HTC släpper paket med Vive Pro och nya basstationer – kostar 15 500 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Alldeles för dyrt... Kommer ju aldrig bli mer än en fluga för mindre än en promille av befolkningen när de sätter dessa priser.

Varje dag, kameran använder nog de flesta dagligen.

Fast den lilla skillnaden det är på en one plus kamera och iPhone gör inte bilderna bättre eller mer intresanta att titta på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Men hur ofta använder du det som gör att mobilen kostar 11000 istället för en One plus för 4000.

Skrivet av Joakim1024:

Man kan ju å andra sidan köpa en telefon för 7'000 (eller betydligt mindre) och köpa ett VR headset också...

Skulle vara lite smålustig men det gick inte så bra Glöm vad jag sade, ni har självfallet rätt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ser hellre att tillverkarna pushar modeller med högre upplösning men enklare tracking, har svårt att tro att så mycket av priset sitter i displayen utan snarare all denna avancerade kamerautrustning som ändå inte behövs för de flesta konsumenter som har en liten vr-hörna i vardagsrummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av matnojje:

Fast den lilla skillnaden det är på en one plus kamera och iPhone gör inte bilderna bättre eller mer intresanta att titta på.

Skickades från m.sweclockers.com

Åhh jo då, det gör det allt

Jag har själv haft en OPO så det har inget att göra med något bias mot dyrare mobiler, det är bara att objektivt jämföra bilder mellan dem.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Dayum!
...FO4 blir outhärdligt fult i VR p.g.a. bristande upplösning och påtaglig screendoor-effekt. Det skulle förvåna mig om det var någon revolutionerande skillnad med Pro-versionen med sin marginellt högre upplösning.

Screendoor-effekten finns ju definitivt där- skulle nog behövas dubbla upplösningen för att bli av med den dock och det är ett väldigt högt target för att drivas i minst 90fps på de flesta nuvarande gpus.

Even so, när man slår av TAA / FXAA så kände jag att den totala upplevelsen gjorde spelet till en mycket bättra upplevelse än vad det är på skärm- jag tröttnat rätt snabbt på det när jag lirade det på skärm men i VR är det något helt annat.

När man kommer ut från vad det nu kan vara för bunker i main-quest och Brotherhood of Steel kommer flygande i The Prydwen ovanför med propaganda vrålande ner över landskapet var en av det fetaste upplevelser jag någonsin haft i ett liv som gamer just med HTC vive.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Åhh jo då, det gör det allt

Jag har själv haft en OPO så det har inget att göra med något bias mot dyrare mobiler, det är bara att objektivt jämföra bilder mellan dem.

Det blir bättre bild kvalité men inte bättre bilder. En av de mest kända fotograferna Henri Cartier-Bresson fotograferade enbart med en kompakt Leica som inte hade jättebra bild kvalité men hans bilder är några av de bästa.

Jag står kvar vid att vr för ~3300 inte är dyrt när man köper en mobil för över 11000.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag hade gärna sett en ännu dyrare med 8k per öga, 180+ FOV, eye tracking och foveated rendering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Ser hellre att tillverkarna pushar modeller med högre upplösning men enklare tracking, har svårt att tro att så mycket av priset sitter i displayen utan snarare all denna avancerade kamerautrustning som ändå inte behövs för de flesta konsumenter som har en liten vr-hörna i vardagsrummet.

Skickades från m.sweclockers.com

I'm trackingen på "vardagsrumsytor" inte blir sämre så kan det kanske vara okej men absolut inte annars. Det största wow för mig när jag provade första gången var hur bra trackingen funkade, stor del av upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

I'm trackingen på "vardagsrumsytor" inte blir sämre så kan det kanske vara okej men absolut inte annars. Det största wow för mig när jag provade första gången var hur bra trackingen funkade, stor del av upplevelsen.

Sensorerna för Rift kostar ca 600kr/st och verkar fungera bra för ytor upp till 3x3m med 3 stycken. Vet att Vives är bättre och har förvisso inte testat dem, men de billigare sensorerna på Rift verkar helt klart tillräckliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av matnojje:

Det blir bättre bild kvalité men inte bättre bilder. En av de mest kända fotograferna Henri Cartier-Bresson fotograferade enbart med en kompakt Leica som inte hade jättebra bild kvalité men hans bilder är några av de bästa.

Jag står kvar vid att vr för ~3300 inte är dyrt när man köper en mobil för över 11000.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, det kan man tycka, jag kontrade bara ditt påstående som jag inte tycker stämmer.

Sen är det ju också en väldig skillnad i vad man får i VR för 3k och för 11k, och den VR som faktiskt är intressant är ju just den man får betala över 10k för, och som sagt fortfarande är på tok för dyr.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Visst, det kan man tycka, jag kontrade bara ditt påstående som jag inte tycker stämmer.

Sen är det ju också en väldig skillnad i vad man får i VR för 3k och för 11k, och den VR som faktiskt är intressant är ju just den man får betala över 10k för, och som sagt fortfarande är på tok för dyr.

HPs headset är faktiskt riktigt bra. Jag hade aldrig köpt Vive om det headsetet fans idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Ser hellre att tillverkarna pushar modeller med högre upplösning men enklare tracking, har svårt att tro att så mycket av priset sitter i displayen utan snarare all denna avancerade kamerautrustning som ändå inte behövs för de flesta konsumenter som har en liten vr-hörna i vardagsrummet.

Version 2.0-trackingen i Vive Pro använder samma princip som den gamla och billiga Vive:n, bortsett från att de nya Lighthouse-mojängerna man monterar upp på väggen är enklare och billigare i version 2. Det är alltså inte trackingen som gjort Vive Pro så dyr, utan den är dyr dels för att HTC har dålig ekonomi (och inte kan subventionera priset för att öka marknaden och sin marknadsandel) och dels för att de saknar konkurrens på den marknad de riktat in sig mot, vilket är arkadhallsägare och folk som behöver visualisera saker på sina jobb, och för dem är 15-20000 kr inga pengar.

Permalänk
Medlem

För mig så tycker jag inte priset spelar så stor roll.

Skillnaden i antal köpare om den kostar 10 000 eller 15 000 känns inte speciellt stor då 10 000 redan är mer än vad gemene man vill betala för en såhär nichad sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har en cv1 och skulle aldrig uppgradera till denna för 15000! ...

För ett företag är det inga stora pengar. Och det är ju till de produkten i första hand riktar sig till.

Skickades från m.sweclockers.com