Logitech G305 Lightspeed – trådlös spelmus med hög prestanda och låg vikt

Permalänk
Melding Plague

Logitech G305 Lightspeed – trådlös spelmus med hög prestanda och låg vikt

Kringutrustningsmakaren Logitech fortsätter att pressa gränserna för trådlösa spelprodukter. Denna gång får G305 Lightspeed med bolagets egna optiska sensor bekänna färg i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Har varit sugen på en trådlös mus till gaming men har också hört att scroll-click på Logitechs modeller har ganska högt motstånd, intressant att nu få se mätdata på detta!

Någon som vet hur detta står sig mot Roccat Kone Pure OWL? Dota-spelar som använder scroll-click för att flytta runt skärmen blir det en del klick i ett game och ganska ömma fingertoppar om knappen är smal och kräver kraft att trycka ner.

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem

Märkte man av fördröjning i det strömsnåla läget jämfört med det "snabbare" läget?

För mig som aldrig använt trådlöst var denna klart intressant.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av daskedennis:

Märkte man av fördröjning i det strömsnåla läget jämfört med det "snabbare" läget?

För mig som aldrig använt trådlöst var denna klart intressant.

För spel, ja man märker skillnad. Sensorn arbetar inte fullt ut då så snabba rörelser (tänk FPS-spel) har den problem med.

Men om man bara surfar runt så är det inte problem. Det är inte direkt att muspekaren laggar efter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

För spel, ja man märker skillnad. Sensorn arbetar inte fullt ut då så snabba rörelser (tänk FPS-spel) har den problem med.

Men om man bara surfar runt så är det inte problem. Det är inte direkt att muspekaren laggar efter

Skickades från m.sweclockers.com

Ah okej, men i snabba läget så är det inga problem då jämfört med trådat?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av daskedennis:

Ah okej, men i snabba läget så är det inga problem då jämfört med trådat?

Nope. Sitter med en G Pro (samma form, trådar) vanligtvis och märker ingen prestandaskillnad mellan dem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser fin ut. Skall nog slå till

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nope. Sitter med en G Pro (samma form, trådar) vanligtvis och märker ingen prestandaskillnad mellan dem

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt! Tack för snabba svar Kenneth.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Är väldigt nära på att slå till men det som är i vägen är batterifrågan.

Alkaliska mot litium. En anledning till varför jag gillar min Rival 310 är för att den är förhållandevis lätt jämfört med övriga möss. Den är 2g tyngre än en G305 med litiumbatteri och då borde det sistnämnda passa mig perfekt. Skulle ni säga att det är värt att köpa till ett extra litiumbatteri för att få ner vikten med 10g? Och finns det något bra tips på uppladdningsbara litiumbatteri?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Jag har bara ETT problem med min G305N, det är att den inte hittas i mjukvaran, väldigt irriterande. Kan varken kolla batteritiden eller remapa knappar.

Utöver de så är det nog bland de bästa mössen jag använt, lite mindre skön än g502 men verkligen i en klass för sig i när kommer FPS spel.

Oerhört nöjd, kan verkligen rekommendera även fast "unboxing-experincen" i var den mest spännande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att jag behövde en ny datormus men efter att ha läst denna blev man ju sugen att göra ett inköp (:

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Svinnöjd med min G403 men rycker minsann till lite grann i köpfingret efter att ha läst denna recensionen. Synd att man har gigantiska händer.

Permalänk
Avstängd

Min sambo sitter sedan en vecka tillbaka med just denna mus och den är riktigt frän. Själv har jag storebror G603 med samma sensor och de är nog den bästa mus jag nånsin haft.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Min första trådlösa spelmus, gick från en Zowie EC-2A.
Hade jag inte vetat att denna är trådlös hade jag aldrig kunnat gissa det.

Provat CSGO, PUBG, Diablo och Hots.
10/10 får musen av mig.

Permalänk
Medlem

Köpte denna direkt när den kom in i lager. Första trådlösa gaming musen för mig och jävlar i helvete vilken bra produkt detta är.

5 av 5 toasters.

Har man stora labbar så är dock detta inte rätt mus.

Permalänk
Medlem

latens vid inmatning vad menas där? -10ms är det dåligt eller bra t.ex.? står att lägre värde är bättre. den testade musen finns inte ens me i listan.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Asssor:

Och finns det något bra tips på uppladdningsbara litiumbatteri?

Jag undrar detsamma...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Och finns det något bra tips på uppladdningsbara litiumbatteri?

Skrivet av andreas_dock:

Jag undrar detsamma...

Lite osäker på beteckningarna, på vissa sidor likställer man typen av Lithium-batterier i AA-format med beteckningen 14500. Men jag tror de är lite för långa(?)...

Dessa är vad jag lyckats hitta:

https://nseffektivareenergi.se/epages/nseffektivareenergi_se....

https://www.batterikungen.se/batteri/laddningsbara-batterier/...

Verkar bara vara noname-märken, så jag hade nog avvaktat och sett om någon av de stora tillverkarna plockar upp tekniken innan jag prövade något av ovanstående.

Permalänk
Medlem

Fördelar rent tekniskt av musen men i formen så ska den vara för liten.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Logitech har även en musmatta som trådlöst laddar vissa möss, tycker det börjar bli riktigt intressant med trådlöst nu för tiden. Den musmattan kräver dock att du har G703 eller G903

Själv är jag väldigt nöjd med min G502 och så länge man har en mouse bungee så stör jag min inte på kabeln.

Permalänk
Inaktiv

glömt ta bild från högersidan?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av anon99565:

glömt ta bild från högersidan?

Finns med som andra bild i andra bildspelet, på andra sidan. Mycket "andra" nu.

Permalänk
Medlem

är det bara razer som gör möss för oss ambidextriösa?
Synd att inte tumknappat finns på höger sida också

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av griid:

är det bara razer som gör möss för oss ambidextriösa?
Synd att inte tumknappat finns på höger sida också

Det finns några alternativ faktiskt, men om du ska ha trådlöst är nog G900 ditt bästa alternativ. Där kan man byta knapparna beroende på handfattning.

Personligen tycker jag det är bättre med borttagbara knappar istället för fasta. Har alltid en tendens att komma åt knapparna på min högersida, som jag inte vill trycka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det finns några alternativ faktiskt, men om du ska ha trådlöst är nog G900 ditt bästa alternativ. Där kan man byta knapparna beroende på handfattning.

Personligen tycker jag det är bättre med borttagbara knappar istället för fasta. Har alltid en tendens att komma åt knapparna på min högersida, som jag inte vill trycka på.

intressant, får kolla upp den. har varit sugen på trådlös ett tag, men aldrig vågat ta klivet ännu med tanke på eventuellt fördröjningar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av griid:

intressant, får kolla upp den. har varit sugen på trådlös ett tag, men aldrig vågat ta klivet ännu med tanke på eventuellt fördröjningar.

G903 är den senaste, glömmer alltid bort det. Tyvärr är den väldigt dyr

Nya trådlösa (speciellt Logitech) har ingen märkbar fördröjning ställt mot trådade.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra test! nu blir det att beställa en ny mus har små händer så detta var det bästa på länge.

Edit: Nu var det klart vart en svart. vitt blir så jäkla skitigt.... dock är det ju väldigt stiligt (i alla fall till en början)

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem

@Asssor: @andreas_dock: Jag kör som sagt G305 och använder mig av Ikeas "Ladda 2450mAh". Sedan så monterade jag upp deras laddstation på sidan av skrivbordet för att säkerställa att det alltid finns laddade batterier (jag bytte även ut alla batterier i hemmet i samma veva).

Det är endast ett batteri i musen, vilket gör att viktskillnaden med att byta till ett lithium batteri är försumbar. Jag spelar 1-3 timmar om dagen och har gjort det i några veckor med den här musen. Batteriet är fortfarande på 5/5 bars i gränssnittet.

Dessutom så kostar lithium batterierna cirka 1-200 kr styck (iaf på Kjell.com)

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att ni sparar så mycket pengar på att köpa laddbara litiumbatterier för att driva denna mus. Jag köpte 4-p för hundringen och det har inte försvunnit en enda "plupp" på indikatorn. Har spelat 5-6h/dag i en månad nu med den.

Visa signatur

| Mobo: Asus Z390-F | CPU: i9 9900k | GPU: RTX 2080 ti | RAM: 16GB | PSU: Corsair RM750x | Chassi: Lian Li pc o11 dynamic | CPUkylare: Fractal Celsius s36 | SSD: 970 Evo plus 500gb. 860 evo 500gb | Monitors: XB271HU . u2715h

Permalänk
Medlem

Väntar på Logitech kommande trådlösa mus som för första gången på länge ser bra ut.
En mer traditionell form, storlek mellan Zowie FK1/FK1+

https://www.overclock.net/forum/375-mice/1696057-upcoming-log...

Till G305 hade jag kört med lithium batterier för att få ner vikten, laddbara skulle jag aldrig stoppa i då det ökar vikten.
Bästa är en AAA->AA adapter + AAA lithium för så låg vikt som möjligt, men också mindre juice då jämfört med vanliga AA lithium.
Struntade dock i denna musen då jag har en G pro med Paracord redan, inget behov utav denna då jag inte trivs med äggformen egentligen.