Processor blir väldigt varm, väldigt fort

Permalänk
Medlem

Processor blir väldigt varm, väldigt fort

Jag har monterat en i5 8600 med en Be Quiet Pure Rock Slim.

Vid maxbelastning av alla sex kärnor går processorn upp till 85°C på 2-3 sekunder. Däremot verkar den inte throttla utan ligger på 3,9GHz som om jag inte missförstått är max turbo-boost vid full belastning.
Så fort jag slutar belasta den sjunker den och på ett par sekunder ner till en idle temp på ~35°C.

Är detta normalt med en så liten kylare eller är någonting galet?

Nått som känns väldigt lurt är om jag "trycker ner" kylaren lite sjunker temperaturen till 78-79°C och går direkt upp till 84-85°C igen när jag släpper.
Kan det vara push-pinnarna som inte ger tillräckligt med tryck?
Är kylpastan dålig? Jag gjorde en grej som jag misstänker är långt ifrån optimalt. Efter att jag monterat kylaren kom jag på att jag ville ha den åt andra hållet så jag lossade den och monterade igen med samma kylpasta.

Kan det rent utav vara en dålig CPU? Jag köpte den i fyndhörnan och måste säga att jag inte var 100% nöjd med hur den såg ut när den kom.

Trots att CPUn är så varm så känns inte kylaren varmare än i idle vilket gör att jag misstänker att det finns problem i värmeöverföringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Jag har monterat en i5 8600 med en Be Quiet Pure Rock Slim.

Vid maxbelastning av alla sex kärnor går processorn upp till 85°C på 2-3 sekunder. Däremot verkar den inte throttla utan ligger på 3,9GHz som om jag inte missförstått är max turbo-boost vid full belastning.
Så fort jag slutar belasta den sjunker den och på ett par sekunder ner till en idle temp på ~35°C.

Är detta normalt med en så liten kylare eller är någonting galet?

Nått som känns väldigt lurt är om jag "trycker ner" kylaren lite sjunker temperaturen till 78-79°C och går direkt upp till 84-85°C igen när jag släpper.
Kan det vara push-pinnarna som inte ger tillräckligt med tryck?
Är kylpastan dålig? Jag gjorde en grej som jag misstänker är långt ifrån optimalt. Efter att jag monterat kylaren kom jag på att jag ville ha den åt andra hållet så jag lossade den och monterade igen med samma kylpasta.

Kan det rent utav vara en dålig CPU? Jag köpte den i fyndhörnan och måste säga att jag inte var 100% nöjd med hur den såg ut när den kom.

Trots att CPUn är så varm så känns inte kylaren varmare än i idle vilket gör att jag misstänker att det finns problem i värmeöverföringen.

8600 Skall köra 4.1 i turbo på alla kärnor och upp till 4.3 på en kärna.
Men vad som är relevant i det här fallet är vad du använder för att testa ?
Vissa laster är nämligen extremt tunga.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ta bort kylaren. Rensa bort pastan och applicera ny. Sätt sedan tillbaka kylaren och problemet är nog löst.

Tyckte själv att min kraken X62 var perfekt monterad men icke. Fick göra om det och då blev det fin fint trots att jag gjorde exakt samma sak igen.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

8600 Skall köra 4.1 i turbo på alla kärnor och upp till 4.3 på en kärna.
Men vad som är relevant i det här fallet är vad du använder för att testa ?
Vissa laster är nämligen extremt tunga.

Då throttlar den alltså en del och problemet är större än jag trodde :/

Jag testar med s-tui och 6 workers som i bakgrunden använder stress. Det var det enda stresstest verktyget jag hittade för Linux.
Så ett syntetisk benchmark, i system monitorn ser jag att alla kärnor belastas till 100% så jag antar att det går under "extremt tunga".

Skrivet av WCH-sopa:

Tack, de temperaturerna (utan throttling) hade jag varit ganska nöjd med. Notera dock att jag har slim versionen som passar i små chassin.

Chassit håller Posten på att köra fram och tillbaka till Örebro så testerna är utan chassi så det är väl i det närmaste optimala förhållanden...

Skrivet av Implor:

Ta bort kylaren. Rensa bort pastan och applicera ny. Sätt sedan tillbaka kylaren och problemet är nog löst.

Tyckte själv att min kraken X62 var perfekt monterad men icke. Fick göra om det och då blev det fin fint trots att jag gjorde exakt samma sak igen.

Hmm. Jag har tyvärr ingen pasta att testa med, annars hade jag absolut gjort det direkt. Kylaren hade förapplicerad pasta så jag köpte ingen. Men jag får nog köpa en tub att testa med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Ta bort kylaren. Rensa bort pastan och applicera ny. Sätt sedan tillbaka kylaren och problemet är nog löst.

Tyckte själv att min kraken X62 var perfekt monterad men icke. Fick göra om det och då blev det fin fint trots att jag gjorde exakt samma sak igen.

Yep, det räcker med att det fastnar nåt skräp i storleken någon/några tiondels mm i pastan för att det ska bli klart sämre kylning. Tänk på att ett optimalt kylpastaskikt ligger runt 0.02 mm i tjocklek.

Permalänk
Medlem

@Pie-or-paj: Köp en liten tub. "bra ha" grejor och blir max 100kr.

En klassiker:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/kylpasta...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har beställt en tub kylpasta nu. Återkommer när den är applicerad hur det ser ut då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med ny kylpasta verkar situationen bättre. Temperaturen går upp emot 80°C vid belastning av alla kärnor, men den throttlar inte. Ökningen av temperaturen är också lite långsammare vilket känns rimligt och mer som qtt iylaren faktiskt värms upp innan topptemperatur uppnås. Fortfarande inte superimponerande men jag antar att det är vad jag får räkna med med en tyst slimkylare.

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Med ny kylpasta verkar situationen bättre. Temperaturen går upp emot 80°C vid belastning av alla kärnor, men den throttlar inte. Ökningen av temperaturen är också lite långsammare vilket känns rimligt och mer som qtt iylaren faktiskt värms upp innan topptemperatur uppnås. Fortfarande inte superimponerande men jag antar att det är vad jag får räkna med med en tyst slimkylare.

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Gissar att du har auto-VCore och Auto-overclock på(kanske en Asus bräda) - de drar upp VCore onödigt mkt. Bättre att låsa VCore på typ 1.22 - 1.25 eller så

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Gissar att du har auto-VCore och Auto-overclock på(kanske en Asus bräda) - de drar upp VCore onödigt mkt. Bättre att låsa VCore på typ 1.22 - 1.25 eller så

// LZ

Bättre att justera med minus offset tills det blir instabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Gissar att du har auto-VCore och Auto-overclock på(kanske en Asus bräda) - de drar upp VCore onödigt mkt. Bättre att låsa VCore på typ 1.22 - 1.25 eller så

// LZ

Notera att det är 8600 och ej, k varianten det gäller. Samt mitt moderkort är ett B360 så ingen överklockning förekommer förutom standard tubro boost.

Jag ska testa att undervolta så fort jag får möjlighet att köra längre stabilitetstest. Lägre temperaturer och strömmförbrukning är helt klart trevligt

Skickades från m.sweclockers.com