämföra med dammsugare på lägsta effekt), tills jag upptäckte att förra ägaren aldrig blåst rent kylflänsen. Efter att ha rengjort aluminium-spjällen ordentligt så har datorn blivit näst intill knäpptyst, tom i 4k-video, och en väldigt behaglig ljudnivå i 3D-spel!

Kör den i 1080p 144hz via DP, och riktigt trevligt med egen kringutrustning. Kör en hel hög med produktivitetsprogram (bl.a programmering, fotoredigering, videokodning) och även spelat en del spel på den.

Hur som helst... Dessa nya (Coffee) Bean Canyon NUCar kommer bli spännande att läsa benchmarks om, och jag hoppas dom 8 trådarna i i5/i7 och Iris Plus grafiken räcker långt och att den håller sig tyst trots 28W TDP.

Skrivet av r3mpuh:

Sluta skapa värdelösa produkter Intel. Alla har redan en PS4:a som agerar mediamaskin i hemmet. Dessa kretsar hade varit intressanta i en laptop däremot.

Som en annan nämnde kan man även emulera spel. Ganska avancerade såna tom. Funkar riktigt bra med min xbox gamepad oxå.
PS4 bjuder inte på en tillräckligt komplett webbupplevelse för mitt eget bruk.
Denna nya NUC ligger inte heller jättelångt efter Skull Canyon i 3D-kraft. Här är några exempel på vad SC klarar:
https://www.youtube.com/watch?v=E9CIs6IawRg&feature=youtu.be&...

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

@r3mpuh:

NUC är ju jättesmidiga till allt utom tyngre spel

Vi ersatte den gamla PS3an hemma som mediamaskin med en NUC för kanske två år sedan och har bara startat den en handfull gånger eller nåt senaste året, då för att kolla på Bluray med gäster eller spela Buzz.

I julas fick sambon en ChromeCast Ultra, så vi bytte NUCen mot ChromeCasten och ersatte HTPCn i sovrummet med NUCen, eftersom vi ibland spelar lite Hearthstone eller emulatorer i sängen, funkar riktigt bra och tar typ ingen plats.

På jobbet har vi skaffat säkert 10 NUCar både till videopresentation och arbetsstationer, eftersom de tar så lite plats och man inte behöver större dator när man inte ska spela.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Datavetare
Skrivet av janee:

TDP på 28Watt är mycket i ett litet NUC chassi, gamla NUC med Kabylake har endast TDP på 15Watt och det är bara NUC i3 7100U som kan kallas tyst dator.

Vi får hoppas att Intel har fixat bättre kylning till nya NUC, jag vill inte ha en NUC med hög ljudnivå.

Vad som är "hög ljudnivå" är självklart extremt extremt subjektivt, men en normal fungerande NUC får nog ändå ses som en rätt tyst enhet.

Ljudmätning på NUC5I7RYH, vilket är nuvarande NUC med 28 W TDP
I relation till t.ex. GPUer, NUC:en under 100 % CPU-last matchar de absolut tystade GPUerna

Skriver detta på en Skull Canyon NUC som har 45 W. Då det inte är speciellt krävande att driva runt en Ubuntu desktop med en webbläsare får man anstränga sig för att överhuvudtaget hör enheten. Under 100 % last låter det men än i alla fall jag tycker är lämpligt, så 45 W verkar vara lite för mycket för en NUC men 28 W borde vara helt OK (på jobbet har andra i5-baserade 15 W TDP NUC:ar, de är ju väldigt tysta).

Subsequently, it's unsurprising that the fan never idles even when simply sitting on the desktop screen. Fan noise remains quiet in the low 30 dB(A) range when browsing, word processing, or during movie playback. Gaming, however, will bump fan noise to a stable 43 dB(A). This is loud and comparable to many high-end gaming notebooks with dedicated Nvidia GPUs. Länk

Skull Canyon är mer högljudd jämfört med 28 W NUC:ar under maxlast

Så NUC:en i artikeln verkar vara perfekt för lite mer krävande kontorsjobb, t.ex. programutveckling. Enkeltrådprestanda är viktigt där så 4,5 GHz turbo är riktigt välkommet. NUC8i7BEH ser därför ut som en perfekt jobbmaskin!

Även om skrivbordsarbete sällan har någon större nytta av en "stark" iGPU finns en väldigt trevlig sekundäreffekt av eDRAM: sedan Skylake används inte eDRAM som en L4 cache (som var tämligen värdelös för CPU-prestanda utanför spel), utan eDRAM används som en buffert mot RAM.

Kan tyckas som detaljer, RAM-buffert eller L4-cache vad är skillnaden? Den stora skillnaden är att CPU-cache används bara av CPU och iGPU medan en RAM-buffert används för alla operationer mot RAM, d.v.s även för saker som disk- och nätverks-I/O! Så om man jobbar med saker som genererar väldigt mycket I/O, t.ex. i form av många små läsningar/skrivningar mot disk (vilket är precis vad programutveckling av stora projekt gör) så får man en märkbar prestandaboost mot disk förutsatt man man utrustat systemet med en relativt kompetent NVMe-disk.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman

Ja vad som är hög eller låg ljudnivå är subjektivt, jag har tidigare ofta varit ute i Kirunas fjällvärld och upplevt en helt tyst omgivning så jag är nog bortskämd när det gäller låg ljudnivå.

Är det någon annan här som har hört norrskenet spraka, det är kanske bara jag som inbillar mig att jag hör ett mycket svagt ljud från norrsken.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd

Har den HDMI 2.1, DisplayPort 1.4, Bluetooth 5, USB 3.2, USB Type-C, Wi-Fi, och NFC?
Hur är prestandan i Intel Core med U-beteckning jämfört mot den utan U-beteckning?

Jag skulle vilja driva den med endast USB Type-C som strömförsörjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

TDP på 28Watt är mycket i ett litet NUC chassi, gamla NUC med Kabylake har endast TDP på 15Watt och det är bara NUC i3 7100U som kan kallas tyst dator.

Vi får hoppas att Intel har fixat bättre kylning till nya NUC, jag vill inte ha en NUC med hög ljudnivå.

Ja, eller en möjlighet att höja taket så att man kan sätta dit en rejäl tornkylare. Det hade passat mig utmärkt. Ett litet fotavtryck är viktigare än en låg låda.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Skriver detta på en Skull Canyon NUC som har 45 W. [...] Under 100 % last låter det men än i alla fall jag tycker är lämpligt, så 45 W verkar vara lite för mycket för en NUC men 28 W borde vara helt OK (på jobbet har andra i5-baserade 15 W TDP NUC:ar, de är ju väldigt tysta).

Skull Canyon är mer högljudd jämfört med 28 W NUC:ar under maxlast
"This is loud and comparable to many high-end gaming notebooks with dedicated Nvidia GPUs."

Även om skrivbordsarbete sällan har någon större nytta av en "stark" iGPU finns en väldigt trevlig sekundäreffekt av eDRAM: sedan Skylake används inte eDRAM som en L4 cache (som var tämligen värdelös för CPU-prestanda utanför spel), utan eDRAM används som en buffert mot RAM.

Ang att sedan Skylake så dras det ännu mer nytta av eDRAM:
Redan i7-5775c (broadwell) verkar ju ha dragit vansinigt mycket nytta av dens eDRAM. Iaf enligt alla benchmarks. Jag vet att du har en sådan (var väl den du prackade på sonen), och att du redan är medveten om att den bjöd på ett ypperligt skydd mot framedips i många spel i kombination med bra grafikkort.
Är verkligen implementationen i Skylake bättre? Även för spel, eller bara för IO?
____

Ang ljudnivån:
Min brors laptop låter betydligt värre än min skull canyon under spelsessions. Min skull canyon låter absolut - men det är obetydliga mängder av plågsamt vinande eller surrande. Det låter mest som ett lätt susande, och är förvånansvärt diskret.

Innan jag blåste rent aluminium-spjällen i flänsen, så var den dock fruktansvärd. Det var ett fruktansvärt vinande som påminner lite om lätet man kan höra i flygplan. Ett riktigt plågsamt tjut. Så pass mäktigt att jag trots att jag pratade i telefon i rummet bredvid, var tvungen att stänga av datorn för att inte störas.

Men just nu är min skull canyon alltså extremt behaglig. Har en laptop som i idle är mer plågsam att lyssna på än min skull canyon i load. Detta pga av att laptopen har olika slags missljud som är av ett tärande slag.

För att få ordning på min skull canyon använde jag en sådan här blåsbälg, och så mycket finkornigt damm som sedan flög ut, så såg det nästan ut som rökridåer från en rockkonsert:
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/6606488/giotto/blasb...

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lastninja:

Ang att sedan Skylake så dras det ännu mer nytta av eDRAM:
Redan i7-5775c (broadwell) verkar ju ha dragit vansinigt mycket nytta av dens eDRAM. Iaf enligt alla benchmarks. Jag vet att du har en sådan (var väl den du prackade på sonen), och att du redan är medveten om att den bjöd på ett ypperligt skydd mot framedips i många spel i kombination med bra grafikkort.
Är verkligen implementationen i Skylake bättre? Även för spel, eller bara för IO?

Ja, Skylakes sätt att använda eDRAM är tekniskt bättre jämfört med hur det användes i Haswell/Broadwell.

Skiljelinjen är att i Skylake kan alla minnesaccesser accelereras av eDRAM, tidigare användes eDRAM endast som en s.k. "victim cache" till L3$ (det som slängs ut ur L3$ hamnar i L4$).

För spel lär det inte göra någon större skillnad då eDRAM i det fallet främst ger samma effekt som väldigt snabbt RAM. För I/O ger eDRAM noll effekt pre-Skylake.

Ett exempel på effekten eDRAM kan ge. Gjorde en Linux baserad "packet-generator" för att kunna mäta kapaciteten på PF-sense till den test-pilot artikel jag gjorde tidigare i år. Med samma Intel NIC nådde i7-6770HQ (CPUn i Skull Canyon) 1,4 miljoner paket per sekund (maximalt möjliga på 1 GBit/s länk) utan något större tweakande medan min dåvarande stationära med R5-1600 nådde strax över 700k paket per sekund (endast 400k pkt/s med RealTek NIC:en på moderkortet). Båda systemen körde Ubuntu server.

Hade vid tillfället inte tillgång till någon Skylake utan eDRAM (har en i7-6770U i laptop:en som också har eDRAM), så kan inte direkt säga hur mycket av effekten som kommer från eDRAM. Men i7-2600K låg mer i nivå med R5-1600.

Finns även något test (kommer tyvärr inte ihåg exakt vem som gjorde det) där man testade i5 (saknar eDRAM) och i7 (har 64 MB eDRAM) versionerna av Surface 4 Pro med samma NVMe disk. i7-modellen presterade klart bättre i tester med väldigt högt antal I/O-operationer per sekund.

Sedan Sandy Bridge har Xeon E5/E7 haft något Intel kallar "DDIO", en teknik som ger upp till 80 % högre I/O-kapacitet. DDIO gör det möjligt att accelerera I/O-operationer som t.ex. DMA genom att accelerera detta via L3$. eDRAM i Skylake är en variant av den tekniken för konsumentbruk!

Skrivet av lastninja:

Ang ljudnivån:
Min brors laptop låter betydligt värre än min skull canyon under spelsessions. Min skull canyon låter absolut - men det är obetydliga mängder av plågsamt vinande eller surrande. Det låter mest som ett lätt susande, och är förvånansvärt diskret.

Innan jag blåste rent aluminium-spjällen i flänsen, så var den dock fruktansvärd. Det var ett fruktansvärt vinande som påminner lite om lätet man kan höra i flygplan. Ett riktigt plågsamt tjut. Så pass mäktigt att jag trots att jag pratade i telefon i rummet bredvid, var tvungen att stänga av datorn för att inte störas.

Men just nu är min skull canyon alltså extremt behaglig. Har en laptop som i idle är mer plågsam att lyssna på än min skull canyon i load. Detta pga av att laptopen har olika slags missljud som är av ett tärande slag.

För att få ordning på min skull canyon använde jag en sådan här blåsbälg, och så mycket finkornigt damm som sedan flög ut, så såg det nästan ut som rökridåer från en rockkonsert:
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/6606488/giotto/blasb...

Exakt hur mycket det låter är starkt beroende av fläktkurvan. Kommer inte ihåg om jag ändrat inställningen på min Skull Canyon, men den har en fläktkurvan som helt prioriterar lång ljudnivå. CPU-temperaturen ligger regelmässigt >90°C t.ex. när jag kompilerar.

Att CPUn inte throttlar så länge man håller sig under 100°C är en väldigt stor _feature_ i detta fall, krävs väsentligt mycket lägre luftflöde att kyla bort 45 W vid 90-95°C än vid säg 60°C. Då det är exakt samma prestanda finns ju noll anledning att hålla CPUn vid lägre temperatur än att prestanda inte påverkas negativt. Vidare är det ingen katastrof att nå 100°C (vilket min Skull Canyon regelmässigt gör med AVX-last), systemet är stabilt ändå (datorn har varit på 24/7 nu i 1,5 år utan problem och är som sagt min desktop-dator på jobbet).

Det sagt. Är möjligt att 28 W TDP CPU-modellerna i praktiken drar mer än 28 W om kylningen tillåter det. Har annars lite svårt att se hur de skulle kunna låta speciellt mycket givet hur tyst 15 W i5-modellerna är och givet vad jag vet från min 45 W Skull Canyon. Är ju inte jättemycket större kylflänsar i Skull Canyon, går inte att få in speciellt stora givet höjden på chassit.

28 W TDP ger möjlighet till klart högre turbofrekvenser jämfört med 15 W TDP. Prioriterar man ljudvolym över potentiellt lite throttling vid väldigt långa laster vid 100 % CPU är det ju bara dra ned fläkt-kurvan, kretsarna tål att nå 100°C.

"Laptop" säger egentligen ingenting. Vissa tillverkare har ju helt vansinniga fläktkurvor som gör att det låter som ett jetplan bara man visar all reklam på Aftonbladet. Andra, som t.ex. nuvarande modeller av i5 Surface Pro har dragit detta med att Intels CPUer är stabil även vid 100°C till det sin spets: den enheten saknar helt fläkt trots att det handlar om en U-modell, inte en Y-modell!

Resultatet är lite sämre prestanda om an använder sin Surface Pro till att rendera i timmar, men nära noll prestandaeffekt i typisk användning för en bärbar dator + fördelen att ha ett helt tyst system (om det blir en till Surface Pro för egen del blir det garanterat en utan fläkt, det trots att min nuvarande är väldigt tyst i normalfallet!).

Edit: ah, inser att du invänder mot att Skull Canyon skulle låta lika mycket som en laptop. Tänkte att invändningen var mot 28 W NUC:en. Åter igen, beror väldigt mycket på laptop. Min Skull Canyon låter mer än min Surface Pro 4 vid full last, men båda är väsentligt mindre högljudda vid maxlast jämfört många andra laptops (t.ex. grabbens "spellaptop" eller min jobb-laptop).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

@Yoshman: Tack för riktigt intressant kuriosa! Då är jag ännu mer nöjd med min Skull Canyon.

Måste dock erkänna att det där med 100°C gör mig lite orolig. Visst att CPU'n klarar det, men det gäller ju även att volt regulatorn är smart placerad (vilket jag inte har koll på). Såna komponenter kanske inte tål sådana temperaturer. Vissa laptops kan ju även vara gjorda i plaster som blir torra vid höga temps så att dom lätt spricker när man tex meckar. Skulle inte förvåna mig om samma sak gäller vissa kretskort.
Det är tom att min strömtörstiga 950 pro NVME SSD gör mig smått orolig i detta lilla chassi, men det är ju tydligen en vanlig konfig på SC, så kanske inte är skäl att bli nojig.
Jag har vid ett tillfälle försökt stänga av turbo boost, undervoltat, och gjort andra tricks för att sänka tempen (dock inte rört fläktkurvorna), men ej lyckats konfa den på ett sätt för att helt undvika höga temps. Även funderat på en Akasa Galactico, men återigen blivit nojig över kylning av volt regulatorer / kondensatorer. Och den har dessutom sina egna kompromiser som inte är så roliga - bortfall av IR, SD, och större fulare footprint.

Nåja min Skull Canyon har blivit så pass tyst, svalare, och dessutom bättre presterande sedan rengöringen (upp till 15% CPU och 30% iGPU), att jag låtit det vara. Och man tycker ju att Intel antagligen borde vara så professionella att detta antagligen är ett icke problem. Det var för övrigt oxå ett orosmoment, att stekos/flott och annan smuts kan ansamlas i en dator o gradvis sänka prestandan. Men min rengjorda Skull Canyon (ca 18 mån gammal enligt kvittot) presterar i princip som en ny: Geekbench 4.2.1 CPU och iGPU

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lastninja:

@Yoshman: Tack för riktigt intressant kuriosa! Då är jag ännu mer nöjd med min Skull Canyon.

Måste dock erkänna att det där med 100°C gör mig lite orolig. Visst att CPU'n klarar det, men det gäller ju även att volt regulatorn är smart placerad (vilket jag inte har koll på). Såna komponenter kanske inte tål sådana temperaturer. Vissa laptops kan ju även vara gjorda i plaster som blir torra vid höga temps så att dom lätt spricker när man tex meckar. Skulle inte förvåna mig om samma sak gäller vissa kretskort.
Det är tom att min strömtörstiga 950 pro NVME SSD gör mig smått orolig i detta lilla chassi, men det är ju tydligen en vanlig konfig på SC, så kanske inte är skäl att bli nojig.
Jag har vid ett tillfälle försökt stänga av turbo boost, undervoltat, och gjort andra tricks för att sänka tempen (dock inte rört fläktkurvorna), men ej lyckats konfa den på ett sätt för att helt undvika höga temps. Även funderat på en Akasa Galactico, men återigen blivit nojig över kylning av volt regulatorer / kondensatorer. Och den har dessutom sina egna kompromiser som inte är så roliga - bortfall av IR, SD, och större fulare footprint.

Nåja min Skull Canyon har blivit så pass tyst, svalare, och dessutom bättre presterande sedan rengöringen (upp till 15% CPU och 30% iGPU), att jag låtit det vara. Och man tycker ju att Intel antagligen borde vara så professionella att detta antagligen är ett icke problem. Det var för övrigt oxå ett orosmoment, att stekos/flott och annan smuts kan ansamlas i en dator o gradvis sänka prestandan. Men min rengjorda Skull Canyon (ca 18 mån gammal enligt kvittot) presterar i princip som en ny: Geekbench 4.2.1 CPU och iGPU

Får se det som ett experiment kring om hög CPU-temperatur är ett reellt problem. Självklart för liten urvalsgrupp, men om det vore ett problem känns det rätt konstigt att de flesta high-end ultratunna laptops lägger väldigt nära 100°C just för att inte låta som jetplan.

Detta är vardag för min Skull Canyon, stort bygge snurrar i bakgrunden

Physical id 0: +97.0°C (high = +100.0°C, crit = +100.0°C) Core 0: +97.0°C (high = +100.0°C, crit = +100.0°C) Core 1: +94.0°C (high = +100.0°C, crit = +100.0°C) Core 2: +92.0°C (high = +100.0°C, crit = +100.0°C) Core 3: +88.0°C (high = +100.0°C, crit = +100.0°C)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Mr Bean - Canyon ^^

Skickades från m.sweclockers.com