Är Zowie XL2546 det bästa alternativet för 240hz?

Permalänk

Är Zowie XL2546 det bästa alternativet för 240hz?

Jag är på jakt efter en 240hz skärm och jag har kört på BenQ-serien länge nu. Är inne på min 2a skärm och tänkte uppgradera till 240hz. Dock verkar skärmen inte finnas inne och det är få butiker som säljer den. Är den på väg ut? Finns det inget intresse hos konsumenterna? Eller är det någon annan skärm som tar över marknaden?
Tänkte fråga mig för innan jag beställer för varken inet eller webhallen har den i någon av deras butikerna i Stockholm.

Permalänk
Avstängd

Kika på PG258Q ist.

Permalänk
Skrivet av AdoringFan:

Kika på PG258Q ist.

Är den bättre? Vad jag kan se verkar dom flesta föredra XL2546 just för att den har DyAc. Snabbare respons och mindre ghosting.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChrisMANEY:

Är den bättre? Vad jag kan se verkar dom flesta föredra XL2546 just för att den har DyAc. Snabbare respons och mindre ghosting.

Dyac, tvivlar på att det har så stor roll.

PG258Q har Gsync och kostar bara ~400 kr mer.

Permalänk
Medlem

@ChrisMANEY: Jag har XL2540 med 1080ti och jag är nöjd. Superbt flyt när man får till den FPSen, och jag märker inte av avsaknaden av G-sync. Funderar dock ändå på att sälja då jag gärna vill ha 1440p.

Permalänk
Skrivet av Gustenrocks:

@Gremby: Jag har XL2540 med 1080ti och jag är nöjd. Superbt flyt när man får till den FPSen, och jag märker inte av avsaknaden av G-sync. Funderar dock ändå på att sälja då jag gärna vill ha 1440p.

Jag har också varit sugen på 1440p men för spel som CS GO behövs det inte. Därav tankarna kring 240hz. Hur känns skärmen när fpsen kanske landar kring 150?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustenrocks:

@Gremby: Jag har XL2540 med 1080ti och jag är nöjd. Superbt flyt när man får till den FPSen, och jag märker inte av avsaknaden av G-sync. Funderar dock ändå på att sälja då jag gärna vill ha 1440p.

Klart du inte märker av det i 1080p med ett 1080 ti.

Du hade nog märkt av det om den vore 1440.

Permalänk
Medlem

@AdoringFan: Njae, det är inte självklart. G-sync räddar ju fluktuationer och det är få spel jag spelar där jag har en stabil 240hz konstant. Typ PUBG, där ingenting är konstant. Oavsett så var min poäng att jag inte saknat G-sync som jag trodde jag skulle göra, det är därför ingen dealbreaker för mig, ens i framtiden.

@Grembly Jag misstänker att det är ytterst personligt hur man uppfattar saker och ting, och hur petig man är. Jag har haft 240hz G-sync, haft 1440p 144hz/165hz G-sync och ej. Om man bortser från upplösning och bildkvalitet/bildskärmsteknik TN/IPS/VA så är det enda jag någonsin verkligen lagt märke till vid gaming fps/hz. Alltså 1080p Rainbow Six och Quake i 240hz kändes alltid bättre än 100hz 3440x1440p oavsett bildkvalitet.

Lirar just nu mest PUBG och där vet jag inte vad jag har fps exakt men jag tror knappast jag ligger över 144hz, och det händer ju att det dippar något som G-sync säkert hade löst men jag går ju inte under för en ruta.

TLDR;
240hz är najs. Spelar du mycket CS och spel där du får den sortens FPS stabilt så är det ett otroligt flyt. Är det värt prisskillnaden mot 144hz dock? Aadevettifan. Jag köpte min skärm oöppnad på Tradera.

Permalänk
Skrivet av Gustenrocks:

@Grembly Jag misstänker att det är ytterst personligt hur man uppfattar saker och ting, och hur petig man är. Jag har haft 240hz G-sync, haft 1440p 144hz/165hz G-sync och ej. Om man bortser från upplösning och bildkvalitet/bildskärmsteknik TN/IPS/VA så är det enda jag någonsin verkligen lagt märke till vid gaming fps/hz. Alltså 1080p Rainbow Six och Quake i 240hz kändes alltid bättre än 100hz 3440x1440p oavsett bildkvalitet.

Lirar just nu mest PUBG och där vet jag inte vad jag har fps exakt men jag tror knappast jag ligger över 144hz, och det händer ju att det dippar något som G-sync säkert hade löst men jag går ju inte under för en ruta.

TLDR;
240hz är najs. Spelar du mycket CS och spel där du får den sortens FPS stabilt så är det ett otroligt flyt. Är det värt prisskillnaden mot 144hz dock? Aadevettifan. Jag köpte min skärm oöppnad på Tradera.

Jag lirar också PUBG och ser fram emot BFV's BR. Där väger ju högre upplösning upp mer än hz. Så jag står också i kvalet till PG279Q. IPS, högre upplösning och 165hz. Dock är den väl inte superlämpad till CS?

Permalänk
Medlem

@ChrisMANEY: Det handlar ju mycket om vad du har för grafikkort och vad som är viktigast för dig i spel.

144hz räcker till vem som helst, vet inte ens om CS-proffsen gått över till 240hz ännu. 240hz är lyx. Det är underbart i OW och QuakeC för då lirar du fortfarande på ultra med 1080ti. Rainbow Six flyter ju men där hade jag hellre haft tydligare pixlar, dvs 1440p. Samma sak i PUBG, hade nog hellre haft det lite skarpare. MEN Jag, precis som du vill spela BFV: BR och om det blir mer krävande och jag måste välja på 1440p/100hz eller 144hz+/1080p, så väljer jag 1080p, för att det är competitive och jag vill ha den "edge'n" och absolut inga stutters.

Med det sagt skulle jag aldrig lägga mer än 3500kr på en 240hz idag. Hittar du en för under det är det helt plötsligt rätt mysigt, men inte för 4000-5500kr. PG279Q kostar det dubbla (7400 idag), men det smakar och är relativt framtidssäkert. Sen är PG279Q toppskiktet, och du kan ha tur med erbjudanden kring Black Friday och allt men är man en gamer med en budget finns det ingen anledning att inte titta på TN istället för IPS skärmar för att spara lite deg.

Jag gamear inte så mycket som jag vill och det känns som jag börjar bli gammal för jag har verkligen svårt att se skit när folk ger callouts. Därför tittar jag efter 1440p just nu. Det känns inte som någon jätteuppgradering men om jag hittar ett erbjudande slår jag nog till. Så atte, 2000kr för min XL2450?

Permalänk

@Gustenrocks: Fan då, hehe. Jag har pendlat mellan 240hz vs 1440p länge och idag trodde jag att jag var säker på 240hz men jag tror du övertygat mig för högre upplösning. Jag är väldigt sugen på att gå tillbaks till IPS igen. Men jag är rädd att jag behöver köpa en allt för dyr dator inför BFV för att klara av 1440p. Men jag tror det smakar bättre än 1080p i BFV.

Jag är dock rädd för den mängd backlight bleed man kan få på PG279Q.

Permalänk
Medlem

@ChrisMANEY: backlight bleeding är även det ett fantastiskt specifikt problem. Jag förstår att man alltid vill ha det bästa och mesta för sina pengar, det vill även jag. Men sen måste man leva i verkligheten också. Vad får du om du googlar "backlight bleed"? En massa bilder där folk tagit foton på sina skärmar när de visar en helsvart bild. Det är inte en massa foton när folk rushar B eller kryper utanför Rozhok. Absolut att du säkert kommer märka det under extrema förhållanden och är man petig så är man. Det är dock lite som att fota bilen i dagsljus och tycka att halvljusen är lite veka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChrisMANEY:

@Gustenrocks: Fan då, hehe. Jag har pendlat mellan 240hz vs 1440p länge och idag trodde jag att jag var säker på 240hz men jag tror du övertygat mig för högre upplösning. Jag är väldigt sugen på att gå tillbaks till IPS igen. Men jag är rädd att jag behöver köpa en allt för dyr dator inför BFV för att klara av 1440p. Men jag tror det smakar bättre än 1080p i BFV.

Jag är dock rädd för den mängd backlight bleed man kan få på PG279Q.

Köp en XB271HU då ist.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustenrocks:

@Gremby: backlight bleeding är även det ett fantastiskt specifikt problem. Jag förstår att man alltid vill ha det bästa och mesta för sina pengar, det vill även jag. Men sen måste man leva i verkligheten också. Vad får du om du googlar "backlight bleed"? En massa bilder där folk tagit foton på sina skärmar när de visar en helsvart bild. Det är inte en massa foton när folk rushar B eller kryper utanför Rozhok. Absolut att du säkert kommer märka det under extrema förhållanden och är man petig så är man. Det är dock lite som att fota bilen i dagsljus och tycka att halvljusen är lite veka.

Fast

Självklart är det överexponerat. Men varenda exemplar har en märkbar BLB.

Min 279Q har en störig BLB vilket ger en annan nyans mörkare färger, och gör svart nästan silvrigt, i nedre högra hörnet, stor som 1/12 av skärmen, något som alla enheter har pga att panelen är så tajt där iom knapparna och chippet.

Permalänk

@Gustenrocks: Jo jag känner lite så också. Man vill ju gärna ha något som är felfritt när man betalar så mycket men jag tror inte heller det märks så tydligt när man spelar. Jag kan tänka mig att om man kollar på film och har black bars så syns det. Men det kan man leva med.
Du som haft 1440p, hur mycket tappar man i fps mot 1080p? Är det typ 30% eller är det mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Fast
Självklart är det överexponerat. Men varenda exemplar har en märkbar BLB.

Min 279Q har en störig BLB vilket ger en annan nyans mörkare färger, och gör svart nästan silvrigt, i nedre högra hörnet, stor som 1/12 av skärmen, något som alla enheter har pga att panelen är så tajt där iom knapparna och chippet.

Visste inte att PG279Q hade ett sådant problem utan trodde att han syftade på IPS rent generellt. Vad som är acceptabelt verkar dock fortfarande vara upp till var och en. Och jag hade fortfarande hellre sett clip från spel och film för att visa problemet än fotografier på svarta bilder som jag förövrigt tycker gör det mycket värre.

Skrivet av ChrisMANEY:

@Gustenrocks: Jo jag känner lite så också. Man vill ju gärna ha något som är felfritt när man betalar så mycket men jag tror inte heller det märks så tydligt när man spelar. Jag kan tänka mig att om man kollar på film och har black bars så syns det. Men det kan man leva med.
Du som haft 1440p, hur mycket tappar man i fps mot 1080p? Är det typ 30% eller är det mer?

FPS-delen är svårt att säga, du får nog kolla diverse grafikkorts recensioner. Överlag har jag upplevt att väloptimerade spel/mindre krävande spel(obv) är det inga som helst problem att få fantastisk prestanda på även i 1440p. 1440p ser per automatik lite skarpare ut så ofta behöver man kanske inte dra lika hårt i Ultra-spakarna för att det ska se riktigt bra ut, där tjänar man oftast rätt bra med FPS.

Permalänk
Master of Overkill

BenQ 240Hz är bäst, och guld värt till CS:GO
Då den har 240Hz Lightboost.

Anledning jag inte har den är PGA av G-SYNC

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustenrocks:

Visste inte att PG279Q hade ett sådant problem utan trodde att han syftade på IPS rent generellt. Vad som är acceptabelt verkar dock fortfarande vara upp till var och en. Och jag hade fortfarande hellre sett clip från spel och film för att visa problemet än fotografier på svarta bilder som jag förövrigt tycker gör det mycket värre.

FPS-delen är svårt att säga, du får nog kolla diverse grafikkorts recensioner. Överlag har jag upplevt att väloptimerade spel/mindre krävande spel(obv) är det inga som helst problem att få fantastisk prestanda på även i 1440p. 1440p ser per automatik lite skarpare ut så ofta behöver man kanske inte dra lika hårt i Ultra-spakarna för att det ska se riktigt bra ut, där tjänar man oftast rätt bra med FPS.

Många spel har mörkt innehåll.

Många sidor, filmer och dylikt har mörkt innehåll.

IPS är urdåligt när det kommer till mörkt innehåll.

Permalänk
CS-mästare

Det beror på vilket spel du spelar mest och vad du prioriterar högst. Jag lirar mest CS och kör med en Zowie XL2546 med dyac. Jag är kanonnöjd och skulle aldrig byta den mot en 1440p. Det skulle vara lika onödigt som det är med 240hz för någon som bara lirar Hearthstone.

Är det värt pengarna att skaffa 240hz? Det är helt inviduellt skulle jag påstå, det är utan tvekan skillnad. Dock är den inte lika stor som mellan 60hz och 144hz. Jag tvekade själv när jag läste några recensioner där det påstods att de upplevde en så liten skillnad mellan 240hz jämfört med 144hz. Men jag läste även recensioner där den blev hyllad så jag beställde en Zowie XL2546 med tanken på att eventuellt behöva använda mig av ångerrätten. Jag minns när jag kopplade in den första gången och bara drog musen över skrivbordet, som det flöt. Jag upplevde direkt skillnad och bestämde mig samma dag för att behålla den.

Är CS det spel du överlägset spelar mest? Köp Zowie XL2546 med dyac säger jag.

Spelar du blandat med FPS spel där du har nytta av G-sync? Gå för en skärm med 240hz och G-sync.

Känner du att det är viktigare hur spelet ser ut än hur det flyter? Gå för 1440p, 144hz.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajmo:

Det beror på vilket spel du spelar mest och vad du prioriterar högst. Jag lirar mest CS och kör med en Zowie XL2546 med dyac. Jag är kanonnöjd och skulle aldrig byta den mot en 1440p. Det skulle vara lika onödigt som det är med 240hz för någon som bara lirar Hearthstone.

Är det värt pengarna att skaffa 240hz? Det är helt inviduellt skulle jag påstå, det är utan tvekan skillnad. Dock är den inte lika stor som mellan 60hz och 144hz. Jag tvekade själv när jag läste några recensioner där det påstods att de upplevde en så liten skillnad mellan 240hz jämfört med 144hz. Men jag läste även recensioner där den blev hyllad så jag beställde en Zowie XL2546 med tanken på att eventuellt behöva använda mig av ångerrätten. Jag minns när jag kopplade in den första gången och bara drog musen över skrivbordet, som det flöt. Jag upplevde direkt skillnad och bestämde mig samma dag för att behålla den.

Är CS det spel du överlägset spelar mest? Köp Zowie XL2546 med dyac säger jag.

Spelar du blandat med FPS spel där du har nytta av G-sync? Gå för en skärm med 240hz och G-sync.

Känner du att det är viktigare hur spelet ser ut än hur det flyter? Gå för 1440p, 144hz.

Finns det inga bilder där de jämför "DyAc" med vanlig AMA i andra skärmar?

Permalänk

@Rajmo: Jag har alltid varit en competitive spelare som föredrar CS och Overwatch. Dock har Battle Royale trenden tagit över mig lite och jag kommer spela mycket BFV BR. Därav tankarna kring 1440p. Jag kommer aldrig få 240fps i BR-titlarna. Dock ger högre upplösning mer fördel än fler frames i såna spel. Man måste kunna se långt. Dessutom börjar jag tröttna på TN-panelerna och vill tillbaks till IPS. Jag vet att jag startade tråden för en 240hz fråga men jag tror nästan jag bestämt mig för 1440p istället.
Jag är väldigt petig och jag kan till och med känna av skillnaden mellan 120hz och 144hz även om den är marginal och var därför sugen på 240hz. Men jag tror att jag väljer högre upplösning denna gång just pga att jag lämnar CS mer och mer och går över till BR.