Amazon i samtal med Postnord inför Sverige-etablering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoid:

Lugn bara, om Amazon öppnar så kommer de ha minnst 50% högre priser på sin .se sida (25% sverige pålaga samt moms)

Du menar de avgifterna som man får betala på deras andra sidor redan?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Behövs, tröttnat på svenska butiker som tar ockerpriser på diverse småprylar,

För att Amazon.se skulle vara så mycket billigare?

Permalänk
Medlem

Vilka goda nyheter. Någon som kan sätta press på postnord.

För vem stämmer vem om paketen inte kommer i tid eller kommer fram? kontra sverige som ger dem mer pengar och en klapp på rumpan.

Amazon köper upp dem i domstolen snabbare än en hund fiser om postnord inte sköter sig.

Ren spekulation såklart... En rolig dock

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_River:

Har funkat bra med den lokala posten.
Både med PostNord och DHL etc.
De Amazon eller andra beställningar som haft PostNord som sista leverantör, de har så gott som alltid kommit ungefär samma tid.

Köp en trisslott

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

För att Amazon.se skulle vara så mycket billigare?

Nej inte nödvändigtvis, men man har tillgång till fler produkter, som inte finns på svenska marknaden idag.
Även om de finns på Amazon (US, UK osv) så är det inte säkert att de kan leverera till Sverige.

Skrivet av anon114264:

Ja för ebay.se lyckades ju jättebra!

Ja, Tradera (ebay) går bra. Sen att de har dålig koll, men blivit bättre, när det gäller bedrägerier är ju en sak man kan diskutera.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Undrar om Amazon Prime isf kommer också. I USA så är det väl gratis fotouppladdning, lite serier och filmer samt att man får varan dagen efter man beställt.
Hur man ska få varan en dag efter man beställt i Sverige är ju lite av en gåta? Oavsett paket så ligger väl snittet på en vecka ungefär.

Permalänk
Medlem

Gillar Amazon och har beställt mycket från dem, men det är ju för att de har produkter och utgåvor som inte finns här, tror inte en svensk Amazon kommer vara speciellt intressant för min del, fast priser kommer kanske pressas lite i allmänhet.

Permalänk
Medlem

Här brukas ju klagas en hel del på de stora jättarnas monopol och metoder, så lite intressant att inte ett ord om det nämnts här ännu. Amazon är lika stora som Microsoft, Google, Facebook osv och kör också hårt på att försöka locka in och låsa fast folk i sitt ekosystem. Den kanske största skillnaden mot de andra är att Amazon har avsevärt sämre anställningsvillkor, rent ut sagt för jävliga sådana. Detta är vad jag läst på flera ställen, men har inte granskat källorna så rätta mig gärna om jag har fel.

Med det sagt, jag tycker också det är kul att/om de etablerar sig här. Konkurrens på markanden brukar vara positivt för konsumenten.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Musikälskare

Vem som helst förutom Postnord vid spakarna som kommer det säkert att gå super!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

@nipe: Efter etablering så skulle jag tro att dom kommer att börja dominera marknaden för eller senare i allt för stor grad. Jag tycker inte att sverige behöver amazon, dom kommer att slå ut en hel del web butiker och kanske även ändra köp vanorna ytterligare när det gäller fysiska butiker.

Vi har redan ett gott utbud på webben med svenska butiker och överlag bra konkurrens.

Det är inte värt det även om man har sladdar och småprylar till bra priser.

Jag är inte positiv till amazon i sverige, jag vet redan hur det ser ut i tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det gäller inte om man köper från Amazon Marketplace, d.v.s. från säljare som sköter leveranser och annat själva. Se denna supportsida (översättning). Specifikt punkten under sektionen om tullavgifter: "Om du beställer till en leveransadress inom Europeiska unionen är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifterna".

Tack för info, jag hade nog inte orkat läsa det finstilta.

Permalänk
Medlem

Överraskande hur många som är pro Amazon... Jag är i princip att handla allt på två sidor. Zalando för kläder och Amazon för allt annat. Skulle tipsa till bojkott. Dock har nog Sverige lite bättre konkurrens med redan väletablerade sidor att handla på. Ibland kan det vara sjukt svårt att inte hitta massa random skitmärken när man letar efter en typ av produkt. Vet man exakt vad man vill ha funkar det bra dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Ja alltså budbilsleveranser är gjorda för företag, personer som beställer hem måste läsa upp vilka leveranstiderna är och vara beredd på detta. Man kan om man är lite smart skriva "Måste ringa 15 min innan" eller liknande. Chaufförerna känner sig tvingad till detta om dom inte har megamycket att göra.

Fast hjälper ju inte alltid när man beställer från utlandet och man bara har budbil som alternativ. Leverans till dörren i första hand är väldigt vanligt i många andra länder, även till privatpersoner. I Sverige så är dessa mer ämnade mot företag men förekommer ändå i någorlunda bred utsträckning hos ett flertal företag, däribland Fedex, UPS och (delvis) DHL. Om du beställer grejer från USA är det väldigt vanligt att du kan få dras med det.

Permalänk
Medlem

Fattar inte vart hatet mot Postnord kommer ifrån? Tycker deras paketjänst är bäst av alla fraktbolag när det gäller inrikes paket, snabbare än Schenker/DHL och bättre än alla företag med hemleveranser som alltid kommer när man är på jobbet om de ens orkar komma.

Permalänk
Medlem

@Marcusk: Mhm, visst har det med landets storlek att göra men de ska definitivt ha cred för att kunna hålla nästadagsleveranser som standard för de flesta paket, något som inte kan sägas för många andra länders postföretag.

Permalänk
Medlem

Hoppas man får användning av Amazon Prime, sitter ju redan och betalar för det för Amazon Video och Twitch Prime, skulle ju inte sitta fel att få frakten på beställningar inkluderade i det med.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

@Leyer: nja, menade mest att allting verkar bli ca 25% dyrare bara att säljas i Sverige och det innan det läggs på moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Fast hjälper ju inte alltid när man beställer från utlandet och man bara har budbil som alternativ. Leverans till dörren i första hand är väldigt vanligt i många andra länder, även till privatpersoner. I Sverige så är dessa mer ämnade mot företag men förekommer ändå i någorlunda bred utsträckning hos ett flertal företag, däribland Fedex, UPS och (delvis) DHL. Om du beställer grejer från USA är det väldigt vanligt att du kan få dras med det.

Om jag kan skriva i alternativ leveransadress vid beställning och det är DHL/UPS/FedEx så brukar jag skriva in jobbets adress, och eftersom jag med största sannolikhet är på jobbet när paketet ska leveras så är det perfekt. Annars brukar jag följa paketet, och när jag ser att det är I Sverige så ringer jag till kundtjänst på företaget och ber snällt om det går att levera till mitt jobb istället. Har gått flera gånger, speciellt med UPS.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Ser fram emot dom öppnar webb butiken här i Sverige. Trött på hitta produkter man vill köpa och så skickas det inte till Sverige. Hoppas detta blir ändring på det.
Det jag gillar att handla från Amazon är deras service och öppet köp vilkor som säljs från Amazon eller fulfilled by Amazon. Fast det verkar gälla nu också för alla 3rd säljare? Man får faktiskt öppna förpackningen och testa ut produkten i 30 dagar. Inte som många svenska webb butiker "i oförändrat skick" och man får inte ens öppna förpackningen för testa ut produkten. Dessutom är det alltid gratis att returnera.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

@p0tatis: Har jobbat på Posten. DHL köper posmord tjänst sedan tar de över och kör ut det. Detta är mycket vanligt för mindre orter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Finns exempel på folk som beställt från just amazon.de, och åkt på PostMord´s 75:- avgift + moms.

Hoppas du klarar dig, men dom är i BerzerkerMode för tillfället.

Intressant ordval. Oberoende så ska man inte åka på denna avgift om allt är skett korrekt.

Skrivet av cider123:

Kul att det funkar felfritt för dig

Det fungerar nog felfritt för en klar majoritet. Samma majoritet som är tyst medan de som inte är nöjda gnäller mest och därför får gruppen att se större ut än vad den är.

Postnord håller i mångt och mycket samma klass som alla andra fraktföretag.

Skrivet av Timmy Fox:

Nja, vet inte om jag skulle säga det .. Jämfört med motsvarande fraktbolag i vissa andra länder så är ju ändå Postnord någorlunda skötsamma. Kolla t.ex. på USPS i USA, Royal Mail i Storbritannien eller Correros i Spanien som alla har i stort sett samma problem som Postnord, om inte värre.

Sedan själv så har jag upplevt mer problem med övriga företag såsom UPS och Fedex. UPS var inte så farliga men Fedex levererade vid ett tillfälle ett paket som var så svårt skadat att killen som knackade på själv reagerade och kommenterade att han hoppas att inget blivit skadat (spoiler: det var skadat). Sedan avskyr jag leverans till dörren i allmänt då leveranserna deras tider sällan passar mina egna. Fedex framför allt då man typ bara får ett "leverans idag mellan kl. 8 och 17" så man måste ta ledigt typ hela dagen för man aldrig vet när de kan tänkas dyka upp...

Missade en sådan till-dörren leverans från DHL vid ett tillfälle under en fredagsmorgon då de valde att dyka upp tidigt under morgontimmarna och jag inte hunnit vakna förrän efter att de konstaterat att jag troligtvis inte var hemma. I stället för att försöka igen senare under dagen så fick jag besked att de skickar det till ett ombud nån kilometer bort. Dock fick jag vänta hela helgen fram tills Måndag med att hämta upp paketet då de tydligen inte kunde lämna det till ombudet före tidigare än så ........

I och för sig så har ju PN samma typ av "ruta" för leverans. Det verkar vara praxis eftersom det finns så många faktorer som kan försena ens leverans.

Skrivet av anon159643:

Behövs, tröttnat på svenska butiker som tar ockerpriser på diverse småprylar,

Tips. Räkna ut vad arbetare, lagerlokal, butik etc. kostar.

Har jobbat som ansvarig för inköp hos t.ex. Elgiganten och jag kan säga dig att marginalerna inom de flesta sortiment är inte stora.

Skrivet av Technoid:

Lugn bara, om Amazon öppnar så kommer de ha minnst 50% högre priser på sin .se sida (25% sverige pålaga samt moms)

Med tanke på hur utbudet varierar mellan de olika Amazon sidorna så tvivlar jag starkt på att det kommer att vara nått annorlunda utbud än att man kan köpa deras tablets och e böcker från dem jämfört med fynda t.ex...

Dålig koll på bedrägerier, väldigt slumpmässig utövande av deras regler, det ständigt pågående Omdömes utpressningen (åt båda håll), konstiga krav på att använda Klarna, de låter det framstå som om posten inte har nån paket tjänst (visserligen är jag inget fan av Posten men att bara visa deras brevtjänster är skevt), de la ner sitt forum etc etc

I stort sett varje land i världen har någon form av skatt på inköp. I Sverige har man moms. Samma motsvarighet finns i brittiska VAT.

Skrivet av Marcusk:

Fattar inte vart hatet mot Postnord kommer ifrån? Tycker deras paketjänst är bäst av alla fraktbolag när det gäller inrikes paket, snabbare än Schenker/DHL och bättre än alla företag med hemleveranser som alltid kommer när man är på jobbet om de ens orkar komma.

"Hatet" kommer delvis ifrån folks enorma problem att tänka utanför "boxen" samt att de sällan har erfarenhet av andra fraktföretag och därför tror att de är felfria medan PN bara är skräp för att de inte fick det där Kinapaketet en gång i "rätt tid". Det i kombination med att de hört att PN suger på diverse forum gör att deras åsikter formas till, oftast, väldigt enkelsidig kritik.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av creativ:

Undrar om Amazon Prime isf kommer också. I USA så är det väl gratis fotouppladdning, lite serier och filmer samt att man får varan dagen efter man beställt.
Hur man ska få varan en dag efter man beställt i Sverige är ju lite av en gåta? Oavsett paket så ligger väl snittet på en vecka ungefär.

Vet inte vart du bor, men här i Göteborg så brukar det vara nästa-dags leverans, om inte, så max två dagar.
Detta är då alltså med Postnord, sen kan man ha otur och få den flera dagar efteråt

EDIT: Ser att du bor i Stockholm, så riktigt underligt att du får en veckas leveranser, vart beställer du ens ifrån?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte varför folk klagar på Postnord?
På mitt jobb tar vi emot upp mot 50 paket i veckan, både privat och företagspaket.
Det är extremt sällan det krånglar med någon leverantör och allra minst Postnord.
Kan hända att 1-2 paket av 50 blir en dag försenat.

Det är nästan enbart paket från andra länder,
kommer det till Malmö på kvällen och Postnord tar över från tex TNT eller whatever så är det nästan 100%
garanterat att de levererar det till våran dörr dagen efter innan klockan 11:00. Då har vi verksamheten i mellansverige.

Permalänk
Medlem

Kommer bli riktigt najs om det genomförs!

Visa signatur

i7 5820K @ 4,5 gHZ / HyperX 32gb 2133MHz / ASUS X99-A / Gainward RTX 3080 Phoenix 10GB / Samsung 970 EVO Plus 500GB / Samsung C49RG9x

Permalänk
Skrivet av Wh1spY:

Nej inte nödvändigtvis, men man har tillgång till fler produkter, som inte finns på svenska marknaden idag.
Även om de finns på Amazon (US, UK osv) så är det inte säkert att de kan leverera till Sverige.

Ja, Tradera (ebay) går bra. Sen att de har dålig koll, men blivit bättre, när det gäller bedrägerier är ju en sak man kan diskutera.

Obs; tradera är en wannabe!

Annars skulle ju feedback kopplas ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nem0:

Förstår verkligen inte varför folk klagar på Postnord?
På mitt jobb tar vi emot upp mot 50 paket i veckan, både privat och företagspaket.
Det är extremt sällan det krånglar med någon leverantör och allra minst Postnord.
Kan hända att 1-2 paket av 50 blir en dag försenat.

Det är nästan enbart paket från andra länder,
kommer det till Malmö på kvällen och Postnord tar över från tex TNT eller whatever så är det nästan 100%
garanterat att de levererar det till våran dörr dagen efter innan klockan 11:00. Då har vi verksamheten i mellansverige.

Behöver jag säga något?
https://imgur.com/a/JVJ2TRQ

Detta händer ofta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Behöver jag säga något?
https://imgur.com/a/JVJ2TRQ

Detta händer ofta

Skickades från m.sweclockers.com

FedEx.
https://i.imgur.com/Y95IzEe.jpg

Killen som leverera den reagerade och kommenterade hur han hoppades att det inte var något ömtåligt i...

Permalänk
Medlem

OT: Cirka 20 kommentarer tog det innan "folk" började ta saker personligt. Mkt underhållande. Tack!
Utöver det så har jag väntat ett tag på detta besked. Det skall bli intressant att se vad amazons eventuella etablering i sverige medför, vad gäller priser och utbud. Tror dock att jag kommer fortsätta handla från tyska amazon. Lagstiftningen där är mycket trevligare

Visa signatur

i7-7700K | Asus Z270E | 2x16GB Corsair LPX 3000 | Asus 1060 OC 6GB | Sound BlasterX AE5 | Samsung 960 250GB | Samsung 850 1TB | Toshiba HDWN180 8TB | Silverstone GD09 | BQ Dark Rock TF | Thermaltake RGB 850W | Corsair K70 LUX RGB | Razer Mamba

Permalänk

@Timmy Fox:

Har fått FedEx leverans två gånger, DHL 3 gånger, UPS 5 gånger. Samtliga har gått bra...