Vågar jag uppdatera BIOS själv? Dator som fryst, försöker starta 1 s, stänger ner, försöker starta igen osv

Permalänk

Vågar jag uppdatera BIOS själv? Dator som fryst, försöker starta 1 s, stänger ner, försöker starta igen osv

Hej!
Jag hjälper min son med hans dator som är tre år gammal och som har funkat fint tills nu. Men nu vägrar den starta. Den har fastnat i en boot-loop och vi kommer inte ens till MSI startskärmen (när allt är på plats).

Har sökt i forumet och hittat några närliggande trådar som stöttat mig en bit i felsökningen:
"Datorn startar 1 sekund, stannar i 3 sekunder, hela tiden" - liknar i väldigt mycket men jag förstår inte allt, därav denna tråd...
"Dator stängde av sig och vägrar boota igen" - jag tror inte det är PSU problem
Jag har testat:
- Att starta BIOS genom flertal hårdvarureset går inte alls
- Att starta BIOS genom att koppla bort precis allt annat runtikring funkar inte
- Att ta bort moderkort batteri en stund och sen prova igen gjorde att tiden som datorn går igång ökar från 1s till ca 4s.
- Jag har inga LED eller annat på moderkortet vad jag kan hitta som kan ge ledtrådar.
- Jag hittar inga ledtrådar i moderkortets manual.
- Jag har Windows installerat på SSD (tror jag. kommer inte åt att kolla...) Att koppla bort SSD och försöka starta gjorde ingen skillnad.
- Jag kopplade bort det ena DDR3 minnet och då händer det nåt. Jag får en svart startskärm med lite info:
E7821IMS V11.5 11/07/2014
Intel core CPU info (förkortar här)
DRAM Frequency for DDR3 1333 MHz (single channel)
DRAM size is 4096 MB
USB device total: 1 KBDs, 0 Mice, 0 Mass, 2 HUBs
Detected ATA/ATAPI Devices....
SATA Port 4: TSSTcorp CDDVDW SM-224DB
SATA Port 6: ST2000DM001-1ER164
All settings were reset to default values
Press F1 to Run SETUP
Press F2 to Continue
När jag tryckt F2 kommer jag till BIOS. Men vad gör jag nu?
Min misstanke efter att ha läst i trådarna här är att det kanske behövs uppdatera drivrutiner, har laddat ner dessa från msi.com på ett usb. Men att uppdatera BIOS har jag aldrig gjort förut. Vågar man det i en sån här situation, utan säkerhetskopia? Är det ens lämpligt när ena minnet är borttaget? Riskerar jag att göra problemet värre?
Kan någon guida mig hur man gör?

Mer bakgrund:
Problemet nu började med att hans olika spel laggade. Igår städade vi därför datorn med Ccleaner och Malwarebytes och körde Windows update. Får erkänna att jag nog råkade aktivera virusprogrammen i både Ccleaner och Malwarebytes när jag uppdaterade dem.... Eh... Stängde dem manuellt - avinstallerade inte (tänkte att det gör jag sen)
Spel funkade fortsatt dåligt. Idag öppnade vi chassit och "städade" inuti. Någon hade haft loss strömsladdar till CPU-fan och en av chassifläktarna (suck, vi har en sabotör i familjen). Jag hade loss processorkylaren som var igensatt med damm och återmonterade (var noga med ESD och att inte smutsa ner kylpastan). Efter detta funkade det bra när han testade CSgo en stund. MEN! - då låste sig hela datorn. Antagligen var flera antivirusprogram igång samtidigt här, om det kan ha påverkat... Efter att ha väntat en bra stund stängde vi av med knappen och efter det vägrar den starta upp.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna. Windows defender.
Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz 6MB
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: MSI Z97-S02
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengeance 1 600 MHz DDR3
SSD 240GB OCZ arc 100
Grafikkort: MSI GTX 970
Hårddisk: 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB
Nätaggregat: be quiet! 500 W

Permalänk
Medlem

Om du plötsligt kommer till bios när du plockar bort ett minne så har du ju redan (åtminstone temporärt) löst ett problem, när du väl är i bios ser du då hårddisken med boot manager? Kan du välja den att boota från?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

@Naga: Nu testade jag att starta den igen för att kunna svara på din fråga. Då startar den som vanligt! Men nu då utan ena minnet. Vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att ram-minnet var kasst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inriggare:

@Naga: Nu testade jag att starta den igen för att kunna svara på din fråga. Då startar den som vanligt! Men nu då utan ena minnet. Vad gör jag nu?

Jag hade satt i det andra minnet istället för den som sitter i just nu (i exakt samma slot), fungerar det inte då så är den stickan med största sannolikhet trasig, fungerar det då också så får man börja flytta runt ett minne i alla olika slots för att kunna slå fast om och isf vilka slots som inte fungerar.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

@EmilH: Känns konstigt att det skulle gå sönder plötsligt, är inte det ovanligt?
Den tidigare tråden hade samma bekymmer men att han trodde senaste uppdateringen av Windows skrev ner något till BIOS som sen gjorde att minnet behövde tas bort för att kunna starta. Om jag förstått det rätt...

Men nu när jag är inne. Vad ska man säkerhetskopiera innan man uppdaterar drivrutiner i bios?

Permalänk
Skrivet av Naga:

Jag hade satt i det andra minnet istället för den som sitter i just nu (i exakt samma slot), fungerar det inte då så är den stickan med största sannolikhet trasig, fungerar det då också så får man börja flytta runt ett minne i alla olika slots för att kunna slå fast om och isf vilka slots som inte fungerar.

Jag testade som första steg att sätta tillbaka minnet i den slot den satt. När jag startade om fick jag meddelande på svart skärm att "CPU or memory changed" och valet att "continue with default values" (eller enter setup). Continue; och då går Windows igång.
Man blir ju lite rädd men nu verkar det alltså starta som det ska igen. Tack!

Jag har aldrig uppdaterat bios drivrutiner. Borde man det? (För att undvika sådana här problem?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inriggare:

Vad ska man säkerhetskopiera innan man uppdaterar drivrutiner i bios?

Allt som du normalt säkerhetskopierar (för det gör du väl!)

Alla filer som du inte vill förlora skall säkerhetskopieras. Se till att du har vad som behövs för en nyinstallation av Windows ifall oturen är framme och allt skiter sig.

För övrigt, drivrutiner har inte mycket med BIOS att göra. Drivrutiner är något som hör till operativsystem (Windows, Linux, etc.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inriggare:

Jag testade som första steg att sätta tillbaka minnet i den slot den satt. När jag startade om fick jag meddelande på svart skärm att "CPU or memory changed" och valet att "continue with default values" (eller enter setup). Continue; och då går Windows igång.
Man blir ju lite rädd men nu verkar det alltså starta som det ska igen. Tack!

Jag har aldrig uppdaterat bios drivrutiner. Borde man det? (För att undvika sådana här problem?)

nej

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inriggare:

Jag har aldrig uppdaterat bios drivrutiner. Borde man det? (För att undvika sådana här problem?)

Nej, Bios uppdaterar man om man har slut på alla andra ideer och möjligheter. Ytterst ovanligt med problem pga "gammal bios"

Om man sysslar med extrem överklockning och vill få ut max av moderkortet så kan det kanske finnas en mening med att uppdatera, för oss andra dödliga riskerar det bara att ställa till mer än det löser. När det är sagt så är det nog lite säkrare idag än för 15 år sedan. En del moderkort har dubbla bios ifall den ena kraschar.