Europaparlamentet röstar nej till förslag om hårdare upphovsrättsregler på webben

Permalänk
Melding Plague

Europaparlamentet röstar nej till förslag om hårdare upphovsrättsregler på webben

Nyligen röstade Europaparlamentet om förslaget om hårdare upphovsrättsregler på webben. En majoritet röstade emot direktivet, vilket innebär att det ska diskuteras på nytt senare under året.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hallelujah!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Fan vad nice! Hoppas det håller hela vägen nu

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Där ser man. Verkar som vissa har förnuftet intakt ändå.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Trodde jag aldrig, var beredd på ett ja. FInns lite hopp iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vad då diskuteras igen senare under året?! Det verkar aldrig som de kan ta ett slutligt beslut.

Är det ner röstat så är det!!!

Deras röstning betyder inget om det inte är ett slutligt beslut, varför ens rösta om det ska tas upp igen?!

Det som kommer att hända nu är att UFOna som hittade på detta i första hand får chans att omformulerar samma förslag så det inte låter lika illa men ändå är exakt samma sak bara för att få igenom det.

De kan till och med skala ner förslaget till något nästan oskyldigt för att få igång projektet med massa finstilt om att det kan expanderas i framtiden vid behov vilket blir exakt samma sak fast det tar ett par år längre att genomföra.

Vi kan inte acceptera övervakning av internet i EU eller världen för den delen, även i den minsta formen, för har det väl börjat så är det så lätt att bara expandera dessa små projekt till jätte övervakningsmaskiner som är ostoppbara.

BIG BROTHER händer inte över natt utan de kommer smyga sig på oss genom massa små oskyldiga övervakningssystem, som ovetande medborgare till en början godkänner för att det tror att det kommer göra deras värld säkrare. MEN en dag kommer alla dessa små system börja länkas samman och växa utan för allas kontroll och oundvikligt börja missbrukas i olika syften av dem som vill ta makten genom att kontrollera och övervaka människor.

Tro mig när jag säger att dessa människor redan finns överallt i vårt samhälle, de som vill ta makt genom att kontrollera och övervaka andra människor, och får de ett riktig övervakningssystem kommer de dras dit som flugor till skit och bli ostoppbara.

Alla som då motsäger sig det här enorma övervakningssystemet kommer ses som fiender eller terrorister mot deras så kallade "demokrati" och systemet kommer då användas för att slå ner människor som inte vill bli övervakade.

Då sitter vi verkligen i skiten med krig som enda utväg!

------------------
Det roliga är nu att det sitter folk o skrattar åt det jag skriver men låt mig påminna om att första världskriget startades av EN ENDA PERSON som avrättade en annan och helt plötsligt var en värld i krig och miljontals dog, tror inte att någon då heller trodde att det skulle kunna hända så lätt.

SHIT HAPPENS WHEN YOU LEAST EXPECT IT! Titta bara på hur vi fick en "President" Trump

Trump Warns NATO Allies to Spend More on Defense, or Else

Permalänk
Avstängd

''back to the drawing board.''

Nej, det ska eldas upp och aldrig komma på tal igen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Det är för väl att förslaget röstades ner. Om det hade gått igenom så hade det varit en katastrof. Dels hade förtroendet för EU fått sig ännu en törn, och dels hade det spätt på känslan att man kan köpa sig EU-direktiv med rätt sorts plånbok, vilket är vidrigt ur ett demokratiskt perspektiv. Sagan är inte slut än, men det här kapittlet har i alla fall fått ett lyckligt slut

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Tumme upp

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Vad då diskuteras igen senare under året?! Det verkar aldrig som de kan ta ett slutligt beslut.

Är det ner röstat så är det!!!

Deras röstning betyder inget om det inte är ett slutligt beslut, varför ens rösta om det ska tas upp igen?!

Tänk till nu lite... det har ju blivit genomröstat en gång tidigare, med ditt tankesätt hade vi inte ens fått denna chansen att vända det initiala beslutet. Detta är fördelen med byråkrati, det går långsamt men det ses till att minimalt med dumma beslut går igenom sista instans.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Är inte Artikel 11 bra från Sweclockers sida? I dag kan ju en tekniksida X skriva "enligt sweclocker.com så har detta hänt... blablabla" och få massa klick/läsare, utan att behöva direkt-länka till Sweclockers. D.v.s. sweclockers.com tappar potentiella läsare till deras artiklar.
Med denna lag så skulle alltså sidor betala för att kunna citera, länka eller återge material som sweclockers.com producerat, eller har jag fått det hela om bakfoten?

Permalänk
Medlem

Bra början, men det är som sagt inte över än.
Viktigt att fortsätta och kontakta MEPs med synpunkter osv tills nästa röstning.

Permalänk
Avstängd

Så det kommer diskuteras ändä tills någon form av lag röstas igenom?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alotiat:

Är inte Artikel 11 bra från Sweclockers sida? I dag kan ju en tekniksida X skriva "enligt sweclocker.com så har detta hänt... blablabla" och få massa klick/läsare, utan att behöva direkt-länka till Sweclockers. D.v.s. sweclockers.com tappar potentiella läsare till deras artiklar.
Med denna lag så skulle alltså sidor betala för att kunna citera, länka eller återge material som sweclockers.com producerat, eller har jag fått det hela om bakfoten?

https://www.sweclockers.com/nyhet/25968-rykte-microsoft-andro...

Tycker du att SweClockers bör betala The Verge för att SweClockers har publicerat den nyhetsartikeln?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Samtliga av Sveriges partier och representanter ska ha röstat nej. Känns som att det finns lite vett här iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Är inte Artikel 11 bra från Sweclockers sida? I dag kan ju en tekniksida X skriva "enligt sweclocker.com så har detta hänt... blablabla" och få massa klick/läsare, utan att behöva direkt-länka till Sweclockers. D.v.s. sweclockers.com tappar potentiella läsare till deras artiklar.
Med denna lag så skulle alltså sidor betala för att kunna citera, länka eller återge material som sweclockers.com producerat, eller har jag fått det hela om bakfoten?

Skulle gissa att SweClockers länkar betydligt fler källor än dom skapar Oavsett är hela principen med att generiska headlines och länkar skulle ha något copyright-värde i sig vidrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

dels hade det spätt på känslan att man kan köpa sig EU-direktiv med rätt sorts plånbok, vilket är vidrigt ur ett demokratiskt perspektiv.

De som jag sett som varit FÖR lagförslagen ser det som att nuvarande lagar gynnar Google och liknande storföretag som använder andras upphovsrättsskyddade material för att tjäna pengar utan att de (ofta mycket mindre och fattigare) upphovspersonerna får någonting.

Jag är inte för lagarna, men det är lite lustigt hur bägge sidorna tycker att de kämpar mot rika storföretag för att värna om enskilda människors rättigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Är inte Artikel 11 bra från Sweclockers sida? I dag kan ju en tekniksida X skriva "enligt sweclocker.com så har detta hänt... blablabla" och få massa klick/läsare, utan att behöva direkt-länka till Sweclockers. D.v.s. sweclockers.com tappar potentiella läsare till deras artiklar.
Med denna lag så skulle alltså sidor betala för att kunna citera, länka eller återge material som sweclockers.com producerat, eller har jag fått det hela om bakfoten?

En andel av de artiklar som sweclockers skapar baseras på andra artiklar, så länkskatten skulle göra att sweclockers tappar pengar på alla klick på dessa artiklar.

Något annat att tänka på är att google vägrar betala skatt för deras nyhetsinsamlingar, så hej då till en stor del reklamintäkter från sökningar.

Detta har redan prövats i tyskland och spanien, där alla nyhetssidor online led/lider av förluster pga länkskatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Så det kommer diskuteras ändä tills någon form av lag röstas igenom?

Nej. Om det inte går igenom i september så förkastas hela förslaget.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Samtliga av Sveriges partier och representanter ska ha röstat nej. Känns som att det finns lite vett här iaf.

Antingen insåg dom hur dumt detta lät eller så funkade mailen som folk skrev

Själv skickade jag mail till var och en av partierna (alla representanter i partierna iaf) med info om varför jag tyckte både 11 och 13 är en dålig ide i sin nuvarande form.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Inte bara jag som var dryg, gnäll kan ge resultat om tillräckligt många klagar.

"Det är alltid roligt med brev från engagerade medborgare och jag hoppas att jag nedan ska kunna ge några svar och klargöranden med anledning av ditt brev. Eftersom jag i skrivande stund har tagit emot över 16 000 brev så hoppas jag att du förstår att jag bara har möjlighet att svara med ett standardbrev, jag ber därför om ursäkt på förhand om det är några särskilda frågeställningar eller argument som du hade i ditt brev som jag inte besvarar eller tar upp här och att jag sannolikt inte kommer att kunna svara på eventuella följdfrågor. Jag ska dock försöka klargöra min syn på frågan så mycket som möjligt."

Permalänk
Medlem

Känns som att detta är vår tids tredje världskrig, kriget om friheten på nätet. Jävla storföretag och lobbyister som ska försöka äga allting. Ner med dom bara!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

https://www.sweclockers.com/nyhet/25968-rykte-microsoft-andro...

Tycker du att SweClockers bör betala The Verge för att SweClockers har publicerat den nyhetsartikeln?

Ja det kanske inte är en helt orimlig tanke. Är väl i just de sammanhangen som det verkar ganska rimligt.
Att om man tänkt tjäna pengar på att använda andras upphovsrättsskyddade material så får man ge lite till skaparen.

I praktiken vet jag inte om det är så hållbart om det inte gäller globalt. Men tanken att man betalar andra för deras kreationer om man själv tänkt tjäna pengar på detta är väl knappast hårresande.

Edit:
Aja. Det här gör väl inte att jag är för förslaget i sin helhet. Men ditt specifika exempel tycker jag inte är så fel

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

De som jag sett som varit FÖR lagförslagen ser det som att nuvarande lagar gynnar Google och liknande storföretag som använder andras upphovsrättsskyddade material för att tjäna pengar utan att de (ofta mycket mindre och fattigare) upphovspersonerna får någonting.

Jag är inte för lagarna, men det är lite lustigt hur bägge sidorna tycker att de kämpar mot rika storföretag för att värna om enskilda människors rättigheter.

Det du nämner måste väl ändå kunna gå som "fair use"? Dessutom... Om man länkar till någon så ger man ju dem cred, och förmodligen trafik till sin sida, så att se det som att någon utnyttjas är ju bara gnäll. Men självklart måste man tala om vem som är orginalskapare av innehållet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skrämmande jämnt resultat... Fan hoppas dom inte lyckas fiffla till det ändå på den andra omröstningen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det kanske inte är en helt orimlig tanke. Är väl i just de sammanhangen som det verkar ganska rimligt.
Att om man tänkt tjäna pengar på att använda andras upphovsrättsskyddade material så får man ge lite till skaparen.

I praktiken vet jag inte om det är så hållbart om det inte gäller globalt. Men tanken att man betalar andra för deras kreationer om man själv tänkt tjäna pengar på detta är väl knappast hårresande.

Edit:
Aja. Det här gör väl inte att jag är för förslaget i sin helhet. Men ditt specifika exempel tycker jag inte är så fel

Var går då gränsen för att kunna kräva betalt?
Kan en tidning publicera en debattartikel som svarar på en debattartikel i en annan tidning?
Kan en tidning rapportera om ett utspel av ett parti eller företag utan att vara rädda att det dimper ner en faktura?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det du nämner måste väl ändå kunna gå som "fair use"? Dessutom... Om man länkar till någon så ger man ju dem cred, och förmodligen trafik till sin sida, så att se det som att någon utnyttjas är ju bara gnäll. Men självklart måste man tala om vem som är orginalskapare av innehållet.

Fair use är ett koncept i USA. Inte i EU eller Sverige.

Permalänk
Avstängd

En liten vinst men känns som det kommer igen med samma skit i en annan form tills det går igenom och är dags att göra Sverige självständigt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

http://www.votewatch.eu/en/term8-european-parliament-latest-v...

Här kan ni se vilka som röstade för förslaget och glöm inte att rösta i nästa EU val.

Permalänk
Medlem

Ingen borde bugande och med mössa i hand tacka EU för att de inte förstörde internet.