Linux installer fryser Kali / Parrot Os

Permalänk
Medlem

Linux installer fryser Kali / Parrot Os

Jag har problem när jag försöker installera Kali eller Parrot OS på en hyffsat ny laptop, Lenovo Yoga 920.
Så fort jag trycker Installer eller GTK Installer så fryser det sig med en svart ruta.
Safe boot är såklart avslaget, och två andra datorer klarar att boota samt installera både Kali och Parrot OS.
https://i.redd.it/y3hx0bt2w6711.jpg

När jag kör Parrot OS installer via advanced så dyker detta upp.

---------------
error: file '/nstall/initrd.gz' not found.
Press any key to continue...
---------------

Dock så går det ej att trycka något, den fryser sig

Någon som har en idé på hur jag kan fortsätta?

edit: har givetvis provat USB stickorna på andra datorer och installationen kickar igång galant där, kör Kali på en annan laptop.

Permalänk

Har du testat att installera Ubuntu eller något stort distro med stöd för dom flesta märkena? Brukar inte Kali kunna va lite tjurigt ibland

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av henkenero:

Har du testat att installera Ubuntu eller något stort distro med stöd för dom flesta märkena? Brukar inte Kali kunna va lite tjurigt ibland

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, har Ubuntu installerat just nu, men det är väldigt tidkrävande att installera de verktyg som kommer förinstallerat med Kali eller Parrot, har kört de tidigare på en annan laptop (Håller på att lära mig pen testing och nätverks säkerhet), kan förvisso köra med Katoolin för att snabb installera men har läst att det inte är "bra" om man råkar uppdatera Ubuntu

Sedan så har jag haft mer problem att aktivera och få till monitor mode / packet injections i Ubuntu med Alfa AWUS036ACH än jag hade i Kali.

Skrivet av anon277726:

Tack, ska prova detta när jag kommer hem!

Permalänk
Medlem

Kan du inte köra dom i vm ?

Permalänk
Inaktiv

@eXim: Kali i VM är som att spela fotboll utan skor.

Permalänk
Medlem

Ska du in i den världen så kan även arch + blackarch och archstrike repos vara värt att fundera på. Blackarch har en färdig iso med valmöjlighet att installera gui automatiskt.

Min rekommendation är dock att bygga systemet från grunden med arch. Det är mycket jobb, men du lär dig en hel del på det. Det finns väldigt mycket guider för OS hanteringen på arch's wiki att ta hjälp av.

För att svara på din fråga så bör initrd.gz ligga under /install/ eller /install/boot/. Har du redan ett linux system så montera installationsmediat under /mnt och kör "find /mnt -name initrd.gz". Hittas den inte så har troligen något gått snett med skapandet av ditt installations disk eller så är den nerladdade iso filen korrupt.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277726:

@eXim: Kali i VM är som att spela fotboll utan skor.

Eh va? Fungerar lika fint i VM som på metall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv

@sleepyoh: Inte riktigt då många funktioner inte fungerar, exempelvis de trådlösa wifi verktygen som kräver wifi kort. Det är en hel del program det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277726:

@sleepyoh: Inte riktigt då många funktioner inte fungerar, exempelvis de trådlösa wifi verktygen som kräver wifi kort. Det är en hel del program det.

Bara o brygga nätverkskortet så får VM tillgång till vad du vill.. Några få knapptryckningar i Virtualbox till exempel..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv

@sleepyoh: Jovisst du får nät men du får inte tillgång till monitor mode på wifi kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277726:

@sleepyoh: Jovisst du får nät men du får inte tillgång till monitor mode på wifi kortet.

Inte med internt nätverkskort, men med valfri usb-wifi adapter som stödjer monitor mode så jo, det är inga bekymmer i VM.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Kan du inte köra dom i vm ?

vad jag har läst så fungerar det bäst om man kör komplett installation, samt att det är "bättre" flyt då man slipper allokera hårdvara till två system samtiigt? men jag kan ha fel

Skrivet av Mayth:

Ska du in i den världen så kan även arch + blackarch och archstrike repos vara värt att fundera på. Blackarch har en färdig iso med valmöjlighet att installera gui automatiskt.

Min rekommendation är dock att bygga systemet från grunden med arch. Det är mycket jobb, men du lär dig en hel del på det. Det finns väldigt mycket guider för OS hanteringen på arch's wiki att ta hjälp av.

För att svara på din fråga så bör initrd.gz ligga under /install/ eller /install/boot/. Har du redan ett linux system så montera installationsmediat under /mnt och kör "find /mnt -name initrd.gz". Hittas den inte så har troligen något gått snett med skapandet av ditt installations disk eller så är den nerladdade iso filen korrupt.

Mvh
Mattias

Tack! Ska kika på detta när jag kommer hem igen, är utomlands nu på semester så jag kommer plocka upp detta när jag kommer hem igen, vill ej experimentera för hårt med laptopen och behöva lägga tid på att reparera nu om det skiter sig