Kiselplattor för datorkomponenter når högsta prisnivån på fem år

Permalänk
Melding Plague

Kiselplattor för datorkomponenter når högsta prisnivån på fem år

Efter rapporter om brist på kiselplattor talas det nu om stigande priser för dessa framöver, vilket kan leda till dyrare datorkomponenter för konsumenter på sikt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man kan ju fundera på hur stor del av priset på t.ex. en CPU som är materialet, respektive vad som är direkt knutet till R&D. Det stora prispåslaget lär ändå försäljningsledet stå för, som vanligt, och de kommer helt säkert ta tillfället i akt att höja prislapparna generellt.

Permalänk
Medlem

Men beror det även på att det är svårt att få tag på bra sand och andra råvaror till kisel?
Det finns ju risk för viss metallbrist också, liksom för kvartsbrist sedan tidigare?

Eller är det så att tillverkarna inte vill utöka kapaciteten allteftersom litografin krymper och det kanske blir ett skifte i den basen transistortekniken vilar på? Dvs de vill inte riskera för mycket.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Det känns som att krypto är ett jäkla hittepå, en anledning för att höja priset på allt.
"Nand? Brist, krypto."
"Kisel? Brist. Krypto."
"GPU? Brist. Krypto."
"PSU? Brist. Krypto."
Även om det påverkar temporärt har jag svårt att se att det skulle vara en så hiskeligt stor marknad att krypto orsakar brist på precis allting. Skulle vilja se siffror på exakt hur stor andel av alla gpuer som går till krypto, och då menar jag även gpuer som går till oem och laptops också.
Blir bara irriterad av att alla använder det som scapegoat till varenda tänkbart scenario

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag tror att det här är kartellbildning och brott.
Dom vill bara dra upp priserna för datorkomponenter.
Kommer priserna på mobiler och annan elektronik också att stiga?

Om dom visste redan nu att det skulle bli problem om fem år så skulle dom kunna påbörja åtgärder idag för att se till att gången finns att möta efterfrågan om fem år genom att investera i material, fabriker, tillverkning och produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Man kan ju fundera på hur stor del av priset på t.ex. en CPU som är materialet, respektive vad som är direkt knutet till R&D. Det stora prispåslaget lär ändå försäljningsledet stå för, som vanligt, och de kommer helt säkert ta tillfället i akt att höja prislapparna generellt.

Var uppe som nyhet på senhösten så jag citerar mig själv angående kostnader.
#17114392

Så det rör sig om några kronor upp till någon hundralapp beroende på hur mycket kisel det går åt.

Skrivet av Regert:

Men beror det även på att det är svårt att få tag på bra sand och andra råvaror till kisel?
Det finns ju risk för viss metallbrist också, liksom för kvartsbrist sedan tidigare?

Eller är det så att tillverkarna inte vill utöka kapaciteten allteftersom litografin krymper och det kanske blir ett skifte i den basen transistortekniken vilar på? Dvs de vill inte riskera för mycket.

Nu är jag osäker, men jag tror inte det är brist på råmatrial, problemet är nog att det inte går att tillverka mera med nuvarande produktionskapacitet.
Det är rätt få aktörer som tillverkar kiselplattor och de ser väl en möjlighet att öka sina marginaler, men frågan är om inte någon av dem kommer agera och bygga ut sin kapacitet för att plocka marknadsandelar(vi får hoppas på det). Med allt mer produkter som behöver kisel-kretsar så är jag skeptiskt till att efterfrågan någonsin kommer minska tills en ersättare finns. En möjlig tanke vore om det kommer någon ersättare till kisel och tillverkarna av kiselplattor inte vill stå med dyra investeringar när halvledarindustrin skiftar över till GaAs, grafen eller något annat material.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att den här rätt uppenbara kartellbildningen fångas upp och bestraffas. I en fungerande fri marknad så hade någon av aktörerna tagit tillfällt i akt att få fler affärer genom att undercutta de andra aktörerna, så att de tvingats följa efter. Nu hjälps de istället åt att höja priset så mycket som möjligt och skrattar kunderna i ansiktet. jag tycker (och står för till 100%) att det här beteendet är vidrigt, och kan det bli såhär med en "fri" marknad så vill jag hellre ha en reglerad sådan. Sedan får väl andra tycka vad de vill. Det ger jag blanka fan i, faktiskt.

Någonstans får man ju fundera på var man står. Jag är kund, inte producent, och kommer aldrig att sälla mig till producenterna heller, så det är klart att jag vill att vi kunder ska ha så bra priser och villkor som möjligt. Om det sker på bekostnad av lite "frihet" för producenten struntar jag i.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag tror att det här är kartellbildning och brott.
Dom vill bara dra upp priserna för datorkomponenter.
Kommer priserna på mobiler och annan elektronik också att stiga?

Om dom visste redan nu att det skulle bli problem om fem år så skulle dom kunna påbörja åtgärder idag för att se till att gången finns att möta efterfrågan om fem år genom att investera i material, fabriker, tillverkning och produktion.

Vad hade du gjort om du var chef för en av tillverkarna? Byggt en ny fabrik så du hade tjänat mindre, i värsta fall samma förtjänst som om du hade haft bara en fabrik med skillnaden att efterfrågan var mättad? Mera jobb (större risk) för samma förtjänst.

Bara för att vi inte gillar läget behöver det inte vara kartellbildning. Just saying.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Känner mig väldigt säker på att det är något fuffens precis som andra säger. Det borde inte vara något problem att öka produktionen av kiselplattor eftersom dom inte görs av speciellt exotiska material.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av ander01se:

Vad hade du gjort om du var chef för en av tillverkarna? Byggt en ny fabrik så du hade tjänat mindre, i värsta fall samma förtjänst som om du hade haft bara en fabrik med skillnaden att efterfrågan var mättad? Mera jobb (större risk) för samma förtjänst.

Bara för att vi inte gillar läget behöver det inte vara kartellbildning. Just saying.

Då hade någon startat en ny fabrik och konkurrerat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas att den här rätt uppenbara kartellbildningen fångas upp och bestraffas. I en fungerande fri marknad så hade någon av aktörerna tagit tillfällt i akt att få fler affärer genom att undercutta de andra aktörerna, så att de tvingats följa efter. Nu hjälps de istället åt att höja priset så mycket som möjligt och skrattar kunderna i ansiktet. jag tycker (och står för till 100%) att det här beteendet är vidrigt, och kan det bli såhär med en "fri" marknad så vill jag hellre ha en reglerad sådan. Sedan får väl andra tycka vad de vill. Det ger jag blanka fan i, faktiskt.

Buhuu :'(

OT:

Rimligt att säkra upp leverans

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väldigt få tillverkare av datorprodukter. Om man jämför med bilar där det finns många olika tillverkare av är det ett fåtal som gör produkterna som och i slutändan bara Intel och AMD som säljer dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Nu har dom ju problem med att bortförklara dom höga kostnaderna på grafikkorten så det är ju självklart det kommer en ny anledning till att mjölka kunderna på pengar precis samma sak varje år.

Permalänk
Medlem

Det står väl alla fritt att starta en kiselfabrik om det är så oerhört lätt att skaka fram finansiering till det. Ni kommer tydligen bli skitrika.

Edit: Alternativt få tillfälle att slumpa bort kisel så slutkonsumenter kan spara lite pengar.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Avstängd

Miljöskatter,påhittade bränder,brist pga bitcoin,brist på minnen etc,starkare dollar.

Klart alla ska ha en del av kakan annars är det orättvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hysteri:

Nu har dom ju problem med att bortförklara dom höga kostnaderna på grafikkorten så det är ju självklart det kommer en ny anledning till att mjölka kunderna på pengar precis samma sak varje år.

Det är ju inte samma folk som tillverkar grafikkort som tillverkar kiselplattorna, så nu känns det som att du fick otur när du tänkte.

Permalänk
Medlem

Gott att dom står på sig all hets dom får utstå på internetforum där alla bara vill ha billigare hårdvara.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Då hade någon startat en ny fabrik och konkurrerat

Skrivet av DeadMeat1234:

Det står väl alla fritt att starta en kiselfabrik om det är så oerhört lätt att skaka fram finansiering till det. Ni kommer tydligen bli skitrika.

Edit: Alternativt få tillfälle att slumpa bort kisel så slutkonsumenter kan spara lite pengar.

Exakt, blir priserna för galna så kommer någon garanterat att bygga en fabrik för att försöka sno åt sig en bit av kakan. Och skulle det inte ske så betyder det sannolikt att det inte är tillräckligt lönsamt (med andra ord tecken på att folk inte behöver ropa kartellbildning).

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Det är ju inte samma folk som tillverkar grafikkort som tillverkar kiselplattorna, så nu känns det som att du fick otur när du tänkte.

Ja eller så samarbetar alla som tillverkar datorkomponenter för att hålla uppe priserna på marknaden vilket är ganska tänkbart om man klarar av att tänka utanför lådan.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@hysteri: För det verkar ju väldigt sannolikt att en fullständigt gigantisk kartell med bolag inblandade från massvis med olika industrier och led i tillverkningen samarbetar för att hålla uppe priserna? Eller så kanske det är så att just tillverkarna av kiselwafers har valt att sälja just sina produkter dyrare - vilket såklart gör att deras kunder (t.ex. GPU-tillverkare) måste ta mer betalt för att täcka upp för sina högre kostnader..

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Priset på själva kislet skulle behöva gå upp 10x i pris för att det skulle påverka priset markant på produkter tillverkade på "leading nodes". Där det här framförallt kommer göra avtryck är på komponenter som kostar några få kronor eller tom ören som tillverkas på äldre noder där kislet är en mycket större del av slutkostnaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dumbullen:

Det känns som att krypto är ett jäkla hittepå, en anledning för att höja priset på allt.
"Nand? Brist, krypto."
"Kisel? Brist. Krypto."
"GPU? Brist. Krypto."
"PSU? Brist. Krypto."
Även om det påverkar temporärt har jag svårt att se att det skulle vara en så hiskeligt stor marknad att krypto orsakar brist på precis allting. Skulle vilja se siffror på exakt hur stor andel av alla gpuer som går till krypto, och då menar jag även gpuer som går till oem och laptops också.
Blir bara irriterad av att alla använder det som scapegoat till varenda tänkbart scenario

Skickades från m.sweclockers.com

Men deras trollfabrik går bra.

Helt sjuk vad priser rasar upp kommer ihåg för i tiden då kunde man få den bästa GPU för runt 4k men nu måste man betala minst 8k.

GTX 480

GTX 680

GTX 780

GTX 980

GTX 1080

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Tror också stora avtalskunder såsom Apple mfl har i sina kontrakt redan säkerställt sina leveranser vilket gör att de andra tillverkare få slåss om det som blir över.
Så waffers tillverkarna kan med detta höja sina priser iom att denna möjlighet på marknaden givits.

Inga tillverkare har ju skruvat upp sin möjlighet med att öka tillverkningen heller.
Tror inte det är någon kartell bildning utan bara att marknaden ser ut som den gör just nu.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas att den här rätt uppenbara kartellbildningen fångas upp och bestraffas. I en fungerande fri marknad så hade någon av aktörerna tagit tillfällt i akt att få fler affärer genom att undercutta de andra aktörerna, så att de tvingats följa efter. Nu hjälps de istället åt att höja priset så mycket som möjligt och skrattar kunderna i ansiktet. jag tycker (och står för till 100%) att det här beteendet är vidrigt, och kan det bli såhär med en "fri" marknad så vill jag hellre ha en reglerad sådan. Sedan får väl andra tycka vad de vill. Det ger jag blanka fan i, faktiskt.

Någonstans får man ju fundera på var man står. Jag är kund, inte producent, och kommer aldrig att sälla mig till producenterna heller, så det är klart att jag vill att vi kunder ska ha så bra priser och villkor som möjligt. Om det sker på bekostnad av lite "frihet" för producenten struntar jag i.

Nu hänger jag inte med, varför skulle de sänka priserna om de säljer allt de kan tillverka? I detta scenario där allt som tillverkas blir sålt utan problem, vad menar du med att de skulle sänka sina priser i en ”fungerande fri marknad”? Efterfrågan driver ju upp priset, inget konsigt, kartell eller ej. Fri marknad borde ju även betyda att de får sätta vilka priser de vill. Om vi säjer att de inte håller nere produktionen med flit så är det ju inget konstigt, deras prognos är att efterfrågan kommer växa snabbare än de kan öka produktionen, liksom vad tror folk, att du kan knäppa med fingret så poppar nya fabriker upp?

Sen finns det lite av en generell problematik med denna marknad att produkterna/industrierna har blivit så pass stora, komplicerade och dyra, att den annars naturliga kontringen att det kommer en ny aktör som rör om i grytan när jättarna blir giriga inte händer längre. Vi snackar ju inte om källarvärksamhet längre, vi är nu i en bransch där man ska konkurrera med miljarder å miljarder dollar och årtionden av kompetens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ander01se:

Vad hade du gjort om du var chef för en av tillverkarna? Byggt en ny fabrik så du hade tjänat mindre, i värsta fall samma förtjänst som om du hade haft bara en fabrik med skillnaden att efterfrågan var mättad? Mera jobb (större risk) för samma förtjänst.

Bara för att vi inte gillar läget behöver det inte vara kartellbildning. Just saying.

Jo för om jag visste att efterfrågan skulle öka, då skulle jag bygga en ny fabrik annars så skulle ju något annat företag bygga nya fabriker för att tillgodose den efterfrågan... såvida jag inte ingått i en kartell så jag visste att vi hade en överenskommelse om att inte bygga nya fabriker för att tillgodose ökad efterfrågan.

Permalänk
Medlem

Det drabbar inga fattiga! Folk köper 1080ti som om det vore mellanmjölk på ICA "bara för att"

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Föredetting

Nu finns det även en lite större värld än den för datorkomponenter som kräver kisel. Det är den som är upptagen med att växa och skapa, det är där företag faktiskt tjänar pengar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nu hänger jag inte med, varför skulle de sänka priserna om de säljer allt de kan tillverka? I detta scenario där allt som tillverkas blir sålt utan problem, vad menar du med att de skulle sänka sina priser i en ”fungerande fri marknad”? Efterfrågan driver ju upp priset, inget konsigt, kartell eller ej. Fri marknad borde ju även betyda att de får sätta vilka priser de vill. Om vi säjer att de inte håller nere produktionen med flit så är det ju inget konstigt, deras prognos är att efterfrågan kommer växa snabbare än de kan öka produktionen, liksom vad tror folk, att du kan knäppa med fingret så poppar nya fabriker upp?

Sen finns det lite av en generell problematik med denna marknad att produkterna/industrierna har blivit så pass stora, komplicerade och dyra, att den annars naturliga kontringen att det kommer en ny aktör som rör om i grytan när jättarna blir giriga inte händer längre. Vi snackar ju inte om källarvärksamhet längre, vi är nu i en bransch där man ska konkurrera med miljarder å miljarder dollar och årtionden av kompetens.

Skickades från m.sweclockers.com

Det som jag vänder mig emot och tar kraftigt avstånd ifrån är att det rapporteras om att de håller nere produktionen med flit, dvs någon aktör skulle kunna öka produktionen, känka priset, undercutta de andra och tvinga dem att följa efter. Nu behåller de nuvarande produktiontakt och kundfuckar hela tillgång/efterfrågans-kurvan. De stryper artificiellt tillgången och flyttar på så sätt upp prisaxeln. Och det som gör att jag tror det är frågan om en kartell (som jag tycker det är bra att det är förbjudet) är att samtliga 5 aktörer gör det samtidigt. Det känns uppgjort och planerat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som jag vänder mig emot och tar kraftigt avstånd ifrån är att det rapporteras om att de håller nere produktionen med flit, dvs någon aktör skulle kunna öka produktionen, känka priset, undercutta de andra och tvinga dem att följa efter. Nu behåller de nuvarande produktiontakt och kundfuckar hela tillgång/efterfrågans-kurvan. De stryper artificiellt tillgången och flyttar på så sätt upp prisaxeln. Och det som gör att jag tror det är frågan om en kartell (som jag tycker det är bra att det är förbjudet) är att samtliga 5 aktörer gör det samtidigt. Det känns uppgjort och planerat.

Att köpa hårdvara är ingen mänsklig rättighet. Är det för dyrt så skit i att köp istället. Det är oftast dom som klagar högst som har ett behov av att köpa delar (helst gratis eller för självkostnadspris) men som i själva verket inte funderar på att uppgradera. Om jag hade haft en kiosk som var den enda i kvarteret så kan du ge dig fan på att jag skulle ta ut överpris på allt också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Att köpa hårdvara är ingen mänsklig rättighet. Är det för dyrt så skit i att köp istället. Det är oftast dom som klagar högst som har ett behov av att köpa delar (helst gratis eller för självkostnadspris) men som i själva verket inte funderar på att uppgradera. Om jag hade haft en kiosk som var den enda i kvarteret så kan du ge dig fan på att jag skulle ta ut överpris på allt också.

Jag har inte sagt att datordelar är en mänsklig rättighet, men kartellbildning är olagligt i de flesta länder.

Sen finns det ju nu inte bara en kiosk i kvarteret utan 5, som samtidigt bestämt att de ska låta bli att expandera produktionen för att trissa upp priserna, och det är inte så min bild av en fri marknd som gynnar kunderna ser ut, utan där är det snarare så att de 5 kioskerna slåss om att erbjuda högst kvalitet till lägst pris, och finns det större efterfrågan på godis än vad det finns godis, och man kan växla upp produktionen så gör man det. Men som sagt... Det är tydligt att det finns skillnader i hur olika människor ser på saker. Jag tänker mest så att jag själv är kund så då vill jag ha en marknad som är köparens.

Klart det hade varit skillnad om producenterna gick på knäna och behövde höja priset för att överleva, men nu handlar et ju tydligen om att utöka en redan väldigt god vinstmarginal på produkterna. Mycket vill ha mer, och det tycker jag är girigt. Mänsklig rättighet eller ej. Hoppas de åker dit.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.