Nytt agg, Corsair AX eller något helt annat?

Permalänk
Medlem

Nytt agg, Corsair AX eller något helt annat?

Tjena! Uppgradera nyligen datorn lite med en ny i5-8600k, och kör sen förut ett 960 4gb. Sitter i nuläget med ett CX500, och det är ju som de flesta vet inget high-end agg direkt. Tänkte uppgradera åtminstone GPU runt black friday, siktar på runt 1080 skiktet, men man vet ju aldrig vad man hittar, samt köra OC på både CPU och GPU i någon utrsträckning. Undrar då vilken styrka man skall sikta på?

Eftersom jag har ett rätt litet chassi med ganska dåliga kabeldragningsmöjligheter, Fractal Design Arc Midi, så skulle jag gärna ha ett helt modulärt agg, atm så är nog störsa nackdelen med CX agget faktiskt alla kablar som jag verkligen inte behöver. Agget får också gärna vara tyst, CX agget har en hel del oljud, och sporadiskt coilwhine till och från.

Kollade lite på Corsairs AX agg, och då börjar man väl från 760w, och i princip står väl valet där inom mellan 860 och 760, men jag har ingen erfarenhet alls av hur mycket ström ett överklockat system av den tänkta klassen drar, så vänder jag mig hit. Om agget håller länge är också en stor fördel, betalar hellre mycket nu för något som håller, med tanke på att steget in i studielivet är relativt nära förestående, och jag knappast har råd att bygga dator så mycket i det skedet.

En annan sak som gärna får finnas är möjlighet att köpa färdigt sleevade kabelset.

På tal om Corsairs AX agg, vad är egentligen skillnaden mellan AX och AXi förutom ett mycket överkomligare pris för AX?

Finns det bättre alternativ en Corsair så lägg frimodigt fram förslag! Är öppen för sgs allt!

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Tjena! Uppgradera nyligen datorn lite med en ny i5-8600k, och kör sen förut ett 960 4gb. Sitter i nuläget med ett CX500, och det är ju som de flesta vet inget high-end agg direkt. Tänkte uppgradera åtminstone GPU runt black friday, siktar på runt 1080 skiktet, men man vet ju aldrig vad man hittar, samt köra OC på både CPU och GPU i någon utrsträckning. Undrar då vilken styrka man skall sikta på?

Eftersom jag har ett rätt litet chassi med ganska dåliga kabeldragningsmöjligheter, Fractal Design Arc Midi, så skulle jag gärna ha ett helt modulärt agg, atm så är nog störsa nackdelen med CX agget faktiskt alla kablar som jag verkligen inte behöver. Agget får också gärna vara tyst, CX agget har en hel del oljud, och sporadiskt coilwhine till och från.

Kollade lite på Corsairs AX agg, och då börjar man väl från 760w, och i princip står väl valet där inom mellan 860 och 760, men jag har ingen erfarenhet alls av hur mycket ström ett överklockat system av den tänkta klassen drar, så vänder jag mig hit. Om agget håller länge är också en stor fördel, betalar hellre mycket nu för något som håller, med tanke på att steget in i studielivet är relativt nära förestående, och jag knappast har råd att bygga dator så mycket i det skedet.

En annan sak som gärna får finnas är möjlighet att köpa färdigt sleevade kabelset.

På tal om Corsairs AX agg, vad är egentligen skillnaden mellan AX och AXi förutom ett mycket överkomligare pris för AX?

Finns det bättre alternativ en Corsair så lägg frimodigt fram förslag! Är öppen för sgs allt!

MVH

AX är fina agg, tysta då dom är halvpassiva ganska så långt upp i effekten.
"i" har jag för mig har finesser utöver att vara ett nätagg, stöder Corsairs mjukvara för att se stats i datorn typ.
I min mening menlöst på ett nätagg
Om du behöver mer än 760 vet bara du, har du tänkt dig att köra värstingkort i SLI och dessutom överklocka hårt ?

Har själv ett numera gammalt AX760 i min huvud dator.
Klockrent sedan jag köpte det.

Permalänk
Medlem

500w räcker om det inte är av helt kass kvalitet. Men 650/750w är väl lämpligt om du vill hålla ljudnivån nere.

Ett alternativ. 10års garanti. Semipassivt. https://www.inet.se/produkt/6901875/evga-supernova-g3-750w

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

Corsairs AX serie börjar ju bli till åren nu (lanserades ju redan 2011), visst det är fortfarande bra nätaggregat, men nätaggregaten har blivit bättre sedan dess.

Seasonics FOCUS serie är minst lika bra (om inte bättre) till nästan halva priset, samt 10 år garanti.
Vill du dock blåsa hela din budget så satsa hellre på deras PRIME Ultra serie, gärna med "Titanium" effektivitet och 12 års garanti, bättre än så finns ju nästan inte idag.
https://www.inet.se/kategori/595/natdel-psu/593/seasonic

Hu mycket effekt du behöver så räcker ju 500-600W mer än väl för alla "konsumentsystem" så länge du bara har ett grafikkort i det, även om du överklockar rätt hårt.
Har du däremot två grafikkort så kan du behöva mer, runt 750W.

Permalänk
Medlem

Corsair RM750X V2 finns annars för 949kr just nu. RM750X V1 fick toppbetyg av Sweclockers, och V2 ska bara vara en mindre uppdatering (bokstavligt talat ).