Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Tack! Tveksam om jag kan offra två portar. Kör uplink samt fem poe-enheter på den. Börjar bli trångt.

Jag sitter i samma sits. Är inte riktigt beredd att offra två extra portar för detta. Förhoppningsvis har nästa USG en SFP-port och då skall jag köra på den.

Permalänk
Medlem

Någon som kör Telia ip-tv in på unifi switch och har löst problemet med att man ser typ 100 clienter på den porten, jag vill helst inte fylla min topology med massor med skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Någon som kör Telia ip-tv in på unifi switch och har löst problemet med att man ser typ 100 clienter på den porten, jag vill helst inte fylla min topology med massor med skräp.

Jag har lagt mitt inkommande internet på ett Vlan only. Jag kan inte se att det registreras något onödigt i min mgmt konsoll.

Visa signatur

I7 4790K | 16 gb | Gigabyte 980 | 1TB Evo 840 | Node 304 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vongen:

Jag har lagt mitt inkommande internet på ett Vlan only. Jag kan inte se att det registreras något onödigt i min mgmt konsoll.

Internet ger inga konstiga klienter, bara IP-Tv.
Jag har lagt IP-Tv på port 23 vlan only med igmp påslaget.
Jag ser runt 100 klienter på den porten vilket gör att vill man titta på topologi kartan med klienter så blir det bara rörigt.

Permalänk

Jag har ett lite lurt problem som jag inte råder bot på. Har en USG som kör två subnät och det rullar som det ska mellan dom förutom en sak. Tidigare kunde jag styra min smart TV med en app på telefonen och nu hittar inte telefonen min TV längre.

Båda ligger i samma nät (även om det inte borde spela någon roll) TVn är trådad medans mobilen är trådlås.

Har en chromecast som kör wifi också men den hittar min dator utan problem, dom är i olika nät.

Någon som har en aning om varför?

Config: https://pastebin.com/681TaJuJ

Permalänk
Medlem

Go kväll ! Har nyas köpt en AP AC PRO för att förbättra nätverket jag har med min nuvarande AP AC LITE , men efter en del krångel med att programmera en raspi med cloud key kontroller , så försöker jag förstå hur jag ska få in min AP AC lite att giftas in utan att behöva konfa om allt som redan är anslutet till den och få min AP AC PRO Under samma Ssid ?
Har ni några bra förslag ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Am86:

Go kväll ! Har nyas köpt en AP AC PRO för att förbättra nätverket jag har med min nuvarande AP AC LITE , men efter en del krångel med att programmera en raspi med cloud key kontroller , så försöker jag förstå hur jag ska få in min AP AC lite att giftas in utan att behöva konfa om allt som redan är anslutet till den och få min AP AC PRO Under samma Ssid ?
Har ni några bra förslag ?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade du inte din lite redan i en controller eller vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillefisk:

Hade du inte din lite redan i en controller eller vadå?

Nej jag hade lite ensam i nätverket fram tills i går när jag fick igång controllern

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Am86:

Nej jag hade lite ensam i nätverket fram tills i går när jag fick igång controllern

Skickades från m.sweclockers.com

om du inte haft den tillsammans med en controller innan (bara scannat till mobil-appen antar jag?) så kan det ju inte vara mycket inställningar du blir av med av att bara reseta och adoptera om den?

edit:

Skrivet av Am86:

så försöker jag förstå hur jag ska få in min AP AC lite att giftas in utan att behöva konfa om allt som redan är anslutet till den

Du vill alltså inte behöva ansluta alla klienter manuellt till accesspunkten igen om jag förstått rätt? Då är det ju bara sätta samma SSID och lösenord så ansluter klienterna igen som om ingenting hänt

Skrivet av Am86:

och få min AP AC PRO Under samma Ssid ?

sätt samma SSID och lösenord på PRO som på Lite men sätt accesspunkterna på olika kanaler

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

om du inte haft den tillsammans med en controller innan (bara scannat till mobil-appen antar jag?) så kan det ju inte vara mycket inställningar du blir av med av att bara reseta och adoptera om den?

edit:
Du vill alltså inte behöva ansluta alla klienter manuellt till accesspunkten igen om jag förstått rätt? Då är det ju bara sätta samma SSID och lösenord så ansluter klienterna igen som om ingenting hänt

sätt samma SSID och lösenord på PRO som på Lite men sätt accesspunkterna på olika kanaler

Stämmer hade bars scannat lite:en

Satte ssid till samma på PRO som jag hade på lite sen nolla jag lite och la in den med controllern.

När jag bara hade PRO aktiv fick jag rätt dåliga hastigheter på 5hz fick 34/67 en meter ifrån PRO
Har bara en cat6 kabel in i PRO men det ska väll inte påverka så pass ?

Edit: har 100/100 fiber

Edit 2: nu är PRO helt död , testat nya kablar från switch till Poe injektorn och nya kabel från Poe till PRO men den är helt död..

Testade samma kablar till lite så vet att dom funka , händer inget när jag trycker eller håller inne reset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Am86:

Stämmer hade bars scannat lite:en

Satte ssid till samma på PRO som jag hade på lite sen nolla jag lite och la in den med controllern.

När jag bara hade PRO aktiv fick jag rätt dåliga hastigheter på 5hz fick 34/67 en meter ifrån PRO
Har bara en cat6 kabel in i PRO men det ska väll inte påverka så pass ?

Edit: har 100/100 fiber

Edit 2: nu är PRO helt död , testat nya kablar från switch till Poe injektorn och nya kabel från Poe till PRO men den är helt död..

Testade samma kablar till lite så vet att dom funka , händer inget när jag trycker eller håller inne reset

Skickades från m.sweclockers.com

Lyser den inget alls? Isf om den är ny är det bara att kontakta Ubiquiti. Men lyser den något så kolla här: https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/204910134-UniFi-LED-C... och se vilken som stämmer så kan vi nog hjälpa mer.

Permalänk

Unifi - Internet/TV/Tele i en kabel

Hej
Jag har försökt läsa igenom tråden för att kunna få hjälp med mitt "problem" men känner att jag behöver ställa en fråga enl mina förutsättningar:

Jag får in fiberanslutningen till kontoret i vårt fristående garage. Där sitter "fiberswitchen" en Raycore RC-CP9. (valfri-port-lösning).

Ett uttag från Raycore'n är i nuläget kopplad till en USG, vidare till en Unifi Switch 8-150W. Vid ett tidigare tillfälle då jag dränerade om la vi ner 25 meter 25 mm PEM slang mellan huset och garaget, så en nätverkskabel går in i huset den vägen till en Unifi Switch 8 60 W och sen vidare till ett par Unifi AP's och annat.

Har nu tänkt att även ha möjlighet till uttag för TV och telefoni inne i huset, och visst då kan jag dra in tre olika nätverkskablar och få det att funka.

Men kan jag få det att fungera (Internet/TV/Tele) genom att använda den (enda) befintliga nätverks-kabeln från Unfi-switchen i garaget in till switchen i huset genom att använda mig av VLAN och sånt.

Jag har nu internet (250/100) och ip-telefoni via Telia. För eventuell fiber-TV i huset hade jag tänkt ändra mitt Parabol-ViaSat till Fiber-ViaSat. Nätet är ett Skanova/Zitius/Zmarket-nät.

Till switchen i garaget är i nuläget kopplat: en CloudKey, en WD NAS, två UVC-G3, en NVR (Linux-server) och en AP-AC Lite + kabel till switch i huset.

Tack på förhand för era lösningar!

/Urban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quattro71:

Hej
Jag har försökt läsa igenom tråden för att kunna få hjälp med mitt "problem" men känner att jag behöver ställa en fråga enl mina förutsättningar:

Jag får in fiberanslutningen till kontoret i vårt fristående garage. Där sitter "fiberswitchen" en Raycore RC-CP9. (valfri-port-lösning).

Ett uttag från Raycore'n är i nuläget kopplad till en USG, vidare till en Unifi Switch 8-150W. Vid ett tidigare tillfälle då jag dränerade om la vi ner 25 meter 25 mm PEM slang mellan huset och garaget, så en nätverkskabel går in i huset den vägen till en Unifi Switch 8 60 W och sen vidare till ett par Unifi AP's och annat.

Har nu tänkt att även ha möjlighet till uttag för TV och telefoni inne i huset, och visst då kan jag dra in tre olika nätverkskablar och få det att funka.

Men kan jag få det att fungera (Internet/TV/Tele) genom att använda den (enda) befintliga nätverks-kabeln från Unfi-switchen i garaget in till switchen i huset genom att använda mig av VLAN och sånt.

Jag har nu internet (250/100) och ip-telefoni via Telia. För eventuell fiber-TV i huset hade jag tänkt ändra mitt Parabol-ViaSat till Fiber-ViaSat. Nätet är ett Skanova/Zitius/Zmarket-nät.

Till switchen i garaget är i nuläget kopplat: en CloudKey, en WD NAS, två UVC-G3, en NVR (Linux-server) och en AP-AC Lite + kabel till switch i huset.

Tack på förhand för era lösningar!

/Urban

Jodå, det låter som du kan lösa detta med vlan. Men du behöver nog ge lite mer info.

Men troligen kan du skapa ett stumt vlan i unfi kontrollern och sätta på de portar du behöver. Koppla en ny kabel från fiber switchen till en ledig port i 8-150W för IPTV. Om du har fler switchar som inte kan vlan kanske du behöver ersätta dem eller dra kabel där.

Permalänk
Skrivet av varget:

Jodå, det låter som du kan lösa detta med vlan. Men du behöver nog ge lite mer info.

Vilken ytterligare info behöver ni?

Skrivet av varget:

Men troligen kan du skapa ett stumt vlan i unfi kontrollern och sätta på de portar du behöver. Koppla en ny kabel från fiber switchen till en ledig port i 8-150W för IPTV. Om du har fler switchar som inte kan vlan kanske du behöver ersätta dem eller dra kabel där.

Vad är ett ”stumt” vlan?
Jag har bara Unifi-switchar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Quattro71:

Har du en iptelefonibox?
Har du ett vanligt telefon nät hemma?
Har du fler switchar som du vill ha IPTV på?

Ett stumt vlan är ett vlan som inte routas eller får IP adresser. Utan tanken är du kopplar det till tjänstedelaren så går det utanför din router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

@Quattro71:

Har du en iptelefonibox?
Har du ett vanligt telefon nät hemma?
Har du fler switchar som du vill ha IPTV på?

Ett stumt vlan är ett vlan som inte routas eller får IP adresser. Utan tanken är du kopplar det till tjänstedelaren så går det utanför din router.

Satt också och funderade vad ett stumt vlan är och mina kollegor har inte hört termen förut.

VLAN är VLAN, sen om du kör DHCP på det eller har en Layer3 switch/router som skickar trafik mellan VLAN är ju en sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Satt också och funderade vad ett stumt vlan är och mina kollegor har inte hört termen förut.

VLAN är VLAN, sen om du kör DHCP på det eller har en Layer3 switch/router som skickar trafik mellan VLAN är ju en sak.

Intressant, du fick mig att börja fundera på varför jag använder det uttrycket. Inte helt säker vart jag fått det i från. Men jag använder termen när vlanet inte ska kommunicera med nått annat, har du nån bättre term för det?

Loggade in i kontrollern och ser att unifi kallar det "vlan only"

Permalänk
Skrivet av varget:

@Quattro71:

Har du en iptelefonibox?
Har du ett vanligt telefon nät hemma?
Har du fler switchar som du vill ha IPTV på?

Ett stumt vlan är ett vlan som inte routas eller får IP adresser. Utan tanken är du kopplar det till tjänstedelaren så går det utanför din router.

Hallo igen,
Jag har en IP-telefonibox Tiglin HG351
https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-bredbandst...
Jag kapade av kablarna till det gamla telennätet när jag skulle sätta in ett nytt fönster och kablarna gick rakt igenom där fönstret skulle sitta Det är väl en switch till att börja med som ska kunna sprida IP-TV.

Ska försöka sammanfatta vad jag kommit fram till så här långt:
Jag skapar två nya nätverk i controllern med VLAN only. Ett för Tele och ett för IP-TV.
Två portar i första switchen konfigurerar jag för användning med dessa nätverk.
Jag kopplar tvä nätverkskablar från Raycore (fiberswitch, mediakonverter eller vad den nu kallas) till dessa VLAN-portar på switchen.
Men sen då? Jag är novis på detta med VLAN å sånt. (Däremot har jag använt Unifi sedan 2013). Hur konfigurerar jag utgående port på switchen för att få internet, tv och tele i samma kabel till nästa switch? Behöver jag inte göra något kanske?
Men i nästa switch så måste jag återigen sätta VLAN-nätverken på de utgående portarna till tele och tv.

Permalänk
Medlem

@Quattro71:

Om du kickar på switchen, sen en specifik port så kan du välja vilket vlan som ska vara där
Typ såhär

Om allt är unifi så lägger den till vlanen på alla switchar, och alla länkar mellan switcharna borde automatiskt få "all" så du behöver bara välja rätt vlan på access porten mot TV-/Teleboxen

Permalänk
Skrivet av varget:

@Quattro71:

Om allt är unifi så lägger den till vlanen på alla switchar, och alla länkar mellan switcharna borde automatiskt få "all" så du behöver bara välja rätt vlan på access porten mot TV-/Teleboxen

Kanon! Jag ska försöka testa med telefonin under helgen. Tack.

Permalänk
Medlem

Seriekoppla Unifi AP - Samt fråga ang PoE

Hej på er!

Jag har tidigare installerat en Unifi AP AC Pro hemma hos svärfar. Nu har han fyllt år och jag tänkte köpa en Unifi AP AC Lite för att bättra på hans trådlösa täckning något. Nu till frågorna.

1. Kan jag koppla vidare en kabel från AP AC Pro'n vidare till nästa AP? Eller behöver den kopplas direkt till routern?

2. Om svaret på fråga 1 är JA - Kommer jag behöva köra en PoE-adapter till andra ap'n också? eller kan den matas via första AP'n?

Tack på förhand

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

@KruXen: PRO har passthrough av ethernet, men ej ström. Så du behöver en PoE injector efter Pro.

Permalänk
Medlem

@Am86: funkar inte pron alls?

Det ska räcka med att sätta kabel mellan PoE och accesspunkten. Notera att du måste använda "MAIN" på PRO.

Lyser den inget alls? Testa klicka reset på injectorn då. PRO ha en 48v injector, så du kan ej använda LITE injector på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@KruXen: PRO har passthrough av ethernet, men ej ström. Så du behöver en PoE injector efter Pro.

Tack för bra svar. Då har jag koll på hur jag skall göra

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk

Hej ! Jag är helt ny i unifi och skulle behöva lite hjälp. Jag har precis fått hem en USG , switch 8 port 60w och 2 st ap lite. Tidigare har jag haft en gammal timecapsule som nu gått sönder. Min dator är en macbook utan ethernet-uttag som jag har laddat ner unifi-controller på.
Jag förstår inte riktigt hur jag ska börja och i vilken ordning för att få igång detta, när jag inte kan koppla in en nätverkssladd från dator till switch eller USG. Väldigt tacksam för svar eller nån guide om det finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidhenry:

Hej ! Jag är helt ny i unifi och skulle behöva lite hjälp. Jag har precis fått hem en USG , switch 8 port 60w och 2 st ap lite. Tidigare har jag haft en gammal timecapsule som nu gått sönder. Min dator är en macbook utan ethernet-uttag som jag har laddat ner unifi-controller på.
Jag förstår inte riktigt hur jag ska börja och i vilken ordning för att få igång detta, när jag inte kan koppla in en nätverkssladd från dator till switch eller USG. Väldigt tacksam för svar eller nån guide om det finns?

Hej
Kan du på något sett få en nätverksanslutning med din dator nu?
För om du tänkte köra kontroller lokalt så för första uppstarten av AP behövs lankabel då de söker efter kontroller där.

Annars kan du confa upp dem med en app i telefon men då får du mer begränsade möjligheter.

Permalänk

@SNorkSWE: Tack ! Jag har ju tyvärr inget lanuttag på min macbook där jag vill ha kontrollern. Jag kan ju fixa fram en pc imorn med lanuttag men jag fattar det som att då hamnar kontrollern på den? Kan man confa upp det med en telefon för att sedan få över det till kontrollern på mac?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidhenry:

@SNorkSWE: Tack ! Jag har ju tyvärr inget lanuttag på min macbook där jag vill ha kontrollern. Jag kan ju fixa fram en pc imorn med lanuttag men jag fattar det som att då hamnar kontrollern på den? Kan man confa upp det med en telefon för att sedan få över det till kontrollern på mac?

Du bör ju inte ha en trådlös anslutning till Kontrollen, jag kan inte heller svara på om det ens fungerar med det gör det nog.
Jag föreslår att du skaffar en CK eller en raspberry pi billigt sett att få en kontroller.

Ja man kan ha kontrollern på en enhet och sedan en annan, men det är bökigt, man får migrera sin config finns inbyggd funktion för det i unifi.

När man har en USG så skulle i alla fall jag vilja ha min kontroller igång hela tiden då den loggar data och visar i fina grafer

Permalänk

@SNorkSWE: Ok jag förstår. Men om jag skaffar mig en Cloudkey idag. Löser det själva problemet med att sätta upp grejerna? Trots att jag inte har lan ut från min dator. Hur kommer jag åt eller hittar min Cloudkey?

Permalänk
Medlem

För att få igång en USG så underlättar det om man har kabel.

Egentligen måste allt bara vara på samma nät, USG har ip .1, din CK har .20 och din dator kan du ge .21
Då kan CK prata med USG och dator. Då kan du komma åt CK, konfa up en site där och borde kunna adopta USG. När USG är igång och du har en DHCP server, sätt dator på DHCP och starta upp din switch samt accesspunkter. Då borde alla få adress av USG och du kan adopta dom i CK.