HTC släpper paket med Vive Pro och nya basstationer – kostar 15 500 kronor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av DunderKlumpen:

Alldeles för dyrt... Kommer ju aldrig bli mer än en fluga för mindre än en promille av befolkningen när de sätter dessa priser.

Varje dag, kameran använder nog de flesta dagligen.

Fast den lilla skillnaden det är på en one plus kamera och iPhone gör inte bilderna bättre eller mer intresanta att titta på.

Skickades från m.sweclockers.com

Speldatorn: Threadripper 1950X | GTX 1070 | ASUS ROG STRIX X399-E GAMING |3000 mhz 32GB RAM | 8 tb hd, 250 ssd + 16 tb NAS |Sound blaster ZxR |Windows 10 | Corsair AX860 860W
Skärm: Shimian 1440p | Samsung UE40KU6179 | HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av matnojje:

Men hur ofta använder du det som gör att mobilen kostar 11000 istället för en One plus för 4000.

Skrivet av Joakim1024:

Man kan ju å andra sidan köpa en telefon för 7'000 (eller betydligt mindre) och köpa ett VR headset också...

Skulle vara lite smålustig men det gick inte så bra Glöm vad jag sade, ni har självfallet rätt.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

Ser hellre att tillverkarna pushar modeller med högre upplösning men enklare tracking, har svårt att tro att så mycket av priset sitter i displayen utan snarare all denna avancerade kamerautrustning som ändå inte behövs för de flesta konsumenter som har en liten vr-hörna i vardagsrummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Nummer ett: CPU: i7 6850K @ 4.2Ghz. GPU: Asus Strix GTX 1080ti MB: Asus ROG Strix X99. RAM: 32GB Kingston HyperX Fury DDR4 2666Mhz. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Platinum 1200W. Chassi: NZXT H440W. Skärm: Asus PB287Q (4K), Samsung U32H850UMU.
Nummer två:CPU: i7 4790K GPU: ---------------- MB: Asus ROG Maximus Hero VII.
Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av matnojje:

Fast den lilla skillnaden det är på en one plus kamera och iPhone gör inte bilderna bättre eller mer intresanta att titta på.

Skickades från m.sweclockers.com

Åhh jo då, det gör det allt

Jag har själv haft en OPO så det har inget att göra med något bias mot dyrare mobiler, det är bara att objektivt jämföra bilder mellan dem.

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017
Skrivet av Sveklockarn:

Dayum!
...FO4 blir outhärdligt fult i VR p.g.a. bristande upplösning och påtaglig screendoor-effekt. Det skulle förvåna mig om det var någon revolutionerande skillnad med Pro-versionen med sin marginellt högre upplösning.

Screendoor-effekten finns ju definitivt där- skulle nog behövas dubbla upplösningen för att bli av med den dock och det är ett väldigt högt target för att drivas i minst 90fps på de flesta nuvarande gpus.

Even so, när man slår av TAA / FXAA så kände jag att den totala upplevelsen gjorde spelet till en mycket bättra upplevelse än vad det är på skärm- jag tröttnat rätt snabbt på det när jag lirade det på skärm men i VR är det något helt annat.

När man kommer ut från vad det nu kan vara för bunker i main-quest och Brotherhood of Steel kommer flygande i The Prydwen ovanför med propaganda vrålande ner över landskapet var en av det fetaste upplevelser jag någonsin haft i ett liv som gamer just med HTC vive.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av DunderKlumpen:

Åhh jo då, det gör det allt

Jag har själv haft en OPO så det har inget att göra med något bias mot dyrare mobiler, det är bara att objektivt jämföra bilder mellan dem.

Det blir bättre bild kvalité men inte bättre bilder. En av de mest kända fotograferna Henri Cartier-Bresson fotograferade enbart med en kompakt Leica som inte hade jättebra bild kvalité men hans bilder är några av de bästa.

Jag står kvar vid att vr för ~3300 inte är dyrt när man köper en mobil för över 11000.

Skickades från m.sweclockers.com

Speldatorn: Threadripper 1950X | GTX 1070 | ASUS ROG STRIX X399-E GAMING |3000 mhz 32GB RAM | 8 tb hd, 250 ssd + 16 tb NAS |Sound blaster ZxR |Windows 10 | Corsair AX860 860W
Skärm: Shimian 1440p | Samsung UE40KU6179 | HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Jag hade gärna sett en ännu dyrare med 8k per öga, 180+ FOV, eye tracking och foveated rendering.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av Niczo:

Ser hellre att tillverkarna pushar modeller med högre upplösning men enklare tracking, har svårt att tro att så mycket av priset sitter i displayen utan snarare all denna avancerade kamerautrustning som ändå inte behövs för de flesta konsumenter som har en liten vr-hörna i vardagsrummet.

Skickades från m.sweclockers.com

I'm trackingen på "vardagsrumsytor" inte blir sämre så kan det kanske vara okej men absolut inte annars. Det största wow för mig när jag provade första gången var hur bra trackingen funkade, stor del av upplevelsen.

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Squallie:

I'm trackingen på "vardagsrumsytor" inte blir sämre så kan det kanske vara okej men absolut inte annars. Det största wow för mig när jag provade första gången var hur bra trackingen funkade, stor del av upplevelsen.

Sensorerna för Rift kostar ca 600kr/st och verkar fungera bra för ytor upp till 3x3m med 3 stycken. Vet att Vives är bättre och har förvisso inte testat dem, men de billigare sensorerna på Rift verkar helt klart tillräckliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Nummer ett: CPU: i7 6850K @ 4.2Ghz. GPU: Asus Strix GTX 1080ti MB: Asus ROG Strix X99. RAM: 32GB Kingston HyperX Fury DDR4 2666Mhz. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Platinum 1200W. Chassi: NZXT H440W. Skärm: Asus PB287Q (4K), Samsung U32H850UMU.
Nummer två:CPU: i7 4790K GPU: ---------------- MB: Asus ROG Maximus Hero VII.
Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av matnojje:

Det blir bättre bild kvalité men inte bättre bilder. En av de mest kända fotograferna Henri Cartier-Bresson fotograferade enbart med en kompakt Leica som inte hade jättebra bild kvalité men hans bilder är några av de bästa.

Jag står kvar vid att vr för ~3300 inte är dyrt när man köper en mobil för över 11000.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, det kan man tycka, jag kontrade bara ditt påstående som jag inte tycker stämmer.

Sen är det ju också en väldig skillnad i vad man får i VR för 3k och för 11k, och den VR som faktiskt är intressant är ju just den man får betala över 10k för, och som sagt fortfarande är på tok för dyr.

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av DunderKlumpen:

Visst, det kan man tycka, jag kontrade bara ditt påstående som jag inte tycker stämmer.

Sen är det ju också en väldig skillnad i vad man får i VR för 3k och för 11k, och den VR som faktiskt är intressant är ju just den man får betala över 10k för, och som sagt fortfarande är på tok för dyr.

HPs headset är faktiskt riktigt bra. Jag hade aldrig köpt Vive om det headsetet fans idag.

Speldatorn: Threadripper 1950X | GTX 1070 | ASUS ROG STRIX X399-E GAMING |3000 mhz 32GB RAM | 8 tb hd, 250 ssd + 16 tb NAS |Sound blaster ZxR |Windows 10 | Corsair AX860 860W
Skärm: Shimian 1440p | Samsung UE40KU6179 | HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Niczo:

Ser hellre att tillverkarna pushar modeller med högre upplösning men enklare tracking, har svårt att tro att så mycket av priset sitter i displayen utan snarare all denna avancerade kamerautrustning som ändå inte behövs för de flesta konsumenter som har en liten vr-hörna i vardagsrummet.

Version 2.0-trackingen i Vive Pro använder samma princip som den gamla och billiga Vive:n, bortsett från att de nya Lighthouse-mojängerna man monterar upp på väggen är enklare och billigare i version 2. Det är alltså inte trackingen som gjort Vive Pro så dyr, utan den är dyr dels för att HTC har dålig ekonomi (och inte kan subventionera priset för att öka marknaden och sin marknadsandel) och dels för att de saknar konkurrens på den marknad de riktat in sig mot, vilket är arkadhallsägare och folk som behöver visualisera saker på sina jobb, och för dem är 15-20000 kr inga pengar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2006

För mig så tycker jag inte priset spelar så stor roll.

Skillnaden i antal köpare om den kostar 10 000 eller 15 000 känns inte speciellt stor då 10 000 redan är mer än vad gemene man vill betala för en såhär nichad sak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har en cv1 och skulle aldrig uppgradera till denna för 15000! ...

För ett företag är det inga stora pengar. Och det är ju till de produkten i första hand riktar sig till.

Skickades från m.sweclockers.com