Permalänk

Dator slutade fungera och luktade bränt

Hej

Jag spelade lite på förmiddagskvisten och märkte att frameraten gick ned en aning (kan vara spelet) men snart därpå stängde datorn av sig själv. Efter detta kände jag en bränd lukt (inte en sönderbränd) och jag dök då ned för att stänga av nätaggregatet. Efter ett par minuter testade jag att starta men det gick inte, den var inte tvärdöd dock.

Jag öppnade sedan upp chassit för att lukta mig till vart lukten kom ifrån. Min första tanke var nätaggregatet men kunde inte känna någon lukt därifrån. Lukten kom mer ifrån processorn så jag monterade bort kylaren och kollade processorn men allt såg bra ut. Värt att nämna att alla spolar på moderkortet såg bra ut vad jag kunde se.

Jag lät allt vädra en stund och sedan testade jag att sniffa igen men kunde då inte känna något förutom ifrån en av processorkylfläktarna. Kan en fläkt orsaka detta eller tror ni något annat har gått sönder?
Specs:
I5 4690k (överklockad 4,4ghz på 1,3 vcore)
Gtx 780 ( överklockad lite minne och core)
Phantek pH-tc14pe kylare
Asus z97 PRO mobo
Coolermastet v700 psu
Samsung 840 ssd

Permalänk

händer det något alls när du försöker slå igång datorn eller är det helt dött? ingen ström kommer fram etc?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Tror verkligen inte det var fläkten som luktade från början utan den började snarare lukta när den vädrat ut den brända lukten, ska vi gissa att fläkten som luktar sitter som utblås?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Det är för sent nu men när det hände ska man direkt ta ut delarna och lukta sig till vad som bränts. Mycket svårare att hitta när lukten försvunnit.

Permalänk
Skrivet av alex_farnstrom:

händer det något alls när du försöker slå igång datorn eller är det helt dött? ingen ström kommer fram etc?

Ja det kommer fram något iallafall då led på on/off knappen på chassit lyser samt dioder på moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Naga:

Tror verkligen inte det var fläkten som luktade från början utan den började snarare lukta när den vädrat ut den brända lukten, ska vi gissa att fläkten som luktar sitter som utblås?

Ja utblåsfläktar till processorkylaren. Ändå det området som luktade mest innan och efter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Det är för sent nu men när det hände ska man direkt ta ut delarna och lukta sig till vad som bränts. Mycket svårare att hitta när lukten försvunnit.

Jag försökte med det och kunde inte känna något från psun eller grafikkortet snarare området runt processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogensknug:

Ja det kommer fram något iallafall då led på on/off knappen på chassit lyser samt dioder på moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Några särskilda dioder som lyser?

kan ju kolla i manualen om någon diod indikerar något fel:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-PRO/E9062_Z97...
(17.13 MBytes)

kolla avsnitten med "onboard LEDs" och "q-code LEDs"

Edit: det kan förresten vara bra att dubbelkolla "självklarheterna" en sån här gång, se till att inte tex sladden till skärmen åkt ut eller sitter glappt efter att du stängde av nätagget.

Permalänk
Skrivet av Tauc:

Några särskilda dioder som lyser?

kan ju kolla i manualen om någon diod indikerar något fel:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-PRO/E9062_Z97...
(17.13 MBytes)

kolla avsnitten med "onboard LEDs" och "q-code LEDs"

Edit: det kan förresten vara bra att dubbelkolla "självklarheterna" en sån här gång, se till att inte tex sladden till skärmen åkt ut eller sitter glappt efter att du stängde av nätagget.

Ska kolla på det, tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tauc:

Några särskilda dioder som lyser?

kan ju kolla i manualen om någon diod indikerar något fel:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-PRO/E9062_Z97...
(17.13 MBytes)

kolla avsnitten med "onboard LEDs" och "q-code LEDs"

Edit: det kan förresten vara bra att dubbelkolla "självklarheterna" en sån här gång, se till att inte tex sladden till skärmen åkt ut eller sitter glappt efter att du stängde av nätagget.

Okej update
Utan grafikkort startar datorn men jag fick ingen bild från hdmi som sitter på mobo. Med grafikkort vill den inte starta, man hör starfrekvensen sedan ger den upp direkt. Detta med eller utan ström inkopplat till grafikkortet. Koden som jag fick från mobot var A2 ”IDE detect”, att den känner av hårddisken men bootar inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogensknug:

Okej update
Utan grafikkort startar datorn men jag fick ingen bild från hdmi som sitter på mobo. Med grafikkort vill den inte starta, man hör starfrekvensen sedan ger den upp direkt. Detta med eller utan ström inkopplat till grafikkortet. Koden som jag fick från mobot var A2 ”IDE detect”, att den känner av hårddisken men bootar inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste ta bort grafikkortet HELT. Bios bruka vara inställd på att inte ge bild så länge det sitter ett separat grafikkort. Dessutom kan den fortsätta orsaka fel så länge den sitter kvar.

Om du sedan får bild utan att behöva ta bort andra grejer/kablar så är grafikkortet och nätagget som kan delvis gå sönder som du bör felsöka först. Grafikkort kan testas med en annan dator. Nätagg lånar man.

Vissa behövde nollställa bios (CMOS) efteråt innan de fick bild eller dator startade normalt igen. Antingen gör man som i moderkorts manualen eller tar man bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen i båda fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogensknug:

Hej

Jag spelade lite på förmiddagskvisten och märkte att frameraten gick ned en aning (kan vara spelet) men snart därpå stängde datorn av sig själv. Efter detta kände jag en bränd lukt (inte en sönderbränd) och jag dök då ned för att stänga av nätaggregatet. Efter ett par minuter testade jag att starta men det gick inte, den var inte tvärdöd dock.

Jag öppnade sedan upp chassit för att lukta mig till vart lukten kom ifrån. Min första tanke var nätaggregatet men kunde inte känna någon lukt därifrån. Lukten kom mer ifrån processorn så jag monterade bort kylaren och kollade processorn men allt såg bra ut. Värt att nämna att alla spolar på moderkortet såg bra ut vad jag kunde se.

Jag lät allt vädra en stund och sedan testade jag att sniffa igen men kunde då inte känna något förutom ifrån en av processorkylfläktarna. Kan en fläkt orsaka detta eller tror ni något annat har gått sönder?
Specs:
I5 4690k (överklockad 4,4ghz på 1,3 vcore)
Gtx 780 ( överklockad lite minne och core)
Phantek pH-tc14pe kylare
Asus z97 PRO mobo
Coolermastet v700 psu
Samsung 840 ssd

Kolla alla kontakter. Ibland går kontaktresistansen upp och går det mycket ström så de kan de bli brända o börja ryka.

Permalänk
Medlem

Intressant, fick ett samtal igårkväll om ett förmodat dödsfall av ett 780Ti :E

Har de lagt en killswitch på 3 Juli 2018 månne?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Lite dumt kanske men knäppte du på nätagget igen (förstod det som att du stängde av det på knappen på själva nätagget)?

Permalänk
Skrivet av danneee:

Lite dumt kanske men knäppte du på nätagget igen (förstod det som att du stängde av det på knappen på själva nätagget)?

Ställde mig själv samma fråga men tyvärr så var det inte det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Intressant, fick ett samtal igårkväll om ett förmodat dödsfall av ett 780Ti :E

Har de lagt en killswitch på 3 Juli 2018 månne?

Hade ju förklarat en del, tråkigt med trasiga delar dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Kolla alla kontakter. Ibland går kontaktresistansen upp och går det mycket ström så de kan de bli brända o börja ryka.

Det kan behövas att man drar ur kontakten och synar ganska noga för att se en del sådana skador.

Skrivet av danneee:

Lite dumt kanske men knäppte du på nätagget igen (förstod det som att du stängde av det på knappen på själva nätagget)?

En del nätagg har auto säkring som oftas kräver ett helt strömlöst nätagg för att återställas.
Tex en del corsair agg kräver ca 15min strömlöst för att återställa auto säkringen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

@panpo98:

Tack! Fick bild efter detta, plockade ur grafikkortet och lät datorn stå strömlös ett par timmar, tog sen ut batteriet och väntade några minuter. Då betyder det att det antingen är grafikkortet eller nätagget? Är kortet säkert att testa i annan dator och åt andra hållet, säkert att testa ett annat kort i min?

Permalänk

@grizzly666:

Jag synade efter skador så gått jag kunde men allt såg bra ut, inklusive kontakter och kablar.

Permalänk

Bild har jag alltså fått och det verkar fungera via processorn. Antingen så är det grafikkortet som gett upp eller nätagget, uteslutande. Kan man på något säkert sätt testa dessa utan att riskera att göra samma sak i någon annan dator?

Permalänk
Medlem

Det finns ALLTID en risk att testa felaktiga komponenter i annan dator/testa fungerande komponenter i dator som det finns fel på!

Sen finns det ju givetvis olika grader av risker att testa ett misstänkt dött/döende nätagg är bland den största risk som finns särskilt om det är ett skräp agg som tex Corsair CS/CX/GS Be-Quite kraft osv/osv/osv/osv i en tyvär åt helvete för lång lista dvs det finns åt helvete för mycket skräpagg.
Testa ett trasigt grafikkort/annan del som kopplas in till moderkortet är betydligt säkrare då moderkortet troligen hinner bryta all ström innan det går sönder om det är en total kortis på det som testas MEN som sagt det finns alltid en risk.

V700 är ett helt ok agg så det borde fungera som det ska än.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!