Operatörer ska tvingas lagra uppgifter om kunder i brottsbekämpningssyfte

Permalänk
Medlem

Regeringen borde titta på V for vendetta eller nåt. Men kanske är precis så de vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Vilken app fungerar bäst för krypterade samtal?

Signal är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Nej du har rätt, Brådis från jobbet och hann uppenbarligen inte läsa att det enbart gällde mobila enheter.

Telebolagen, påhejade av PTS håller ju på att avveckla möjligheten till Internet-uppkoppling på andra sätt än via mobiltelefoni. ADSL som tidigare gått via det fasta telenätet försvann på landsbygden redan för fem år sedan och fortfarande finns inga andra alternativ än "mobilt bredband" på många håll.
Om vi inte aktar oss så kommer det snart inte att finnas några alternativ till "mobilt bredband" för privatpersoner någonstans i Sverige.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

En sådan lagändring kommer endast att påverka alla på bekostnad av de få, något som inte är hållbart. Dessutom är det ju bara att stänga av telefonen och plocka bort batteriet innan man går hemifrån eller lämna den hemma, alternativt använda så kallade 'engångstelefoner'. D.v.s. du använder en billig telefon som kostar någon hundralapp ett par gånger eller under en kortare period innan du gör dig av med både sim och telefon.

De kan omöjligt spåra dig om de inte har alla dina nummer och med apps som tar bort SMS efter du har läst dem så blir det ännu svårare att skaffa bevis eller stärka brott. Är 101 för vem som helst som vill göra det betydligt svårare att bli övervakad och dessutom förbli anonym oavsett anledning.

Det är viktigt att inse att bara för att man inte vill bli övervakad så betyder det inte att man har något att dölja, även om kriminella vill vara anonyma. Vissa myndigheter verkar dock inte fatta detta. Många föredrar att ha ett mer privat liv och anser att deras affärer inte är någon annans, samt för att skydda sig själva, något som har lett till diverse tjänster såsom VPN's. Ett övervakningssamhälle är fel väg att gå. Det går inte att lita på att det inte missbrukas och om övervakarna övervakas så är det fortfarande ett problem. Vem övervakar övervakaren? och så vidare. Eller som man säger; "It's turtles all the way down".

Vill man bli av med majoriteten av drogrelaterat våld så kan man också börja med att avkriminalisera droger för personligt bruk. Det går inte att vinna drogkriget utan att övervaka varje sekund av varje persons liv och detta går emot allt som ett fritt samhälle står för.

Istället för att se droger som ett problem så kan man se det som en möjlighet. Taxera droger och erbjud anonym rehab för dem som behöver hjälp. Många beroende undviker att söka hjälp för att bli av med sitt bruk/missbruk i.o.m. att det finns stor risk att de blir rapporterade till polisen.

Missbrukarvården är dessutom otroligt vinklad i dagsläget, något som bidrar till problemet. Vad jag har läst från folk som har sökt vård själva så gillar missbrukarvården att klassa dig som missbrukare oavsett om du endast brukar. De bryr sig endast om att drogen du använder är olagligt, inte hur mycket du använder, blev tagen med eller hur farlig den är. De verkar dessutom ha väldigt lite kunskap när det kommer till droger. Detta kommer från observationer från flera personer som har haft kontakt med missbrukarvården.

Med avkriminalisering och taxering så innebär det också att staten eller privata organisationer med licens kan sälja drogerna. Detta innebär att risken att bli utsatt för brott vid ett drogköp i stort sätt elimineras. Samma princip finns med droghandeln online då du kan få droger levererat direkt till din dörr om du så vill, dock givetvis olagligt. Den enda risken där att du ev. blir blåst och får inte det du beställde.

Jag gillar inte hur vårat samhälle utvecklas just nu. Det verkar vara mycket fokus på att tjäna pengar och kontrollera information, något som kommer på stor bekostnad av samhället i helhet. Vi har redan sett försök med detta gjorts förut och det är oroande att det fortfarande pågår.

Det är ju så att den som kontrollerar information också kontrollerar världen, så det är viktigt att stå upp och säga ifrån nu när vi fortfarande har yttrandefrihet. Lagar som dessa är oftast steg på vägen till ett övervakningssamhälle. När det har gått för långt så är det oftast för sent att göra något åt problemet.

Detta är ett tydligt exempel på 'ett steg på vägen'.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst alla andra inlägg, så det är möjligt att jag bara repeterar vad som har sagts, men jag får känslan av att regeringen endast försöker vilseleda en med hjälp av människors rädsla. De påstår att detta ska införas för bekämpning av brott och terrorism, men sedan förra gången något av detta infördes (IPRED och c/o) så började detta istället utnyttjas för att ta fast illegala fildelare.

Jag har inget förtroende för den svenska regeringen och polisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Vilken app fungerar bäst för krypterade samtal?

Skulle tro att just det inte kommer att spela någon roll, som jag fröstod det så kommer man att vilja att det sparas vem som ringt vem, var telefonen rört sig mm. Ska man spara själva samtalet så är man inne på avlyssning vilket ställer helt andra krav...

Skrivet av NcLr:

Har personligen inga större problem med hur förslaget presenteras här på SWEC. Naturligtvis kommer ju definitionen av "brott" i förslaget vara intressant att syna noggrant för att se hur stor ändamålsglidningen blir.
Tyvärr är det ju som noterats ovan att kryptering med stor sannolikhet kommer göra åtgärderna tandlösa mot alla utom amatörerna. Så värdet av förslaget känns tveksamt om man nu inte i samma veva förbjuder kryptering...

Men jag tycker att det är höjden av komik att risken för att åka dit för fildelning, fortfarande 2018, lyfts som ett argument mot ökade möjligheter för brottsbekämpande åtgärder på nätet. Integritetsintrång kan jag köpa, men fildelning, allvarligt???

Skickades från m.sweclockers.com

Samma sak som ovan, kryptering kommer nog inte att påverka speciellt mycket då det inte är innehållet i sig man är ute efter

Skrivet av Majora:

Jag har inte läst alla andra inlägg, så det är möjligt att jag bara repeterar vad som har sagts, men jag får känslan av att regeringen endast försöker vilseleda en med hjälp av människors rädsla. De påstår att detta ska införas för bekämpning av brott och terrorism, men sedan förra gången något av detta infördes (IPRED och c/o) så började detta istället utnyttjas för att ta fast illegala fildelare.

Jag har inget förtroende för den svenska regeringen och polisen.

Vad skulle syftet i så fall vara med denna typ av förslag? Att man spelar på folks rädslor för att få igenom detta är ju rätt uppenbart, samtidigt så är det troligen dessa rädslor man vill lindra genom att visa att man jagar denna typ av brottslingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Detta kommer slå mot fildelare och inget annat! Det vet man sen tidigare då man sa samma sak om IPRED. Vad visade det sig att det användes till?

Nu är det dags att byta ut Sossesv..nen och gå ur EU en gång för alla!

Eh... va? Det är ju EU som är EMOT liknande och Sverige som är FÖR. Så vad exakt skulle ett utträde ur EU lösa? Lättare o snabbare att få igenom lagen?

Håller dock med dig om ipred.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klotim:

Har faktiskt inget problem med de punkter nu nämnde då jag inte har något att dölja, O de funkar ju bra, se bara vad som hände vid terrorattentatet i sthlm med lastbilen. De hittade ju förövaren tack vare övervakningskameror.
Den enda punkten jag inte gillar är vad jag surfar på eller vad jag handlar, men det är för det är personligt, de övriga, tex om jag är o åker över en väg bryr jag mig inte så värst om.

"... då jag inte har något att dölja"...... Snälla människa, ta och kasta det där uttrycket i papperskorgen! Så sjukt trött på naiva människor som uttrycker sig så!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon67440:

"... då jag inte har något att dölja"...... Snälla människa, ta och kasta det där uttrycket i papperskorgen! Så sjukt trött på naiva människor som uttrycker sig så!

Skickades från m.sweclockers.com

Uttrycker min åsikt? Jag har rätt till min egna åsikt! Förövrigt så är det är ju sant de jag säger, de kanske inte är sant för dig specifikt men för mig är de det!
Ta o kasta ditt taskiga beteende istället vetja!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att man ska behöva bli övervakad för att andra är kriminella. 😥

Jag tror inte man bygger ett hållbart samhälle på övervakning, det är bara ett plåster ovanpå ett större underliggande problem. Som att kasta vatten ur en sjunkande båt med hål i skrovet.

Bättre att sluta släppa in brottslingar i landet och utvisa fler.

Permalänk
Medlem

Hur passar detta ihop med GDPR?

Permalänk

VPN

Funkar det inte bra att skaffa en VPN?

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Detta borde ju inte vara okej enligt GDPR.

GDPR har _aldrig_ handlat om att skydda individen. Internetlagar har _alltid_ till uppgift att skydda politiker och företag mot individer, oavsett vad det påstådda syftet är.

Permalänk

Hoppas förslaget går igenom.
Blir ett effektivt sätt att knyta ihop kumpaner i ligor, där en bandit råkar tabba sig o hamnar under span. Oavsett kryptering eller inte.

Känner personligen till människor som tyckt sig vara smarta, o utfört brott enligt konstens regler, men ändå torskat. Det finns fler verktyg som polisen kan jobba med i kombination med detta (som jag inte tänker nämna här eller för några banditer), så i slutändan kommer det bli bra med ännu större sprängningar av ligor, så länge inte smutsiga människor tar över bakom spakarna på systemet.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av rektor:

Tråkigt att man ska behöva bli övervakad för att andra är kriminella. 😥

Nej, du blir övervakad för att stat och företag fruktar dig. Röstboskap är farliga och opålitliga och måste hållas kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klotim:

Uttrycker min åsikt? Jag har rätt till min egna åsikt! Förövrigt så är det är ju sant de jag säger, de kanske inte är sant för dig specifikt men för mig är de det!
Ta o kasta ditt taskiga beteende istället vetja!

Klart du har rätt till din åsikt, som jag har till min angående din..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ja! Idiotsossarna kläcker nästa geniala idé.

Skickades från m.sweclockers.com

Skall vi slå vad om att allt från Vänster till Höger, V, S, SD, MP, L, M mm kommer rösta för denna? Om det är något alla partier kan hålla med om är hur man skall övervaka sina medborgare.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Skall vi slå vad om att allt från Vänster till Höger, V, S, SD, MP, L, M mm kommer rösta för denna? Om det är något alla partier kan hålla med om är hur man skall övervaka sina medborgare.

Det svider i mig att behöva säga det här men du har förmodligen helt rätt. Politikerna har inte en aning när det handlar om internet vilket gång på gång syns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Röstar nej till detta förslag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon67440:

Klart du har rätt till din åsikt, som jag har till min angående din..

Skickades från m.sweclockers.com

Så säg inte att jag ska kasta min åsikt då

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Har faktiskt inget problem med de punkter nu nämnde då jag inte har något att dölja, O de funkar ju bra, se bara vad som hände vid terrorattentatet i sthlm med lastbilen. De hittade ju förövaren tack vare övervakningskameror.
Den enda punkten jag inte gillar är vad jag surfar på eller vad jag handlar, men det är för det är personligt, de övriga, tex om jag är o åker över en väg bryr jag mig inte så värst om.

Du har inte något att dölja. Men det enda du inte gillar är att de kollar vad du surfar på eller handlar för det är personligt. Alltså har du något du vill dölja, dina surfvanor. Du säger emot dig själv.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Du har inte något att dölja. Men det enda du inte gillar är att de kollar vad du surfar på eller handlar för det är personligt. Alltså har du något du vill dölja, dina surfvanor. Du säger emot dig själv.

Jag formulerade mig fel, syftade på att jag inte har något att dölja FÖRUTOM mina surfvanor o de jag handlar, för det är mer personligt, nöjd nu?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Jag formulerade mig fel, syftade på att jag inte har något att dölja FÖRUTOM mina surfvanor o de jag handlar, för det är mer personligt, nöjd nu?

Menar inte att vara aggressiv eller nedvärderande i mina inlägg. Men om du inte vill att de ska se dina surfvanor och det du handlar, så betyder ju det att du är emot den typen av övervakning, alltså är du ju emot övervakning, men samtidigt för det? Det man säger i telefon eller sms är också personligt. Emails är personliga. Ärs orkar inte gå in på ämnet på djupet (igen) jag har gjort det för många gånger.

Men jag hajar var du menar.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Jag formulerade mig fel, syftade på att jag inte har något att dölja FÖRUTOM mina surfvanor o de jag handlar, för det är mer personligt, nöjd nu?

Så några potentiellt framtida kriminella handlingar är det bra att storebror inte får reda på eller hur?
Att "inte ha något att dölja" är ett riktigt dåligt argument då du inte har en susning om vad som kan tänkas bli "olagligt" i framtiden.
Du kanske är ett helgon i dag, men det kan fort ändra sig även om inte du gör det.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Så några potentiellt framtida kriminella handlingar är det bra att storebror inte får reda på eller hur?
Att "inte ha något att dölja" är ett riktigt dåligt argument då du inte har en susning om vad som kan tänkas bli "olagligt" i framtiden.
Du kanske är ett helgon i dag, men det kan fort ändra sig även om inte du gör det.

Ja det är ju så världen fungerar, allt förändras runt om dig och du får anpassa dig, inget lustigt med det.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Skrivet av frankof:

Egentligen, hur rättssäkert är övervakning av föremål egentligen?
Det är ju inte precis som att det går att bevisa vem som använde den övervakade prylen vid ett givet tidpunkt, eller?

Kan ju bli liknande som annan bevisning. Där flera bevis sätts ihop (du fälls oftast inte bara av ett bevis, troligen räknas det som indicium ihop med flera andra starkare eller flera indicier förutom mobildatan, kan vara dna eller vittnen t.ex).

Kan ju inte bara sätta dit någon för vist IP används i kriminella syften (utan behövs oftast mer bevis, vem som faktiskt har använt datorn).

Skrivet av Findecanor:

Telebolagen, påhejade av PTS håller ju på att avveckla möjligheten till Internet-uppkoppling på andra sätt än via mobiltelefoni. ADSL som tidigare gått via det fasta telenätet försvann på landsbygden redan för fem år sedan och fortfarande finns inga andra alternativ än "mobilt bredband" på många håll.
Om vi inte aktar oss så kommer det snart inte att finnas några alternativ till "mobilt bredband" för privatpersoner någonstans i Sverige.

Vi har ju fortfarande fast internet Inte bara genom mobilnätet

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Undrar hur de ska förena detta med GDPR, som säger att personliga data ska vara transparenta, man får inte spara mer än nödvändigt, måste sparas i ett specifikt syfte (det räcker inte att säga personen kan någon gång utföra något brott), samt att personen måste informeras om det och godkänna det...

Visa signatur

Windows 8.1 64 bit, EVGA GeForce GTX 980Ti DirectCU II 2GB , 8 GB Corsair Vengeance, P8Z68-V LX, Intel Core i5 2500K, Creative XtremeMusic X-fi, 700W CoolerMaster SilentPro, Fractal Design R3, 128 GB Kingston HyperX + Sandisk Ultra Plus 256 GB + 2 TB + 500 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det svider i mig att behöva säga det här men du har förmodligen helt rätt. Politikerna har inte en aning när det handlar om internet vilket gång på gång syns.

Skickades från m.sweclockers.com

Men nu gällde det ju mobiltrafik och inte internet?

Permalänk
Medlem

Om man ska lagra alla uppgifter så ska också alla kunna se uppgifterna så att inte vissa ska kunna dra fördel av att kunna få fram uppgifter.

Permalänk
Inaktiv

** Tråd rensad från off-topic (och meningslösa inlägg/otrevligheter). Ämnet är : uppgiftslagring i brottsbekämpningssyfte. Håll er till ämnet. //Mod **