HTC släpper paket med Vive Pro och nya basstationer – kostar 15 500 kronor

Permalänk
Melding Plague

HTC släpper paket med Vive Pro och nya basstationer – kostar 15 500 kronor

HTC Vive Pro har länge endast gått att köpa separat utan rörelsekontroller, men företaget släpper nu ett paket där dessa ingår tillsammans med uppdaterade basstationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om denna som inte ens är för konsumenter kostar så mycket, undrar hur mycket Vive 2.0 kommer kosta.

Känns nästan som om nästa generation VR är väldigt långt borta.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Dayum!

Nåja, då behöver man inte fundera på om man ska rusa ut och köpa VR på ytterligare några år. Det finns ju många spel som är anpassade för VR som är kul, men har kört nuvarande Vive och konstaterat att t.ex. FO4 blir outhärdligt fult i VR p.g.a. bristande upplösning och påtaglig screendoor-effekt. Det skulle förvåna mig om det var någon revolutionerande skillnad med Pro-versionen med sin marginellt högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Om denna som inte ens är för konsumenter kostar så mycket, undrar hur mycket Vive 2.0 kommer kosta.

Känns nästan som om nästa generation VR är väldigt långt borta.

Hur tänker du nu? Konsumentversionen lär ju vara billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur tänker du nu? Konsumentversionen lär ju vara billigare.

Då denna inte är en så stor uppdatering över standard-Viven så kan dom inte direkt släppa en 2.0 med lägre specifikationer än Pro, därför så kommer den nog bli väldigt dyr, eller så är vi fortfarande några år bort och får vänta tills produktionen av delar har blivit billigare.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Då denna inte är en så stor uppdatering över standard-Viven så kan dom inte direkt släppa en 2.0 med lägre specifikationer än Pro, därför så kommer den nog bli väldigt dyr, eller så är vi fortfarande några år bort och får vänta tills produktionen av delar har blivit billigare.

Du har rätt i att de inte kan släppa något billigare och bättre imorgon, men ”några år” är å andra sidan ett stort (och luddigt) påstående.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sjukt dyrt, hälften med wirelessmodul så hade det kanske varit intressant.

Timingen beror möjligen på att Pimax i helgen meddelat att deras VR-headset är färdigutvecklat och nu går till massproduktion. Pimax har typ ingen screendoor, enorm sweetspot och 200 grader fov. Lär bli billigare också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Då denna inte är en så stor uppdatering över standard-Viven så kan dom inte direkt släppa en 2.0 med lägre specifikationer än Pro, därför så kommer den nog bli väldigt dyr, eller så är vi fortfarande några år bort och får vänta tills produktionen av delar har blivit billigare.

Eller så släpps den med liknande spec och räknar med att sänka kostnaden i takt med att försäljningsvolymen ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det skulle förvåna mig om det var någon revolutionerande skillnad med Pro-versionen med sin marginellt högre upplösning.

Av allt jag hört av folk/recensenter som testat Pro så gör den """marginella""" skillnaden stor och klart märkbar skillnad så pass att det är svårt att gå ner till standard-viven efteråt.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Timingen beror möjligen på att Pimax i helgen meddelat att deras VR-headset är färdigutvecklat och nu går till massproduktion. Pimax har typ ingen screendoor, enorm sweetspot och 200 grader fov. Lär bli billigare också.

Det de visat upp tidigare har ju haft väldigt långt kvar på vissa fundamentala punkter såsom tracking, så det är nog inget att ställa sig på kö för att köpa innan de kommit ut och testats grundligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Av allt jag hört av folk/recensenter som testat Pro så gör den """marginella""" skillnaden stor och klart märkbar skillnad så pass att det är svårt att gå ner till standard-viven efteråt.

Jo det klart att det blir en stor procentuell förbättring, ungefär som att gå från 1080p till 1440p. Det kommer ändå inte vara tillräckligt för att fixa den oigenkännliga gröt av pixlar som allt förvandlas till på längre håll i FO4, men det kommer säkerligen att ge en positiv upplevelse i andra fall.

Permalänk
Inaktiv

17 490:- på Inet med Advantage-licens.

Permalänk
Medlem

Tåget har gått ... för dyrt för den stora marknaden .. nu finns det bara entusiaster kvar..

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Priset är inte riktigt klokt, särskilt som en av fördelarna med de nya basstationerna är att de är billigare att tillverka.

Skrivet av FreddyK:

Om denna som inte ens är för konsumenter kostar så mycket, undrar hur mycket Vive 2.0 kommer kosta.

15000 kr är priset för vanliga konsumenter. Företag får inte använda den utan Advantage-licensen, som man får betala tusenlappar extra för.

Det positiva här är att HTC tar dyra priser för att de kan och för att de måste få in pengar på hårdvaran; när andra företag ger sig in i leken kommer situationen ändras. Förhoppningsvis kommer Pimax med något bra senare i år, men om inte, så kommer Oculus sannolikt att presentera något avsevärt bättre och billigare om 1,5 år. Däremellan kan man ju hoppas på en Windows Mixed Reality-uppgradering eller helt nya tillverkare (LG har ju haft headset på gång).

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Tåget har gått ... för dyrt för den stora marknaden .. nu finns det bara entusiaster kvar..

Jag tror inte att tåget har kommit. Sen är inte vr särskilt dyrt längre då HP's kostar 3390 kr. Hur mycket är 3390 när folk springer runt med telefoner för 11000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag tror inte att tåget har kommit. Sen är inte vr särskilt dyrt längre då HP's kostar 3390 kr. Hur mycket är 3390 när folk springer runt med telefoner för 11000.

Samtidigt använder man ju sin telefon lite oftare än ett VR headset

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Samtidigt använder man ju sin telefon lite oftare än ett VR headset

Men hur ofta använder du det som gör att mobilen kostar 11000 istället för en One plus för 4000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Samtidigt använder man ju sin telefon lite oftare än ett VR headset

Man kan ju å andra sidan köpa en telefon för 7'000 (eller betydligt mindre) och köpa ett VR headset också...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk

15500? Småpotatis

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Detta är ju ingenting Asus 4k skärm kostar 25k. Detta får vänta tills priserna är rimliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undra hur länge det dröjer tills vr är så pass billigt att det blir mainstream, samt att man kommer ha typ kontaktlinser istället för glasögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Undra hur länge det dröjer tills vr är så pass billigt att det blir mainstream, samt att man kommer ha typ kontaktlinser istället för glasögon.

Antagligen inte före VR-trenden dött ut.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Suck, nog allt kan tekniken vara värd priset men känns lite mastigt att separera med så många laxar, eller känna att man får potentiellt utdaterad hårdvara genom att ta den tidigare generationen. Det är väl inget fel med den, men något rycker ju lite på en.
Blir ett tag till innan jag hoppar på VR

Permalänk

Man blir riktigt sugen. Jag har testat Oculus rift med en dator med 970 gtx och tyckte att det var riktigt värt. Kör man med denna som har högre upplösning och kanske ett 1080 gtx så börjar det likna något Lite dyrt bara fortfarande. Jag kommer nog vänta 1-2 år till så kanske man får sig ett 1180 grafikkort med Oculus 2.0 eller något för under 20k.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

För privatpersoner så blir det garanterat en flopp. Har du inget dedikerat rum för VR på 10x10m så är det bara pengar i sjön. Så detta lär främst vara inriktat mot företag som säljer VR-upplevelser.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Lär ju inte bli en rusning direkt med det priset och den begränsade uppdateringen från vanliga Vive. HTC går ju inte lysande finansiellt och när kineserna kommer ut med sina billigare (och bättre?) vr-headset är det nog kört för HTC.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

HTC Vive Pro har länge endast gått att köpa separat utan rörelsekontroller, men företaget släpper nu ett paket där dessa ingår tillsammans med uppdaterade basstationer.

Konstigt att denna nyheten släpptes nu. Jag beställde nämligen detta paket redan den 13:e Juni. Lådan levererades den 19:e till jobbet. Så det har uppenbarligen varit möjligt att beställa tidigare...

Skrivet av anon193054:

17 490:- på Inet med Advantage-licens.

Eller så köper man den direkt ifrån HTC, som jag gjorde:
https://enterprise.vive.com/eu/

VIVE Pro Full Kit - 1399 Euro inklusive moms
Advantage for VIVE Enterprise - 185 Euro exklusive moms.

Skrivet av Gender Bender:

För privatpersoner så blir det garanterat en flopp. Har du inget dedikerat rum för VR på 10x10m så är det bara pengar i sjön. Så detta lär främst vara inriktat mot företag som säljer VR-upplevelser.

Du behöver dessutom fyra lighthouse 2.0 enheter för att köra 10x10m. Så det räcker inte ens med ett paket. Du behöver köpa 2 paket, eftersom det bara är 2 st lighthouse enheter i varje låda.

Sedan skall man komma ihåg att detta är en produkt som riktar sig emot proffsanvändare. Det är t.ex. värt att notera att garantin för standard Vive inte gäller ifall man använder den för professionella tillämpningar. Detta är däremot tillåtet enligt Vive Pro användaravtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Men hur ofta använder du det som gör att mobilen kostar 11000 istället för en One plus för 4000.

Med tanke på att en iPhone X kostar Apple 3200 SEK att tillverka såå.... Ja jag vet inte hur ofta jag har användning för de 9150 SEK jag betalar extra till Apples vinst.

Kanske om jag vill skryta för vänner att jag har råd med märkesvaror, men det är inte riktigt min stil tror jag.

Permalänk
Keeper of Traditions

Alldeles för dyrt... Kommer ju aldrig bli mer än en fluga för mindre än en promille av befolkningen när de sätter dessa priser.

Skrivet av matnojje:

Men hur ofta använder du det som gör att mobilen kostar 11000 istället för en One plus för 4000.

Varje dag, kameran använder nog de flesta dagligen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag har en cv1 och skulle aldrig uppgradera till denna för 15000! Visst skulle det vara nice med lite högre upplösning men helt ärligt ser jag inte ett problem med den som är, så kan nog vänta. Kul att se hur det går "bakåt" för VR.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.