Nvidia tvingar svenska återförsäljare ta kostnaden för prissänkta grafikkort

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

Vad Nvidia gör och inte har knappast återförsäljarna någon kontroll över. Däremot så kan de själva styra vilken marginal de vill ha på sina produkter, och 12% av 7000Kr som ett topp-kort har kostat är mer pengar i rena kronor än vad 12% av 4000Kr är, som ett toppkort brukade kosta, så det är knappast så att ÅF har haft kniven på strupen under mininghysterin, utan det har varit sötebrödsdagar även för dem.

Och hur stödjer det ditt tidigare uttalande?

Skrivet av Ozzed:

ÅF tar ju alltid största delen av marginalerna, så då det självklar inte bara är ÅF's fel så har de självklart stört del i det, och det är helt rätt att Nvidia nu trycker till dem utav helvete och mellan raderna säger att de är väl medvetna att de saltar priserna jävel, men att det nu får vara slut på det om de vill ha några volymer av kort i framtiden. Jag ser ingen orimlighet i detta, och då brukar jag ändå titt som tätt felaktigt anklagas för att ge Nvidia oförtjänt skit. Men sanningen är att jag är av uppfattningen att "skit ska skit ha", sen om det är AMD, Nvidia, eller i det här fallet ÅF beror självklart på vem det är som för tillfället ertappats med brallorna nere, och i det här fallet så är det ÅF!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Stackars de 2-3 gigantiska butikerna som finns kvar om de förlorar några kronor då men tror knappast det märks speciellt mycket för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Visst, efter att de skrivit av ”lånen” (och liknande) från moderbolag/koncern. Varifrån tror du att t.ex. Inet Holding fick sina dryga 17 miljoner ifrån?

Du kan nog räkna med att marginalerna är betydligt större före siffertrixandet.

Mja fast nu är det bruttomarginalen på ca 12% och inte vinstmarginalen som låg runt 4% och är beräknad efter att delar av vinsten är utdelad till holdingbolaget, löner är betalade, osv.

Permalänk
Medlem

Jag vill egentligen inte stöda Nvidia eftersom jag inte uppskattar hur de agerat under flera tillfällen genom åren, men samtidigt så om man vill ha bra prestanda för rimligt pris så är nästa generation mycket lovande. Det är svårt att stödja AMD om deras produkter inte är lika bra (På GPU fronten åtminstonde)

Permalänk
Medlem

Älskar att se idioter bli behandlade som idioter.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är ju precis det som de gjorde när det gick bra - 95% prestanda för 90% pris (290-serien mot 780-serien), eller 90% prestanda för 80% pris (270X mot 760). Det är när AMD ligger så som marknaden fungerar som bäst. Bekymret är att AMD just nu har högre kostnader än nVidia för att producera de korten. Både 290 (Hawaii) och 270X (Pitcairn) var mindre och billigare än de chip de konkurrerade mot, så AMD kunde dra ner priset. Vega 10 måste vara mycket dyrare än GP104, och Polaris 10/20 ligger nog på samma nivå som GP106.

ej att förglömma att R9 290 pissar på GTX 780 såhär ett par år senare, precis som vanligt åldras AMD's kort mycket bättre. Mitt HD 7970 Ghz utlånat till en polare funkar hur bra som helst i många av dagens spel, GTX 680 hittar man väl bara på museum idag.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimartin:

Säljare tror på detta själva och är av naturen duktiga att övertala alla i sin närhet hur dåliga marginalerna är vilket vi ser flera exempel av i denna tråden.

Man kan ju tjäna grova pengar på att antingen ha stor vinstmarginal eller stor omsättning. Det som står helt klart är att de inte skulle fortsätta år ut och år in om de inte tjänade mer än tillräckligt på det.

Det är heller ingen mänsklig rättighet [åtminstone inte sist jag kollade, men man vet ju aldrig] att få försörja sig på att sälja datorkomponenter, så återförsäljarna kan ta och lägga ner sin desinformationskampanj och börja fokusera på att leverera istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Brist på konkurrens är alltid ett stort problem, det går att skriva långa uppsatser kring Nvidas beteende, men de flesta företag skulle vara samma skitstövlar i samma sits.

Jag har sett detta så många gånger, företag som har varit riktigt schyssta blir svin när de väl kan.

Sedan så borde det väl inte vara så stora lager av grafikkort? Mindre butiker borde ha ett väldigt litet lager och de större butikerna har lite större, men samtidigt så borde den vara bra balanserat.
Det är bara analysera hur många grafikkort som borde säljas, se på gammal statistik för att se sommardatorköp etc.

När har Nvidia varit bra samarbetspartners eller schyst företag?
De har jävlats med andra och kastat paj sen dag 1 som jag förstår det.

Skrivet av frankof:

This!!

AMD har en fantastisk möjlighet om dom klarar att matcha prestanda. 90% prestanda till 100% pris gör ingen glad, 90% prestanda till 75% pris är ett bra sätt att sno trötta nvidia kunder.

Stoppar inte Nvidia att sedan sumpa prestandan för AMD genom att tvinga utvecklarna att antingen ta bort funktioner som AMD stödjer som givit prestandaövertag, eftersom Nvidia ej stödjer det eller sumpar prestandan genom att tvinga på GameWorks.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det händer mer och mer ofta att jag beställer från Tyskland, priserna i Sverige är skeva.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

De måste inte släppa bättre kort det räcker med prisvärdare kort. Tex ställer man upp Ryzen vs Intel så är det ju ingen absolut vinnare i prestanda men Ryzen plockar marknadsandelar på att vara ett prisvärt alternativ. Likadant går ju att göra på gpu-marknaden, ex sätt ett pris på rx580 så att det är prisvärdare än 1060.

Nu kanske det är så att senaste generation har sålt väldigt bra ändå. Jag har inte läst några föesäljningssiffror på varken AMDs eller Nvidas kort.

Min poäng var mer att de inte måste ha ett kort som är bättre än 1080ti för att sälja. Jag tror och har för mig att högst omsättning sker i de billigare segmentet kring 2-3000kr men nu chansar jag hej villt och ni får gärna rätta mig med korrekta siffror.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, om köparna hade varit sunda så, men när AMD släpper något nytt så suckas och stönas det alltid i kommentarerna här att de är "hopplöst efter Nvidia" och liknande. Nvidia har Mindshare så det räcker och blir över tyvärr.

Skrivet av Xyborg:

Och hur stödjer det ditt tidigare uttalande?

Återförsäljarna, som övriga, vill väl knappast bedriva välgörenhet utan gå med god vinst när de säljer. Visst är det så att vissa saker, som TV-apparater säljs med förlust, men då går de ju ändå runt för att de lyckas lura på folk "trygghetsförsäkringar" och dylikt, men det är väl inte så vanligt på grafikkort? Därför drar jag slutsatsen att eftersom marginaler brukar räknas i procent och inte i reda kronor så har de fått bra mycket mer i kassan nu under mining-rushen, som de absolut har råd att avvara så att vi konsumenter kan få vettiga priser igen.

Önskvärt vore naturligtvis också att Nvidia sänker sina priser till återförsäljarna men... Nvidia är ju Nvidia så det lär inte hända.

Min poäng handlade mest om att det knappast är synd om ÅF, och att de nu verkar gråta krokodiltårar över detta är bara drygt av dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är ÅF som tjänat på högre priset, inte nVidia. Så nVidia kanske tycker att ÅF kan ta smällen när ÅF "måste" sänka priserna. För många GPUs som ej blir sålda är nVidias felprognos.

Oavsett skulle jag inte lägga pengar på pascal idag om man har en dator som fortfarande startar.
Grafikkorten från nästa gen kommer vilken dag som helst nu.
Under tiden om du tänkt köpa andra dator prylor så håll koll på prisjakt för reor på dessa medans du väntar på grafikkorten.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Artikeln ser ut att vara lite mer "opinion" och då tredjehandsopinion från anonym ÅF. Klart de är sura. Skitsamma, blir nvidiakorten bäst under kommande generation och denna ÅF vägrar hålla lager så kommer konsument söka sig till annan butik. Lika bra, marknaden som innehar sånt här börjar närma sig oligopol så det blir trevligt om något nytt poppar upp ifall dagens giganter är sura.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Man ser ju inte direkt paniken hos åf att kränga kort direkt, utan mer försöks det att mjölka så länge det går så jag känner lite att det är lite gråt för gråtandets skull. Om nu inte dom i sin tur blivit mjölkade på inköpspriserna.

Permalänk
Medlem

Konsumentråd: Köp ej nVIDIA grafikkort när de håller på och tramsar så här.

De får ta smällen, de har drivvis med vinst sedan kryptoboomen, detta är en spottstyver för nVIDIA, egentligen. Låt dig inte luras att betala för deras skaldjursplatåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Girigbukar alltså

Ånej. Ett företag som vill maximera vinst. Vad hemskt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

ÅF ger inte mig något prisskydd när jag köper grafikkort, så varför skulle ÅF få det när de köper från nvidia? Att ÅF "inte kan" sänka priserna är BS. Köp direkt från nvidia istället och slipp giriga mellanhänder. ÅF kommer tvingas sälja ut korten långt under inköpspris senare om de inte börjar sänka priserna inom en snar framtid.

Nu finns det faktiskt ett fåtal återförsäljare som har erbjudit oss vanliga konsumenter ett "prisskydd"... dock inte lika generöst som dessa företag sinsemellan har haft tidigare. Men iallafall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Här tycker jag faktiskt att återförsäljarna gnäller och ojar sig. De har ju åtnjutit den oförtjänta förmånen att fullkomligt tälja guld ur 1000-serien, så nu är det dags att de ger något tillbaka till oss konsumenter som ett förlåt och plåster på såren. Vi ar många som inte använt våra kort till mining och fått lida av de skandalösa priserna, så för en gångs skull håller jag med Nvidia. Det är rätt åt alla återförsäljare att de tvingas sälja korten med förlust så som de har behandlas oss kunder som ger dem mat på bordet. Fy fan

Ska de som köpt grafikkort få ett "förlåt och plåster på såren"? För vad? Uppenbarligen köper folk grafikkort till det priset, så vad är problemet?

Hur är det en "oförtjänt förmån" att sälja sina varor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Karma...ni ska se att AMD kommer tillbaka som en större spelare även inom GPUer - på samma vis som de slog Intel på fingrarna. Karma slår alltid tillbaka Nvidia kommer att bli hungriga för deras girighet kommer svälta dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

De löjligt höga priserna måste ner.

Låt er inte luras av uttalandet att återförsäljare i Sverige endast tjänar några få % på grafikkort i dagsläget.

Hur tror ni de kör reor på 20-25% på grafikkort, just nu har de bra vinst på grafikkort efter alla prishöjningar de gjort.

Återförsäljarna vill hålla sina vinster höga efter Kryptoboomen vilket avsevärt sänkt försäljningen av grafikkort.

De har tjänat enorma pengar på Kryptoboomen så de kan inte räkna med prisskydd från nvidia i det här läget.

Lite svårt o äta kakan och ha kvar den, om man tjänar pengar på uppgång får man också räkna med att förlora några kronor vid ner gång.

nVidia vill bli av med sitt överskottslager, om inte överskottslagret av Pascal gpu:er sjunker snabbt så drar lansering av nästa generation ut på tiden.

nVidia har redan byggt ett enormt lager av nästa generation gpu:er som ligger och väntar nu, detta kostar dem pengar.

Vi kommer snart få se massor av reor från alla återförsäljarna så ska ni sälja något begagnat så gör det nu innan det drar igång.

Jag tog ett titt på det 1080Ti grafikkortet jag äger, komplett ska ha 11989kr, i Tyskland kostar det c:a 9000kr.

https://www.komplett.se/product/917196

https://www.mindfactory.de/product_info.php/11GB-Gigabyte-GeF...

Vi är med i EU så enda extra kostnad Komplett har är 4% högre moms mot sina Tyska vänner vilket inte motiverar en prisskillnad på 3000kr.

Note: Mitt Aorus 1080Ti köpte jag från Komplett för 8500kr när det kom ut så några 11989kr är definitivt overkill. Kortet är alltså 41% dyrare idag än när jag köpte det.

Detta är fel, vinsten på grafikkort är inte stor mot inköps pris.
Jag har själv drivit butik och har fortfarande tillgång till att köpa från en ÅF som flertal andra stora aktörer använder så som inet etc..
Här har du en bild på vad flera butiker betalar, om du inte köper in ett pallvis, då kanske du får 5-15% lägre pris per/styck.
Inköpspris är: 5108kr exkl moms vilket är - 6.385kr

Sedan går du till komplett och kollar samma grafikkort: https://www.komplett.se/product/895861/datorutrustning/pc-kom...
Pris: 6.559kr inkl moms.
Så tar vi: 6559kr - 6385kr = 174kr i vinst per kort.
( detta är en sanning med modifikationer, vinster är ju inte direkt 174kr, har andra avgifter och skatter, men bara en snabbvisning)
Jag kallar inte det stora vinster direkt per kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimartin:

Inte pekat personligt men eftersom du länkade två exempel.

Som alla större bolag är Inet inte bara Inet
Tittar du så är moderbolaget Inet Holdings https://www.allabolag.se/5590084314/inet-holding-ab
Som i sin tur är en del av https://www.allabolag.se/5568660723/creades-ab-publ
Inet Sisjön i Göteborg köper högst troligt sina delar från sin egna grossist Inet Holding som köper bulk av leverantör till betydligt bättre priser än Svensson får se.

Webhallen ägs av Norskt bolag och det blir svårare att följa där.
Elgiganten, Mediamarkt mm gör på precis samma sätt. Köper från sitt egna centrallager därifrån butikerna får sina marginalsiffror.

Såhär kan man lura sina egna försäljare och butiksarbetare att "ens egen butik" har sjukt låga marginaler och knappt går med vinst medan moderbolaget i lugnan ro går med god vinst utan att gemene man inte har en aning.
Säljare tror på detta själva och är av naturen duktiga att övertala alla i sin närhet hur dåliga marginalerna är vilket vi ser flera exempel av i denna tråden.

Kollar du Inet Holding på allabolag.se ser du att det inte finns någon omsättning, därav svårt att se hur det skulle kunna vara en grossist.

Sen stämmer det väl delvis som du säger att det kan förekomma "dolda marginaler" på många produkter som säljs av kedjor som är stora nog att ha sin egen grossistverksamhet. Dock kvarstår det faktum att dom fall där jag sett priser från extern grossist var det inga fantastiska marginaler man hade heller.

Sen är det klart att man kanske har kunnat ha högre marginaler än normalt när det rådit brist på grafikkort, frågan är dock hur lång tid det tog innan dessa marginaler trillade in hos aktörer tidigare i ledet. ÅF kunde säkert slänga på rätt saftiga marginaler på det som fanns i lager när priserna började sticka, men har svårt att se hur inte Nvidia, Asus/MSI/osv, ev. grossist och andra mellanled inte passat på att dra upp sina marginaler också.

Ska man diskutera huvudnyheten så är det väl lite sådär av Nvidia att bete sig såhär mot sista steget innan deras slutkunder, dock förstår jag inte helt varför det ska vara Nvidia som direkt ska ersätta ÅF för ev förlust. Detta borde snarare ligga på den som sålt kortet till ÅF som i sin tur bör ta det mot Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Ånej. Ett företag som vill maximera vinst. Vad hemskt.

Du missar den klämmande punkten. Det handlar inte om att någon surar för att Nvidia är på jakt efter förtjänst. Utan att de tycks ha så lätt att offra sina partners i jakten dit.

Permalänk
Medlem

kanske inte är så smart att köpa upp ett stort lager när de säljs till högre priser än de lanserades för för över 2 år sedan? lär bli en massa 1000-serie kort som "reas" ut på black friday i år...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Detta är fel, vinsten på grafikkort är inte stor mot inköps pris.
Jag har själv drivit butik och har fortfarande tillgång till att köpa från en ÅF som flertal andra stora aktörer använder så som inet etc..
Här har du en bild på vad flera butiker betalar, om du inte köper in ett pallvis, då kanske du får 5-15% lägre pris per/styck.
Inköpspris är: 5108kr exkl moms vilket är - 6.385kr
http://i67.tinypic.com/folo9k.png

Sedan går du till komplett och kollar samma grafikkort: https://www.komplett.se/product/895861/datorutrustning/pc-kom...
Pris: 6.559kr inkl moms.
Så tar vi: 6559kr - 6385kr = 174kr i vinst per kort.
( detta är en sanning med modifikationer, vinster är ju inte direkt 174kr, har andra avgifter och skatter, men bara en snabbvisning)
Jag kallar inte det stora vinster direkt per kort.

Så med andra ord är det distributören/AIB som får alla pengar, förutom när det gäller komplett som agerar distributör också.

Det är helt omöjligt att få reda på vem som faktiskt lägger på priserna om inte distributörerna talar ut, vilket de aldrig kommer göra om de vill fortsätta som distributör.

Sen har du ett pris, andra butiker har ett annat från samma distributör, de stora har garanterat bättre marginaler än ditt exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Detta är fel, vinsten på grafikkort är inte stor mot inköps pris.
Jag har själv drivit butik och har fortfarande tillgång till att köpa från en ÅF som flertal andra stora aktörer använder så som inet etc..
Här har du en bild på vad flera butiker betalar, om du inte köper in ett pallvis, då kanske du får 5-15% lägre pris per/styck.
Inköpspris är: 5108kr exkl moms vilket är - 6.385kr
http://i67.tinypic.com/folo9k.png

Sedan går du till komplett och kollar samma grafikkort: https://www.komplett.se/product/895861/datorutrustning/pc-kom...
Pris: 6.559kr inkl moms.
Så tar vi: 6559kr - 6385kr = 174kr i vinst per kort.
( detta är en sanning med modifikationer, vinster är ju inte direkt 174kr, har andra avgifter och skatter, men bara en snabbvisning)
Jag kallar inte det stora vinster direkt per kort.

Detta spelar ju dock inte mycket roll för konsumenter.

Faktum är att så här ett par månader innan nästa generation där vi med 99% sannolikhet kommer få se ett GTX1180 som minst matchar 1080Ti i hastighet och som förmodligen kommer matcha dagens GTX1080 priser (~6500), leder det endast till en slutsats - korten idag är inte värda sitt pris.

Med tanke på ett rykte om att GTX1180 "bara" kommer ha 8gb, samma som 1080... Så är det möjligt att det tom indikerar en något lägre prissättning. Tror inte vi sett ett enda GTXx80Ti->GTXx80 skifte utan att dom höjt minnet. Så enda sättet jag ser ett högre pris än 6500 är om det sitter 12gb minne på 1180 och även då, förmodligen ett pris under 1080Ti.

Det spelar ingen roll vad återförsäljare vinner eller förlorar. Sucks to be them, men så är det.

Permalänk
Medlem

Ja så går det när man har typ monopol på en marknad. De bryr sig inte ett skit för de vet att du har ingen annanstans att ta vägen
Finns inget annat vettigt att köpa än nvidia kort för tillfället

Om AMD kom ut med något som slår dom på fingrarna så kommer ni se nvidia dumpa priserna så in i helvete och behandla sina partner som gudar

Permalänk
Medlem

Visst är det grisigt av Nvidia, men det felet lär väl vara hela tillverknings- och återförsäljningsledets. Distributörerna och återförsäljarna lär väl ha tryckt på duktigt under kryptorushen, det var ju mer eller mindre slutsålt precis överallt, och Nvidia köpte det med hull och hår. Ingen funderade ens på att kraschen med all sannolikhet står precis bakom hörnet när varenda käft hellre kallsnackar kryptovalutor än vädret.

Kan faktiskt inte tycka synd om någon, bitcoinkursen har verkligen varit ett skolboksexempel på dynamiken i en uppgång och krasch. Till och med en hobbyekonom som jag kunde förutse den med god noggranhet. De valde bara att inte se det i sin girighet.

Den gamla devisen den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket är högeligen applicerbar här.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Ja så går det när man har typ monopol på en marknad. De bryr sig inte ett skit för de vet att du har ingen annanstans att ta vägen
Finns inget annat vettigt att köpa än nvidia kort för tillfället

Om AMD kom ut med något som slår dom på fingrarna så kommer ni se nvidia dumpa priserna så in i helvete och behandla sina partner som gudar

har ju hänt förr men frågan är om de har kompetens nog idag efter att en massa folk lämnat till intel, apple osv

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Detta är fel, vinsten på grafikkort är inte stor mot inköps pris.
Jag har själv drivit butik och har fortfarande tillgång till att köpa från en ÅF som flertal andra stora aktörer använder så som inet etc..
Här har du en bild på vad flera butiker betalar, om du inte köper in ett pallvis, då kanske du får 5-15% lägre pris per/styck.
Inköpspris är: 5108kr exkl moms vilket är - 6.385kr
http://i67.tinypic.com/folo9k.png

Sedan går du till komplett och kollar samma grafikkort: https://www.komplett.se/product/895861/datorutrustning/pc-kom...
Pris: 6.559kr inkl moms.
Så tar vi: 6559kr - 6385kr = 174kr i vinst per kort.
( detta är en sanning med modifikationer, vinster är ju inte direkt 174kr, har andra avgifter och skatter, men bara en snabbvisning)
Jag kallar inte det stora vinster direkt per kort.

Butiker ska inte tjäna mera på att sälja/köpa. Helt rätt med några enstaka procent i marginal.

Permalänk
Medlem

"På andra sidan är butikerna, som inte har mer än några enstaka procent i marginal..."
Källa på det? Ingen butik överlever med bara enstaka procent i vinst. Fysisk eller bara online.
De har kammat in stort på kryptobrytningen, men det vill de kanske inte prata om?
Att göra fel bedömning om hur marknaden kommer se ut i framtiden är deras eget ansvar.
Butikerna är kunder hos Nvidia som givetvis säljer allt de kan, precis som butikerna själva gör.
Att gnälla på Nvidia för de inte säger till i god tid innan nya produkter kommer...
Betyder det att de slutkunder som nyligen köpt de bästa korten från dessa butiker kommer få pengar tillbaks i sin tur?
Skulle inte tro det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Butiker ska inte tjäna mera på att sälja/köpa. Helt rätt med några enstaka procent i marginal.

Inte speciellt konstigt med butiker som får "slå igen", när deras vinster minskar.