Postnord-avgift, trotts avtal med wish?

Permalänk

Postnord-avgift, trotts avtal med wish?

Hej,

Ingen har nog missat att postnord har ett avtal som är klubbat och klart med Wish, om att det wish säljer ska vara inklusive moms samt postnords hanteringsavgift. Detta står även på wish när man beställer att det inkluderas i beloppet.

Jag har beställt efter detta avtal genomfördes, men ändå fick jag idag ett sms från postnord att jag måste betala hanteringsavgiften på 75kr + moms för varan för att ens få hämta ut den.

Hur kan detta komma sig?
Någon mer som råkat ut för samma sak?
Vad kan man göra?

Jag tänker inte betala moms + avgifter en gång till!

Permalänk
Medlem

Ring o prata med idioterna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Har inte läst något beslut att Wish kommer inkludera postnords avgift. Moms ska betalas till Wish i samband med köp. Men Postnords hanteringsavgift har jag då aldrig läst ska inkluderas i avtalet med Wish. Bara läst att Postnord kommer basera hanteringsavgiften på den volym som ankommer så att det blir max 75kr.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av IMPANI:

Har inte läst något beslut att Wish kommer inkludera postnords avgift. Moms ska betalas till Wish i samband med köp. Men Postnords hanteringsavgift har jag då aldrig läst ska inkluderas i avtalet med Wish. Bara läst att Postnord kommer basera hanteringsavgiften på den volym som ankommer så att det blir max 75kr.

Vad jag uppfattat så inkluderas även hanteringsavgiften! Har dock inte källa för tillfället, får kolla upp de!

Prenumererar inte, så kan ej läsa artikeln!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Vad jag uppfattat så inkluderas även hanteringsavgiften! Har dock inte källa för tillfället, får kolla upp de!

Prenumererar inte, så kan ej läsa artikeln!

Hela poängen är väl att avgiften inkluderas?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

"För alla beställningar som läggs hos e-handelsplattformen Wish från klockan 18.00 den 14 juni 2018 kommer moms att betalas vid köptillfället. För dessa försändelser behöver inte moms, momshanteringsavgift eller andra tillkommande avgifter betalas när försändelsen anländer till Sverige."

Så har du beställt före eller efter denna tidpunkt?

Permalänk

Jag har beställt från wish dock bara en kortlek men utan några kostnader från postnord. Alltså efter att postnord och wish började sitt nya sammarbete.

Permalänk
Medlem

Kan bli fel ibland, ring och prata med deras fina kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Har inte läst något beslut att Wish kommer inkludera postnords avgift. Moms ska betalas till Wish i samband med köp. Men Postnords hanteringsavgift har jag då aldrig läst ska inkluderas i avtalet med Wish. Bara läst att Postnord kommer basera hanteringsavgiften på den volym som ankommer så att det blir max 75kr.

Lul du är rolig du. Om någon annan betalar in momsen, varför ska då postnord ta någon avgift ?
Tack du gjorde min kväll.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av IMPANI:

"För alla beställningar som läggs hos e-handelsplattformen Wish från klockan 18.00 den 14 juni 2018 kommer moms att betalas vid köptillfället. För dessa försändelser behöver inte moms, momshanteringsavgift eller andra tillkommande avgifter betalas när försändelsen anländer till Sverige."

Så har du beställt före eller efter denna tidpunkt?

Jag beställde mitt första den 20 Juni, dvs efter!

Permalänk

Antar jag får kontakta postnord kundservice helt enkelt!

Permalänk
Inaktiv

Det är inte en siffra rätt hos Wish, jag har kollat en hel del varor och beloppen stämmer inte alls, fattar inte överhuvudtaget hur någon kan handla från den där plattformen, rena skiten ju, men det är en annan femma.

Moms ska betalas på hela beloppet ink frakt på alla varor oavsett belopp, + att du ska betala tull på vissa varor, och tullsatserna styrs av tariffer som finns att tillgå hos tullverket, och det är inte en siffra rätt hos wish

Permalänk
Skrivet av Rickykling:

Hej,

Ingen har nog missat att postnord har ett avtal som är klubbat och klart med Wish, om att det wish säljer ska vara inklusive moms samt postnords hanteringsavgift. Detta står även på wish när man beställer att det inkluderas i beloppet.

Jag har beställt efter detta avtal genomfördes, men ändå fick jag idag ett sms från postnord att jag måste betala hanteringsavgiften på 75kr + moms för varan för att ens få hämta ut den.

Hur kan detta komma sig?
Någon mer som råkat ut för samma sak?
Vad kan man göra?

Jag tänker inte betala moms + avgifter en gång till!

Det är samma för mig jag beställde den 18juni alltså 4 dagar efter det skulle vara "ordnat och bekymmers fritt" och efter ett argt mejl till Wish som jag ifrågasatte skiten så bad dom att få en kopia på mejl/sms/fakturan.. Jag skickade den och då hänvisade dom bara till posten..

Dom hade iof 2 alternativ om jag inte vill kontakta postnord.. 1 betala avgiften (kom ihåg att vi inte kommer kunna betala tillbaka avgiften) eller 2 låt den vara tills den skickas tillbaka och då be dom ta bort fakturan..
jag mejlade iaf postnord och påpekade att jag givetvis INTE kommer betala detta igen och dom kan skicka tillbaka den redan nu om det ska vara sånt tjorv.

verkar som att informationen om "klistermärke" på paketen att moms är betalt kanske inte nått till alla försäljare då det enbart står "gift" på mitt paket.

Skrivet av Rickykling:

Vad jag uppfattat så inkluderas även hanteringsavgiften! Har dock inte källa för tillfället, får kolla upp de!

Prenumererar inte, så kan ej läsa artikeln!

Blockera kakor så kan du se dn

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk

Samma sak har hänt mig. Bestälde den 15:e
USB-kabel för 29kr.
Posten vill ha tot. 89kr
Wish har skickat ärendet vidare till någon som har hant om dessa ärenden.....
Postnord har ej svarat ännu på mail

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Lul du är rolig du. Om någon annan betalar in momsen, varför ska då postnord ta någon avgift ?
Tack du gjorde min kväll.

Jadu för att moms och hanteringsavgift är inte samma sak? Moms är mervärdesskatt och hanteringsavgiften är ju en administrationsavgift. Köper du något utanför EU som skickas med DHL så betalar du en tilläggsavgift som startar från 25kr + moms. Avgift som ska täcka införtullning och tulldeklaration av ditt paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Jadu för att moms och hanteringsavgift är inte samma sak? Moms är mervärdesskatt och hanteringsavgiften är ju en administrationsavgift. Köper du något utanför EU som skickas med DHL så betalar du en tilläggsavgift som startar från 25kr + moms. Avgift som ska täcka införtullning och tulldeklaration av ditt paket.

Men vad är det du inte fattar ?
Du betalar 75kr i hanteringsavgift när Postnord betalar in momsen.
Nu när Wish betalar in momsen istället ska du INTE betala 75kr extra till postnord.
Sen har DHL inget med detta att göra så vet inte varför du drar upp dem.
Det är ingen raketforskning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Jadu för att moms och hanteringsavgift är inte samma sak? Moms är mervärdesskatt och hanteringsavgiften är ju en administrationsavgift. Köper du något utanför EU som skickas med DHL så betalar du en tilläggsavgift som startar från 25kr + moms. Avgift som ska täcka införtullning och tulldeklaration av ditt paket.

Dumt att betala en momshanteringsavgift när Postnord inte hanterar momsen

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Jadu för att moms och hanteringsavgift är inte samma sak? Moms är mervärdesskatt och hanteringsavgiften är ju en administrationsavgift. Köper du något utanför EU som skickas med DHL så betalar du en tilläggsavgift som startar från 25kr + moms. Avgift som ska täcka införtullning och tulldeklaration av ditt paket.

Hanteringsavgiften är en kostnaden du betalar för det administrativa arbete Postnord lägger ner för att betala in momsen på paketet. Ett arbete som är mer tidskrävande än vad man tror.
Den lösning Postnord nu har med Wish innebär att det istället är Wish (som vilket annat svensk företag som helst) som ansvarar för att momsen blir applicerad och betald.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Antar jag får kontakta postnord kundservice helt enkelt!

hej! kolla andra kina paket tråden. jag har skrivit lite där redan agående detta. du får kontakta wish och bevisa att du fått avgift på ditt wish paket, så långt har jag kommit. fick detta svar av postnord:
tack för ditt mail!

Då det inte går att avgöra om denna försändelse är skickad ifrån Wish har jag ingen möjlighet att ta bort moms eller avgift ifrån din försändelse. Jag ber dig kontakta avsändaren i detta ärende. För att få din försändelse vidare hanterad och skickad till dig behöver du betala in moms och hanteringsavgift på moms.postnord.se

Om du har fler frågor eller funderingar ring gärna till vår kundtjänst på 0771 33 33 10 eller
besök moms.postnord.se - Kundservice - Chatt - för att chatta med oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattromaniac:

Samma sak har hänt mig. Bestälde den 15:e
USB-kabel för 29kr.
Posten vill ha tot. 89kr
Wish har skickat ärendet vidare till någon som har hant om dessa ärenden.....
Postnord har ej svarat ännu på mail

detta kommer du få till svar av postnord: de totalvägrar så nu är vårat enda hopp wish kudtjänst.

tack för ditt mail!

Då det inte går att avgöra om denna försändelse är skickad ifrån Wish har jag ingen möjlighet att ta bort moms eller avgift ifrån din försändelse. Jag ber dig kontakta avsändaren i detta ärende. För att få din försändelse vidare hanterad och skickad till dig behöver du betala in moms och hanteringsavgift på moms.postnord.se

Om du har fler frågor eller funderingar ring gärna till vår kundtjänst på 0771 33 33 10 eller
besök moms.postnord.se - Kundservice - Chatt - för att chatta med oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Dumt att betala en momshanteringsavgift när Postnord inte hanterar momsen

Skrivet av Cenorida:

Hanteringsavgiften är en kostnaden du betalar för det administrativa arbete Postnord lägger ner för att betala in momsen på paketet. Ett arbete som är mer tidskrävande än vad man tror.
Den lösning Postnord nu har med Wish innebär att det istället är Wish (som vilket annat svensk företag som helst) som ansvarar för att momsen blir applicerad och betald.

Hörrni det är fortfarande PostNord som importdeklarerar varan, men det är självklart (avgiften) inbakat i tjänsten Wish ska använda sig av. Wish betalar för både moms och (en mindre) speditionsavgift, och PostNord importdeklarerar varorna vid gränsen, men har redan fått betalt och behöver bara skanna en extra etikett istället för att göra allt manuellt. När Wish inte faktiskt gör sin del så får ni nog lov att betala och reklamera kostnaden till Wish kundtjänst, även om det blir en högre kostnad än varan ni beställt de får lov att ersätta. Fortfarande kunden som är importör av varan.

Permalänk
Medlem

SÅ nu fattar postnord vad som gäller,, jag fick ju dock själv skicka skärmdumpar på varan jag köpt med datum osv

Hejsan!
Tack för ditt mejl.

Vi ser att det blivit något fel och har nu annullerat avgiften. Paketet kommer att skickas så fort det är klart i hanteringen.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag!
För fortare hantering så hänvisar vi er vänligen till vår chatt som ni hittar på: moms.postnord.se, den är öppen mellan 8.00 - 19.00 alla vardagar.

Med vänlig hälsning
Mimmie Andersson

Permalänk
Medlem

@Grindaa: Gäller bara att Wish betalar då

Permalänk

@Grindaa:
Fick faktiskt svar idag
De sa att paketet inte var märkt att det kom från wish...
Men de bad om ursäkt och jag behövde inte betala!
Blev lätt förvånad, får se om det kommer nu bara

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattromaniac:

@Grindaa:
Fick faktiskt svar idag
De sa att paketet inte var märkt att det kom från wish...
Men de bad om ursäkt och jag behövde inte betala!
Blev lätt förvånad, får se om det kommer nu bara

Vad sa du till Postnord för att få dom att ta bort avgiften?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv

Alla "säljare" på Wish har inte implementerat avgiften på deras sida, därav Postnord avgiften.
Så gnäll på säljaren!

Permalänk
Medlem

@muSashi: de vägrade ju först, sa att jag måste betala och sen kontakta säljaren, då sa jag att nej jag tänker inte betala och då skickade typ 10st mobil screenshots, på alla kvitton osv osv, sen fick jag det svaret på mejlen idag.

Permalänk

@muSashi: Skrev bara att jag handlat efter de nya reglerna

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem

Bara så ni vet. Ni kommer inte undan 75kr i tullavgift när ni beställer ifrån Wish (från ICKE EU). Det har PostNord skrivit till mig i ett svar på mitt mail till dem då jag ifrågasatte avgiften. Det är en dålig nyhet. Momsen ni betalar är när ni betalar med Klarna betalningstjänst då ni handlar ifrån Wish är importmoms. (vet ej vad det innebär i detalj).

-Dags att skippa att handla ifrån Kina och utanför EU!! Vi får vänta och hoppas att något EU-land kan märka om frakten från ett icke-EU land och vi på så sätt slipper PostNord och Svenska tullens "knäppa" avgifter. Har ni redan beställt något från Wish och väntar på det så är det bara att "gilla läget". Betala tullavgift eller låt varan gå tillbaks till säljaren.