Intel listar nionde generationens processorer – Core i5-9600K går i upp till 4,5 GHz

Permalänk
Melding Plague

Intel listar nionde generationens processorer – Core i5-9600K går i upp till 4,5 GHz

I ett officiellt dokument listar Intel flera kommande Core i5- och Core i3-modeller. Bland dessa märks Core i5-9600K, som tar sex kärnor i upp till 4,5 GHz till den övre mellanklassen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Typ släpp av samma processor igen med 200 MHz uppskruvad prestanda... så lite fabriksöverklockad. Världsomvälvande indeed.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det var ju inte direkt något man ploppar champagnen för... snacka om trist generationsväxling. De hade ju i princip kunnat kalla dem 8650K istället.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv

Nice.

Då får min 8086 bli htpc så får det bli en intel 8 core sen 🎉☺️

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett smärre hopp, ungefär som Skylake -> Kaby Lake?

Hursomhelst, hade varit intressant om Intel förutom 8c 16t 9700K som det ryktas om även släpper en i9-9999K eller i9-9999X

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vet vi något om 9700k än, var ju tal om 8/16 på den?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Så uppenbart att det här bara är en refresh för att möta ryzen gen2. Min gissning är att det inte är någon som helst IPC-skillnad. Typ som med skylake och kaby lake.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vet vi något om 9700k än, var ju tal om 8/16 på den?

Låt oss vända våra fuktiga ansikten mot gud och be en stilla bön om att det är sant.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Vet vi något om 9700k än, var ju tal om 8/16 på den?

Står i artikeln.
"Den stora nyheten blir åtminstone en modell med 8 kärnor och 16 trådar för LGA 1151"

Permalänk
Medlem

Gäsp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Står i artikeln.
"Den stora nyheten blir åtminstone en modell med 8 kärnor och 16 trådar för LGA 1151"

Jag måste vara blind eller så läser jag bara slarvigt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Är det för mycket att hoppas på att i7 9700K kommer senare i 10nm, annars blir det att vänta ytterligare 1 år med uppgradering av min 4790K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MacAllan:

Är det för mycket att hoppas på att i7 9700K kommer senare i 10nm, annars blir det att vänta ytterligare 1 år med uppgradering av min 4790K

Varför inte uppgradera till Ryzen redan nu?

Permalänk

i7 8/16 då? hoppas hoppas

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

"Upp till" 4,5GHz när basfrekvensen ser en blygsam ökning. Er rubrik ser ut som reklam för Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

"Upp till" 4,5GHz när basfrekvensen ser en blygsam ökning. Er rubrik ser ut som reklam för Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur hade du satt rubriken då? Då och då lyckas dom sätta riktiga aftonbladet-rubriker men ser inget fel med den här faktiskt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur hade du satt rubriken då? Då och då lyckas dom sätta riktiga aftonbladet-rubriker men ser inget fel med den här faktiskt.

Ibland när man läser kommentarerna så verkar det ju som att folk har åsikter om olika produkter enbart baserat på rubrikerna så det är ju inte fel att göra dom tydligare. Ex "turbofrekvens upp till 4,5Ghz".

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Även om det här inte är någe revolutionerande så är det ändå välkommet med en liten upphottning för oss som ska köpa dator i höst.

Och ja, jag ska även titta på AMD.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Men är det inte en uppväxling av släpp av ny CPU senaste 2 åren. Tycker det kommer "nya" varje halvår

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Hmm..i5-9xxx är väl fortfarande 8 gen CPU och inte 9 gen som det står i artikeln? Bilden visar ju i5 9600K tillhör ju 8 gen CPU familjen?
Ser inte heller att den listar 9 gen cpu nånstans på bilden.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Så upphetsande att jag både flyger av stolen och sätter kaffet i halsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hundra megahertz hit, hundra megahertz dit, och hela prollen ner i diket

Nämen.. Det är "kul" att se hur det här tas emot runt om på forum och så. När AMD snäppte Ryzen 7 så gapade vissa om "dålig ipc", och säger att 4 cores är tillräckligt för alla, men nu när intel gör en 8-core, ja då är det tydligen kul och spännande med fler kärnor?

Hur som helst så tycker jag detta är bra då intel kanske har större chans att få 8C att bli mainstream, så att spelutvecklare och andra börjar göra spel som drar nytta av fler än 4 kärnor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av anon99339:

"Upp till" 4,5GHz när basfrekvensen ser en blygsam ökning. Er rubrik ser ut som reklam för Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ClintBeastwood:

Hur hade du satt rubriken då? Då och då lyckas dom sätta riktiga aftonbladet-rubriker men ser inget fel med den här faktiskt.

Rent krasst kan man ju välja att se alla våra nyheter som "reklam" för diverse företag. Ja, vi kan spetsa till rubriker för att folk ska haja till. Det är också hela poängen med rubriker – att locka till läsning. Skulle dock säga att våra rubriker ändå är mycket torrare än de flestas, ja, inklusive Aftonbladet som vi likställs med varje gång minsta lilla missnöje om en rubrik kommer på tal.

Är gårdagens nyhet om Ryzen 3 2300X reklam för AMD?
AMD Ryzen 3 2300X toppar 4,2 GHz i XFR – lanseras med styrkretsen B450

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Typ släpp av samma processor igen med 200 MHz uppskruvad prestanda... så lite fabriksöverklockad. Världsomvälvande indeed.

Samt byte av sockel i klassisk Intel manér.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Rent krasst kan man ju välja att se alla våra nyheter som "reklam" för diverse företag. Ja, vi kan spetsa till rubriker för att folk ska haja till. Det är också hela poängen med rubriker – att locka till läsning. Skulle dock säga att våra rubriker ändå är mycket torrare än de flestas, ja, inklusive Aftonbladet som vi likställs med varje gång minsta lilla missnöje om en rubrik kommer på tal.

Är gårdagens nyhet om Ryzen 3 2300X reklam för AMD?
AMD Ryzen 3 2300X toppar 4,2 GHz i XFR – lanseras med styrkretsen B450

Ja, det tycker jag känns som en kupp mot Intel.

Men kan man ens skriva om nya produkter som INTE kan uppfattas som reklam om man som läsare faktiskt vill?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Där skrev ni ju faktiskt att det är i XFR frekvensen gäller. I denna nyheten nämner ni inte att det är turbo som gäller i rubriken. Håll er konsekventa. Annars blir det ju enklare missförstånd bland de som enbart läser rubriker.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, det tycker jag känns som en kupp mot Intel.

Men kan man ens skriva om nya produkter som INTE kan uppfattas som reklam om man som läsare faktiskt vill?

Man har möjlighet att (över)tolka allt precis som man själv vill. Vad vi gör med den här typen av nyheter är att skriva om nya produkter och uppmärksamma om dessa, för att SweClockers gemenskap tycker det är intressant. Det är dock vi som oberoende gör urvalet och bestämmer vad vi vill lägga fokus på i våra nyheter utan yttre påverkan av det berörda företaget.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Där skrev ni ju faktiskt att det är i XFR frekvensen gäller. I denna nyheten nämner ni inte att det är turbo som gäller i rubriken. Håll er konsekventa. Annars blir det ju enklare missförstånd bland de som enbart läser rubriker.

Läser man enbart rubrikerna och skaffar en uppfattning så är ju knappast det en person som du hade tagit köpråd av ändå. Ser inte riktigt problemet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av jOnÄTÄn:

Där skrev ni ju faktiskt att det är i XFR frekvensen gäller. I denna nyheten nämner ni inte att det är turbo som gäller i rubriken. Håll er konsekventa. Annars blir det ju enklare missförstånd bland de som enbart läser rubriker.

Turbofrekvenser är en vedertagen funktion idag, så jag tror de allra flesta fattar enbart genom att läsa rubriken som innehåller "upp till". Hade den funktionen inte varit standard i processorer håller jag dock med – då borde "turbo" eller dylikt varit med i rubriken. Att jag skrev med XFR är för att AMD ser det som en funktion över vanliga turbo, men med det sagt tycker jag rubriken hade fungerat lika bra utan tillägget "i XFR".

Väljer man att bara läsa rubriken får man skylla sig själv, tycker jag. Vi strävar givetvis efter att vara tydliga, men det går att dra in i absurdum. Brittiska Daily Mail är ett bra exempel på hur rubriker kan se ut om man vill vara övertydlig.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Läser man enbart rubrikerna och skaffar en uppfattning så är ju knappast det en person som du hade tagit köpråd av ändå. Ser inte riktigt problemet.

Det är väl inget jätteproblem. Men irriterande när man ser inlägg från någon/några användare i många trådar eller nyhetstrådar där de uppenbart endast läst rubriken och kanske en rad eller två av första inlägget/nyheten. Är det inget du upplevt?

@Jacob Jag menar inte att det folk som enbart läser rubriker ska få all info där. Men det kan bli lite irriterande när man ser sånt folk uttala sig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb