Permalänk
Medlem

Tvättning av bil invändigt

Hejsan på er!

Under flera tillfällen har mina vänner sagt åt mig att jag bör tvätta bilen invändigt med en högtryckstvätt på långt avstånd. Enligt dem är det onödigt att jag gör rent bilen med trasa och en hink, eftersom det tar tid och att det enligt dem inte blir tillräckligt rent. Jag ringde ner till ortens verkstad och fick tala med en personlig servicetekniker som rådde mig att inte spola med en högtryckstvätt eftersom vissa komponenter kunde ta skada. Han hörde på mig att jag var relativt oerfaren och rådde mig istället att fortsätta att rengöra bilen kontinuerligt på det klassiska sättet med trasa och hink.

När jag ser mina vänner tvätta motorn spolar de rent sagt alla komponenter med högtryckstvätten. De försöker inte undvika några specifika komponenter utan kör med högtryckstvätten på långt avstånd. Min fråga till er andra bilförare är hur ni tänker kring ämnet? Hur spolar ni era motorer/andra komponenter och bör jag följa verkstadens råd eller göra som min vän gör? Bilen jag använder är en relativt ny Volvo V90, årsmodell 2018, motor; T5 bensin.

Jag är medveten om att jag är oerfaren kring bilar - så undvik onödiga kommentarer. Uppskattar alla seriösa svar!

Permalänk
Medlem

Jag tvättar inte motor. Moderna motorer är bättre skyddad än dom gamla, men jag är anti motortvätt.

Tvätta interiör med högtryck? Troll?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Det låter som att dina vänner inte har den blekaste aning vad de snackar om. Att använda högtryckstvätt på motorn är helgerån eftersom man kan tvinga in vatten där det inte hör hemma. Fortsätt du med hink och trasa.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Jag tvättar inte motor. Moderna motorer är bättre skyddad än dom gamla, men jag är anti motortvätt.

Tvätta interiör med högtryck? Troll?

Är definitivt inget troll. Vad menar du med "anti motortvätt"? Tvättar du aldrig bilen under motorhuven? Inte ens med trasa?

Permalänk
Medlem

När jag läste tråd-namnet så tänkte jag direkt på denna:
https://www.youtube.com/watch?v=J_FtEmkPIMk

Men antar att du menar motortvätt. Har sett folk göra det med högtryck i tvätthallar. Men personligen så tvättar jag enbart med trasa då det känns väldigt fel att använda högtryck rakt på motorn och dess olika delar. Helt riskfritt är det nog inte att ha högt tryck under motorhuven.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Det låter som att dina vänner inte har den blekaste aning vad de snackar om. Att använda högtryckstvätt på motorn är helgerån eftersom man kan tvinga in vatten där det inte hör hemma. Fortsätt du med hink och trasa.

Instämmer, blev väldigt misstänksam. Hade förstått om de använde en vattenslang etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

När jag läste tråd-namnet så tänkte jag direkt på denna:
https://www.youtube.com/watch?v=J_FtEmkPIMk

Men antar att du menar motortvätt. Har sett folk göra det med högtryck i tvätthallar. Men personligen så tvättar jag enbart med trasa då det känns väldigt fel att använda högtryck rakt på motorn och dess olika delar. Helt riskfritt är det nog inte att ha högt tryck under motorhuven.

Tackar för ett bra svar! Var så osäker när jag slängdes mellan dessa olika svar så det är betryggande att ni på forumet instämmer med varandra. Jag är så oerfaren - händer något med bilen blir det alltid verkstaden (vilket tar rejält på plånboken)..

Permalänk
Medlem

Hoppas du menar motorutrymmet och inte inredningen när du pratar om "invändigt"...

Och varför ska du göra rent där redan och låter som väldigt ofta, det är väl bara plastdetaljer som syns i en modern bils motorrum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Hoppas du menar motorutrymmet och inte inredningen när du pratar om "invändigt"...

Och varför ska du göra rent där redan och låter som väldigt ofta, det är väl bara plastdetaljer som syns i en modern bils motorrum?

Gör det högst 1-2 gånger per år. Det är mest sand och damm som jag vill ha bort. Väldigt rädd om bilen - men eftersom jag är så osäker på just det området på bilen så skjuter jag oftast på det för länge (tror jag).

Permalänk
Medlem

Sitter ju en NVH-kåpa ovanför motorn på din bil, och rakt under den kåpan finner du insprut och massa andra elektriska givare som är väldigt känsliga. Det du ska fortsätta med hink och trasa med lite diskmedel. Lämna aldrig in bilen för motortvätt om du är rädd om bilen.

Permalänk
Medlem

Var bor du? In och utvändig tvätt på Huvudsta kostar typ 399:- och det blir löjligt rent...

Permalänk
Medlem

Vill du tvätta den ordentligt då & då, lämna in den och låt folk som kan det göra det.

Och NEJ tvätta in motorn med högtryck, jag hade aldrig gjort det speciellt inte med så pass ny bil.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Vill du tvätta den ordentligt då & då, lämna in den och låt folk som kan det göra det.

Och NEJ tvätta in motorn med högtryck, jag hade aldrig gjort det speciellt inte med så pass ny bil.

Fortsätter med trasa, tack för ditt svar.

Förstår dock att det blir väldigt svårt för oss oerfarna bilförare när så många säger olika saker, exempelvis Mekonomen;

https://www.youtube.com/watch?v=6gVO3K3VR9E

Permalänk
Avstängd

När jag fick hem min nya Audi A3 så sa hon att man kunde spola där med högtryckstvätt, men inte på nära håll för då kan saker ta skada. Men spola på håll gick bra för att göra lite rent, kände dock aldrig att det fanns något behov.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Känns ju spontant dumt att spola vatten där det normalt sett inte ska vara något. Man brukar ju inte köra med motorhuven uppfälld när det regnar exv.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Tänkte direkt på denna haha. Rätt galen video då bilen var väldigt ny (och dyr) då videon spelades in.

https://www.youtube.com/watch?v=LUgvSdsGy80

Permalänk
Medlem

Chris fix tycker jag har bra videos på allt möjligt om bilar, som denna om hur man gör rent motor utrymmet.
https://youtu.be/PRSoRkM8GcM

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Titta på den här sidan och gör sedan som på videon och följ råden på den så klarar du dig bra

https://bilvardskungen.se/motortvatt-tvatta-motor-utrymmet/

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Tvätta interiörern nja, man kan ju köra med ångtvätt i säten och dylikt, då blir dem fasen som nya, och sen finns det ju typ "cockpit shine " produkter man tar på paneler osv, dock ALDRIG på ratten.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Nej nej nej, ingen högtrycksmotortvätt! Du har en alldeles för ny bil för att göra det själv. Speciellt om du inte är säker på hur.

Prata med verkstaden igen. Dom erbjuder med 99.9% sannolikhet motortvätt. Hos min volvohandlare kostar det 270:- extra i samband med en vanlig "ytter" tvätt.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det för bilarna att torka ur invändigt sen då?

EDIT: En normalbegåvad person förstår väl att man inte tvättar bilen invändigt med vare sig vanlig vattenslang eller högtryckstvätt. xD Om nu någon skulle ta detta seriöst.

Permalänk
Medlem

@Exxovion: HaHa det är nåt fel på en del folk

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Såg en youtube vid för ett tag sen som jag fann väldigt informativ och intressant att se, trots att jag inte ens äger en bil. Såg när jag scrollade genom tråden att den redan är länkad men den verkar lite i skymundan, så här kommer den så den sticker ut:

Mycket tas upp som dina vänner bör vara medvetna om, som elektroniken i motorn, och att vatten inte är en bra kompis till dessa komponenter (om de inte var medvetna om detta).

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

invändigt så använder man en speciell dammsugare som först sprejar vatten på textilen sedan sugs det upp med skiten och efteråt låter man det lufttorka, du har en MASSA elektronik på insidan som kan lätt ta skada och då är den lång tid som den behöver vara in på verkstaden med en dyr faktura efteråt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xectic:

Är definitivt inget troll. Vad menar du med "anti motortvätt"? Tvättar du aldrig bilen under motorhuven? Inte ens med trasa?

Jag har haft bil sedan 1983 och slutade motortvätta runt 1990 eftersom det ställer till mer problem än det löser. Motortvättar enbart om jag behöver spåra ett läckage och slutar sedan igen när det är fixat. Inte haft elfel på en bil sedan jag slutade motortvätta.

För den som vill, vågar och kan:

Skrivet av Farthinder:

Tvätta interiörern nja, man kan ju köra med ångtvätt i säten och dylikt, då blir dem fasen som nya, och sen finns det ju typ "cockpit shine " produkter man tar på paneler osv, dock ALDRIG på ratten.

Nej, självklart! Enbart pedalerna såklart, så minskar slitaget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Att högryckstvätta motorutrymmet är ungefär som att dammsuga datorn ...

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Att högryckstvätta motorutrymmet är ungefär som att dammsuga datorn ...

Detta, många känsliga delar, sladdar och inte tala om kortslutning. Lämnar man in bilen för motortvätt så brukar de ta av vissa komponenter alternativt täcka dessa sedan köra med het ånga och svamp för att ta bort smuts och undvika känsliga områden samt lyfta bort batteriet.

Sedan så kan det vara bra att ha en smutsig motor, mycket lättare att se om något läckage har börjat.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag har haft lappen i 20 år nu. Jag har bytt bil ungefär vart 3. år. Aldrig har jag haft behov att tvätta motor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Jag har haft lappen i 20 år nu. Jag har bytt bil ungefär vart 3. år. Aldrig har jag haft behov att tvätta motor.

Skickades från m.sweclockers.com

Går utmärkt om man gör på "rätt sätt".... Har inte haft några problem... Men om man är osäker så skippa!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber