Finns det någon anledning att INTE välja CSS326-24G-2S+RM

Permalänk

Finns det någon anledning att INTE välja CSS326-24G-2S+RM

Jo som rubriken säger.

Finns det någon anledning till att inte välja Mikrotik switch CSS326-24G-2S+RM, den kostar ju nästan hälften av vad den näst billigaste 10gbe kapabla switchen kosar på prisjakt ( priset 1668 på prisjakt är för CRS326-24G-2S+RM, inte CSS-modellen).

Jag vill ha 10gbe SFP+ helst skulle jag vilja ha fler än två men det räcker ändå rätt långt. Jag har inte något stort datorlabb men ett stort Nas och ett par servrar + övrigt blandat som det blir i en familj.

Hoppas någon har något intressant att komma med mitt i värsta sommarhetten

Permalänk
Medlem

Hårdvara är det inget fel på som jag förstår är det mjukvaran som styr bort folk från dem.
Syntaxen är lite annorlunda motför de stora tillverkarna och SwOS för L2 har tidigare varit ganska omoget.
På denna switch verkar det som du kan dualboota RouterOS och SwOS så det kanske inte är ett problem med SwOS, jag försökte googla lite snabbt på om det är någon prestandaskillnad men kom inte riktigt fram till något.

Räkna inte med att hoppa in och få en vlan-setup att fungera snabbt däremot men om du gillar att hålla lite på kan du säkert få den att fungra bra.

Permalänk

Om jag har förstått det rätt så har CSS -varianten har enbart SwitchOS, däremot CRS har båda.

Har ingen erfarenhet av att köra varken switchar eller routrar från kommandoraden utan föredrar grafiska gränssnitt

Verkar inte jättesvårt att få ihop vlans tycker jag:
https://wiki.mikrotik.com/wiki/SwOS/CSS326#VLAN_and_VLANs

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjälpsam:

Om jag har förstått det rätt så har CSS -varianten har enbart SwitchOS, däremot CRS har båda.

Har ingen erfarenhet av att köra varken switchar eller routrar från kommandoraden utan föredrar grafiska gränssnitt

Verkar inte jättesvårt att få ihop vlans tycker jag:
https://wiki.mikrotik.com/wiki/SwOS/CSS326#VLAN_and_VLANs

Jag har använt en del andra saker från Mikrotik och då har det varit betydligt enklare att använda kommandoraden. De grafiska gränssnitt från Mikrotik jag träffat på är inte bra.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Jag har använt en del andra saker från Mikrotik och då har det varit betydligt enklare att använda kommandoraden. De grafiska gränssnitt från Mikrotik jag träffat på är inte bra.

Hur känns de annars att jobba med?
kommandoraden går ju att lära sig om man måste, både rourar och switchar är ju sånt man sätter upp och sen bara rullar det.

Permalänk
Medlem

@hjälpsam: Tur du någon är vaken, du tänkte inte på CSS/CRS.

Såg ju inte allt krångligt ut att med bara ett VLAN men det var nog i samband med bonding eller trunking, minns faktiskt inte vad som var kruxet men hur som helst var det i äldre versioner så det kanske är löst.

För övrigt kanske du vill hålla ut lite om du är sugen på 10-gbit då mikrotik snart släpper en hög nya produkter:
https://www.servethehome.com/new-10gbe-and-40gbe-mikrotik-swi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjälpsam:

Hur känns de annars att jobba med?
kommandoraden går ju att lära sig om man måste, både rourar och switchar är ju sånt man sätter upp och sen bara rullar det.

Det blir mina personliga åsikter det här. Tillhör man gruppen som alltid måste köpa ASUS är inte Mikrotik något alternativ. Däremot om man funderar på något projekt har de en del intressanta saker till rimlig kostnad. Det är bara det grafiska gränssnittet som jag tycker är dåligt.

När man jobbar med nätverk är problemet att fastställa hur konfigurationen ska se ut. Grafiskt användargränssnitt eller kommandorad är bara olika sätt att mata in konfigurationen. Där väljer man det som finns och fungerar bra.

Det kanske bara rullar sedan men man måste komma ihåg uppdateringar.

Permalänk
Skrivet av liket:

@hjälpsam: Tur du någon är vaken, du tänkte inte på CSS/CRS.

För övrigt kanske du vill hålla ut lite om du är sugen på 10-gbit då mikrotik snart släpper en hög nya produkter:
https://www.servethehome.com/new-10gbe-and-40gbe-mikrotik-swi...

CRS305-1G-4S+IN och CRS312-4C+8XG såg spännande ut, annars var det lite onödigt stora grejer för mitt behov.
CRS312-4C+8XG lär inte bli billig men hel klart en intressant produkt. Hamnar CRS305-1G-4S+IN vettigt i pris skulle man kunna ha den som en "expansion" till en befintlig switch.

men : "Thank you for your inquiry! This product is not ready yet. We are are planning to release it before March 2019."
såg jag i deras forum, så jag väntar nog inte på deras nya grejer. Men kanske att jag håller tillbaka lite och bara köper en eller två nya switchar nu och väntar med att köpa ny "huvudswitch".

Skrivet av Hubertus:

Det blir mina personliga åsikter det här. Tillhör man gruppen som alltid måste köpa ASUS är inte Mikrotik något alternativ. Däremot om man funderar på något projekt har de en del intressanta saker till rimlig kostnad. Det är bara det grafiska gränssnittet som jag tycker är dåligt.

När man jobbar med nätverk är problemet att fastställa hur konfigurationen ska se ut. Grafiskt användargränssnitt eller kommandorad är bara olika sätt att mata in konfigurationen. Där väljer man det som finns och fungerar bra.

Det kanske bara rullar sedan men man måste komma ihåg uppdateringar.

Det är de personliga åsikterna jag är ute efter databladen har jag ju redan läst. Men de säger ju inte något om hur det faktiskt är att jobba med grejjerna.
och Asus gillar jag faktiskt - det är prylar som håller och funkar och oftast till bra pris. Men jag är nog så långt ifrån märkestrogen som man kan vara, utan väljer det jag tror funkar bäst (och ryms inom budgeten ; ).

Däremot så underlättar det ju om man har flera prylar av samma märke, man slipper lära sig så många varianter, vilket är anledningen till att hela "serverparken" i princip är HP, inte för att de är bättre än nått annat utan för att jag är lat och tycker det är enklast med samma märke.

Ett bra gui slår kommandoraden alla gånger, men alla gui:n är ju inte bra

Det har varit en ganska lång resa att lista ut hur mitt nya nätverk ska se ut, både den fysiska kabeldragningen och logiskt. På grund av hur huset ser ut, var i huset olika saker ska placeras så är det lite utmaningar och jag var väldigt länge inne på att gå på 10GBASE-T för att kunna fortsätta utnyttja befintlig kabeldragning (alternativt byta kablar i befintliga rör), men till slut har jag bestämt mig för att gå på 10GBASE-SR istället. Det kommer att bli en hel del jobb att dra nya rör men det är ändå skönt att ha bestämt sig :).

Permalänk

Nu verkar till slut MikroTik CRS328-24P-4S+RM finnas till försäljning, 4k+ i sverige eller 327€ från Lettland. 4sfp+ portar fast mer än dubbla priset mot CSS326.

jaja, det är bara pengar

Permalänk

En liten uppdatering så här ett tag efter.

Till slut blev det en Zyxel

En ZyXEL XGS1930-28 som har 24 + 4 SFP+ portar:
https://www.zyxel.com/se/sv/products_services/24-48-port-GbE-...

Har inte gjort så mycket med den förutom att koppla in den och kör den som en vanlig dum switch så har inget omdömme ännu, men den var lätt att uppdatera och lätt att komma igång med.