philips fidelio x2 höger öra rackling sound

Permalänk
Medlem

philips fidelio x2 höger öra rackling sound

Hejsan, Jag har nu börjat får ett sorts "rackling" ljud i höger öra på Philips fidelio x2 hörlurar. Det framstår BARA vid hög bass (volume) eller väldigt låg bas (Frequency). Det låter som något är löst och skackar. Jag har även testat köra från telefonen och samma ljud upstår så det är inte datorn eller dac/ampen. Har också kollat så där inte sitter något hårstrå eller liknande (har dock inte inne i driver, där det är limat fast.). De låter helt fint 95% av tiden, men kan de andå vara sönder?

Rackling ljudet låter fortare desto högre frequency och det låter långsamare desto lägre frequency som spelas up.

Permalänk
Inaktiv

Kan ju vara någonting löst men tror det oftast beror på ett defekt element. Mina 5 år gamla Pioneer SE-A1000 drabbades av samma sak nyligen, ett knäppande/sprakande ljud på höger lur vid kraftig bas. Försökte se om någonting var löst eller liknande men kunde inte hitta något så fick bli nya lurar.

EDIT: Använde bland annat denna låt på medelhög volym för att framkalla felet. Om du har ett knäppande/sprakande ljud i takt med basen några sekunder in så har du nog samma fel som på mina.

Permalänk
Medlem

@anon12433: Japp, mitt "skakande ljud" låter också i takt med basen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mambans:

@veckans: Japp, mitt "skakande ljud" låter också i takt med basen.

Om du nu fortfarande har någon garanti eller reklamationsrätt kvar på dem så utnyttja den. Annars är det väl bara att öppna plånboken och hitta nya.

Permalänk
Medlem

exakt samma hände mina fidelio x2... som tur för mig så hade jag 1 månad kvar på garanti och fick pengar tillbaka.
började också i min högra kåpa, låter som du beskriver att något sitter löst i kåpan.
(problemet bara uppenbara sig en morgon när jag skulle lyssna på musik, och jag hade aldrig varit våldsam med lurarna eller tappat dem eller så).

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Kan ju vara någonting löst men tror det oftast beror på ett defekt element. Mina 5 år gamla Pioneer SE-A1000 drabbades av samma sak nyligen, ett knäppande/sprakande ljud på höger lur vid kraftig bas. Försökte se om någonting var löst eller liknande men kunde inte hitta något så fick bli nya lurar.

EDIT: Använde bland annat denna låt på medelhög volym för att framkalla felet. Om du har ett knäppande/sprakande ljud i takt med basen några sekunder in så har du nog samma fel som på mina.
https://www.youtube.com/watch?v=PT_LJj72NK4

Nu vet jag inte så mycket om dendär låten men ja har provat 2 headset, mobilen, trådlösa mobilheadset samt skärmens hörlurar nu och jag får alltid ett milt sprakande någon sekund in? Ska nämnas att ett av lurarna är ett par sennheiser 650hd med extern dac.

Något fel i mitt huvud? Blir orolig här XD

Permalänk
Avstängd

Har samma lurar.

Kopplade till STX II och Eq Apo med +6db i 30-60hz. Inge sprak eller något i den där låten.

Enda problemet med mina är att de är obalanserade vid låg volym så att man hör lite mer i vänster än hörn.

Permalänk
Medlem

@pjuppi: Ja exakt! Jag har också lite mindre än en månad kvar på garantin men känns endå lite sent. Men det skadar ju inte att fråga butiken endån

Permalänk
Medlem

@Wasp: det är inte det sprakande ljudet jag tror ts pratar om. Ungefär 32 sec in i den låten kommer ett djupare och högre bas ljud och det är vid sådant ljud som även mina fidelo x2 fick det jobbiga "racklande" ljudet i just högra kåpan.. Svårt att förklara för det hände som sagt enbart i låtar med mycket bas i.
Spela man random rock låt så var det inte alls eller bara väldigt svagt hörbart.

Skulle väl vara om ts kunde spela in ljudet med mic...

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Haft mina i nästan 4 år, låter fortfarande klockrent!

Tråkigt att ni fått problem med lurarna, pröva att kontakta Philips också om problemet även om jag inte har så stora förhoppningar.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8