Priserna på grafikkort väntas sjunka med 20 procent under juli månad

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Nvidia i princip announcat att GTX11 droppar 21:a augusti så lär ju köpsuget falla rejält... eller iaf, det *borde* göra det. Att köpa nytt kort nu är meningslöst. Nya kort kommer förmodligen ha liknande prestanda som dom som idag kostar ~2000kr mer så om man kan hitta ett 1080Ti som kostar ca 6000kr så visst, då är det nog värt det.

Nåja om inte Nvidia kör fulspel och höjer MSRP med $200 per segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Nåja om inte Nvidia kör fulspel och höjer MSRP med $200 per segment.

När chockhöjde Nvidia priset senast, och förklara för all del på vilket sätt det skulle vara ”fulspel” att fritt prissätta sina egna produkter???

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Med tanke på att Nvidia i princip announcat att GTX11 droppar 21:a augusti så lär ju köpsuget falla rejält... eller iaf, det *borde* göra det. Att köpa nytt kort nu är meningslöst. Nya kort kommer förmodligen ha liknande prestanda som dom som idag kostar ~2000kr mer så om man kan hitta ett 1080Ti som kostar ca 6000kr så visst, då är det nog värt det.

Nåja om inte Nvidia kör fulspel och höjer MSRP med $200 per segment.

Nja, i bästa fall kanske de "pratar om korten" 21 augusti på GamesCon om man ska gå på de senaste "läckorna" om någon Lenovo-dator som skulle ha NVidia 11-grafik "i höst", men releasen dröjer nog ett tag till som det ser ut nu, med tanke på vad CEOn sa.

Folk lär ju dock vänta ändå. Själv siktar jag in mig på Black Friday eller Singles Day

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Jahepp, då kanske priserna går ner till de nivåer de var 2017
Stört.

1080:

1080ti:

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Snart kan vi alltså köpa en två år gammal grafikkortsgeneration till ett två år gammalt rekommenderat pris, yippiiiee! Ursäkta om jag inte verkar brydd liksom....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det beror nog också på att det kommer nya kort snart, folk väntar

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av roo:

Jag tror på det när jag ser det. Skall bli intressant och se om Miners ligger själva lågot och inväntar nya serien för att sedan gå lös på nästa kommade generation grafikkort

Men Nvidia grafikkort är inte lika eftertraktade eller bra på att mina som AMD-kort? Sedan tycker jag man hålla hårt i pengarna tills Nvidia/AMD släpper nya grafikkorten, även om AMD ryktas släppa nya mellanklassare(Navi) en bra bit in i nästa år. Finns ingen som helst anledning att slänga pengarna i sjön på överpriserade två år gamla grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

När chockhöjde Nvidia priset senast, och förklara för all del på vilket sätt det skulle vara ”fulspel” att fritt prissätta sina egna produkter???

När dom började med FE, "vi prissätter så högt för att inte konkurrera med våra partnere".
Vilket är tvärt mot vad som har varit kutym i "alla år", basversionen har alltid varit bland dom billigaste.
Självkunkurensen är bara en dålig ursäkt för att "shockhöja" priset och kränga mid kort till premium pris.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Men Nvidia grafikkort är inte lika eftertraktade eller bra på att mina som AMD-kort? Sedan tycker jag man hålla hårt i pengarna tills Nvidia/AMD släpper nya grafikkorten, även om AMD ryktas släppa nya mellanklassare(Navi) en bra bit in i nästa år. Finns ingen som helst anledning att slänga pengarna i sjön på överpriserade två år gamla grafikkort.

Jag tror att det beror på vad man minar om Nvidia eller AMD är att föredra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Ja snart kan ni ju köpa 2 år gamla grafikkort för vad dom kostade vid nysläpp grattis

Precis. 20% är för little too late.
Som jag skrev i den andra tråden, ska man ”avstå” nästa generation när den är så nära, så behöver det man köper vara betydligt billigare.

Permalänk
Hjälpsam

Trodde väl aldrig att mitt Vega 64, för 6000 kr, skulle bli en bra affär.
Vore kul om vi äntligen kan få se Vega till vettiga priser.
Även om Nvidias priser är för höga, så är AMD:s åt helvete för höga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Precis. 20% är för little too late.
Som jag skrev i den andra tråden, ska man ”avstå” nästa generation när den är så nära, så behöver det man köper vara betydligt billigare.

Men vi har marknadsekonomi samt ett fåtal spelare på marknaden, de säljer såklart till det priset som optimerar deras vinst eller marknadsandel. Tänker också på hårddiskmarknaden där GB priset varit runt 30 öre i många år och snart blir det väl likadant med SSDer, speciellt få Samsung dominerar marknaden så katastrofalt. Om processutvecklingen stagnerar kanske vi får samma utveckling på grafikprocessorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra att vi är påväg mot mer rediga prisnivåer, och att mining-hetsen håller på att avta. Kul för dem att de lyckats tälja guld ur trä såhär länge, men någonstans så måste det ju ta stopp, tycker jag,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Mitt 980Ti tuffar på helt okay måste jag ändå säga, väntar nog till nästa veva grafikkort.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Avstängd

Även om dom nu skulle gå ner 20% lär dom inte komma ner till lanserings pris och finns säkert orsaker så det blir mindre än så gissar jag på men är ju bra om gpu blir billigare även om jag inte var på jakt just nu då det är så förbannat med pulver i mitt gtx 950...klarade i.a.f farcry 5 med det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Så länge det inte kommer nya kort känns det som priserna kommer hålla sig rätt höga.

Personligen ser har jag inget större behov efter något nytt grafikkort, det mesta flyter på bra så här 2 år efter inköpet av mitt Asus 1070 Strix. Ser man det rent ekonomiskt är datorn jag byggde 2016 den jag fått mest prestanda per krona för någonsin.

Senare delen av 90 talet bytte jag datordelar var och varannan månad $$

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Såvitt jag förstår så är flashminne flahsminne oavsett hur det förpackas och samma produktionslinje kan användas för att producera GDDR eller DDR...

*håller tummarna*

Det är RAM vi talar om här, inte flash, men du är inne på rätt spår. GDDR5 är baserat på DDR3, och samma produktionslina kan användas för bägge. Problemet är att vi inte använder DDR3 till speciellt mycket nu, utan det är DDR4, och det är en helt annan produktionsprocess. GDDR6 är i princip för DDR4 vad GDDR5 var för DDR3, så när nästa generation kommer är vi tillbaka på normal flexibilitet igen. Du få nog vänta längre än till juli för det, dock.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

När chockhöjde Nvidia priset senast, och förklara för all del på vilket sätt det skulle vara ”fulspel” att fritt prissätta sina egna produkter???

Eftersom grafikkortsmarknaden är i ett Duopol och just nu i princip ett Monopol så finns det något som heter "Missbruk av dominerande ställning" och fri prissättning gäller inte fullt ut eftersom kunderna inte har någon möjlighet att välja en annan aktör.

T.ex. får inte nätägaren till ditt hus börja ta ut 100x så hög nätavgift eftersom du inte kan välja en annan leverantör och alternativet att avstå el inte är rimligt.

Skrivet av BasseBaba:

Precis. 20% är för little too late.
Som jag skrev i den andra tråden, ska man ”avstå” nästa generation när den är så nära, så behöver det man köper vara betydligt billigare.

Tror nog att det enbart är en start på en trend. Ska de bli av med det gigantiska lager det ryktas om måste priserna fortsätta sjunka.

Permalänk
Medlem

Mja...Måste ner en del mer för att vara intressant till höstens uppgradering jag planerar. :-/

Som många andra nämner leder ju 20% bara till lanseringspriser. Tack men nej tack på gamla saker. Då letar jag begagnat Vega 64 istället är planen, och får jag inte fatt på ngt får mitt 290X kämpa vidare tills nytt når marknaden istället.

Får se vad som händer, planerar inköp under black friday

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Det var då på tiden. Har väntat länge på att priserna skulle sjunka. Ni kanske man äntligen kan lägga vantarna på ett kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Prisa gud! Här kommer gpu-återbäringen!

Världens tröttaste GTX 770 ska äntligen få vila.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gruarn:

Såvitt jag förstår så är flashminne flahsminne oavsett hur det förpackas och samma produktionslinje kan användas för att producera GDDR eller DDR...

*håller tummarna*

flash är det som går i SSDs och USB stickor. Arbetsminne är helt annan teknologi. Så dessa går inte riktigt att blanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Så länge det inte kommer nya kort känns det som priserna kommer hålla sig rätt höga.

Personligen ser har jag inget större behov efter något nytt grafikkort, det mesta flyter på bra så här 2 år efter inköpet av mitt Asus 1070 Strix. Ser man det rent ekonomiskt är datorn jag byggde 2016 den jag fått mest prestanda per krona för någonsin.

Senare delen av 90 talet bytte jag datordelar var och varannan månad $$

Nya kort tillverkas ju hela tiden

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Ja snart kan ni ju köpa 2 år gamla grafikkort för vad dom kostade vid nysläpp grattis

Presterar ju fortfarande bra som när dom släpptes för 2 år sedan.För att jag ska köpa nya 11 serien så måste den vara minst 20% snabbare..Det lär nog dröja innan 1180Ti släpps..1180 skippar jag som jag gjorde med 1080

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MiLeS:

Mitt 980Ti tuffar på helt okay måste jag ändå säga, väntar nog till nästa veva grafikkort.

Jattenojd med min barbara speldator 1070 och kommer.sakert hoppa over denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eller så väntar vi några månader tills nästa generation släpps och marknaden översvämmas av gamla 1060-1080 för 70% rabatt.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk

@bsk!:

Börjar se en del annonser på marknaden redan nu med 1080 och 1080ti med folk som "plötsligt" inte behöver prestanda, eller ska sluta spela

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Jahepp, då kanske priserna går ner till de nivåer de var 2017
Stört.

Säg åt folk att sluta köpa så mycket grafikkort då, så kommer priset att gå ner.

Skrivet av frankof:

När dom började med FE, "vi prissätter så högt för att inte konkurrera med våra partnere".
Vilket är tvärt mot vad som har varit kutym i "alla år", basversionen har alltid varit bland dom billigaste.
Självkunkurensen är bara en dålig ursäkt för att "shockhöja" priset och kränga mid kort till premium pris.

Nja, riktigt så är det ju inte. FE är inte något instegskort heller utan ett strikt referenskort för dem som absolut vill ha ett sånt. Att Nvidia inte gör dem för billiga är just för att tredjepartstillverkarna ska ha utrymme för att kunna sälja modeller i de lägre segmenten. Tredjepartstillverkarna har ju även haft billigare/bättre kort än FE ute på marknaden, så jag har väldigt svårt att se vad det finns att kverulera om angående det.

Skrivet av Pie-or-paj:

Eftersom grafikkortsmarknaden är i ett Duopol och just nu i princip ett Monopol så finns det något som heter "Missbruk av dominerande ställning" och fri prissättning gäller inte fullt ut eftersom kunderna inte har någon möjlighet att välja en annan aktör.

T.ex. får inte nätägaren till ditt hus börja ta ut 100x så hög nätavgift eftersom du inte kan välja en annan leverantör och alternativet att avstå el inte är rimligt.

Nu är det ju dock inte så marknaden funkar, att alla fortsätter ha plånboken på vid gavel och fortsätter med samma köpvanor när priset höjs rejält. Tack och lov är Nvidias hemland inte i närheten av lika urspårat åt vänster som Sverige, än åtminstone. Grafikkort är knappast någon livsnödvändighet heller, så någon statlig prisreglering lär inte finnas någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Eller så väntar vi några månader tills nästa generation släpps och marknaden översvämmas av gamla 1060-1080 för 70% rabatt.

Skrivet av Bad Habit:

@bsk!:

Börjar se en del annonser på marknaden redan nu med 1080 och 1080ti med folk som "plötsligt" inte behöver prestanda, eller ska sluta spela

Problemet är ju just att alla dessa begagnade är kort som körts stenhårt med mining. Det har aldrig varit så riskabelt som nu att köpa begagnat
Visst kanske man kan få garanti på korten men hur kul är det att vänta fyra veckor på en RMA och då vara utan kort.

Nej vänta på att priserna gå ner på nya kort och köp då.

Permalänk
Medlem

Sen känns det som om "hårdvarumedia" har visat att de har noll koll.

Tänk bara alla "nyheter" som varit senaste månaderna om nya kort som ska släppas "nästa vecka"... Och det händer ingenting.

All denna rapportering kring rena rykten börjar bli löjlig och sänker trovärdigheten rejält. Framförallt då man framställer i rubriken som att det är dagens sanning.