Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawrem:

Om det är möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir nog svårt om du ska ha en hygglig dator som ska hålla några år. Skärmen i sig kan ju gå på 1500-2000:-.
I det här läget hade jag nog avvaktat och försökt få ihop en 2-3000 till innan jag köpte en komplett dator+skärm+tillbehör.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawrem:

Om det är möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,

Hade faktiskt isåfall sparat ihop en 3000kr till, blir väldigt tajt att få bra komponenter för 8000 kr med skärm, mus & tangentbord.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawrem:

Satsa absolut inte på den, inte värd alls.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Begagnat alla dagar i veckan, eller öka budgeten med 5K! Går att hitta riktiga fynd ibland på Sweclockers marknad.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawrem:

Skulle absolut inte köra på det paketet tyvärr, även om jag förstår att du skulle föredra så lågt pris som möjligt. Begagnade datorer rekommenderas starkt i prisklassen, särskilt om skärm och annan kringutrustning måste ingå.

Exempel på hur marknaden för "nya" datorer i praktiken funkar. Siffrorna är helt random, men speglar ändå verkligheten.
Dator för 5k - Ger 1% prestanda
Dator för 8k - Ger 5% prestanda
Dator för 10k - Ger 20% prestanda
Dator för 12k - Ger 50% prestanda
Dator för 15k - Ger 100% prestanda

Som du säkert förstår, ju högre budget ju mer prisvärd blir den till en viss nivå. Risken med för låg budget är framförallt att datorn kommer behövas byta ut inom en ganska snar tid. Samtidigt som datorer med "riktig" budget kan hålla hur länge som helst. Min dator från 2012 är (med viss uppgradering) fortvarande fullt aktuell.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag tycker att denna är rätt schysst.
I5 8400, 1050ti och 256gb ssd med windows och allt
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
7990kr på rea nu
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag hade också rekommenderat att hålla utkik här på SweC-marknaden efter begagnade datorer.

Annars så kommer man inte ifrån att en dator i delar ger allra mest för pengarna, och som @Shooto Great sa så är det verkligen lite Lego över att sätta ihop sin egen dator. Se det som en mor-och-son-övning!
Gjorde en snabb lista över en så bra dator så nära budget som möjligt: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3674146&view=l. Som andra nämnt så är det verkligen svårt att få in en hel speldator på 8000, och denna går lite över.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk

Jag skulle säga att 8k är en väligt tajt budget som det tidigare nämts.

runt 13-14000kr får du en riktigt bra dator monterad och klar med skärm! utan större kompromisser.
Så jag skulle nog sparat lite och köpt ordentligt på en gång

glöm inte att du handlar fraktfritt från Inet som medlem på Sweclocekers och om du köper delar "löst" vilket är mest prisvärt så finns Denna tråd att fråga om någon vänlig själ vill hjälpa att montera i ditt län:)

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

@Sawrem

för att få en ok spelupplevelse är det nog beg. som gäller
finns många här på swec-marknaden som säljer hela kit & uppgraderingspaket

det någon nämnde tidigare om hjälp vid bygge var denna del på forumet
#17444486

var i Sverige är du bosatt?
om du ger folket info om max-budget (som du gjort) och även nämner att allt ska ingå (skärm,headset.mus och komplett dator) och att begagnat är ok så finns många hjälpsamma personer här på forumet som söker och ger förslag ^^

får man även veta vilken del av Sverige du bor kan man även tipsa om delar lokalt & folk som hjälper till att bygga om det skulle behövas

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Inaktiv

För 8000 är det nog bättre med en laptop. Får in ett 1050 Ti i den budgeten iaf.
T ex https://www.dustinhome.se/product/5011060495/gaming-fx553ve-g...

Permalänk
Medlem

@Sawrem:
Har följt tråden sedan tidigare idag men är på jobbet och har lite svårt att svara.

Som många andra säger så tycker jag också att du skall satsa på begagnat i första hand.
Han fyller 13 och spelar en del lite enklare spel (förutom Battlefront som är (eller snarare kan bli) hur tungt som helst).

Konsol spelar han redan men vill börja spela lite PC med vännerna. Med 8,000 för dator och kringutrustning så är det en utmaning och man måste göra kompromisser (det har ju redan framgått). Skärm, tangentbord och mus kan du få nytt för 2,000kr. Det ger en dator för 6,000kr.
Sedan vet man ju aldrig hur "kräsen" man är som yngre tonåring heller. Någon av vännerna har någonting jättecoolt och då vill man ha samma eller ännu bättre?

Jag tycker att det tips du fick här tidigare om den begagnade datorn som säljs här på forumet verkade vara bra för det priset. Det är i stil med vad du efterfrågar (säger jag utan att ha sett eller provat datorn förstås).

Liksom AkUs skrev ovan så hjälper även jag gärna till om du bor i Skåne/Halland/Blekinge. Åker gärna och kontrollerar en begagnad dator till dig eller så har jag lite kontakter som jobbar med datorförsäljning i mellersta Skåne som kanske har någonting billigt och bra på lager?

Lycka till med köpet!

Permalänk
Medlem

@Sawrem:

intressant övning! Jag tolkar din fråga som "vad kan jag köpa idag som kommer vara ok/bra idag och inte pengar i sjön om några år".

I mitt inlägg kommer jag att gå ifrån det som hittills presenterats och försöka förklara mina val. Valen är baserade på att det skall ge en ok upplevelse idag (dock inte utan kompromisser), gå att uppgradera utan att behöva byta ut och kunna utgöra en bra grund om ett intresse skulle odlas.

Så som paketet utformas kommer priset bli något över 8000:-, men det kommer gå att vara lite sparsam, även om det inte rekommenderas. Jag har jämfört priser på komplett.se.

Chassi+nätagg. Valfritt ATX-chassi som ser snyggt ut för ca 500:- + 650w agg från Corsair.

CPU+GPU: AMD 2400G. Detta är en kompromiss, men också det billigaste sättet att klara Roblox, Fortnite, Overwatch och Star Wars Battlefront I 1080p på någon detaljnivå. Går att uppgradera med ett grafikkort när budget/intresse medger. Det kommer släppas bättre processorer till moderkortet i 2-3 år till, så när han är 17 kommer han lätt kunna byta processor mot något riktigt kraftfullt om han vill.
Moderkort: Det billigaste X470-mobo som finns, ca 1500:-. X470 är den senaste och mest kraftfulla styrkretsen för AMDs moderkort. Vald för att det följer med StoreMI, vilket inte betyder så mycket nu, men kanske om 2-3 år. Borgar också för lite mer påkostade komponenter och bättre kompatibilitet framöver.

RAM: 8GB 3000MHZ CL15, ca 1400:-. Bra minne kan ge bättre prestanda. 3000MHZ CL15 är en bra avvägning mellan pris och prestanda.

HDD/SSD: En 2TB HDD kostar strax under 700:-, en riktigt snabb 256GB M.2 SSD kostar detsamma. I kombination med StoreMI kommer dessa tillsammans bli en riktigt trevlig kombination, men det puttar kostnaden till ca 9k. Själv skulle jag köpa en SSD nu och mer lagring senare om/när det behövs.

Windows 10 home OEM ca 1100:-

Skärm: Finns flera runt 22-24 rum och "1080p" -upplösning, gärna med "freesync", I spannet 1000-1400:-. Billigast på komplett var ca 1400, vilket gjorde att det drog iväg lite, men det finns alternativ på prisjakt.

Totalt ca 9200:- med skärm från komplett.

Vill du minska kostnaden kan du (alla priser ungefärliga och baserade på komplett.se)
Välja annan Skärm, 200:-
Bara ta en Hårddisk: 700:-
Välja billigare hårddiskar (men ha 1 snabb och en stor, hälften så stora) 400:-
Ta det billigaste ATX-chassit, ca 100:-.

Personligen skulle jag nog välja bort 2TB-disken och sikta på en sådan till Jul (tills dess klarar ha sig!) och sedan se om det inte borde gå ändå, beroende på skärm och chassi.

Uppgraderingar:
Till Jul: Hårddisk
Nästa jul: grafikkort ca 1500-2000:-
Födelsedag, 8 GB minne
Jul om 2 år: en R5-R7 Cpu.

Allt i paketet borde vara relativt aktuellt tills dess och endast Cpu behöver bytas på vägen.

Permalänk
Medlem

Scenariot som TS beskriver är mycket vanligt.
Hade det inte varit så att grabben redan hade en konsol skulle en sådan helt klart kunna rekommenderas i samma läge.
Det ger en hyfsad spelupplevelse utan alltför stor insats.

Till andra som tänker i samma banor (spel till barnen): Krävs det inte uttryckligen dator så köp ingen sådan!
Ska man satsa på speldator får man vara beredd på att det kostar, tyvärr mer än de flesta är villiga att betala.

Om man snålar för mycket på fel saker kan det istället ge problem som i längden ökar totalkostnaden.
Har man tålamod och inte behöver sakerna direkt kan man få ihop ett hyfsat system genom att pricka in olika prissäkningar/reor, men det kräver ju även kunskapen att veta vad man ska ha.

Några övergripande saker som bör vara grunden i alla system idag, oavsett om det är speldator el inte:
-SSD som systemdisk
-Minst 8 GB minne
-Minst 24" skärm
-Nätagget bör hålla god kvalitet, dvs spara inte främst på detta.

Just nätagget (i många fall även moderkortet) är något det sparas på i "Elgiganten-datorer", vilket kan få konsekvenser i form av bristande stabilitet el hållbarhet.
Har man otur där kan man behöva byta ut stora delar av systemet efter mindre än 2 år.

Köper man en dator som knappt duger idag, så kommer den att vara hopplöst efter om 2-3 år.
För en dator som ska användas för spel är det fördelaktigt om det finns möjlighet att byta ut grafikkortet mot ett nytt om något år. Det går oftast inte om nätagget precis är dimensionerat efter befintlig konfiguration.

Som många andra också sagt lär det bli väldigt svårt att få ihop en någorlunda dator med den budgeten.
En beg dator med väl valda uppgraderingar är nog bästa valet om budgeten är som den är, men då gäller det ju att hitta lämplig dator..

Permalänk
Medlem

Var i Sverige bor ni? Finns säkert någon här som kan hjälpa er bygga ihop delarna. Och beroende på var i landet kanske också har några delar att bidra med, t.ex en skärm som inte används längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@Sawrem:

intressant övning! Jag tolkar din fråga som "vad kan jag köpa idag som kommer vara ok/bra idag och inte pengar i sjön om några år".

I mitt inlägg kommer jag att gå ifrån det som hittills presenterats och försöka förklara mina val. Valen är baserade på att det skall ge en ok upplevelse idag (dock inte utan kompromisser), gå att uppgradera utan att behöva byta ut och kunna utgöra en bra grund om ett intresse skulle odlas.

Så som paketet utformas kommer priset bli något över 8000:-, men det kommer gå att vara lite sparsam, även om det inte rekommenderas. Jag har jämfört priser på komplett.se.

Chassi+nätagg. Valfritt ATX-chassi som ser snyggt ut för ca 500:- + 650w agg från Corsair.

CPU+GPU: AMD 2400G. Detta är en kompromiss, men också det billigaste sättet att klara Roblox, Fortnite, Overwatch och Star Wars Battlefront I 1080p på någon detaljnivå. Går att uppgradera med ett grafikkort när budget/intresse medger. Det kommer släppas bättre processorer till moderkortet i 2-3 år till, så när han är 17 kommer han lätt kunna byta processor mot något riktigt kraftfullt om han vill.
Moderkort: Det billigaste X470-mobo som finns, ca 1500:-. X470 är den senaste och mest kraftfulla styrkretsen för AMDs moderkort. Vald för att det följer med StoreMI, vilket inte betyder så mycket nu, men kanske om 2-3 år. Borgar också för lite mer påkostade komponenter och bättre kompatibilitet framöver.

RAM: 8GB 3000MHZ CL15, ca 1400:-. Bra minne kan ge bättre prestanda. 3000MHZ CL15 är en bra avvägning mellan pris och prestanda.

HDD/SSD: En 2TB HDD kostar strax under 700:-, en riktigt snabb 256GB M.2 SSD kostar detsamma. I kombination med StoreMI kommer dessa tillsammans bli en riktigt trevlig kombination, men det puttar kostnaden till ca 9k. Själv skulle jag köpa en SSD nu och mer lagring senare om/när det behövs.

Windows 10 home OEM ca 1100:-

Skärm: Finns flera runt 22-24 rum och "1080p" -upplösning, gärna med "freesync", I spannet 1000-1400:-. Billigast på komplett var ca 1400, vilket gjorde att det drog iväg lite, men det finns alternativ på prisjakt.

Totalt ca 9200:- med skärm från komplett.

Vill du minska kostnaden kan du (alla priser ungefärliga och baserade på komplett.se)
Välja annan Skärm, 200:-
Bara ta en Hårddisk: 700:-
Välja billigare hårddiskar (men ha 1 snabb och en stor, hälften så stora) 400:-
Ta det billigaste ATX-chassit, ca 100:-.

Personligen skulle jag nog välja bort 2TB-disken och sikta på en sådan till Jul (tills dess klarar ha sig!) och sedan se om det inte borde gå ändå, beroende på skärm och chassi.

Uppgraderingar:
Till Jul: Hårddisk
Nästa jul: grafikkort ca 1500-2000:-
Födelsedag, 8 GB minne
Jul om 2 år: en R5-R7 Cpu.

Allt i paketet borde vara relativt aktuellt tills dess och endast Cpu behöver bytas på vägen.

Detta var ett bra och väl genomtänkt inlägg. Jag stödjer Gruarns idéer och tror detta kan vara en bra lösning för din son. Tusenlappen extra är värd att spara in och lägga på datorn om alls möjligt. Den datorn kommer inte att klara av de senaste spelen på högre inställningar (medium eller low är mer troligt) men det är inte hela världen. Som en 20 någonting man med ett intresse för att spela på pc och med en rätt bra dator själv sätter jag ofta inte grafiken på bästa möjliga i multiplayerspel. Det ger ofta "snygga" effekter att ha allt på Ultra men det gör det ofta svårare att se sina fiender. Tänkte det som ett argument om det kommer fram att kompisarna har bättre datorer.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeiman:

Detta var ett bra och väl genomtänkt inlägg. Jag stödjer Gruarns idéer och tror detta kan vara en bra lösning för din son. Tusenlappen extra är värd att spara in och lägga på datorn om alls möjligt. Den datorn kommer inte att klara av de senaste spelen på högre inställningar (medium eller low är mer troligt) men det är inte hela världen. Som en 20 någonting man med ett intresse för att spela på pc och med en rätt bra dator själv sätter jag ofta inte grafiken på bästa möjliga i multiplayerspel. Det ger ofta "snygga" effekter att ha allt på Ultra men det gör det ofta svårare att se sina fiender. Tänkte det som ett argument om det kommer fram att kompisarna har bättre datorer.

Här sade du något smart som jag också tänkte på.
Min pappa datorerna till mig när jag var liten, första två datorerna var nästan bortkastade pengar eftersom inget annat gjordes än att spela och då kostade paketen nästan 20.000kr, och eftersom jag inte förstod engelskan så bra att börja ändra inställningar (var rädd att förstöra spelet) så lät jag alla spel vara på original inställningar medan jag spelade på betydligt bättre hårdvara än kompisarna - visst det påverkade inte mig, men inte så att kompisarna upplevde spelen sämre på sina maskiner heller. Då kostade mina saker på mitt skrivbord över dubbla än vad mina vänners - men inget vi märkte av i den åldern ändå.
Att du köper en medioker dator nu, på budget, så antar jag att all uppgradering idag är dag och natts skillnad för honom.
Sen när han blivit 15 år och förstått vad datorn handlar om mer, så kan man uppgradera till något bättre och då finns även förståelse att inte göra misstag och förstå VARFÖR man vill ha något dyrare.

tidigare i tråden nämndes:
https://www.sweclockers.com/marknad/156129-speldator-med-gami...
Bra dator ifall du bor i malmö eller i närheten.
men tipset är begagnat och se till att CPU är OK i alla fall sedan grafikkort till födelsedag/jul

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Sawrem:

Hej,
Kan tyvärr inget om ”denna värld” men vill ge vår son en bra gaming dator. Har heller inte en obegränsad budget så det som gäller är bra gaming till så bra peng som möjligt. Jag behöver köpa alla tillbehör också, så gärna paket. Har inget emot begagnat så länge det inte är för gammalt, vill att det ska fungera för honom ett tag.
Tacksam för all hjälp!

Jag tycker inte att man skall hålla på och bygga själv om man inte kan och dessutom inte är intresserad. Det kan bli trist om det är fel på något och sånt händer ju i bland när man håller på med sånt här.

Har man en gammal dator så kan man ju alltid använda den gamla skärmen, musen tangentbordet. har själv kört på en razermus i över tio år. En ok skärm men enklare går ju på 2000 kr tangentbord 500- Mus 500... ungefär om man kör på budget.

Passa på senare på någon rea i höst eller så kan grabben få en ny riktigt fin klapp till Jul eller om allt inhandlas på mellandagsrean under tiden kan man läsa på lite om vad man ska ha och lite sånt.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Tack alla fantastiska människor för hjälpen! Jag har lärt mig massor men kan verkligen ingenting om det här. Kommer vara svårt att köpa begagnat för då behöver man kunna mer men mina pengar kommer inte att räcka till det jag vill ge honom. Var helt inne på stationär men funderar nu på bärbar... Men stort tack! Vilken kunskap ni sitter på, kan villigt erkänna att jag är avundsjuk 😜. Nu återstår bara massor av funderingar för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawrem:

Tack alla fantastiska människor för hjälpen! Jag har lärt mig massor men kan verkligen ingenting om det här. Kommer vara svårt att köpa begagnat för då behöver man kunna mer men mina pengar kommer inte att räcka till det jag vill ge honom. Var helt inne på stationär men funderar nu på bärbar... Men stort tack! Vilken kunskap ni sitter på, kan villigt erkänna att jag är avundsjuk 😜. Nu återstår bara massor av funderingar för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!
Det är en djungel det här. Om ni ändå kollar lite på begagnat så får ni jättegärna skicka mig ett PM eller liknande om det är någon särskild annons ni vill ha hjälp att "analysera". Lycka till!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawrem:

Tack alla fantastiska människor för hjälpen! Jag har lärt mig massor men kan verkligen ingenting om det här. Kommer vara svårt att köpa begagnat för då behöver man kunna mer men mina pengar kommer inte att räcka till det jag vill ge honom. Var helt inne på stationär men funderar nu på bärbar... Men stort tack! Vilken kunskap ni sitter på, kan villigt erkänna att jag är avundsjuk 😜. Nu återstår bara massor av funderingar för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Dela med dig om generellt bostadsområde så kan säkert några av oss se om vi hittar några fynd i närheten. (man vet aldrig!)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Är budgeten 8000 med skärm så är nog begagnat bäst. minne och grafikkort är extremt dyra nu och även övriga delar är hyfsat dyra pga dollarkursen.

Men köp inte för 8000 då, utan lägg er på 4-5000 kr och byt dator om ett par år om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawrem:

Tack alla fantastiska människor för hjälpen! Jag har lärt mig massor men kan verkligen ingenting om det här. Kommer vara svårt att köpa begagnat för då behöver man kunna mer men mina pengar kommer inte att räcka till det jag vill ge honom. Var helt inne på stationär men funderar nu på bärbar... Men stort tack! Vilken kunskap ni sitter på, kan villigt erkänna att jag är avundsjuk 😜. Nu återstår bara massor av funderingar för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom datorn är för gaming satsa på stationär.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Dela med dig om generellt bostadsområde så kan säkert några av oss se om vi hittar några fynd i närheten. (man vet aldrig!)

Vi bor i Sundsvall, så begagnad eller någon som kan hjälpa till att bygga skulle hjälpa oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle ringa denna person:
https://www.blocket.se/vasternorrland/Gamingdator___144hz_ska...
Be om att få provspela på datorn kan vara ett tips.
Där får du med en relativt kraftfull dator och en spelskärm, samt kringutrustning inom budget.
Bor tillochmed i Sundsvall.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Hej,

Rekommenderar att kolla "Köp och Sälj" här på forumet, där får du mest för pengarna.
Nu spelar din son inga krävande spel, så du kommer nog undan med att köpa ett färdigt system med din budget från en butik också. Det länkades tidigare här ett komplett system för 6000 som jag tror hade fungerat för spelen sonen spelar idag.

Bygga dator själv är verkligen inga svårigheter, det svåra är eventuell felsökning eller dylikt när den väl är färdigbyggd. Om sonen eller du inte är relativt kunniga inom felsökning utav datorer så skulle jag köpa färdigt, begagnat eller nytt.

Annars tummen upp till en mor som försöker ta reda på en massa nytt i outforskade forum, väldigt fint av dig. Lycka till!

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Ja 8000kr var inte lätt (har inte följt hela tråden men gjorde mig ett försök ändå).
Kräver dock att man bygger själv eller hittar någon som kan hjälpa en med det.

Baserat på Sweclockers test (kolla: 17-22 för de spel de testar i3 8100+1030 vs ryzen 2400g)
https://www.sweclockers.com/test/25196-amd-ryzen-5-2400g-och-...

Jag tryckte med en i3 8100 då den ser ändå ut att göra ett ok jobb i 1080p, tror ju inte han blir besviken av att få en komplett dator precis. Om man ger den ett kraftfullare grafikkort så kommer alla hans spel funka bra. Men för 8000kr så får det för stunden bli ett Nvidia 1030 (begagnat grafikkort för 1000kr så blir det absolut bättre prestanda):
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11633606/

SSD tex är ju önskvärt för att minska laddningstider. Men får nog bli julklapp eller något isåfall.
Mer Ramminne kommer nog behövas också + grafikkort när han får för sig att spela tyngre spel.
Mycket beror ju på intresse osv.
Min första dator, där var det mycket kompromisser.....(AMD Athlon 2400+, 512mb ramminne, 40gb hdd, Geforce 4 eller 5)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05: Den där skulle jag också kolla upp

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawrem:

Vi bor i Sundsvall, så begagnad eller någon som kan hjälpa till att bygga skulle hjälpa oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla det Monkey skrev, dator paket med alla tillbehör.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimemy:

Jag tycker att denna är rätt schysst.
I5 8400, 1050ti och 256gb ssd med windows och allt
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
7990kr på rea nu
Skickades från m.sweclockers.com

De har även en laptop med 1050ti 4gb modell och en 8 trådars intel cpu för 8990kr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...