Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag skulle ringa denna person:
https://www.blocket.se/vasternorrland/Gamingdator___144hz_ska...
Be om att få provspela på datorn kan vara ett tips.
Där får du med en relativt kraftfull dator och en spelskärm, samt kringutrustning inom budget.

Detta var ett riktigt bra tips om du bor i Sundsvall. Om du får tag i denna dator med tillbehör så har du hårdvara till värde av säkert 12-14000.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag skulle ringa denna person:
https://www.blocket.se/vasternorrland/Gamingdator___144hz_ska...
Be om att få provspela på datorn kan vara ett tips.
Där får du med en relativt kraftfull dator och en spelskärm, samt kringutrustning inom budget.
Bor tillochmed i Sundsvall.

Har kikat på alla förslag i tråden och lägger min röst på denna. Mycket mer än så får man inte samtidigt som man kan plocka upp datorn i Sundsvall.

Om du inte vill köra begagnat så är det nog bäst att vänta tills ni sparat ihop cirka 12 000 kronor

Permalänk

Rekommenderar också att kolla på datorn som Monkey nämnde!

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Ja 8000kr var inte lätt (har inte följt hela tråden men gjorde mig ett försök ändå).
Kräver dock att man bygger själv eller hittar någon som kan hjälpa en med det.

Baserat på Sweclockers test (kolla: 17-22 för de spel de testar i3 8100+1030 vs ryzen 2400g)
https://www.sweclockers.com/test/25196-amd-ryzen-5-2400g-och-...

Jag tryckte med en i3 8100 då den ser ändå ut att göra ett ok jobb i 1080p, tror ju inte han blir besviken av att få en komplett dator precis. Om man ger den ett kraftfullare grafikkort så kommer alla hans spel funka bra. Men för 8000kr så får det för stunden bli ett Nvidia 1030 (begagnat grafikkort för 1000kr så blir det absolut bättre prestanda):
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11633606/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11633606/

SSD tex är ju önskvärt för att minska laddningstider. Men får nog bli julklapp eller något isåfall.
Mer Ramminne kommer nog behövas också + grafikkort när han får för sig att spela tyngre spel.
Mycket beror ju på intresse osv.
Min första dator, där var det mycket kompromisser.....(AMD Athlon 2400+, 512mb ramminne, 40gb hdd, Geforce 4 eller 5)

Tack snälla för hjälpen!
Hur stor gör skillnaden på olika skärmar, MrMadMax?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawrem:

Tack snälla för hjälpen!
Hur stor gör skillnaden på olika skärmar, MrMadMax?

Skickades från m.sweclockers.com

Vill bara berätta att det är ett bra paket MrMadMax satt ihop inom budgeten, men den är långt under prestandan som du får om du kan tänka dig att titta på blocket-paketet länkat tidigare i tråden.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawrem:

Tack snälla för hjälpen!
Hur stor gör skillnaden på olika skärmar, MrMadMax?

Skickades från m.sweclockers.com

Köp inte ett gt 1030 då är risken överhängande att din son kommer att bli besviken.
Minst om du köper nytt bör du kika på gtx 1050. Och även ett 1050 som håller relativt låg prestanda är enligt userbenchmark över 80% bättre och det är modellen utan ti. http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1050-vs-Nvidi...
1050 börjar i pris på någon hundralapp högre än gt1030. Och helst skulle jag rekommendera som minimum ett 1050ti och räcker inte pengarna till detta så är det oftast bättre att kika på begagnat där kort som gtx 770 är billigare och presterar enormt mycket bättre än gt 1030.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawrem:

Tack snälla för hjälpen!
Hur stor gör skillnaden på olika skärmar, MrMadMax?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hoppas jag får med det viktigaste och på en bra nivå för dig :).

Beror helt klart vem man frågar. Finns olika typer av paneler TN, IPS, VA som ger olika förutsättningar gällande färg och betraktningsvinklar, samt pris. Sen finns det även uppdateringsfrekvens (Hz = Hertz) att fundera på vid gaming. 60Hz är det vanligaste samt billigaste, går man upp till 120, 144, 240Hz så påverkerar detta såklart priset också, även kallas FPS = Frames per second, tex så kan en 60Hz skärm som högst visa 60FPS. För några är det ok men spelar man mycket snabba spel som CS:GO tex så är högre Hz på skärmen att föredra.

Som första dator och skärm så blir han nog nöjd med den skärmen jag fått med. Om han efter 1-2år blir ännu mer intresserad av datorspelande kan han alltid köpa ny skärm med de krav han ställer på en skärm då och ha denna som en sekundär skärm.

När jag ville ha en ny skärm senast så hade jag något liknande den som är med i min lista. Och uppgraderade till en IPS skärm och större bildyta (fler tum), istället för en skärm sin tillät mig mer FPS då jag dels inte spelar så många "snabba" spel och dels föredrar jag en mer korrekt/snyggare bild som IPS ger.

Nu finns det skärmar med både IPS samt många Hz men då kostar de skärmarna 6000kr också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Sawrem:

i åldern din son är spelar skärmen liten till ingen roll alls utan är nog mer viktigt att kunna spela utan att det laggar

men jag rekommenderar iaf varm paketet på blocket i Sundsvall som @MoNkeY-05: länkade till
hade nästan sagt att du borde ringa och hämta den ikväll innan den försvinner då det är moderna & bra delar till ett väldigt rimligt pris (för en uppfattning så kostar bara grafikkortet och processorn idag över 6000:- idag) samt är den lätt att uppgradera framöver vid behov

är du inte insatt kan du kolla i forumdelen jag länkade till tidigare och se ifall det finns någon i Sundsvallområdet som ev. skulle kunna följa med och kolla på datorn för att se att allt fungerar som det ska och att det är rätt delar

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Jag slår också ett slag för paketet på Blocket som @MoNkeY-05 hittade åt er. Lycka till!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Den blocket datorn hade jag köpt om jag varit i din sits bra med prestanda och tillbehör för pengarna!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Avstängd

@sawrem Den monkey tipsar om skulle jag klassa som ett kap i ditt läge. Ring och fråga om du får titta på den.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla!!
Jag slog till på blocketannonsen så nu är det bara att hoppas på att sonen blir glad. Än en gång TACK!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sawrem:
vi är hjälpsamma här

kan nog garantera att han kommer att bli nöjd då det är bra grejer (framförallt relativt nya saker)
sen kommer det vara enkelt att uppgradera då det behövs framöver då han vill spela mer krävande spel

sen kan man alltid byta/bygga om eftersom ifall han känner för det eller ser behovet
(typ byta chassi om han inte gillar det vita, komplettera med mer lagring för spel eller något sånt)

en fundering
vill minnas att han skrev i annonsen att det mesta var köpt i oktober förra året?
fick du kvitto på dessa delar? (tänkte för att ev. ha garanti på delarna)

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawrem:

Tack för hjälpen alla!!
Jag slog till på blocketannonsen så nu är det bara att hoppas på att sonen blir glad. Än en gång TACK!

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att höra, jadå den kommer att bli hur bra som helst. Speciellt när han kör igång och lirar och allting bara flyter på
Även enkelt att uppgradera datorn, din son kommer att lära sig hur man gör hur enkelt som helst.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawrem:

Tack för hjälpen alla!!
Jag slog till på blocketannonsen så nu är det bara att hoppas på att sonen blir glad. Än en gång TACK!

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle bli högst förvånad om han inte blir nöjd. Faktiskt en riktig pangdator det där. Man kan titta på att uppgradera grafikkortet längre fram när behov uppstår, men det är tillräckligt kraftigt för att leverera en bra spelupplevelse som det är.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Läste tråden av rent intresse och det var ju kul att det verkar ha slutat lyckligt Men för oss som kom in sent slutar det ju lite väl mystiskt... Skulle någon vilja beskriva ungefär vad som fanns i Blocket-annonsen och till vilket pris?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Läste tråden av rent intresse och det var ju kul att det verkar ha slutat lyckligt Men för oss som kom in sent slutar det ju lite väl mystiskt... Skulle någon vilja beskriva ungefär vad som fanns i Blocket-annonsen och till vilket pris?

i5 7600k 16g ram 1060 och datorskärm har ja för mig. Tror det kostade 7k för allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Härligt! Bra burk för pengarna med andra ord!. Riktigt kap om du frågar mig.

@Sawrem grabben kommer bli helnöjd

Permalänk
Medlem

@Arion:

vill minnas att det var typ

7600k med hyper 212 kylare
MSI Z270A moderkort
16Gb ram
asus 1060 Strix 6gb
typ 250gb ssd + 1tb hdd
något vitt chassi

+ saker ja inte minns
där de mesta va köpt i oktobe förra året

samt en 24'' 144hz benq skärm och kringutrustning för 7999:- sänkt från 9999:-

såldes då han skulle flytta utomlands (tro de va USA)

så plötsligt ''händer det'' även på blocket ^^

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

@Arion:

vill minnas att det var typ

7600k med hyper 212 kylare
MSI Z270A moderkort
16Gb ram
asus 1060 Strix 6gb
typ 250gb ssd + 1tb hdd
något vitt chassi

+ saker ja inte minns
där de mesta va köpt i oktobe förra året

samt en 24'' 144hz benq skärm och kringutrustning för 7999:- sänkt från 9999:-

såldes då han skulle flytta utomlands (tro de va USA)

så plötsligt ''händer det'' även på blocket ^^

Finns massa kap på blocket!
Polaren köpte:
i5 6600K
GTX 1060
16 gb ram
Med asus 24" 144 HZ skärm
Headset, tangentbord, mus och datorstol

5000 för ca 6 månader sedan. Också ett rätt så bra köp imo (Från blocket)
Blocket består främst av enorma överpris, och ibland dyker det upp saker som är underpris t.o.m.
Här på SweC finns nästan saker bara till riktiga marknadspriser så vill man gör fynd får man leta på blocket

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

@Sawrem: Datorn du köpt är i princip vad datorn jag föreslog skulle kunna bli. Den kommer inte begränsa hans spelande på länge än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Finns massa kap på blocket!
Polaren köpte:
i5 6600K
GTX 1060
16 gb ram
Med asus 24" 144 HZ skärm
Headset, tangentbord, mus och datorstol

5000 för ca 6 månader sedan. Också ett rätt så bra köp imo (Från blocket)
Blocket består främst av enorma överpris, och ibland dyker det upp saker som är underpris t.o.m.
Här på SweC finns nästan saker bara till riktiga marknadspriser så vill man gör fynd får man leta på blocket

Jag önskar att jag också kunde hitta sådana liknande deals.
Jag har kikat på blocket många gånger men nästan alltid så är det samma fps per krona som att köpa nytt eller +- några småpengar emellan. Men en dag så händer det väl.

Permalänk
Medlem

Många råd och lite halvdåligt med kunskap i detta prissegment. Ni gör det rätt virrigt för någon som kanske inte kan så mycket. Här ger jag ett exenpel på förhållandevis bra budgetpaket inkl. skärm.

Personligen hade jag lagt lite till och fått en i5 8400. Det hade varit prio ett om jag skulle göra några förändringar men det spräcker budgeten om 8000:- (förutsatt att skärm och kringutrustning ska ingå). Gällande mus så finns Trusts möss för 200:- på jula som är förvånansvärt bra. Musmatta som för mig personligen är lite för liten, men finns för 19:- på jula och håller hög kvalitet. (Flickvännen har en sådan). Tangentbord är väl en smaksak men det går ju att få ett hyfsat för en hundring.

Gällande skärm så tog jag den billigaste IPS-skärmen som dök upp på komponentkoll men vet inte hur bra den är egentligen. Oavsett så tror jag det finns 75hz skärmar med 1ms TN panel i ungefär samma prisklass.

Nu valde jag GTX 1060 3GB, men RX 570 med 8GB vram finns för samma pris just nu. Skulle också kunna vara ett bättre köp.

Bottom line:
Det går att få en dator som kommer hålla rent prestandamässigt ett tag för 8000:- ink. skärm och kringutrustning.
Inte minst med de spel som kommer spelas, MEN i5 8400 är kanske ett bättre val eftersom 4 kärnor/4 trådar inte riktigt räcker till helt och hållet i alla titlar som finns idag.

Gällande GTX 1060 3GB eller RX 570 8GB så går det faktiskt att sänka några inställningar från ultra till high eller medium och få tillräckligt hög framerate i alla titlar som finns idag.

Några saker som absolut ska undvikas i det här prissegmentet: APUer från AMD och använda inbyggda gpun. GT 1030. Inga av de alternativen hör hemma i en speldator. Har du fått för dig att det är tillräckligt så har du tittat för mycket på youtubers som vill skapa hype för att få följare. Undvik moderkort med bara 4 dimm-slots och undvik att köpa 1x8GB för att "uppgradera senare". Kör dual channel med 2x4GB från scratch istället.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...