Wish-kunder drabbas av extra avgifter trots avtal med Postnord

Permalänk
Melding Plague

Wish-kunder drabbas av extra avgifter trots avtal med Postnord

Flera kunder har drabbats av en hanteringsavgift vid köp från Wish, även efter samarbetet med Postnord. Anledningen är att Wish inte implementerat systemet för alla sina leverantörer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Bli spännande detta. Har fått två paket levererade utan tullknas, medan ett tredje sitter fast sedan 11e juni. Undrar vad som kommer hända med det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Hehe det senaste jag beställde från ebay slank igenom.
Jag var stensäker på att något sånt här skulle ske

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Shudnawz:

Bli spännande detta. Har fått två paket levererade utan tullknas, medan ett tredje sitter fast sedan 11e juni. Undrar vad som kommer hända med det.

Jag fick också igenom två paket utan problem. Det tredje paketet fastnade dock hos Postnord. Skapade ett ärende via email där jag ombads skicka bevis på att ordern beställts från Wish och att köpet genomfördes efter en 14:e Juni. Sagt och gjort så skickade jag en skärmdump från Wish och fick sedan tillbaka ett svar att avgiften annullerats!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Sverige är som en medelstor stad i Kina och de skiter i oss men ändå ska vårt lilla land ta ansvar för alla miljöfrågor.

Helt sjukt samhälle vi lever i #Godhetsknarkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Sverige är som en medelstor stad i Kina och de skiter i oss men ändå ska vårt lilla land ta ansvar för alla miljöfrågor.

Helt sjukt samhälle vi lever i #Godhetsknarkare

Bara för att andra grannar låter sina hundar skita på gatan så ser jag ingen anledning att låta min göra det. Oavsett så har Kina börjat ta tag i sina miljöproblem, tex smog och mycket annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikez:

Jag fick också igenom två paket utan problem. Det tredje paketet fastnade dock hos Postnord. Skapade ett ärende via email där jag ombads skicka bevis på att ordern beställts från Wish och att köpet genomfördes efter en 14:e Juni. Sagt och gjort så skickade jag en skärmdump från Wish och fick sedan tillbaka ett svar att avgiften annullerats!

Så du betalade aldrig? Och de skickade paketet ändå? Hur lång tid tog det?

ÄR själv i samma sits och har mejlat supporten, de ska återkomma... gått ett par dagar nu

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Bara för att andra grannar låter sina hundar skita på gatan så ser jag ingen anledning att låta min göra det. Oavsett så har Kina börjat ta tag i sina miljöproblem, tex smog och mycket annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Dock värt att påpeka att det här är moraliska beslut, som vi tar på en väldigt hög nivå och de nu påverkar privatpersoner. Det är stor skillnad mellan vad du bestämmer att dina hundar ska göra, och vad riksdag och staten bestämmer att du ska göra.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klumpeduns:

Bara för att andra grannar låter sina hundar skita på gatan så ser jag ingen anledning att låta min göra det. Oavsett så har Kina börjat ta tag i sina miljöproblem, tex smog och mycket annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä i Sverige ska vi andra gå och plocka upp skiten och även betala ockerpriser för påsarna vi använder för att plocka upp andras skit.

Tycker bara det är tråkigt att inget fungerar i samhället förutom saker staten tjänar pengar på så klart.

Permalänk
Medlem

Beställde två saker 16 juni, luftnings-kit för cykelbromsar, kom fram utan problem. Den andra fastnade, 2st hörlurar, 33 kr st.
För dessa vill postmord att jag ska betala 130 kr i importmoms, utöver 75kr i hanteringsavgift.... Missade när vi införde 196% moms i sverige. xD
Mailat kundtjänst, återstår att se hur detta slutar hahaha

Permalänk
SpelClockers

@milky81: Stämmer bra! Inte en enda krona, förutom min tid förstås!

Visa signatur
Permalänk

Väntar också på ett mejl skickat till postnord.. 3 dagar och inget svar. Gissar paketet hinner skickas tillbaka fören dom ens svarar haha

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Dock värt att påpeka att det här är moraliska beslut, som vi tar på en väldigt hög nivå och de nu påverkar privatpersoner. Det är stor skillnad mellan vad du bestämmer att dina hundar ska göra, och vad riksdag och staten bestämmer att du ska göra.

Du tolkar det jag skrev för bokstavligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Nä i Sverige ska vi andra gå och plocka upp skiten och även betala ockerpriser för påsarna vi använder för att plocka upp andras skit.

Tycker bara det är tråkigt att inget fungerar i samhället förutom saker staten tjänar pengar på så klart.

Det är bättre att någon gör något än ingen, bra beteende brukar kunna smitta av sig. Jag vet inte hur gammal du är, men jag minns kampanjen håll Sverige rent. Skapar man en positiv mentalitet så brukar det ofta leda till goda resultat. Men menar du att det i ditt exempel är bättre att bara låta skiten ligga kvar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Tvingas betala är lite märkligt uttryckt när man kan ringa/maila till postnord så att de kan släppa vidare paketet. Inte jättesmidigt men funkar.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det är bättre att någon gör något än ingen, bra beteende brukar kunna smitta av sig. Jag vet inte hur gammal du är, men jag minns kampanjen håll Sverige rent. Skapar man en positiv mentalitet så brukar det ofta leda till goda resultat. Men menar du att det i ditt exempel är bättre att bara låta skiten ligga kvar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jo, men vart bor du? Bara för ett par år sedan var det där jag bor i sin grundersättning en förlustaffär att ta ett lågavlönat 75% jobb jämfört med socialbidrag bara man har 30 minuter till jobbet. Något man så klart ska göra om man hade ekomiskt utrymme samt söka sig vidare. Själv är min transportkostnad högre än kostnaden på min 3-plans villa med fristående garage. Bor i en region med bara runt 200 000 invånare i en 30 minuters radie runt mig tyvärr. Det är ju inte så att man har så mycket alternativ när bussen kostar 10-20 kr milen beroende på ålder och rabatt, skapar en j-vla oreda i planeringen (om det ens går någon) och man ändå har en bil.

Betalar gärna för miljön men när samhällsfunktioner är kraftigt beroende av bränslebeskattning, det är en valfråga att sluta med bensin och diesel till 2021, vindkraft och solkraft byggs ut med bidrag och ändå leder till ökade nätpriser med över 20% senaste året och som ändå måste backas av kärnkraft och vattenkraft som är många gånger renare än sol och vind så är det riktigt lätt att se det som en fars som bara svider i plånboken och ökar urbanisering.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Jo jo, men vart bor du? Bara för ett par år sedan var det där jag bor i sin grundersättning en förlustaffär att ta ett lågavlönat 75% jobb jämfört med socialbidrag bara man har 30 minuter till jobbet. Något man så klart ska göra om man hade ekomiskt utrymme samt söka sig vidare. Själv är min transportkostnad högre än kostnaden på min 3-plans villa med fristående garage. Bor i en region med bara runt 200 000 invånare i en 30 minuters radie runt mig tyvärr. Det är ju inte så att man har så mycket alternativ när bussen kostar 10-20 kr milen beroende på ålder och rabatt, skapar en j-vla oreda i planeringen (om det ens går någon) och man ändå har en bil.

Betalar gärna för miljön men när samhällsfunktioner är kraftigt beroende av bränslebeskattning, det är en valfråga att sluta med bensin och diesel till 2021, vindkraft och solkraft byggs ut med bidrag och ändå leder till ökade nätpriser med över 20% senaste året och som ändå måste backas av kärnkraft och vattenkraft som är många gånger renare än sol och vind så är det riktigt lätt att se det som en fars som bara svider i plånboken och ökar urbanisering.

De ökade nätpriserna har dock med monopol att göra och inte med vilken typ av energikälla det är. Sen så är så klart inte alla beskattningar lika effektiva, jag pendlade själv med bil 18-19 mil varje dag i 1.5 år. Anledningen till att jag skrev något från första början var för att det lät på dig som att precis allt är dåligt och att det inte är någon idé att göra något. Men nu så lät du ju lite mer vänligt inställd till att faktiskt göra något åtminstone så nu är jag mycket gladare. ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Avstängd

Mycket tullknas på sistone.

Permalänk
Medlem

Att Wish ens ska undantas tycker jag är lite märkligt minst sagt. Och att det nu finns undantag kommer, som det nu visats, att skapa massor av logistiska problem.

Skrivet av gabriel15:

Sverige är som en medelstor stad i Kina och de skiter i oss men ändå ska vårt lilla land ta ansvar för alla miljöfrågor.

Helt sjukt samhälle vi lever i #Godhetsknarkare

Nu låter du som en riktig bakåtsträvare.

Nej, vad vi gör spelar ingen direkt roll. Men det spelar en enorm roll indirekt. Vi leder via exempel, små initiativ ger chans för att testa nya produkter, tekniker och lagstiftningar.

Ett väldigt bra exempel på detta är Norges elbilspolitik. Norge är ett land ännu mindre sett till befolkning än Sverige, men dom har genom sin politik gett tekniken ett jätteskutt in i framtiden då de olika tillverkarna har haft möjlighet att känna sig fram i Norges marknad innan det tagits vidare till övriga Europa, Nord Amerika och Asien.

Visst, vill du dra en säck över huvudet och sura, så gör det. Men stoppa inte då dom som faktiskt vill göra något som vi kan vara stolta över.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klumpeduns:

Det är bättre att någon gör något än ingen, bra beteende brukar kunna smitta av sig. Jag vet inte hur gammal du är, men jag minns kampanjen håll Sverige rent. Skapar man en positiv mentalitet så brukar det ofta leda till goda resultat. Men menar du att det i ditt exempel är bättre att bara låta skiten ligga kvar?

Skickades från m.sweclockers.com

Klart man ska värna om miljön inget snack om saken men i dagens samhälle dör människor för de inte hinner få den vård de behöver i tid så jag tycker det finns viktigare saker vi måste ta tag i först och främst.

Jag kastar inget skräp i naturen men jag skulle inte hoppa framför ett tåg för att plocka upp en plastpåse och symboliskt ta mitt ansvar för miljön.

Jag lämnar nu denna tråden och sparar min politik till valdagen istället:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Att Wish ens ska undantas tycker jag är lite märkligt minst sagt. Och att det nu finns undantag kommer, som det nu visats, att skapa massor av logistiska problem.

Varför är det märkligt? Andra aktörer har ebjudits samma avtal men de enda som gått med på det är Wish. Avtalet innebär i princip att säljaren deklarerar momsen och registrerar paketet hos Postnord.

Det enda de leverantörer som levererar åt Wish behöver göra är att märka att paketet kommer från Wish så ska det inte bli några problem, men gör de inte detta så uppkommer dessa problem.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Att Wish ens ska undantas tycker jag är lite märkligt minst sagt. Och att det nu finns undantag kommer, som det nu visats, att skapa massor av logistiska problem.

Inget undantag, de fixar moms vid köp på sidan så inte postnord behöver göra det när paketet kommer till Sverige. Det blir inte heller logistiska problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Sverige är som en medelstor stad i Kina och de skiter i oss men ändå ska vårt lilla land ta ansvar för alla miljöfrågor.

Helt sjukt samhälle vi lever i #Godhetsknarkare

Nu handlar det ju dock inte om miljö i det här fallet, det handlar om tull och moms som ska ta ut på allt som importeras från länder utanför EU. Det är bara att mycket slunkit igenom från asien pga felmärkning/volymerna. Lite samma grej var det i början på 2000-talet när man kunde få igenom grejer från USA då kontrollerna inte var lika bra på den tiden.

Samma system som Wish nu har börjat använda har under längre tid erbjudits via Ebay t.ex där vissa fraktfirmorna tagit hand om tull/moms direkt vid betalning av varan från USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Att Wish ens ska undantas tycker jag är lite märkligt minst sagt. Och att det nu finns undantag kommer, som det nu visats, att skapa massor av logistiska problem.

Dem undantas inte egentligen. Postnord tar ut sin avgift eftersom att de måste administrera moms och tull och de anser att detta kostar dem 75kr per packet. Moms och tull ska alltid tas ut på import av varor som inte kommer från EU eller länder med handelsavtal.

Det Wish gjort är att dem slutit ett avtal med Postnord där dem tar över administrationen av tull och moms och istället så att Postnord inte behöver göra detta. Därför står det "inkl. moms" numera på Wish. För att detta ska fungera måste så klart Postnord veta vilka paket som verkligen är från Wish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Sverige är som en medelstor stad i Kina och de skiter i oss men ändå ska vårt lilla land ta ansvar för alla miljöfrågor.

Helt sjukt samhälle vi lever i #Godhetsknarkare

Självfallet ska Sverige ta ansvar. Eller du kanske skiter i vad som händer med miljön så länge du inte behöver leva i den?

Skrivet av Bloodstainer:

Dock värt att påpeka att det här är moraliska beslut, som vi tar på en väldigt hög nivå och de nu påverkar privatpersoner. Det är stor skillnad mellan vad du bestämmer att dina hundar ska göra, och vad riksdag och staten bestämmer att du ska göra.

Du missade helt poängen. Bara för att andra inte gör något betyder det inte att man ska skita i det själv. Framförallt när det är av yttersta vikt för denna planets fortsatta välmående.

Skrivet av gabriel15:

Nä i Sverige ska vi andra gå och plocka upp skiten och även betala ockerpriser för påsarna vi använder för att plocka upp andras skit.

Tycker bara det är tråkigt att inget fungerar i samhället förutom saker staten tjänar pengar på så klart.

Vi säger så.

Skrivet av gabriel15:

Klart man ska värna om miljön inget snack om saken men i dagens samhälle dör människor för de inte hinner få den vård de behöver i tid så jag tycker det finns viktigare saker vi måste ta tag i först och främst.

Jag kastar inget skräp i naturen men jag skulle inte hoppa framför ett tåg för att plocka upp en plastpåse och symboliskt ta mitt ansvar för miljön.

Jag lämnar nu denna tråden och sparar min politik till valdagen istället:)

Det står inte mellan att folk dör och miljön. Folk brukar kunna ha mer än en tanke i huvudet samtidigt. Visste du att upp emot sju miljoner personer dör årligen pga. miljöutsläpp?

https://www.telegraph.co.uk/news/2018/05/01/estimates-7-milli...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av sCaz:

Jo jo, men vart bor du? Bara för ett par år sedan var det där jag bor i sin grundersättning en förlustaffär att ta ett lågavlönat 75% jobb jämfört med socialbidrag bara man har 30 minuter till jobbet. Något man så klart ska göra om man hade ekomiskt utrymme samt söka sig vidare. Själv är min transportkostnad högre än kostnaden på min 3-plans villa med fristående garage. Bor i en region med bara runt 200 000 invånare i en 30 minuters radie runt mig tyvärr. Det är ju inte så att man har så mycket alternativ när bussen kostar 10-20 kr milen beroende på ålder och rabatt, skapar en j-vla oreda i planeringen (om det ens går någon) och man ändå har en bil.

Betalar gärna för miljön men när samhällsfunktioner är kraftigt beroende av bränslebeskattning, det är en valfråga att sluta med bensin och diesel till 2021, vindkraft och solkraft byggs ut med bidrag och ändå leder till ökade nätpriser med över 20% senaste året och som ändå måste backas av kärnkraft och vattenkraft som är många gånger renare än sol och vind så är det riktigt lätt att se det som en fars som bara svider i plånboken och ökar urbanisering.

Som utbildad Socionom med kunskaper om Försörjningsstöd (socialbidrag är slang, ofta för dom som ser ner på utsatta) på en hög nivå så tjänar du alltid mer på ett arbete än att gå till Socialtjänsten. Runt 3500-4000 i månaden "får" du av Socialtjänsten. 75% lön ger absolut mer än de pengar du kan få hos Socialtjänsten även om du skulle ha ett lågavlönat jobb. Sedan är det en enorm press att gå till Socialtjänsten, och inga tillgångar får innehas... Att stora villor med höga lån är så billiga beror på att räntan subventioneras enormt för dom som redan har, som jag med ett skyhögt lån på 3 miljoner med en ränta som underligt billig, sedan avdrag på det billiga...

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvennaJensen:

Som utbildad Socionom med kunskaper om Försörjningsstöd (socialbidrag är slang, ofta för dom som ser ner på utsatta) på en hög nivå så tjänar du alltid mer på ett arbete än att gå till Socialtjänsten. Runt 3500-4000 i månaden "får" du av Socialtjänsten. 75% lön ger absolut mer än de pengar du kan få hos Socialtjänsten även om du skulle ha ett lågavlönat jobb.

För att inte tala om att det är pensionsgrundande. Våra yngre generationer har inte fördelen av att kunna "glida" genom pensionssystemet och kvittera ut garantipension utan att ha haft en förvärvsinkomst, det har räckt med att bo i Sverige i 40 år efter 20 års ålder för att få full garantipension för dom som i dagsläget går i pension. Även om garantipensionen är långt ifrån fet så är det fortfarande en betydande slant mer än bidragsnivån.

Visserligen finns äldreförsörjningsstödet men det kommer med vissa restriktion, i likhet med försörjningsstödet men med vissa skillnader. Har för mig att man t.ex får äga bostad efter någon dom i förvaltningsrätten för ett par år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Bli spännande detta. Har fått två paket levererade utan tullknas, medan ett tredje sitter fast sedan 11e juni. Undrar vad som kommer hända med det.

Galet trodde de skulle klara hantera saker nu med avgiften, jag valde nu senast att handla från Ali Express då det med avgiften fortfarande blev cirka en hundring billigare en Wish för samma produkt. Men nu har paketet legat längre hos postnord en det tog kineserna att få det till Sverige!

Postnord förtjänar all kritik de får, verkar helt inkopetenta faktiskt.....

Permalänk
Medlem

Väldigt märkligt att man kallar det ett ”avtal med wish” när det sen bygger på att samtliga underleverantörer behöver implementera, tvivlar på att alla dom har kapacitet och intresse för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Dem undantas inte egentligen. Postnord tar ut sin avgift eftersom att de måste administrera moms och tull och de anser att detta kostar dem 75kr per packet. Moms och tull ska alltid tas ut på import av varor som inte kommer från EU eller länder med handelsavtal.

För övrigt är de de där 75kr inget man "måste" betala. Det är en tjänst man "köper" av PostNord för att de skall göra en tulldeklaration i ditt namn.

Det finns möjlighet att göra detta själv, men när jag kollade upp hur man skulle göra det här i Göteborg var det en relativt omständlig process.
Diverse blanketter skall fyllas i och sedan får man ta sig själv och allt pappersarbete ut till hamnen i Göteborg dit ingen kollektivtrafik går och lämna in det och betala moms och tull på plats.
Därefter får man ett papper som man skall vidarebefodra till PostNord som intygar att varan är förtullad.