Antagen till två YH-utbildningar, tips och hjälp?

Permalänk
Medlem

Ska man vara extrem kan man säga att allt finns på nätet. Nästan oavsett utbildning. Fast klart det underlättar med labb för många saker så man inte behöver stå för kostnaden själv.

Undrar själv om nya nichade KY-utbildningar har nån framtid. Ta IoT utbildningen som exempel.
Vid sökande av första jobb kan man råka ut för konkurrens av nyexade hög- eller civil- ingenjörer. Vet inte hur stor löneskillnaden är (klart de senare förväntar sig mer efter ett par år... men vem gör inte det?) Och till att börja med verkar inte skillnaden så stor i kostnad, men i kunskap är de det. När det gäller .NET ser jag iaf en möjlighet.

Vill man senare göra karriär som nått annat än att koda så räcker ofta inte en KY.
Men allt är inte heller svart eller vitt!

Permalänk
Medlem

Men precis. Sen bara för att man läser YH 2 år eller KTH 3-5år betyder inte att man har läst klart för livet.
Bara o sätta sig på skolbänken igen när det behövs oavsett om man är 20 eller 40.
Har gärna läst 5 år inom IT på universitet men det är så många andra parametrar att ta med: livssituation, familj, ekonomi, mål, tidigare erfarenheter framför allt.

Skrivet av riche:

Ska man vara extrem kan man säga att allt finns på nätet. Nästan oavsett utbildning. Fast klart det underlättar med labb för många saker så man inte behöver stå för kostnaden själv.

Undrar själv om nya nichade KY-utbildningar har nån framtid. Ta IoT utbildningen som exempel.
Vid sökande av första jobb kan man råka ut för konkurrens av nyexade hög- eller civil- ingenjörer. Vet inte hur stor löneskillnaden är (klart de senare förväntar sig mer efter ett par år... men vem gör inte det?) Och till att börja med verkar inte skillnaden så stor i kostnad, men i kunskap är de det. När det gäller .NET ser jag iaf en möjlighet.

Vill man senare göra karriär som nått annat än att koda så räcker ofta inte en KY.
Men allt är inte heller svart eller vitt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk

tekniskt basår vs dessa yh utbildningar? trodde inte jag skulle komma in på basåret men fick besked idag, men 6 år vs 2 år studier och jag är 31 år så hur ska man resonera nu?

Permalänk

Det blev iot för mig. Verkar väldigt intressant och sitter just nu och leker med arduino
Jag tycker personligen att c# och java utbildningarna verkar otroligt tråkiga, men smaken e olika. Lycka till alla som ska plugga/pluggar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BondLimpan:

tekniskt basår vs dessa yh utbildningar? trodde inte jag skulle komma in på basåret men fick besked idag, men 6 år vs 2 år studier och jag är 31 år så hur ska man resonera nu?

Jag hade kört på den tvååriga! Du kommer regna i jobberbjudanden ändå, men jag skulle ta inrådan från andra att satsa på nätverkande och en hel del självstudier så kommer det gå galant sen för dig.

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk

Jag läste en 1 ½ årig utbildning inom programmering för 3 år sedan, hade jobb innan examen. Släng iväg frågor här eller på PM om det är något specifikt du undrar över

Permalänk

@Rockybruz: vart läste du då om man får fråga? funderar själv på att göra det men känns som att alla utbildningar börjar på hösten och då är man redan för sent ute :/

Permalänk

- Systemutvecklare IoT, dels för att det är nytt och så entreprenöriellt (eget ord?!).

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Skrivet av HarreBarre:

@Rockybruz: vart läste du då om man får fråga? funderar själv på att göra det men känns som att alla utbildningar börjar på hösten och då är man redan för sent ute :/

Nackademin i Stockholm De brukar ha vissa utbildningar som har förlängt ansökningsdatum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Rockybruz:

Jag läste en 1 ½ årig utbildning inom programmering för 3 år sedan, hade jobb innan examen. Släng iväg frågor här eller på PM om det är något specifikt du undrar över

Bumpar lite i denna gamla tråd!

Sitter just nu i en liknande sits som TS och många andra, där jag försöker hitta en utbildning som känns rätt för mig. Rockybruz, minns du vad din utbildning hette exakt? Och vilken typ av programmering var kursen inriktad på?

Permalänk
Skrivet av Zebrastrype:

Bumpar lite i denna gamla tråd!

Sitter just nu i en liknande sits som TS och många andra, där jag försöker hitta en utbildning som känns rätt för mig. Rockybruz, minns du vad din utbildning hette exakt? Och vilken typ av programmering var kursen inriktad på?

EPiServer-uteckling eller något sånt hette utbildningen. Episerver är ett CMS som är byggt i .NET. Idag jobbar jag inte med det utan mer generellt som .NET utvecklare. Har du fler frågor är det bara att fråga på

Permalänk
Medlem

Jag studerar andra terminen på Webbutveckling .NET CMS på Nackademin, bara att PMa eller svara här om ni har frågor angående utbildning.

@Rockybruz Kul, då kanske vi haft samma lärare

Permalänk
Skrivet av Rockybruz:

EPiServer-uteckling eller något sånt hette utbildningen. Episerver är ett CMS som är byggt i .NET. Idag jobbar jag inte med det utan mer generellt som .NET utvecklare. Har du fler frågor är det bara att fråga på

Skrivet av zaibuf:

Jag studerar andra terminen på Webbutveckling .NET CMS på Nackademin, bara att PMa eller svara här om ni har frågor angående utbildning.

Härligt, då frågar jag er båda på samma gång!

Vad var det som fick er att välja just denna utbildning? Krävs det några särskilda förkunskaper eller kan vem som helst "komma in i det", så att säga? Hade ni intresse/erfarenhet av programmering och dylikt sedan innan?

Zaibuf, du som går utbildningen just nu - Hur är tempot? Stressigt eller "normalt"?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Zebrastrype:

Härligt, då frågar jag er båda på samma gång!

Vad var det som fick er att välja just denna utbildning? Krävs det några särskilda förkunskaper eller kan vem som helst "komma in i det", så att säga? Hade ni intresse/erfarenhet av programmering och dylikt sedan innan?

Zaibuf, du som går utbildningen just nu - Hur är tempot? Stressigt eller "normalt"?

Tack på förhand!

Kom i kontakt med programmering via ett sommarjobb, blev förälskad och sökte. Man var tvungen att ha programmering A men jag läste det via en ”preparandkurs” på Nackademin. Typ 4 måndagar i rad innan intagningsprovet.

Hade inte intesset innan direkt men hade pillat lite med HTML och CSS.

Tempot var högt, många som hoppade av för att det gick för fort fram. 8-16 fem dagar i veckan men det var helt klart värt det. Älskar mitt jobb idag, sen att det är bra betalt är bara en bonus 🙃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zebrastrype:

Härligt, då frågar jag er båda på samma gång!

Vad var det som fick er att välja just denna utbildning? Krävs det några särskilda förkunskaper eller kan vem som helst "komma in i det", så att säga? Hade ni intresse/erfarenhet av programmering och dylikt sedan innan?

Zaibuf, du som går utbildningen just nu - Hur är tempot? Stressigt eller "normalt"?

Tack på förhand!

Jag hade jobbat sex år i vården och var allmänt less på att arbeta kvällar, nätter och helger. Har två barn och kände att det inte höll längre.
Datorer har varit en naturlig del av mitt liv sedan jag var barn, så har väl alltid haft ett intresse för IT men inte arbetat med det. Så jag hörde mig för med bekanta, där några arbetar som utvecklare och rekommenderade mig att testa. Hade ingen erfarenhet alls av programmering mer än att jag suttit lite med HTML och CSS men det kallar jag inte programmering.

Så jag började på våren med Visual Studio och gjorde lite tutorials i C# och testade även på Java, fastnade dock mer för C# och valde att fokusera på det.
Läste Programmering 1 på distans via NTI för att få behörighet, blev klar strax före sista ansökningsdagen. Då jag visste att jag ville hålla på med C# så ville jag välja en .NET utbildning, de flesta jag hitta var inom frontend eller Java. Så det stod mellan webbutveckling och .NET mot Sharepoint och jag tyckte webbutveckling lät mer intressant.

Ända förkunskaperna som krävs är gymnasiebetyg, Matte B & Programmering 1.
Sen var det bra att göra antagningsprovet, då var det en del om Matte, Svenska, Engelska och Programmering.

Tror inte söktrycket var hårt, vår klass var inte full utan det var flera som stod som reserv som kom in också och det blev ändå platser kvar för att vissa i reservlistan inte kom på uppropet.

Angående tempot kan jag säga att första kursen var stenhård, var lektioner fyra-fem dagar i veckan 8-16 med åtta inlämningsarbeten varav alla utom ett var grupparbeten.
Hört nu i efterhand att kursen var medvetet upplagd på det viset för att se vilka som har rätt mentalitet och vilka som ger upp. Men var också väldigt lärorikt, jag hade turen att jag hade förberett mig mycket innan och jag skulle rekommendera det samma, tror jag satt och kodade åtminstone 1-2 timmar varje dag under hela sommaren, vilket gjorde att de första 2-3 veckorna var mest repetition för mig, vilket också var givande.

Efter den kursen tycker jag personligen att det varit rätt lugnt tempo, jag har alltid haft 1-2 veckor kvar av kursen då jag är klar med alla inlämningsarbeten och väntar bara på tentan. Men det beror på hur man är som person, jag är rätt så lättlärd och förstår ganska snabbt då jag läser och ser exempel, men jag lägger också ner mycket tid på att koda då jag verkligen vill lyckas och inte gå tillbaka till vården

Tror det är endast 4-5 personer hoppat av sen utbildningen började. Åldern är väldigt varierande, men skulle gissa på att medelåldern är runt 27-28 (jag själv är 30). De flesta inkl. mig själv är personer som har viss arbetslivserfarenhet och vill byta inriktning.

Känner nu att jag bara rabblar på, hoppas du fått ut något av det. Är det något du undrar mer om eller som verkar oklart så är det bara att fråga igen