Intel Core i7-2600K och AMD FX-8150 mot 2018 års processorer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av emilakered:

Nu kan vi väl ändå höja nivån lite? Vi tar jättegärna emot feedback precis som står i artikeln, men skippa allt gnäll och syrliga gliringar om "vad gör ni på det här jobbet egentligen?". För vet ni vad som händer då?

Det blir tråkigt och avtändande att både läsa och förhålla sig till för den i andra änden, snarare än att få en energipuff och lite jävlanamma. Vi vill såklart ha kul på jobbet och hitta på grymma nya grejer tillsammans, inte ha en "vi och dem"-situation med pajkastning. De flesta av er har varit med så länge att jag förväntar mig mer ömsesidig respekt än så!

Skickades från m.sweclockers.com

Mycke bra tester, riktigt skoj, håller med om gnäll nivån, fler tester av liknande önskas ..

Imac 27 2013
Macbook 2010
Ryzen 7 1800X | Corsair Hydro H110i | Asus PRIME X370-PRO | Corsair Led Vengeance 32GB 3200 @3066 RAM | MSI RX VEGA 64 |Win 10 Pro 64bit | Corsair 750 Airflow Edition | Corsair 750W | Logitech G920

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ösmo
Registrerad
Jun 2002

Fan va skoj test! Lite roligt att se hur utvecklingen varit
Dom som gnäller kan ju ta och sluta med det, betalar ni Swec-gänget för deras hårda arbete eller?
När ni gör det har ni rätt att gnälla lite.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av Klappis:

Tackar för förklaringen! Men hur kommer det sig att det ökar så mycket 2004? Slog inte tex Intel igenom med sina Core 2 cpu's som hade betydligt högre enkeltrådig prestanda runt 2006?

Jo, E6300 kom ju mitten 2006, klockar 1.86 GHz stock och får prestanda 10 i detta test, så lite sämre i stock än AMD vid samma tid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010

Riktigt bra initiativ, snyggt! Kul att se hur gamla bettan klarar sig.

Dator: ASUS P8Z68-V PRO - Intel i7-2600K @4.8GHz - Sapphire 390x Tri-X - EVGA SuperNova G3 650W - Corsair Force GT F120 120GB - Adata SP900 128GB - Seagate Barracuda 2TB - Corsair 800D - Corsair H100 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hofors, Svea Rike
Registrerad
Jul 2001

Wow...

Jag har precis uppgraderat från en FX-8150 till en I5 4690K, nu förstår jag varför det är så SJUK skillnad i prestanda...!
Speciellt i vissa spel, typ ARMA 2, som använder 1 kärna för beräkning av bullet trajectory osv är skillnaden natt och dag, eller 10fps vs 100+fps trots ett siktavstånd på 10000m.
Jag har förvisso varit nöjd med min FX, den har gått svalt med vattenkylning och har varit pålitlig, men nu kan jag använda mitt GTX970 betydligt bättre! Nu är snarare bekränsningen där än i processorn...
Kul test, väldigt kul att se hur tiderna förändras och utvecklingen går framåt!

Bättre grejer men mindre tid...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Klappis:

Nu får man hoppas att alla 2600K-ägare som vanligtvis skriver att de inte har någon anledning att uppgradera för deras gamla prolle håller än verkligen får sig en omvälvning!

En 8700K eller 2700X är ju nästan dubbelt så snabba in enkeltrådad prestanda.

Ja, och ändå har vi andra trådar skapade i närtid där folk sitter och hävdar att det ”inte hänt någonting” sen Sandy Bridge, och en tråd där en hävdar att Conroe och Covfefe Lake har samma arkitektur.

http://xkcd.com/386/
http://readthefuckingmanual.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Megahertz_myth

”Alltså vad är det med grafikkortsmakare och bokstaven X? Det är precis som med dansbandsmusiker och bokstaven Z.”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rosvik
Registrerad
Apr 2002

Från bulldozer till idag har det hänt väldigt mycket. Jämför man prestandan från Sandy till Coffee med prestanda på en gpu från samma tid med 1080ti så har nästan CPU utvecklingen stått stilla.
Allt beror på hur man jämför och vad man använder cpun till. För folk som spelar i 240hz har det hänt en hel del, för folk som använder många trådar har det hänt mycket (tack AMD) men för folk som spelar i 100hz eller lägre fungerar fortfarande i sammanhanget uråldriga cpuer vilket är galet för oss som varit med sen 486 tiden.

3770k @ 4.5ghz delid (pure rock), GTX 1080@2050MHz, 16gig RAM, 256GB 850 Evo, Fractal Design mini, Samsung C34F791WQU.